امیر دانیاری؛ رمضان کریمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
باوجود ادبیات غنی درزمینه اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدلهای موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوه اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی ...
بیشتر
باوجود ادبیات غنی درزمینه اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدلهای موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوه اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری دادهها، ازنوع پژوهشهای اسنادی- فراترکیب به شمار میرود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران، تعداد122 مقاله بررسی و ازآن میان، 32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شد. ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34 مفهوم و12 مقوله طبقهبندی گردیدند. برای تعیین وزن شاخصها، از آنتروپی شانون استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران شامل حرفهایگرایی اخلاقمحور، آگاهی و اشراف سازمانی، مسئلهمحوری و واقعگرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاقمحور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی- مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاقمداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی و استقرارعدالت، ثبات شخصیتی-رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبریگونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیمگیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه میتواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمانهای ورزشی بیان نماید.