محسن جدیدی؛ یارعلی دوستی؛ سید حدیث حسینی
دوره 13، شماره 23 ، خرداد 1393، ، صفحه 83-99
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی، احساس تنهایی اجتماعی و هیجانی و نشخوار ذهنی در دانشجویان دختر و پسر طراحی شده و تحقیقی پس رویدادی از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاههای آزاد مازندران بودند که از بین آنها، نمونهای 200 نفری (106 دختر و 94 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی، احساس تنهایی اجتماعی و هیجانی و نشخوار ذهنی در دانشجویان دختر و پسر طراحی شده و تحقیقی پس رویدادی از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاههای آزاد مازندران بودند که از بین آنها، نمونهای 200 نفری (106 دختر و 94 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و همگی به مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان(RAAS)، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی ((UCLA، مقیاس احساس تنهایی هیجانی WSL)) و در نهایت، پرسشنامه 10 گویه ای نشخوار ذهنی ترینور پاسخ دادند. اطلاعات جمعآوری شده با آزمونهای آنالیز واریانس چندمتغیره و یک راهه و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تفاوت جنسیت در دو خرده مقیاس نزدیکی- دلبستگی و وابستگی- دلبستگی به لحاظ آماری معنادار نیست، اما در خرده مقیاس اضطراب - دلبستگی تفاوت معنادار وجود دارد. (05/0< p) سبکهای دلبستگی و احساس تنهایی دانشجویان میتواند 1/ 23درصد نشخوار ذهنی آنان را پیش بینی کند. (001/0< p) همچنین، سبکهای دلبستگی و نشخوار ذهنی دانشجویان میتواند 5/33 درصد احساس تنهایی هیجانی و 3/16درصد احساس تنهایی اجتماعی آنان را پیش بینی نماید. (0001/0>p) نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سبکهای دلبستگی و نشخوار ذهنی میتواند احساس تنهایی اجتماعی و هیجانی را نیز پیشبینی کند.