آیناز آرخی؛ محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب؛ علی بنسبردی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد جهانی شدن بودند، تشکیل داد. روش نمونه گیری صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد و حجم نمونه آماری تحقیق برابر 105 نفر بود. برای بررسی اثرات جهانی شدن بر ورزش از میانگین، انحراف معیار و آزمون تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، گسترش بازاریابی ورزشی و جذب حامیان ورزشی بینالمللی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه ارتباطات اجتماعی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه درک بینالمللی و احترام به سایر فرهنگها و اصلاح الگوی مصرف انرژی و گسترش فرهنگ استفاده از انرژیهای تجدید شونده و پاک بر جهانی شدن ورزش تاثیرگذار است. فرآیند جهانی شدن در بخش ورزش عاقلانه ترین روش برای منافع کشورمیباشد. بنابراین، متخصصان و کارگزاران این حوزه در کشور با شناسایی فرصتها بر توسعه ورزش گامهای استوار بردارند.
یوسف حمزه لو؛ محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب
دوره 14، شماره 28 ، شهریور 1394، ، صفحه 39-54
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانیشدن ایران بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری، روایی سازه (908/0KMO) و پایایی (93/0a=) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه متخصصان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور بودند (214 نفر). نمونه آماری تحقیق بهصورت هدفمند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثرات توسعه ورزش بر فرآیند جهانیشدن ایران بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی صوری، روایی سازه (908/0KMO) و پایایی (93/0a=) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه متخصصان و اعضای هیات علمی رشته مدیریت ورزشی دانشگاههای کشور بودند (214 نفر). نمونه آماری تحقیق بهصورت هدفمند (120 نفر) انتخاب شد. از آزمونK-S جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها استفاده شد. از آزمون معناداری میانگینها برای بررسی میزان اهمیت گویهها و از تحلیل عاملی مرتبه دوم برای اولویتبندی اثرات توسعه ورزش بر ابعاد چهارگانه جهانیشدن استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین اثرات توسعه ورزش بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهانی شدن به ترتیب شامل «افزایش جذب سرمایهگذاریهای (مستقیم و غیرمستقیم) خارجی»، «گسترش و توسعه صنعت گردشگری»، «گسترش دیپلماسی و تعامل با سایر کشورهای جهان» و «گسترش استفاده از زبان واحد بینالمللی»میباشد. جهانیشدن، یک پدیده چندوجهی و اجتناب ناپذیر است که جوامع با آن روبرو هستند. مدیریت این پدیده جهت افزایش اثرات مثبت و اجتناب از اثرات منفی آن ضروری است. در این راستا، شناخت این اثرات ازجنبه های گوناگون می تواند بستری مناسب جهت توسعه و برنامه ریزی های موثر در کشور باشد.