کاوه میرانی؛ زهراحاجی انزهایی؛ وحید ربیعی؛ شاهو زمانی دادانه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی آنلاین تشکیل می دادند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرمافزار تعیین حجم نمونه اس.پی.اس.اس. سمپلپاور استفاده شد و بر همین مبنا حجم نمونه به تعداد 330 نفر برآورد گردید. این پژوهش، توصیفی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ترس از سرقت اینترنتی هویت مشتری بر قصد خرید آنلاین محصولات ورزشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان فروشگاههای ورزشی آنلاین تشکیل می دادند. به منظور برآورد حجم نمونه از نرمافزار تعیین حجم نمونه اس.پی.اس.اس. سمپلپاور استفاده شد و بر همین مبنا حجم نمونه به تعداد 330 نفر برآورد گردید. این پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی، پرسشنامه 12 سوالی «ترس از سرقت اینترنتی» هویت هیل و همکاران (2015) و پرسشنامه 10 سوالی «قصد خرید آنلاین» لی و همکاران (2015) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر و روایی سازه آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تأیید گردید. همچنین پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 82/0 و 85/0 گزارش شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس.، اس.پی.اس.اس. سمپلپاور و آموس استفاده گردید.
یافتهها بیانگر آن بود که با افزایش ترس از سرقت اینترنتی هویت، قصد خرید آنلاین با شدتی قوی کاهش مییابد. به طور کلی میتوان گفت که مشتریان امروزه نه تنها انتظار خدمات مناسب و با ارزش را دارند، بلکه خواستار صداقت و نیکخواهی نیز هستند. بنابراین با فراهم شدن بهینه چنین متغیرهایی است که احتمالاً قصد خرید آنلاین مشتریان به طور مثبت ترغیب میشود.
بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میگردد هر شش ماه یکبار مدیران وب سایتهای خود را به روز رسانی کنند تا میزان امنیت بالا رود.