شایان شهسوارینیک؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 309-326
چکیده
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این ...
بیشتر
تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی به باشگاههای ورزشی کمک میکند تا تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. هدف این تحقیق، طراحی مدل مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال تهران بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در مورد پدیده مسئولیتپذیری باشگاه استقلال انجام شد. همچنین این تحقیق بر مبنای جستجوی دادهها، دارای ماهیت کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه صاحبنظران (مدیران و دستاندرکاران باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و اعضای هیأت علمی دانشگاه) بود. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. در مجموع 11 مصاحبه با صاحبنظران انجام شد. نمونهگیری تا جایی تداوم یافت (11 مصاحبه) که پژوهش به اشباع نظری رسید. پس از مطالعه و بررسی مبانی نظری، دادههای خام به صورت استقرایی از مصاحبههای عمیق با نخبگان و متخصصان به دست آمد و به صورت همزمان با اجرای مصاحبهها و براساس رویکرد نظریه داده بنیاد با رویکرد گلیزری تجزیه و تحلیل شد. برای تعیین موثق بودن دادهها- که در تحقیقات کیفی معادل پایایی و روایی در تحقیقات کمی است- از دو روش بازکدگذاری توسط یک پژوهشگر دیگر و روش بازبینی اعضا استفاده شد.
نتایج نشان داد که اصلیترین حوزههای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل مسئولیتپذیریهای اقتصادی، شفافیت، فرهنگی، اخلاقی، قانونی، خیرخواهانه، محیطی و دانشی است. چالشهای باشگاه استقلال در حوزه مسئولیتپذیری اجتماعی موانع ساختاری، رفتاری و زمینهای است. همچنین راهبردهای مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال در دو سطح راهبردهای اساسی یا کلان و راهبردهای عملیاتی قرار داشت. سرانجام مشخص گردید که اصلیترین پیامدهای ایفای نقش مسئولیتپذیری اجتماعی باشگاه استقلال شامل پیامدهای تجاری و پیامدهای رفتاری است.
براین اساس میتوان گفت که باشگاههای ورزشی با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتوانند پیش برنده سود و منفعت اجتماعی فراتر از منافع باشگاه و آن چیزی که قانون بایسته میدارد، باشند.