یوسف خجیر؛ محدثه قرائی
چکیده
این پژوهش با هدف شناخت انگارههای ذهنی جوانان شهر تهران در خصوص پیامرسانهای داخلی و خارجی است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی و برگرفته از نظریه پذیرش فناوری و استفاده- خشنودی است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن جوانان18تا 35ساله شهر تهران که براساس فرمول کوکران 384نفر به روش نمونهگیری احتمالی تلفیقی (روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناخت انگارههای ذهنی جوانان شهر تهران در خصوص پیامرسانهای داخلی و خارجی است. چارچوب نظری این پژوهش ترکیبی و برگرفته از نظریه پذیرش فناوری و استفاده- خشنودی است. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن جوانان18تا 35ساله شهر تهران که براساس فرمول کوکران 384نفر به روش نمونهگیری احتمالی تلفیقی (روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی) انتخاب شدهاند. برای گرداوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و برای پردازش داده-ها از نرمافزار SPSS نسخه27 در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. روایی این پژوهش از طریق اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد که برای تمامی متغیرها بالا 7/0 بوده است. یافتهها حاکی از آن است که جوانان شهر تهران در حد زیاد( 98/3 از 5)از پیامرسان خارجی و در حد متوسط( 72/2 از 5)از پیامرسان داخلی استفاده میکنند. در بین پیامرسانهای خارجی نیز اولویت با واتسآپ و در پیامرسانهای داخلی اولویت با بله است. در بین مولفهها کمترین امتیاز متعلق به مولفه سودمندی پیامرسان به کاربران است. یافتههای استنباطی نشان میدهد که انگاره ذهنی جوانان در متغیرهای لذت استفاده از پیامرسان، سودمندی آنها و خودآگاهی مورد انتظار در استفاده از پیامرسان داخلی و خارجی تفاوت معناداری وجود دارد؛ در این سه متغیر برتری مربوط به پیامرسانهای خارجی است. همچنین در خصوص متغیر تأثیر اجتماعی پیامرسان و سهولت مورد انتظار بین دو نوع پیامرسان تفاوات معناداری وجود ندارد. در پیامرسان داخلی بالاترین امتیاز به ویژگی سهولت، و در پیامرسان خارجی به لذت مورد انتظار اختصاص دارد.
واژگان کلیدی:انگاره ذهنی،پیامرسان اجتماعی،سهولت استفاده،دسترسی
یوسف خجیر؛ محمد فتحی نیا؛ میثم یوسفی سرخنی
چکیده
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ملی ارائه میدهند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش گرآوری اطلاعات آن مصاحبه عمیق و روش پردازش دادهها تحلیل مضمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته متخصصان حوزه رسانه و جوانان و دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. در مجموع با منطق نمونهگیری نظری با 11 متخصص حوزه رسانه و جوانان به صورت فردی و با 15 دانشجو به صورت گروهی (در قالب گروههای 3 تا 5 نفره) مصاحبه شده است. روش گرداوری اطلاعات این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و تعاملی در دو سطح فردی (متخصصان) و گروهی (دانشجویان) بود. پردازش دادههای مصاحبه نیز از طریق تحلیل مضمون به کمک نرمافزار MAXQDA نسخه 10 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که جوانان در حوزههای مختلفی چون نحوه بازنمایی اشتغال زنان، نحوه بازنمایی حجاب زنان، فقدان تکثرگرایی و بیطرفی در رسانه ملی، نحوه بازنمایی روابط بین نسلی در رسانه ملی و عدم توجه و پرداخت به همه نگاهها در بین جوانان در رسانه ملی انتقادهای متعددی به عملکرد رسانه ملی داشتهاند که این میتواند هشداری برای رسانه ملی در جهت ریزش مخاطبان جوان و کاهش اعتماد آنان به رسانه ملی باشد.