لاچین نورالهی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ...
بیشتر
هدف پژوهش تدوین مدل کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی ایران است. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد برای تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبههای اکتشافی بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش اعضای هیأت-علمی، مدیران و صاحبان استارتاپ برتر در حیطه گردشگری و مدیران انجمن گردشگری ورزشی ایران، کانون جهانگردی و اتومبیبلرانی ایران، کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور، کارشناسان و افراد خبره در حوزه کسب و کار الکترونیک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودند. روش نمونه گیری بصورت هدفمند و گلوله برفی بود. ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته بود. در تحلیل یافتهها از تحلیل محتوا و احصاء مضامین در مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. با استناد به ادبیات پژوهش و یافتههای اکتشافی کسب و کار الکترونیک در گردشگری ورزشی به عنوان پدیده محوری بود.. بر اساس بررسی به عمل آمده کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی سازهای چند بخشی است که متاثر از مجموعهای از عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، خصوصیات و قابلیتها، شرایط علی، راهبرد و پیامدهایی است و در دنیای کنونی در صورتی که کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی به این مهارت مجهز نشوند، موفّق نخواهند شد. بنابراین یکپارچگی فرایندها، توسعه زیرساخت ارتباطات و فناوری، حمایتها و فراهم سازی بسترهای لازم توسط دولت، آموزش شهروندان، استفاده کسب و کار الکترونیک از فناوری، هماهنگی و تعاملپذیری با مشتریان و ذینفعان و گسترش فرهنگ بکارگیری کسب و کار الکترونیکی در عرصه گردشگری ورزشی میتوانند در تدوین و توسعه کسب و کار الکترونیک گردشگری ورزشی کمک کننده باشد.
یوسف قاضی اردکانی؛ طیبه زرگر؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نیک بخش
چکیده
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ...
بیشتر
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ارائه دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را کلیه خبرگان مدیریت ورزشی والیبال و در بخش کمی تمامی بازیکنان 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال مردان ایران (168 نفر) و 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال زنان ایران (96 نفر) بودند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش کلشمار انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبهها و بعد از تأیید روایی و پایایی بود. نتیجه آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مربوط به ابعاد شخصیت برند نشان داد که چهار عامل اخلاق تیمی، اعتبار تیمی، سبک رقابتی و اصالت تیمی همان ابعاد شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور را نشان میدهد. بهمنظور ارتقای ابعاد مختلف شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور نیاز به آموزشهای مناسب، ایجاد بستر فرهنگی کارا در راستای احترام به آییننامههای ملی و بینالمللی، عدم مغرور شدن در هنگام کسب نتایج خوب، احترام به هواداران تیم مقابل و ... از چندین منظر در راستای ارتقای ابعاد اثرگذار خواهد بود.
ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد انجام پذیرفته است. برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط، زوایای اصلی روشن شد. سپس با استفاده از مصاحبه، عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعه آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7 داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کارشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت با آن که از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد، اما مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتهها ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی و پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی و پیامدهای مثبت) و 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت شد.
پیشنهاد می گردد که این عوامل در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال به کار گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.
هدی افتخاری؛ وحید شجاعی؛ محمد حامی؛ رضا نیک بخش
چکیده
در سالهای اخیر شکایات و پروندههای زیاد کشور ایران در مجامع بینالمللی سبب پیامدهای منفی بسیاری در زمینه دیپلماسی ایران شده است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی عوامل شکست ایران در دعاوی بینالمللی ورزش با محوریت فوتبال بود، روش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها به روش استراوس و کوربین ...
بیشتر
در سالهای اخیر شکایات و پروندههای زیاد کشور ایران در مجامع بینالمللی سبب پیامدهای منفی بسیاری در زمینه دیپلماسی ایران شده است. بنابراین هدف پژوهش شناسایی عوامل شکست ایران در دعاوی بینالمللی ورزش با محوریت فوتبال بود، روش با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها به روش استراوس و کوربین است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان حوزه حقوق ورزش و فوتبال به تعداد 18 نفر (حد اشباع) و به صورت هدفمند و گلولهبرفی تشکیل دادند، طبق یافتهها الگوی نهایی شامل؛ عوامل علی (بیتوجهی به رعایت مفاد قراردادهای ورزشی، آشنانبودن با قوانینومقررات حقوقی ورزش، نبود توجه به شرایط اساسی صحت معاملات و ماهیت کارگزار ورزشی)، عوامل زمینهای (نبود توجه به حقوق و تعهدات رسانهای، نبود توجه به حقوق و تعهدات کارگزاران، نبود توجه به حقوق و تعهدات باشگاهها، نبود توجه به حقوق و تعهدات مقتضی، نبود توجه به حقوق و تعهدات مدیران)، عوامل مداخلهگر (اختلافات قوانین و مقررات فدراسیون فوتبال، اختلاف میان باشگاهها، اختلاف برخواسته از شرایط بازیکنان، اختلاف میان باشگاه و بازیکنان)، راهبردها (بهرهوری از قوانین ورزشی موجود، آموزش و اطلاعرسانی) و پیامدهای حاصل (بهبود تصویرسازی بینالمللی ورزش، بهبود مسائل حقوقی ورزش، توسعه ارتباطات ورزشی، توسعه فوتبال و توسعه وجهه سیاسی) میباشد، لذا پیشنهاد میشود مدیران، مسئولین ورزشی و بازیکنان آگاهیهای لازم را در ارتباط با بندهای قراردادهای ورزشی و مصادیق قانونی نظیر: آییننامههای مصوب فدراسیون فوتبال، قوانین مدنی، قانون کار و سایر قوانین مجلس شورای اسلامی را داشته باشند و از آن بهره بگیرند.
محمد سلیمانی؛ طیبه زرگر؛ فریده شریفی فر؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی فدارسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آیندهنگری راهبردی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته است. در بخش کیفی رویکرد پژوهش تحلیل مضمون و در بخش کمی دلفی فازی و آیندهنگری رهیافت تحلیل ساختاری بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را در بخش کیفی مربیان تیمهای ملی و باشگاهی، ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی فدارسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آیندهنگری راهبردی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته است. در بخش کیفی رویکرد پژوهش تحلیل مضمون و در بخش کمی دلفی فازی و آیندهنگری رهیافت تحلیل ساختاری بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را در بخش کیفی مربیان تیمهای ملی و باشگاهی، ورزشکاران تیم ملی، داوران بین المللی، روسای هیات والیبال، سرپرستان و اعضای هیات رئیسه فدارسیون والیبال و در بخش کمی کارشناسان و اساتید دانشگاه تشکیل میدادند. در بخش کیفی مشارکتکنندگان هدفمند انتخاب شدند و مبتنی بر اشباع نظری با 20 نفر از آنها مصاحبه شد. در بخش کمی نیز از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و براساس 4 معیار تجربۀ کاری در حوزه ورزش والیبال، دانش در حوزه آیندهپژوهی، داشتن تحصیلات تکمیلی و سابقه کاری بالاتر از 10 سال 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه، پرسشنامه و ماتریس با ابعاد 46×46 بود که روایی و پایایی آنها تأیید گردید. نتایج این پژوهش نشان داد در مجموع 46 پیشران مؤثر بر آینده فدارسیون والیبال ایران 8 پیشران تحت عناوین «قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر جهان و المپیک»، «لیگ پویا»، «قهرمانی در آسیا و بازیهای آسیایی»، «سرمایه گذاری در بحث استعدادیابی»، «ظرفیت والیبال ایران»، «قدرتمند شدن رقبا»، «جذب حامیان مالی» و «پشتوانه سازی» نقش کلیدیتری بر روی اقدامات فدارسیون والیبال ایران در آینده دارند. بنابراین لازم است فدارسیون والیبال ایران برای سرمایه گذاری در آینده و همگام بودن با آن استراتژیها و برنامههایش را مبتنی بر این پیشرانها تنظیم کند.
مینا شکوریان؛ رضا نیکبخش؛ طیبه زرگر
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجتماعی اپلیکیشنهای ورزشی بر تحلیلرفتگی در زندگی با رویکرد دوگانه اشتیاق بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و ازلحاظ هدف نیز جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق را تمام کاربران اپلیکیشن استراوا در ایران که در دو رشته دوچرخهسواری ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اجتماعی اپلیکیشنهای ورزشی بر تحلیلرفتگی در زندگی با رویکرد دوگانه اشتیاق بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و ازلحاظ هدف نیز جزو تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری این تحقیق را تمام کاربران اپلیکیشن استراوا در ایران که در دو رشته دوچرخهسواری و دوومیدانی فعال بودند، تشکیل میدادند که با استفاده از نرمافزار جی پاور، 402 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق از «مقیاس اشتیاق» والرند و همکاران (2003)، «تأثیرات اجتماعی» ولان و همکاران (2020) و «تحلیل رفتگی در زندگی» کپنهگان و همکاران (2005) استفاده شد.
نتایج نشان داد که منافع متقابل بر اشتیاق سازگار تأثیر مثبت معنادار دارد. شناخت بر اشتیاق افراطی تأثیر مثبت معنادار دارد. هنجارهای ذهنی بر منافع متقابل و شناخت تأثیر مثبت معنادار دارد. اشتیاق سازگار بر تحلیل رفتگی در زندگی در سطح 01/0 تأثیر منفی معنادار دارد. درحالیکه اشتیاق افراطی بر تحلیلرفتگی در زندگی تأثیر معنادار ندارد. اشتیاق سازگار تأثیر منافع متقابل بر تحلیل رفتگی در زندگی را بهطور کامل میانجیگری میکند. درحالیکه اشتیاق افراطی در تأثیر شناخت بر تحلیلرفتگی در زندگی نقش میانجی معناداری ندارد. بر اساس نتایج بهدست آمده، برنامهریزی در جهت بهبود حالات خلقی و روانشناختی کاربران همچون بهبود حالات تحلیل رفتگی در زندگی لازم به نظر میرسد و در این مسیر بهرهگیری از کارشناسان مجرب و متخصص میتواند زمینه بهبود خدمات را بیش از پیش فراهم آورد.
مرجان همتینژاد؛ رضا نیک بخش؛ اکبر آفرینش خاکی؛ فریده شریفی فر
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و محصورشدگی شغلی در قصد جا به جایی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بود. پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان زن و مرد تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397(2152 نفر) تشکیل می دادند. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی نقش اعتماد به مدیر، عدالت توزیعی و محصورشدگی شغلی در قصد جا به جایی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بود. پژوهش حاضر توصیفی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان زن و مرد تربیت بدنی شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397(2152 نفر) تشکیل می دادند. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران 326 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای طبقه ای از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. در این تحقیق از «پرسشنامه محصورشدگی شغلی» کارسلی و همکاران (2007)، «پرسشنامه قصد جا به جایی شغل» سینگ و همکاران (1996)، «پرسشنامه اعتماد مدیر» لی و همکاران (2013) و «پرسشنامه عدالت توزیعی» نیهوف و همکاران (1993) استفاده گردید. برای بررسی مدل تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پیالاس نسخه 3 یهره گیری شد.نتایج نشان داد که اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش تاثیر معنادار ندارد. عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش در سطح 01/0 تاثیر منفی معنادار دارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر اعتماد مدیر بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیلگر ندارد. محصور شدگی شغلی در تاثیر عدالت توزیعی بر قصد جا به جایی شغلی در بافت ورزش نقش تعدیلگر معنادار دارد.بنابراین، پیشنهاد میشود محصورشدگی شغلی به عنوان یکی از سازه های مهم شغلی در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار گیرد.
اسلام کریمی؛ فریده شریفی فر؛ رضا نیک بخش
چکیده
پژوهش حاضر درصدد تدوین علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. از این منظر داده های پژوهش با استفاده از رهیافت پژوهش کیفی و از نوع مطالعه دلفی، با تشکیل پنل13 نفره دلفی از خبرگان و صاحب نظران حوزه ورزش فوتبال و در سطح دانشگاهی و اجرایی که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی انتخاب شده ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد تدوین علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. از این منظر داده های پژوهش با استفاده از رهیافت پژوهش کیفی و از نوع مطالعه دلفی، با تشکیل پنل13 نفره دلفی از خبرگان و صاحب نظران حوزه ورزش فوتبال و در سطح دانشگاهی و اجرایی که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی انتخاب شده بودند؛ از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته یا نیمه استاندارد (در راند اول دلفی) و پرسشنامه بسته( در راندهای دوم تا چهارم دلفی)؛ گردآوری گردید. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین در راند اول دلفی و نیز ضریب هماهنگی کندال(W) برای دست یابی به اتفاق نظر و اجماع نهایی خبرگان نسبت به ترتیب اهمیت علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در راندهای بعدی استفاده شده است. جهت اعتبار سنجی یافته های کیفی از روش ارزیابی اعتبار به شیوه ارتباطی و نیز روش ممیزی و برای پایایی سنجی ابزار از روش قابلیت تکرارپذیری و نیز قابلیت انتقال یا تعمیم پذیری استفاده شده است. نتایج پژوهش در چهار راند دلفی نشان داده است که علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران متشکل از علل: ساختاری(کلان) با 10 متغیر، سازمانی(میانه) با 9 متغیر و کنشی(خرد) با 1 متغیر بوده است. لذا تدوین سند راهبردی، توجه به خصوصی سازی ،ایجاد مکانیسم های نظارتی، توجه به حرفه ای گرایی، توانمندسازی نیروی انسانی، اعمال مدیریت دانش و مشارکتی ،توجه به مسائل حقوقی و قانونی و...حائز اهمیت می باشد
ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد نجام پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال بود. به این منظور برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط زوایای اصلی روشن شد، سپس با استفاده از مصاحبه عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعهی آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کار افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت و از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد و مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتههای مصاحبه ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی، پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی، پیامدهای مثبت) 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت گردید. پیشنهاد می شود که به منظور طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال عوامل یافت شده در نظر گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.
نرگس بخشعلی دهکردی؛ رضا نیکبخش؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی محمد صفانیا
چکیده
هدف پژوهش آزمون مدل صحهگذاری افراد مشهور ورزشی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری این تحقیق را مصرفکنندگانی تشکیل دادند که محصولات لبنیاتی شرکت میهن را (محصولاتی که توسط ورزشکارانی از جمله سید مهدی رحمتی و مهدی مهدوی کیا صحهگذاری شده بود) خریده بودند. در این تحقیق حجم نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش آزمون مدل صحهگذاری افراد مشهور ورزشی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری این تحقیق را مصرفکنندگانی تشکیل دادند که محصولات لبنیاتی شرکت میهن را (محصولاتی که توسط ورزشکارانی از جمله سید مهدی رحمتی و مهدی مهدوی کیا صحهگذاری شده بود) خریده بودند. در این تحقیق حجم نمونه مبتنی بر تعدادهای پارامترهای موجود در مدل 360 نفر برآورد شد که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. جهت اطمینان از روایی ابزارهای مورد استفاده بهترتیب از روایی محتوایی و روایی سازه و جهت اطمینان از پایا بودن آنها از آلفای کرونباخ استفاده شد و جهت آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد اعتبار منبع به صورت مستقیم (176/0 = β، 001/0 = P) بر قصد خرید برند صحهگذاری شده تأثیر دارد. افزون بر این، اعتبار منبع به صورت غیرمستقیم از طریق نگرش به برند و اعتماد به برند بر قصد خرید برند صحهگذاری شده (249/0 = β، 001/0 = P) تأثیر دارد. همچنین مشخص گردید که نگرش به برند به صورت مستقیم بر قصد خرید برند صحهگذاری شده (459/0 = β، 001/0 = P) تأثیر دارد این در حالی بود که تأثیر اعتبار برند به صورت مستقیم بر قصد خرید برند صحهگذاری شده تأیید نگردید (095/0 = β، 144/0 = P). سرانجام مشخص گردید درگیری ذهنی رابطه بین اعتبار برند (141/0- = β، 001/0 = P) نگرش به برند (102/0 = β، 014/0 = P) و قصد خرید برند صحه-گذاری شده را به طور معناداری تعدیل میکند.
مژگان احمدیان؛ اکبر آقرینش؛ رضا نیکبخش
چکیده
هدف این مطالعه، تبین نقش میانجی گری نگرش ورزشی در رابطه علی نظریه اسنادی با جهت گیری ورزشی بازیکنان لیگ والیبال ایران براساس پست بازیکنان و ارایه مدل بود. روش تحقیق توصیفی و کاربردی، جامعه آماری بازیکنان لیگ والیبال ایران درقالب 24 تیم و 288 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل 3 پرسشنامه سبک های اسنادی، نگرش ورزشی ویلیس و جهت گیری ورزشی بود. از ...
بیشتر
هدف این مطالعه، تبین نقش میانجی گری نگرش ورزشی در رابطه علی نظریه اسنادی با جهت گیری ورزشی بازیکنان لیگ والیبال ایران براساس پست بازیکنان و ارایه مدل بود. روش تحقیق توصیفی و کاربردی، جامعه آماری بازیکنان لیگ والیبال ایران درقالب 24 تیم و 288 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل 3 پرسشنامه سبک های اسنادی، نگرش ورزشی ویلیس و جهت گیری ورزشی بود. از آمار توصیفی و آزمون رگرسیون ،t، پیرسون، فریدمن، واریانس، واتسون و معادلات ساختاری برای مدل سازی استفاده گردید. نتایج نشان داد بین نگرش ورزشی با مولفه پیروزگرایی و بین جهت گیری ورزشی با مولفه خوشبینانه رابطه معناداری وجود دارد. اولویت بندی مولفه های نگرش ورزشی شامل: موفقیت، قدرت و اجتناب از شکست، اما در پست لیبرو، اجتناب ازشکست و در پست پاسور قدرت می باشد. مولفه های جهت گیری ورزشی در پست لیبرو: پاسور و پشت خط زن هدف گرایی، پیروزگرایی، رقابت جویی، درپست اسپوکر قدرتی و دفاع: پیروزگرایی، رقابت جویی، هدف گرایی و در پست اسپوکر سرعتی: هدف گرایی، رقابت جویی، پیروزگرایی در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. در سبک اسنادی در پست پاسور مولفه خوشبینانه و بدبینانه میباشد. و برازش مدل ساختاری به صورت متوسط به بالاست.
عباس فرهمندمهر؛ فریده شریفیفر؛ رضا نیکبخش
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی و جایابی خردهسیستمهای اکوسیستم کارآفرینی در صنعت ورزش کشور است. روش تحقیق از نوع کیفی بود که در پنج مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، بهمنظور شناخت وضعیت موجود کارآفرینی در ورزش و همچنین شناخت عوامل تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی ورزشی از روش پژوهش اسنادی استفاده شد. در مرحله دوم از سایر اکوسیستمهای کارآفرینی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی و جایابی خردهسیستمهای اکوسیستم کارآفرینی در صنعت ورزش کشور است. روش تحقیق از نوع کیفی بود که در پنج مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، بهمنظور شناخت وضعیت موجود کارآفرینی در ورزش و همچنین شناخت عوامل تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی ورزشی از روش پژوهش اسنادی استفاده شد. در مرحله دوم از سایر اکوسیستمهای کارآفرینی (اکوسیستم استارتآپی، کشاورزی و توریسم) اقتباس صورت گرفت. در مرحله سوم، مصاحبهای نیمهساختاریافته با 20 نفر از صاحبنظران صورت گرفت که با شیوه نظریه زمینه- محور دادههای حاصل از مصاحبهها تحلیل شدند. در مرحله چهارم با توجه به اطلاعات سه مرحله قبل، خردهسیستمهای مؤثر در اکوسیستم کارآفرینی در ورزش شناسایی شدند و چارچوب پیشنهادی و مفهومی اکوسیستم کارآفرینی در ورزش به همراه خردهسیستمها طراحی گردید. در مرحله آخر با استفاده از روش دلفی دو مرحلهای، الگوی طراحی شده اکوسیستم کارآفرینی در ورزش اعتباریابی شد و جایگاه و نقش هرکدام از خرده سیستمها با توجه به زیرسیستمها و عناصر اصلی مورد تأیید قرار گرفت. روایی هر یک از ابزارهای پژوهش براساس ضریب توافق بین متخصصان و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اکوسیستم کارآفرینی ورزشی در کشور با چالشهای زیادی مواجه است و تنها در صورت توجه همه جانبه به تمامی عوامل درگیر در اکوسیستم در یک چارچوب جامع است که میتوان شرایط مناسب برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه (ایجاد، حفظ و بقا) در صنعت ورزش را به وجود آورد. بنابراین چارچوب تبیین شده در این پژوهش میتواند به عنوان نقشه راه ایجاد اکوسیستم مطلوب کارآفرینی ورزشی مورد استفاده قرار بگیرد.
جمشید وزیری؛ علی محمد صفانیا؛ رضا نیک بخش؛ علی اصغر درودیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شرایط علی موثر بر شناخت استعدادهای ورزشی مدارس سمای کشور است. روش شناسی در این پژوهش از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحب نظران حوزه استعدادیابی و برخی از مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان اصلی مدارس سمای کشور ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شرایط علی موثر بر شناخت استعدادهای ورزشی مدارس سمای کشور است. روش شناسی در این پژوهش از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینههای تحقیق صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل صاحب نظران حوزه استعدادیابی و برخی از مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان اصلی مدارس سمای کشور بوده که نمونه تحقیق بهصورت نظری تعیین و پس از انجام 15 مصاحبه، چارچوب نظریه شکل گرفت. تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با بهکارگیری نسخۀ 2/5 نرمافزار Atlas.Ti انجام گردید. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، شرایط علی تأثیرگذار بر شناخت استعدادها در سه مقوله همراه با هفت زیرشاخه فرعی استخراج شد. در رویکرد شناختی دو زیر طبقه (طبقه فرعی) با عناوین (شناسایی ساختار سازمان سما و بررسی امکانات و منابع)، در رویکرد عملیاتی سه زیر طبقه (طبقه فرعی) با عنوان (سیاستهای سازمان سما، سیستم جامع نظارتی و بررسی راهبرد های موجود) و در نهایت در رویکرد هنجاری دو زیر طبقه (طبقه فرعی) با عناوین (مسائل انگیزشی و شناسایی ارتباطات موثر) شناسایی گردید- که در مجموع دارای 60 کد بود. بدین ترتیب، حصول به هدف نیازمند شناسایی برخی شرایط علی جهت برآورده ساختن و تسهیل شرایط یکسان در کلیه واحدهای سما در کشور است. این شرایط میتواند با بررسی دقیق نیازهای مدارس و دانش آموزان در این زمینه، بر روی بافت سازمان سما اثر بگذارد و منجر به توسعه و پیشرفت در زمینه شناخت استعدادها و کسب موفقیت های وابسته به آن برای مدارس و البته توسعه ورزش کل کشور گردد.
لیلا زکی زاده؛ علی محمد صفانیا؛ رضا نیک بخش؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 169-188
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ارائه چارچوب بلیت فروشی رویدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) است که در قالب مصاحبه و تحلیل محتوایی و ساختاری مصاحبهها با روش اشتراوس و کوربین انجام شد. به منظور گردآوری اطلاعات، افراد متخصص و خبره، مسئولان کمیته بازاریابی فدراسیونهای ورزشی، مسئولان ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور ارائه چارچوب بلیت فروشی رویدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) است که در قالب مصاحبه و تحلیل محتوایی و ساختاری مصاحبهها با روش اشتراوس و کوربین انجام شد. به منظور گردآوری اطلاعات، افراد متخصص و خبره، مسئولان کمیته بازاریابی فدراسیونهای ورزشی، مسئولان کمیته بازاریابی باشگاه های ورزشی، متخصصان امر بلیت فروشی، اساتید دانشگاهها و افراد متخصص به تعداد 11 نفر به صورت هدفمند و به شیوه قضاوتی به عنوان نمونه انتخاب شدند و مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.
بر پایه مولفههای مدل پارادایمی 8 عامل در شرایط علی، 4 عامل در شرایط زمینهای و بسترساز، 7 عامل در شرایط مداخلهگر و 8 عامل راهبردی شناسایی شدند. در نهایت آشکار گردید که داشتن چارچوب بلیت فروشی در رویدادهای بزرگ ورزشی، پیامدهایی مقطعی(کسب درآمد و کسب سودآوری) و پیامدهایی بلندمدت(ایجاد تقاضای اجتماعی و افزایش تعداد تماشاگران، جذب بیشتر حامیان مالی و امنیت درآمد) به دنبال خواهد داشت.
بر اساس مدل پارادایمی پژوهش میتوان از طریق فرهنگ سازی، برون سپاری، استراتژی فروش، بهرهگیری از خدمات مشاوره، قیمت گذاری، توانمند سازی نیروی انسانی، اقدامات بازاریابی و شفاف سازی در مسیر ارائه چارچوب بلیت فروشی در رویدادهای بزرگ ورزشی به سودآوری زیادی دست یافت و درآمد بیشتری را کسب کرد. در بلندمدت نیز شاهد ایجاد تقاضای اجتماعی، امنیت رویداد و افزایش تعداد تماشاگران خواهیم بود.
بهناز آقاسیدعزیزاله؛ رضا نیک بخش؛ علی محمد صفانیا
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 75-92
چکیده
هدف از این پژوهش، شناخت راهبردی وضعیت موجود سوارکاری در ایران و ارائه راهبرد، برنامهها و راهکارهای توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه و رؤسای کمیتههای فدراسیون سوارکاری، نخبگان دانشگاهی و کارشناسان فدراسیون بود که با توجه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناخت راهبردی وضعیت موجود سوارکاری در ایران و ارائه راهبرد، برنامهها و راهکارهای توسعه آن بود. با توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت رئیسه و رؤسای کمیتههای فدراسیون سوارکاری، نخبگان دانشگاهی و کارشناسان فدراسیون بود که با توجه به تعداد محدود جامعه تحقیق، نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام گرفت (62=n=N). جهت جمعآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل برنامهریزی راهبردی SWOT استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامههای مورد نظر پس از اعمال نقطه نظرات اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بیش از 8/0=α به دست آمد. سپس بهمنظور اولویتبندی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها از آزمون رتبهای فریدمن و خی-دو استفاده شد. برای سایر موارد مندرج در برنامهریزی راهبردی، برحسب موضوع از تحلیلهای راهبردی بهویژه تحلیل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اولویت بندی نقاط قوت، نقاط ضعف، اولویت بندی فرصت ها و اولویت بندی تهدیدهای فدراسیون سوارکاری از دیدگاه نمونه تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد و به طور کلی 8 نقطه قوت، 13 نقطه ضعف، 9 فرصت و 8 تهدید شناسایی شد.همچنین با توجه به نتایج ماتریس داخلی و خارجی، موقعیت فدراسیون سوارکاری در منطقه رقابتی محافظه کارانه (WO) قرار دارد که برای آن 5 استراتژی تدوین شد.
زهره مرزوقی؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ رضا نیک بخش
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 285-300
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین ارتباط هویت و سکوت سازمانی با جو سازمانی در کارکنان هیئتهای بدنسازی و پرورش اندام استانهای منتخب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعۀ آماری این تحقیق، 340 نفر از کارکنان هیئتهای استانهای منتخب (گلستان، خوزستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قم، تهران و استان مرکزی) ...
بیشتر
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین ارتباط هویت و سکوت سازمانی با جو سازمانی در کارکنان هیئتهای بدنسازی و پرورش اندام استانهای منتخب بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بود. جامعۀ آماری این تحقیق، 340 نفر از کارکنان هیئتهای استانهای منتخب (گلستان، خوزستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قم، تهران و استان مرکزی) بودند که براساس جدول مورگان، 181 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از «پرسشنامه هویت سازمانی» (چنی، 1983)، «پرسشنامه سکوت سازمانی» (واکولا و بورادوس، 2005) و «پرسشنامه جو سازمانی» هالپین و کرافت (۱۹۶۳) به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پایایی پرسشنامهها به ترتیب 81/0، 85/0 و 78/0، به دست آمد و روایی آن توسط متخصصان امر مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هویت سازمانی با جو سازمانی رابطۀ منفی معنیدار و بین سکوت سازمانی با جو سازمانی رابطۀ مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین، از بین متغیرهای جمعیتشناختی (سن، جنسیت و سابقۀ شغلی) تنها جنسیت با هویت سازمانی رابطۀ مثبت معنیدار داشت. بعلاوه، مولفههای هویت سازمانی، عضویت و شباهت با جو سازمانی رابطۀ منفی معنیدار داشتند، اما بین وفاداری با جو سازمانی رابطۀ معنیداری مشاهده نشد. همچنین، هر سه مولفۀ سکوت سازمانی با جو سازمانی رابطۀ مثبت معنیدار داشتند. در نهایت، فقط سکوت سازمانی پیش بینی کنندۀ معنادار جو سازمانی بود. بنابراین، پیشنهاد میشود روسای هیئتهای بدنسازی و پرورش اندام در راستای بهبود جو سازمانی، برنامهریزی نمایند و بسترهای لازم را جهت بهبود شرایط فراهم سازند.