ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به رشته ای پر طرفدار بدل شده است. از این رو، مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی رو به رو هستند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد انجام پذیرفته است. برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط، زوایای اصلی روشن شد. سپس با استفاده از مصاحبه، عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعه آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7 داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کارشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت با آن که از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد، اما مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتهها ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی و پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی و پیامدهای مثبت) و 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت شد.
پیشنهاد می گردد که این عوامل در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال به کار گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.
ابراهیم شکوری شوره دلی؛ رضا نیکبخش؛ فریده شریفی فر؛ فرشاد تجاری
چکیده
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از ...
بیشتر
شواهد حاکی از این است که در سال های اخیر فوتبال به عنوان رشته ای پر طرفدار شناخته شده است از این رو مدیران به دلیل دردست نداشتن طرحی جامع برای دوره حرفهای فوتبال و توسعه منابع انسانی در این حوزه با چالش هایی مواجه میگردند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی جامع دوره حرفهای در ایران است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش کـــــیفی با اسـتفاده از نظریهپردازی داده بنیاد نجام پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال بود. به این منظور برای شناسایی عوامل اصلی ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مطالعه مقالات مرتبط زوایای اصلی روشن شد، سپس با استفاده از مصاحبه عوامل اصلی شناسایی گردیدند. جامعهی آماری تحقیق متشکل از 7 مربی، 7داور و 16 بازیکن بود. شرکتکنندگان به گونهای انتخاب شدند تا طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به تجربه دوره حرفهای در فوتبال قابل شناسایی و استخراج باشد. این افراد با استفاده از روش غیر تصادفی، گلوله برفی انتخاب شدند و به صورت تک تک در محل کار افراد مورد مصاحبه قرار گرفتند. تعداد افراد انتخابی بر اساس اشباع نظری ادامه یافت و از نفر 21 به بعد با موارد تکراری برخورد شد و مصاحبه تا نفر 30 به منظور اطمینان از یافتههای مصاحبه ادامه پیدا کرد. سپس دادهها با استفاده از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در نهایت 7 مقوله (عوامل سازمانی، عوامل دولتی، عوامل فردی، عوامل رفتاری، عوامل انگیزشی، روابط میان منابع انسانی، پیامد)، 12 مفهوم (امکانات و تسهیلات، منابع انسانی، ساختار مالی، برنامه ریزی و مدیریت، نقش دولتمردان، نقش خانواده، نقش فرد، رفتارهای اکتسابی در طول دوره، ایجاد انگیزه در طول دوره حرفهای، ارتباط افراد با یکدیگر، پیامدهای منفی، پیامدهای مثبت) 114 عامل مهم در ارائه الگوی جامع فوتبال حرفهای یافت گردید. پیشنهاد می شود که به منظور طراحی الگوی دوره حرفهای فوتبال عوامل یافت شده در نظر گرفته شوند و مسئولان در جهت بهبود و توسعه وضعیت منابع انسانی و شرایط دوره حرفه ای گام بردارند.