امیر دانیاری؛ رمضان کریمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی ...
بیشتر
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری دادهها، ازنوع پژوهشهای اسنادی– فراترکیب به شمار میرود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران ، تعداد122 مقاله بررسی شدکه ازمیان آنها32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شدند. دراین پژوهش، ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34 مفهوم و12 مقوله طبقهبندی شدند. برای تعیین وزن شاخصها، از آنتروپی شانون، استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران، شامل حرفهایگرایی اخلاق محور، آگاهی و اشراف سازمانی، مساله محوری و واقعگرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاق محور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی-مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاقمداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی واستقرارعدالت، ثبات شخصیتی–رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبریگونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیمگیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه میتواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمان های ورزشی بیان نماید.
لیلا قربانی قهفرخی؛ نصرالله محمدی
چکیده
پژوهش با هدف بررسی مدل ارتباطی فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خود توسعه ای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت انجام شد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به تعداد 126 نفر بودند، با توجه به محدود بودن جامعه، نمونه آماری به صورت تمام شمار از جامعه در نظر گرفته شد، ...
بیشتر
پژوهش با هدف بررسی مدل ارتباطی فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خود توسعه ای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان با در نظر گرفتن نقش میانجی خلاقیت انجام شد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به تعداد 126 نفر بودند، با توجه به محدود بودن جامعه، نمونه آماری به صورت تمام شمار از جامعه در نظر گرفته شد، البته داده های 111 پرسشنامه تکمیلی برگشت داده شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اصـلی گردآوری داده ها پرسـش نامه اسـتاندارد بـود. جهت سنجش متغییرها از پرسش نامه فرهنگ بوروکراتیک دنیسون(1990)، خلاقیت سازمانی لیائو و وو(2013) و پرسشنامه خود توسعه ای پرالت (2008) استفاده شد. جهت آزمون فرضیات و برازش مـدل، مدلسازی معادلات مسیری- ساختاری با رویکرد حداقل مربعـات جزئـی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 20 و smart PLS نسخه 2 در نظر گرفته شد. یافته ها نشان داد؛ فرهنگ بوروکراتیک بر رفتار خودتوسعه ای و خلاقیت کارکنان اداره کل ورزش و جوانان اثری منفی و معنادار دارد، اما خلاقیت بر رفتار خودتوسعه ای این کارکنان تاثیری مثبت و معنادار داشت. بنابراین مدیران اداره کل ورزش و جوانان می توانند با ایجاد جو فرهنگی مناسب و غیر بوروکراتیک در سازمان و انعطاف پذیر کردن قوانین و رویه های انجام کار، دادن استقلال عمل و تفویض اختیار به موقع، تقویت همکاری های متقابل و کار گروهی، زمینه های بروز خلاقیت و رفتارهای خودتوسعه ای را در کارکنان فراهم سازند.
لیلا قربانی قهفرخی؛ ابوالفضل فراهانی؛ عبدالعلی فرهادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل معماری فضاهای ورزشی بر خودکارآمدی و اشتیاق ورزشی دانش آموزان ورزشکار است. پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم دارای بیمه ورزشی شهر حاجی آباد است که تعداد آن ها برابر با 565 نفر بود و نمونه آماری نیز شامل 229 نفر از دانش آموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل معماری فضاهای ورزشی بر خودکارآمدی و اشتیاق ورزشی دانش آموزان ورزشکار است. پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم دارای بیمه ورزشی شهر حاجی آباد است که تعداد آن ها برابر با 565 نفر بود و نمونه آماری نیز شامل 229 نفر از دانش آموزان است که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش نیز شامل پرسشنامه اشتیاق ورزشی والرند و همکاران (2011)، پرسشنامه معماری فضاهای ورزشی باروتیان و همکاران (1399) و پرسشنامه خودکارآمدی ورزشی بشارت (1387) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS ورژن 22 و Smart Pls استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تمامی فرضیات پژوهش معنی دار می باشد. بدین صورت که کیفیت معماری با ضریب استاندارد 27/0 و ضریب معنی داری 62/15 بیشترین اثرگذاری و فضاهای داخلی و سطح بندی با ضریب استاندارد 144/0 و ضریب معنی داری 62/10 کمترین اثرگذاری بر اشتیاق ورزشی و خودکارآمدی ورزشی دانش آموزان داشتند. بدین ترتیب فضای معماری و متغیرهای مربوط به آن را می توان از جمله عوامل تأثیر گذار بر اشتیاق ورزشی و خودکارآمدی ورزشی در دانش آموزان دانست و بر همین مبنا نیز پیشنهاد می گردد در هنگام ساخت فضاهای ورزشی ویژه دانش آموزان، عناصر معماری ورزشی نیز متناسب با ویژگی های دانش آموزان طراحی گردد. . واژگان کلیدی: اشتیاق ورزشی، خودکارآمدی ورزشی، فعالیت ورزشی، معماری فضای ورزشی.