مسعود فراهانی طجر؛ مهدی نادری نسب؛ حسین کلهر
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل بهرهوری منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان با رویکرد ترکیبی دلفیفازی و مدلیابی ساختاری تفسیری بود. روش این پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. مشارکت-کنندگان این پژوهش را مدیران و مسئولین کمیتههای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران و نخبگان ورزشهای ناشنوایان اعم از مربیان، داوران و ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل بهرهوری منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان با رویکرد ترکیبی دلفیفازی و مدلیابی ساختاری تفسیری بود. روش این پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. مشارکت-کنندگان این پژوهش را مدیران و مسئولین کمیتههای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران و نخبگان ورزشهای ناشنوایان اعم از مربیان، داوران و ورزشکاران تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و براساس معیارهای تخصص و تجربه، نمایندگی، تنوع و قابلیت همکاری 18 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 41 سؤالی و ماتریس مربع به ابعاد 17×17 بودند که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دلفیفازی و در ادامه از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. شایان ذکر است برای اجرای این تحلیلها بهترتیب از ماکروی اکسل و برنامه SmartISM تحت وب استفاده شد. یافتهها 17 عامل تعیین کننده مرتبط با بهرهوری منابع انسانی را در فدراسیون ورزشهای ناشنوایان نشان داد، براساس تحلیل ساختاری تفسیری ارتباط بین عوامل در 5 سطح دستهبندی شد و براساس آن یک مدل رابطه سلسله مراتبی ایجاد شد که نشان میدهد بنیادیترین عاملها در بهرهور ساختن منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان تناسب اختیار- مسئولیت و فرهنگ سازمانی هستند که در بالاترین سطح به ادراک فرد از نقش خود منتهی میشوند. براین اساس، در برنامهریزی برای بهرهور ساختن منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان در اولین اقدام لازم است توازن اختیار- مسئولیت را برقرار کرده و ارزشهایی را ترویج کند که به ادراک کارکنان از نقششان کمک کند.
مجید کریمی؛ نیما ماجدی؛ لیلا صفاری؛ حسین کلهر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران ورزشی (باشگاهها، هیئتها، فدراسیونها و ...)، مربیان و ورزشکاران فعال در عرصه خدمات ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی) ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی مبنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعه انسانی (مدیران ورزشی (باشگاهها، هیئتها، فدراسیونها و ...)، مربیان و ورزشکاران فعال در عرصه خدمات ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (16 نفر و 26 سند). روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (801/0)). برای تحلیل دادهها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نهایتا 18 مقوله اصلی (آموزشی، نوآوری، مشارکت در فضای مجازی، شبکه ذینفعان، تولید محتوا، آگاهی مردم از خدمات ورزش مجازی، توسعه کسب و کار مجازی خدمات ورزشی، بودجه، نظام مالیاتی، اقتصادی، اطلاعاتی، بازارگرایی، خدمات پس از فروش، نوآوری و خلاقیت، نگرشی، فرهنگی، تجاریسازی و برندسازی) و 23 مفهوم استخراج شد. مقوله توسعه کسب و کار مجازی ورزشی در ارائه خدمات ورزشی از اهمیت بهسزایی برخوردار است و دارای جنبههای مختلفی میباشد. همچنین با استفاده از این مدل، میتوان انتظار توسعه کسب و کار مجازی ورزشی در خدمات ورزشی را داشت.