حسن قرا باغی؛ وحید صالحی؛ کاظم دلروز
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 71-96
چکیده
شبکههای اجتماعی از رسانههای نوین به شمار میروند که بر پایه مشارکت همگانی بناشدهاند. در حال حاضر، کاربران بهویژه جوانان روزانه زمان قابلتوجهی را در فضای مجازی میگذرانند؛ بهگونهای که این شبکهها به عاملی تأثیرگذار بر بسیاری از مؤلفههای زندگی افراد تبدیلشدهاند. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی اهداف، میزان و نحوه ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی از رسانههای نوین به شمار میروند که بر پایه مشارکت همگانی بناشدهاند. در حال حاضر، کاربران بهویژه جوانان روزانه زمان قابلتوجهی را در فضای مجازی میگذرانند؛ بهگونهای که این شبکهها به عاملی تأثیرگذار بر بسیاری از مؤلفههای زندگی افراد تبدیلشدهاند. پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی اهداف، میزان و نحوه استفاده جوانان استان همدان از شبکههای اجتماعی مجازی و نیز تأثیر این شبکهها بر چهار متغیر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد 18 تا 35 سال استان همدان تشکیل میدادند. حجم نمونه آماری پژوهش شامل 412 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ مقدار قابلقبول 79/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر منفی این شبکهها بر گرایشهای دینی و اخلاق جوانان، اثر مثبت آن بر فعالیتهای تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و عدم معنیداری در زمینه تأثیر شبکههای اجتماعی بر اوقات فراغت جوانان میباشد. نتایج نشان می دهد که اغلب جوانان روزانه بین 1-2 ساعت را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی میکنند. همچنین، شبکه اجتماعی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، ایتا و سروش پلاس در صدر پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی خارجی و داخلی قرار دارند و چت و جستجو در اینستاگرام بیشترین فراوانی رفتار جوانان را در این شبکهها تشکیل میدهند.