سجاد حاجی زاده؛ مسعود نادریان جهرمی؛ محسن نوغانی دخت بهمنی؛ حمیدرضا میرصفیان؛ محمود رسولی هرزند؛ حمید جنانی
دوره 19، شماره 50 ، اسفند 1399، ، صفحه 149-172
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل نتایج پژوهش های مختلف پیرامون اجتماعی شدن از طریق مشارکت ورزشی با مرور سیستماتیک مدارک و مستندات انجام پذیرفت. در این مطالعه، کلیه مقالات منتشرشده داخلی و خارجی بعد از سال 2000 میلادی که مرتبط با اجتماعی شدن از طریق مشارکت ورزشی بود، بررسی و تحلیل شد. در جستجوی اولیه از مجموع 10938 مقاله تحقیقی در پایگاههای داخلی ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف تحلیل نتایج پژوهش های مختلف پیرامون اجتماعی شدن از طریق مشارکت ورزشی با مرور سیستماتیک مدارک و مستندات انجام پذیرفت. در این مطالعه، کلیه مقالات منتشرشده داخلی و خارجی بعد از سال 2000 میلادی که مرتبط با اجتماعی شدن از طریق مشارکت ورزشی بود، بررسی و تحلیل شد. در جستجوی اولیه از مجموع 10938 مقاله تحقیقی در پایگاههای داخلی و خارجی، مقالاتی که از نظر کیفیت شرایط ورود به مطالعه را داشتند با استفاده از چکلیستهای محقق ساخته ارزیابی و 42 مقاله قابل استناد در زمینه اجتماعی شدن از طریق مشارکت ورزشی انتخاب و وارد مرحله تجزیهوتحلیل دادهها شد. میزان توجه به پژوهش در مورد اجتماعی شدن از سال 1390 در مقالات داخلی و از سال 2010 در مقالات خارجی بیشتر شده است. بسیاری از پژوهشگران با توجه به دیدگاه کنش متقابل نمادین اقدام به نگارش مقاله نموده و بیشترین جامعه آماری پژوهشها را دانش آموزان تشکیل داده بودند. نتایج پژوهش ها نشان داد عوامل مهمی چون: خانواده، نهاد مدرسه، تبلیغات نظام دار از رسانه های دولتی و خصوصی، نهاد مذهب، سیاست های دولتی، امکانات و تجهیزات در دسترس و پایگاه اقتصادی و اجتماعی در مشارکت نظامدار ورزشی موثربوده اند. در نهایت میتوان نتیجه گرفت عدم وجود یک الگوی مناسب در زمینه اجتماعی شدن از طریق ورزش در مطالعات داخلی و خارجی نسبت به سایر حوزههای اجتماعی بیش از بیش احساس میشود و ضروری است محققان بر روی الگوهای کاربردی باتوجه به شرایط جامعه هدف اهتمام ورزند.
محمود رسولی هرزند؛ حمید جنانی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 163-176
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه «انگیزه حمایت تماشاگران» نظری (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه وجود دارد؛ به طوریکه انگیزههای حمایت هواداران ارومیه بیشتر از هواداران تبریز میباشد. همچنین، تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت (غرور جمعی، وابستگی به تیم، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش، وکالتی، زیباییشناسانه و هویّت قومی) هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه مشهود است؛ به طوریکه غرور جمعی و هویّت قومی هواداران تیم شهرداری تبریز بیشتر از هواداران تیم شهرداری ارومیه است، ولی در بقیه مؤلفهها هواداران تیم شهرداری ارومیه بالاترند. انگیزههای حمایت در هواداران تیم والیبال شهرداری تبریز به ترتیب عبارت اند از: غرور جمعی، هویّت قومی، زیباییشناسانه، وابستگی به تیم، وکالتی، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش.