محسن نیازی؛ اکبر ذوالفقاری؛ علی فرهادیان؛ شکوفه آب شیرین
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی نظام شناسایی و طبقه بندی مولفههای امید جوانان ایرانی به آینده از طریق مطالعه و جمع بندی پژوهش های انجام شده در زمینه امید به آینده با رویکرد فراترکیب است. روش: به همین منظور، مطالعات صورت گرفته در زمینه امید در بازه زمانی 1390 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، 15 مقاله از 22 مقاله به عنوان جامعه آماری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی نظام شناسایی و طبقه بندی مولفههای امید جوانان ایرانی به آینده از طریق مطالعه و جمع بندی پژوهش های انجام شده در زمینه امید به آینده با رویکرد فراترکیب است. روش: به همین منظور، مطالعات صورت گرفته در زمینه امید در بازه زمانی 1390 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، 15 مقاله از 22 مقاله به عنوان جامعه آماری برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد 6 مقوله با 40 مفهوم در ایجاد امید به آینده موثرند. این مقولات و مفاهیم شامل عوامل اجتماعی(اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، هنجاراجتماعی، بیگانگی اجتماعی، آنومی اجتماعی، پرستیژ اجتماعی، شبکههای اجتماعی، قدرت اجتماعی، امنیت اجتماعی، عدالت اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، نشاط اجتماعی)، عوامل خانوادگی(درامد خانواده، تحصیلات والدین، حمایت خانواده)، عوامل اقتصادی(تورم ، سرمایه اقتصادی، بیگانگی اقتصادی، انومی اقتصادی، فقراقتصادی)، عوامل سیاسی(ثبات سیاسی، تحریم، انومی سیاسی، امنیت سیاسی)، عوامل جمعیت شناختی(تحصیلات، جنسیت، سن، تعداد فرزندان، سلامت جسمی)، و عوامل فردی_روانشناختی(اعتقادات دینی، خودکارامدی، لذت گرایی، هدفمندی، مسئولیت پذیری، میل به پیشرفت، تلاشگری، پایگاه اقتصادی و اجتماعی، امنیت روانی، هویت حرفه ای) است. بر اساس یافته های تحقیق، در بین این عوامل، عوامل اجتماعی و فردی- روانشناختی تعیین کننده ترند.نتایج: نتایج تحقیق نشان می دهد موفقیت بیشتر در زندگی شخصی و خصوصی؛ دسترسی به منابع، فرصت ها و قدرت؛ و همچنین تجربیات بالاتر؛ افراد را برای ایجاد تغییر و تحول اجتماعی آماده تر و امید به آینده در بین آنان را تقویت می کند.
حسن قراباغی؛ سید مرتضی هنرمند؛ محمد آتله خانی؛ کیومرث قیصری گودرزی
چکیده
ازدواج بهعنوان مبنای شکلگیری نهاد خانواده همواره موردتوجه قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش جوانان استان همدان به ازدواج با رویکرد به مبانی نگرشی(معرفتی و بلوغ فکری)، ارزشی، روانی(هیجانی) و سبک زندگی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد 18 الی 35 سال استان همدان تشکیل میدادند. حجم نمونه آماری شامل 449 نفر با استفاده ...
بیشتر
ازدواج بهعنوان مبنای شکلگیری نهاد خانواده همواره موردتوجه قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش جوانان استان همدان به ازدواج با رویکرد به مبانی نگرشی(معرفتی و بلوغ فکری)، ارزشی، روانی(هیجانی) و سبک زندگی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد 18 الی 35 سال استان همدان تشکیل میدادند. حجم نمونه آماری شامل 449 نفر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شد. ابزار اندازه گیری ، پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بود. . یافته های پژوهش نشان داد:1. 4/80 درصد از جوانان گرایش متوسطی به ازدواج دارند.2. بین مردان و زنان در گرایش به ازدواج تفاوت معناداری وجود ندارد.3. از نظر پرسش شوندگان بلوغ فکری از موانع با اهمیت متوسط به پایین محسوب می شود و تأثیر بلوغ فکری بر میزان گرایش به ازدواج برای پسران با اهمیت تر از دختران محسوب می گردد.4. از نظر پرسش شوندگان(57% به بالا) شرایط اخلاقی جامعه از موانع با اهمیت متوسط به بالا محسوب میشود و تأثیر شرایط اخلاقی جامعه بر میزان گرایش به ازدواج برای پسران با اهمیت تر از دختران محسوب میگردد.5. جوانان استان همدان نسبت به ازدواج داری نگرش خوش بینانه هستند و پسران نسبت به دختران در ازدواج نگاه خوش بینانهتر بیشتری دارند و در عوض دختران در این قضیه از پسران واقعگرایانهتر هستند.6. هر چه گرایش به ازدواج افزایش مییابد اعتقاد بر این که ترویج سبک زندگی غربی مانع بزرگتری است افزایش می یابد.
محسن کیانی؛ داریوش بوستانی
چکیده
این پژوهش، با هدف شناسایی بسترها و فرایندهای پدیده ازدواج سفید به عنوان سبک زندگی متفاوت در شهرهای تهران و کرج انجام شده است. روششناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینهای اشتراوس و کوربین بوده و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بهره گرفته شده است. در روند پژوهش 17 نفر که دارای رابطه همخانگی بودند، براساس ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف شناسایی بسترها و فرایندهای پدیده ازدواج سفید به عنوان سبک زندگی متفاوت در شهرهای تهران و کرج انجام شده است. روششناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر روش نظریه زمینهای اشتراوس و کوربین بوده و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بهره گرفته شده است. در روند پژوهش 17 نفر که دارای رابطه همخانگی بودند، براساس نمونه-گیری هدفمند و راهبردهای نمونهگیری با بیشترین تنوع و گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از روش نمونهگیری نظری ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺗﻌﺪاد اﻓﺮاد، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﺤﻞ دادهﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز و ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻣﺴﻴﺮ ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﻔﺎده شده است. از خلال کدگذاری دادهها، 13 مقوله اصلی استخراج گردید که عبارتند از: آموزههای دینی در محاق و ادراک بحران اقتصادی به عنوان شرایط علی، معادله پذیرش و نفی و استیضاح و گذار از باکرهگی به عنوان شرایط زمینهای، شبکههای مجازی تسهیلگر و واهمه از ازدواج رسمی به عنوان شرایط مداخلهگر، طیف وفاداری؛ از تعهد تا تعلیق تعهد، آزمون سازگاری، انتخاب عقلانی فایدهگرا و سادهسازی زندگی به عنوان فرایند، شکلگیری رابطه برابرگرایانه، استهلاک مردسالاری و رضایتمندی به عنوان پیامدهای ازدواج سفید تعیین شدند. در آخر، مقوله "ازدواج سفید به مثابه گریزگاه انتخابی " به عنوان مقوله هسته انتخاب گردید.
حمید صداقت؛ سید صمد بهشتی؛ حمیده دهقانی
چکیده
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی جوانان است.
روش: این مطالعه با رویکرد کمی و روش پیمایش انجام شده و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعهی آماری تحقیق شامل جوانان 18-29 سال ساکن در شهر شیراز بوده است. حجم نمونه 400 نفر از جوانان ورزشکار شهر شیراز بوده است. پس از جمع آوری پرسشنامهها ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی جوانان است.
روش: این مطالعه با رویکرد کمی و روش پیمایش انجام شده و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعهی آماری تحقیق شامل جوانان 18-29 سال ساکن در شهر شیراز بوده است. حجم نمونه 400 نفر از جوانان ورزشکار شهر شیراز بوده است. پس از جمع آوری پرسشنامهها اطلاعات لازم با نرم افزارspss و Amos تجزیه و تحلیل شده است.
یافتهها : یافتهها نشان میدهند که رابطه معنیداری بین ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد نهادی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی ، روابط اجتماعی، حمایت دوستان و خانواده، هنجار اجتماعی) و مشارکت سیاسی جوانان وجود دارد.
نتیجه گیری: در بین ابعاد اعتماد، اعتماد اجتماعی تاثیر مستقیمی بر مشارکت سیاسی جوانان نداشته است. در نتیجه صرف وجود اعتماد اجتماعی، به مشارکت سیاسی افراد منجر نمیشود. اعتماد اجتماعی میتواند به صورت غیرمستقیم با افزایش مشارکت و روابط اجتماعی افراد، مشارکت سیاسی افراد را افزایش دهد. بر این اساس نمیتوان گفت که کل مقیاس اعتماد اجتماعی روی مشارکت سیاسی تاثیر دارد. و هر چه اعتماد اجتماعی در افراد بیشتر باشد، مشارکت سیاسی آنها نیز بیشتر است. همچنین دو بعد هنجار اجتماعی و ارتباط آنها با مشارکت سیاسی بررسی شد که این رابطه نیز رد گردید. هرگونه مشارکت در هنجارها و ارزشها منجر به سرمایه اجتماعی و مشارکت سیاسی نمیگردد. بلکه آن دسته هنجارهایی که منجر و مبتنی بر صداقت، انجام تعهدات و ارتباطات متقابل بنا شده باشد، به نوعی در تولید سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت موثر است.
حمید حسنی؛ هما درودی؛ فیروزه حاجی علی اکبری
چکیده
هدف پژوهش، ارائه مدل ارتقای مشارکت سازمان های مردم نهاد جوانان کشور در امور عام المنفعه با رویکرد بازاریابی اجتماعی است. روش مطالعه کیفی از نوع داده بنیاد به روش گراندد تئوری بوده است. قلمرو مطالعه متخصصین حوزه مشارکت اجتماعی در حوزه جوانان بوده و با استفاده از روش مصاحبه عمیق با 12 نفر از خبرگان این حوزه، داده ها جمع آوری شده و با استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش، ارائه مدل ارتقای مشارکت سازمان های مردم نهاد جوانان کشور در امور عام المنفعه با رویکرد بازاریابی اجتماعی است. روش مطالعه کیفی از نوع داده بنیاد به روش گراندد تئوری بوده است. قلمرو مطالعه متخصصین حوزه مشارکت اجتماعی در حوزه جوانان بوده و با استفاده از روش مصاحبه عمیق با 12 نفر از خبرگان این حوزه، داده ها جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار Maxqda تحلیل شده است. نتایج نشان داد که عوامل علّی همچون ارزش ها و نگرش های جوانان، آموزش، دغدغه مند بودن سمن ها، توان و تخصص سمن ها، برگزاری کمپین و جشنواره، استفاده از افراد مشهور، تبلیغات دهان به دهان و انگیزش بر میزان مشارکت جوانان در امور عام المنفعه تعیین کننده است. نتایج نشان می دهد که راهبردهای توسعه مشارکت جوانان شامل توسعه فضای حضور سمن ها، تقویت فرهنگ مشارکت اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی، ایجاد پویش های رسانه ای، درگیر کردن جوانان در برنامه ها، ارتقاء سرمایه اجتماعی، استفاده از رسانه های اجتماعی بوده است. نتایج فوق نشان می دهد که مشارکت جوانان در قالب سمن ها می تواند پیامدهای همانند ارتقاء حساسیت اجتماعی و مسئولیت پذیری جوانان، افزایش حضور جوانان در سمن ها، رونق کارآفرینی اجتماعی، توسعه رفتارهای مشارکتی عام المنفعه در بین جوانان داشته باشد.
سعید سلطانی؛ محمدباقر علیزاده اقدم
چکیده
امروزه، امیدواری به مثابه بنیادی ترین انگاره جوانان در عرصه پیشرفت اجتماعی محسوب می شود. از طرفی اشکال سه گانه سرمایه می تواند مهترین عامل در تقویت امید به آینده جوانان مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر امید به آینده در ارتباط با عوامل سرمایهای شامل سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، ...
بیشتر
امروزه، امیدواری به مثابه بنیادی ترین انگاره جوانان در عرصه پیشرفت اجتماعی محسوب می شود. از طرفی اشکال سه گانه سرمایه می تواند مهترین عامل در تقویت امید به آینده جوانان مورد توجه قرار گیرد. در پژوهش حاضر امید به آینده در ارتباط با عوامل سرمایهای شامل سرمایه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی – تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری جوانان 15 تا 29 ساله استان آذربایجان شرقی هستند که 613 نفر از آنها با فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در سال 1398 انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد امید به آینده اسنایدر و برای تحلیل داده ها از SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته های توصیفی پژوهش نشان میدهد که، میانگین درصدی امید به آینده جوانان مورد مطالعه 23/62 درصد میباشد که نشان میدهد امید به آینده از وضعیت متوسط به بالایی در میان جوانان برخوردار است. یافته های حاصل از آزمون فرضیهها نیز نشان میدهد که وضعیت تاهل و سن رابطه ای با امید به آینده جوانان نداشته ولی میانگین امید به آینده به تفکیک شهرستان محل سکونت و وضعیت اشتغال تفاوت معنیداری داشته است. همچنین امید به آینده با سرمایه اجتماعی و فرهنگی رابطه مثبت و معنیداری داشته ولی با سرمایه اقتصادی رابطه معنیداری ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که اشکال سه گانه سرمایه (اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) حدود 26 درصد واریانس امید به آینده را تبیین میکنند.
یوسف خجیر؛ محمد فتحی نیا؛ میثم یوسفی سرخنی
چکیده
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به مسئله بررسی خوانش جوانان از تصویرشان در برنامههای صداوسیما میپردازد. به بیان دیگر اینکه جوانان چه تصور و دریافتی از تصویرشان در برنامههای صداوسیما دارند و چه مقولههایی در خوانش جوانان از تصویرشان در برنامه های صداوسیما موثرند و در این راستا، دانشجویان و متخصصان چه تحلیل و ارزیابی از نحوه بازنمایی جوانان در رسانه ملی ارائه میدهند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش گرآوری اطلاعات آن مصاحبه عمیق و روش پردازش دادهها تحلیل مضمون بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو دسته متخصصان حوزه رسانه و جوانان و دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران است. در مجموع با منطق نمونهگیری نظری با 11 متخصص حوزه رسانه و جوانان به صورت فردی و با 15 دانشجو به صورت گروهی (در قالب گروههای 3 تا 5 نفره) مصاحبه شده است. روش گرداوری اطلاعات این پژوهش، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و تعاملی در دو سطح فردی (متخصصان) و گروهی (دانشجویان) بود. پردازش دادههای مصاحبه نیز از طریق تحلیل مضمون به کمک نرمافزار MAXQDA نسخه 10 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که جوانان در حوزههای مختلفی چون نحوه بازنمایی اشتغال زنان، نحوه بازنمایی حجاب زنان، فقدان تکثرگرایی و بیطرفی در رسانه ملی، نحوه بازنمایی روابط بین نسلی در رسانه ملی و عدم توجه و پرداخت به همه نگاهها در بین جوانان در رسانه ملی انتقادهای متعددی به عملکرد رسانه ملی داشتهاند که این میتواند هشداری برای رسانه ملی در جهت ریزش مخاطبان جوان و کاهش اعتماد آنان به رسانه ملی باشد.
رقیه علائی
چکیده
یکی از مسائل جوانان در جامعه ایران، اعتیاد و مصرف مواد است. مصرف مواد مخدر تحتتأثیر عوامل مختلف (محیطی و فردی) شکل میگیرد. در نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا، بر فرایند بههمپیوسته تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر یکدیگر تأکید شده است. هدف این مقاله، تدوین مدل مصرف مواد مخدر سبک و سنگین براساس پیشایندهای فردی و محیطی (منبع کنترل، ...
بیشتر
یکی از مسائل جوانان در جامعه ایران، اعتیاد و مصرف مواد است. مصرف مواد مخدر تحتتأثیر عوامل مختلف (محیطی و فردی) شکل میگیرد. در نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی بندورا، بر فرایند بههمپیوسته تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر یکدیگر تأکید شده است. هدف این مقاله، تدوین مدل مصرف مواد مخدر سبک و سنگین براساس پیشایندهای فردی و محیطی (منبع کنترل، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، نگرش مثبت به مواد، نظارت خانواده، تعارض خانوادگی، مصرف مواد خانواده، همسالان و محل زندگی) در بین دانشجویان شهر تهران براساس نظریه بندوراست. این مقاله از نوع طرحهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بهطور خاص معادلات رگرسیونی است. حجم گروه نمونه در این تحقیق 460 نفر (54 نفر دختر و 406 نفر پسر) انتخاب شد.
یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهطورکلی مدل پژوهش دارای برازش مناسبی است و 9 متغیر، توان پیشبینی و تبیین (44/0=R2) از متغیر مصرف مواد سبک و (64/0=R2) از متغیر مصرف مواد سنگین را دارا میباشند. با توجه به نتایج تحلیل انجام شده، متغیرهای نظارت منفی خانواده، تعارضات خانواده، مصرف مواد در خانواده، نقش منفی محله و همسالان منحرف با میانجیگری منبع کنترل بیرونی، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و نگرش مثبت به مواد اثر غیرمستقیم معنادار بر مصرف مواد سبک و سنگین دارند. در تحلیل اثر مستقیم متغیرها، متغیرهای نظارت منفی خانواده، تعارضات خانواده، مصرف مواد در خانواده، نقش منفی محله، همسالان منحرف، منبع کنترل بیرونی، اهمالکاری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و نگرش مثبت به مواد از اثر مستقیم معنادار بر مصرف مواد سبک و سنگین برخوردار میباشند.
محسن کیانی؛ سوده مقصودی
چکیده
ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﻜﻠﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاد مخدر در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮند. امروزه مصرف مشروبات الکلی و گرایش به آنها در جوامع مختلف به خصوص در ایران به یک معضل تبدیل شده و شاهد کاهش سن مصرف آن در بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان هستیم.
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی علل گرایش مصرف مشروبات الکلی در میان ...
بیشتر
ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﻜﻠﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺮﻣﺼﺮفﺗﺮﻳﻦ ﻣﻮاد مخدر در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮند. امروزه مصرف مشروبات الکلی و گرایش به آنها در جوامع مختلف به خصوص در ایران به یک معضل تبدیل شده و شاهد کاهش سن مصرف آن در بین قشرهای مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان هستیم.
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف بررسی علل گرایش مصرف مشروبات الکلی در میان جوانان 18-29 سال شهر کرمان ﺻﻮرت ﭘﺬﻳﺮفت. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و اﺑﺰارﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﺑـﻮد. حجم نمونه بر اساس میزان خطای نمونه گیری در سطح اطمینان 95 درصد تعیین گردید و با خطای نمونه گیری 05/0 درصد، 400 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. از روش نمونه گیری تصادفی در انتخاب نمونه ها سود جسته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و از آمارههای توصیفی و استنباطی استفاده گردید.
یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سنی اولین بار مصرف مشروبات الکلی 17 سال بوده است. همچنین از میان مجموع متعیرهای پژوهش، متعیرهای پیوند افتراقی، وابستگی، تعهد، اعتقاد، الگوی کنترل و نظارت خانواده و دسترسی آسان و ارزان، رابطه معنی داری با گرایش به مصرف مشروبات الکلی داشتند.
محمد سلیمان نژاد؛ محسن نیازی؛ طاهره سلیمان نژاد
چکیده
گرایش به رفتارهای پرخطر از آسیب های اجتماعی فراگیر در بین جوانان است، که علاوه بر شرایط اجتماعی و محیطی، تمایلات افراد محرک اصلی در گرایش به این رفتارها محسوب می شود. این پژوهش با هدف بررسی نقش متغیرهای عاملیتی و فردگرایانه در گرایش به رفتارهای پرخطر در بین جوانان کاشانی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته در پژوهش حاضر پیمایشی بوده ...
بیشتر
گرایش به رفتارهای پرخطر از آسیب های اجتماعی فراگیر در بین جوانان است، که علاوه بر شرایط اجتماعی و محیطی، تمایلات افراد محرک اصلی در گرایش به این رفتارها محسوب می شود. این پژوهش با هدف بررسی نقش متغیرهای عاملیتی و فردگرایانه در گرایش به رفتارهای پرخطر در بین جوانان کاشانی انجام شده است. روش تحقیق به کار رفته در پژوهش حاضر پیمایشی بوده و نمونه آماری پژوهش تعداد 552 نفر از جوانان شهر کاشان بوده که براساس فرمول کوکران، به روش نمونهگیری احتمالی متناسب با حجم به عنوان نمونه نهایی انتخاب گردیدند. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار آن بر اساس نظرات افراد متخصص دانشگاهی صورت گرفته است. برای تحلیل استنباطی و سنجش ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته از تحلیل عاملی، آزمون های آماری همبستگی پیرسون و آزمونهای T مقایسه زوجی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 25 استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از این بوده است که بر اساس جنسیت گرایش پسران بیشتر از دختران به رفتارهای پرخطر بوده است. همچنین نتایج آزمون فرضیات؛ احساس تنهایی، داغ شکست، احساس تنهایی ناشی از شکست و تمایلات لذتجویانه با بروز رفتارهای پرخطر معنی دار بوده است. در نتیجه با کاهش کارکرد و نقشآفرینی خانواده و سایر عاملان جامعهپذیری، جامعه شاهد گسترش رفتارهای پرخطر و بازتولید آن در نسلهای بعدی خواهد بود.
سید محسن بنیجمالی؛ سهیلا صادقی فسایی
چکیده
مقالۀ حاضر براساس روش کیفی و استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و با تحلیل تماتیک اطلاعات بدنبال آن است که جوانان چه معنایی از طبقه دارند و چگونه خود را به طبقهای خاص منتسب میکنند. نمونۀ مطالعه شامل 25 تن از جوانان مجرد و متأهلِ هر دو جنس است. مطالعه بیان میدارد طبقه از نگاه جوانان ضمن آنکه ترکیبی از وجوه مختلف است مرکب از جنبههای ...
بیشتر
مقالۀ حاضر براساس روش کیفی و استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و با تحلیل تماتیک اطلاعات بدنبال آن است که جوانان چه معنایی از طبقه دارند و چگونه خود را به طبقهای خاص منتسب میکنند. نمونۀ مطالعه شامل 25 تن از جوانان مجرد و متأهلِ هر دو جنس است. مطالعه بیان میدارد طبقه از نگاه جوانان ضمن آنکه ترکیبی از وجوه مختلف است مرکب از جنبههای ذهنی و عینی نیز هست. همین امر طبقه را تفسیرپذیر میکند بهگونهای که وضعیتهای یکسان قضاوتهایِ متفاوتِ طبقاتی میآفریند و مرزهای طبقاتی را کدر میکند. این مسئله به واسطۀ آنکه جوانان مستقل نیستند و پایگاه شغلی باثباتی نیافتهاند و بنابراین خود را به واسطۀ خانواده و با ملاکهای نمادین و فرهنگی تعریف میکنند تقویت میشود. به همین ترتیب از آنجا که طبقهبندی جوانان براساس تعاریفِ متمایز هر یک از ایشان از موقعیت منحصر به فرد خود بنا میشود کلیتهای اجتماعی متمایز نمیآفریند. نتیجه نوعی ابهام در طبقهبندی و فقدان خطوط مرزی طبقاتی در زندگی جوانان است. ابهام طبقاتی سبب میشود جوانان به شکل بینذهنی درک مشترکی از وضعیت و سرنوشت خود پیدا نکنند و تودهای نامتقارن و فاقد سرنوشت مشترک گردند. سرانجام تفسیرپذیری و جنبۀ تعریفی طبقه باعث میشود تا جوانان به طور ذهنی جایگاه طبقاتی برجستهتری را به خود منتسب کنند و به واسطۀ آن تواناییهای خود را در شکلدادن به زندگینامه بیش از اندازه ارزیابی نمایند. این امر میتواند سبب خطای شناختی جوانان در درک موقعیت خود شود و نوعی احساس عاملیت کاذب در ایشان بیافریند.
الهام شیردل؛ مریم محمدی؛ فاطمه حامی کارگر
چکیده
شیوع بیماری کووید-19 در سراسر جهان، تغییرات عمدهای در زندگی روزمرهی تمامی افرد دنیا به وجود آورده است. لذا پژوهش حاضر تلاش می کند تا عواطف جوانان را در برهه اول وقوع پاندمی کرونا مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش مطابق با روش پدیدارشناسی و زمینه تحقیق از مصاحبه عمیق استفاده گردید. بدین ترتیب از بین جوانان سیستان و بلوچستان با روش ...
بیشتر
شیوع بیماری کووید-19 در سراسر جهان، تغییرات عمدهای در زندگی روزمرهی تمامی افرد دنیا به وجود آورده است. لذا پژوهش حاضر تلاش می کند تا عواطف جوانان را در برهه اول وقوع پاندمی کرونا مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش مطابق با روش پدیدارشناسی و زمینه تحقیق از مصاحبه عمیق استفاده گردید. بدین ترتیب از بین جوانان سیستان و بلوچستان با روش نمونهگیری هدفمند 41 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است؛ و یافتهها در دو مضمون اصلی، 9 مضمون فرعی و 64 مضمون اولیه طبقهبندی شدند. مضمون اصلی سرایت عاطفی در جوانان نشان میدهد سرایت سریع این بیماری و پیامدهای تلخ آن، باعث پیوستگی احساسی در بین گروههای مختلف اجتماعی، فراگیری زیست غمانگیز در جامعه و حتی بروز عاطفه جهانی شده است. مضمون اصلی دیگر عدم امنیت احساسی در جوانان از مضامین فرعی، ترس و اضطراب از سرایت و عدم درمان بیماری در جامعه ریسک پذیر، ناامیدی فزاینده، احساس بلاتکلیفی و خستگی عاطفی ناشی از قرنطینه و پیشروی کرونا تشکیل شده است. براساس نتایج پژوهش، جوانان این استان همراه با مشکلات ناشی از اپیدمی کرونا عواطف منفی متفاوت و متداومی نظیر غم، ترس، ناامیدی، بلاتکلیفی و خشم را تجربه نمودند که برای آنها زیست جهان عاطفی ایستا و سختی را فراهم ساخته است. از طرفی دیگر احساسات همدردانه و سرایت عاطفی منفی نیز موجب رکود و تخریب احساسی بیشتر جوانان شده است که توجه به نیازهای جوانان و انتقال هنجارهای عاطفی مثبت برای بهبود احساسی آنها مفید به نظر میرسد.
سیدعلیرضا افشانی؛ منیره السادات حسینی نسب
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت، اولویتبندی و مقایسه آرزوها در بین پسران و دختران جوانان شهر یزد انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری تحقیق، جوانان 35-18 ساله شهر یزد بودند که حجم نمونه مبتنی بر فرمول کوکران، 246 نفر تعیین و نمونهها با توجه به شرایط خاص کرونایی، به پرسشنامه که در قالب لینک اینترنتی در اختیارشان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناخت، اولویتبندی و مقایسه آرزوها در بین پسران و دختران جوانان شهر یزد انجام شد. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری تحقیق، جوانان 35-18 ساله شهر یزد بودند که حجم نمونه مبتنی بر فرمول کوکران، 246 نفر تعیین و نمونهها با توجه به شرایط خاص کرونایی، به پرسشنامه که در قالب لینک اینترنتی در اختیارشان قرارداده شد، پاسخ دادند. در بین آرزوهای درونی (رشد شخصی، ارتباط صمیمانه و متعهدانه با دیگران، همکاری اجتماعی و حفظ سلامتی بدن)، برای مردان و زنان، حفظ سلامتی در رتبه اول و همکاری اجتماعی در رتبه آخر اهمیت قرار داشت، در بین آرزوهای بیرونی (ثروت، شهرت و زیبایی)، برای مردان و زنان، ثروت در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر اهمیت قرار داشت. در مورد احساس دستیابی به آرزوهای درونی، حفظ سلامتی برای مردان و ارتباط با دیگران برای زنان در رتبه اول و ارتباط با دیگران برای مردان، و همکاری اجتماعی برای زنان در رتبه آخر قرار داشت، همچنین در بین آرزوهای بیرونی، برای مردان و زنان ظاهر در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر قرار داشت. نتایج بیانگر این بود که بین آرزوهای درونی، برای مردان رشد شخصی و برای زنان ارتباط با دیگران در رتبه اول و برای مردان، همکاری اجتماعی و برای زنان، حفظ سلامتی در رتبه آخر امید به تحقق برای جوانان قرار داشت، همچنین بین آرزوهای بیرونی، ثروت در رتبه اول و شهرت در رتبه آخر امید به تحقق برای جوانان قرار داشت.
کریم رضادوست؛ اسماعیل هاشمی؛ اسماعیل زکوی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی برخی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش جوانان شهر اهواز به مصرف الکل میباشد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383 نفر برآورد شد و برای انتخاب آن ها از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. به منظور جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 استفاده شد. جهت بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر گرایش به مصرف الکل از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی سهم تأثیرگذاری هر متغیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان متغیرهای میزان استفاده از رسانههای غربی (0.364=r)، همنشینی با دوستان و همسالان (0.319=r) و انزوای اجتماعی (0.198=r) با متغیر گرایش به مصرف الکل رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داده است که متغیر دینداری (0.409-=r) تأثیر معکوس و معنادری بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارد و میان سن و گرایش به مصرف الکل رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان دادهاست که متغیر دینداری (0.324-=Beta) دارای بیشترین تأثیر بر متغیر گرایش به مصرف الکل میباشد و متغیر انزوای اجتماعی(0.188=Beta) کمترین تأثیر را بر متغیر گرایش به مصرف الکل دارا میباشد.
علی ایار؛ هادی افرا
چکیده
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز در بین جوانان است. جامعه آماری جوانان 18 تا 30 سال شهر ایلام هستند که حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور 520 نفر تعیین گردید. داده ها توسط آمار توصیفی و آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار spss22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان می-دهد که بین سرمایه ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و ارتکاب رفتارهای خشونت آمیز در بین جوانان است. جامعه آماری جوانان 18 تا 30 سال شهر ایلام هستند که حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور 520 نفر تعیین گردید. داده ها توسط آمار توصیفی و آزمون های آماری با استفاده از نرم افزار spss22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان می-دهد که بین سرمایه اجتماعی و رفتارهای خشونت آمیز جوانان (419/0) رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین بین کنترل اجتماعی(453/0) و حمایت اجتماعی (198/0) با رفتارهای خشونت آمیز جوانان رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که سرمایه اجتماعی علاوه بر تأثیر مستقیم بر ارتکاب به خشونت به صورت غیرمستقیم از طریق متغیر واسط کنترل اجتماعی و حمایت اجتماعی نیز بر متغیر رفتارهای خشونت آمیز تأثیر معکوسی دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل 22 درصد از واریانس رفتارهای خشونت آمیز جوانان را تبیین میکنند. رفتارهای خشونت آمیز جوانان را میتوان نتیجه کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه دانست. هرچقدر احساس حمایت اجتماعی و کنترل اجتماعی در بین افراد وجود داشته باشد، سرمایه اجتماعی افزایش مییابد و تاثیر بازداندهای بر گسترش رفتارهای خشونت آمیز در جامعه خواهد داشت. بنابراین، سرمایه اجتماعی عامل بسیار مهمی برای مقابله با رفتارهای خشونت آمیز در بین جوانان در جوامع معاصر است.
علی اصغر اسماعیل زاده
چکیده
شهر کرج دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر کلان شهرها متمایز میکند از جمله وجود محلات حاشیه نشین و زندان در داخل شهر. هدف مطالعه حاضر، بررسی تعیین کننده های اجتماعی و فرهنگی جرم می باشد که در سال 1399 انجام شده است. روش تحقیق حاضر، فراتحلیل محتوای متون است. جامعه آماری، پژوهشهای انجام شده در زمینه جرایم و کجرویهای اجتماعی ...
بیشتر
شهر کرج دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر کلان شهرها متمایز میکند از جمله وجود محلات حاشیه نشین و زندان در داخل شهر. هدف مطالعه حاضر، بررسی تعیین کننده های اجتماعی و فرهنگی جرم می باشد که در سال 1399 انجام شده است. روش تحقیق حاضر، فراتحلیل محتوای متون است. جامعه آماری، پژوهشهای انجام شده در زمینه جرایم و کجرویهای اجتماعی می باشد. مجموع حجم نمونه های بررسی شده بالغ بر 3001 نفر بوده که این تعداد نمونه مناسب علاوه بر نشان دادن اهمیت مطالعه حاضر میتواند دقت نتایج تحقیق حاضر را افزایش دهد. یافته های تحقیق نشان داد که نظریه آنومی دورکهایم نظریه ای بوده که بیشترین استفاده را در مطالعات مرور شده داشته است. متغیرهای مهاجرت و همسالان، شایعترین متغیرهای مورد استفاده بودند. "مصرف و قاچاق مواد مخدر" با چهار مورد حضور در مطالعات، بیشتر از سایر جرایم و کجرویهای اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. جنسیت، سن و تحصیلات پای ثابت متغیرهای زمینه ای در تبیین جرم بوده اند. مردان نسبت به زنان و مهاجرین نسبت به بومیان مجرم تر بوده اند. نتایج تحقیق نشان داد یافته های مطالعه با نتایج برخی مطالعات دیگر همخوانی دارد ولی مرور رویکردهای نظری جرم نشان از تغییر خوانش از جرم دارد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که در تحلیل فضایی جرم، متغیرهای تاریکی و روشن بودن، خلوتی و دنج بودن محل جرم، زمان وقوع و بومی بودن و تراکم جمعیت ارتباط معنی داری با وقوع نوع و میزان جرم داشتند
محمدعلی فاطمی نیا؛ قباد کاظمی؛ ستار پروین
چکیده
بسیاری از جرائم که در سطح جامعه رخ میدهد معمولاً در آمارها منعکس نمیشوند و از این جهت است که نمیتوان به آنها اعتماد نمود. وقوع جرائم و بهویژه جرائم علیه اشخاص، دارای بزهدیدهگانی است که به دلایل متعدد حاضر به گزارش رخداد جرم به مسئولان ذیربط نیستند. پیمایشهای بزهدیده شناسی راهی مناسب برای برآورد دقیق میزان وقوع جرائم ...
بیشتر
بسیاری از جرائم که در سطح جامعه رخ میدهد معمولاً در آمارها منعکس نمیشوند و از این جهت است که نمیتوان به آنها اعتماد نمود. وقوع جرائم و بهویژه جرائم علیه اشخاص، دارای بزهدیدهگانی است که به دلایل متعدد حاضر به گزارش رخداد جرم به مسئولان ذیربط نیستند. پیمایشهای بزهدیده شناسی راهی مناسب برای برآورد دقیق میزان وقوع جرائم و عبور از ارقام سیاه است. این پژوهش که در سال 1398 انجام شده است تلاش کرده تا با انجام یک پیمایش بزهدیده شناسی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی برآورد دقیقتری از نرخ وقوع جرائم ارائه دهد. نمونه تحقیق 400 نفر از دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری هستند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که حدود 37 درصد دانشجویان در طول یکسال گذشته حداقل یکبار بزهدیده جرائم شدهاند و تنها 22 درصد از آنها وقوع جرم را به مسئولان ذیربط گزارش نمودهاند. همچنین بیشترین آمار محل وقوع جرائم مربوط به خیابان، حملونقل عمومی و فضای مجازی است. گفتنی است که تنها 14 درصد جرائم یعنی 36 مورد در محیط دانشگاه رخ داده است. نتایج این پژوهش میتواند به شناخت بهتر بزهدیدگی دانشجویان و تدوین برنامههای حمایتی حقوقی، روانی و اجتماعی از آنان یاری رساند.
سارا نجف پور؛ علی تدین راد
چکیده
در دموکراسی به مثابه الگوی مطلوب حکمرانی، فرهنگ سیاسی با محوریت مشارکت سیاسی نقشی هویت بخش دارد. با توجه به توانمندیها و استعدادهای جوانان، سیاستگذاران در این عرصه توجهی ویژه به فرهنگ سیاسی و مشارکت جوانان دارند. از مهم ترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سیاسی، نهادهای جامعه پذیرکننده هستند. این پژوهش میکوشد نقش نهادهای جامعهپذیرکننده ...
بیشتر
در دموکراسی به مثابه الگوی مطلوب حکمرانی، فرهنگ سیاسی با محوریت مشارکت سیاسی نقشی هویت بخش دارد. با توجه به توانمندیها و استعدادهای جوانان، سیاستگذاران در این عرصه توجهی ویژه به فرهنگ سیاسی و مشارکت جوانان دارند. از مهم ترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سیاسی، نهادهای جامعه پذیرکننده هستند. این پژوهش میکوشد نقش نهادهای جامعهپذیرکننده در فرهنگ سیاسی جوانان ایرانی را با مورد مطالعه قرار دادن دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بررسی کند. پرسش اصلی پژوهش این است که نهادهای جامعه پذیرکننده در ایران، آموزههای کدام نوع از انواع فرهنگ سیاسی شامل «محدود»، «تبعی» و «مشارکتی» را به جوانان منتقل میکنند؟ فرضیه ما این است که نهادهای جامعهپذیرکننده در ایران بیشتر به انتقال آموزههای فرهنگ سیاسی «تبعی» میپردازند. پژوهش حاضر کوشیده است با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه به سوال اصلی پاسخ دهد و فرضیه مقاله را بیازماید. از این رو، پرسشنامههای محققساخته میان جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز توزیع و دادههای حاصل از آن با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان میدهد «خانواده»، «گروه های همسال» و «دانشگاه» بیشتر آموزههای فرهنگ سیاسی «تبعی» را منتقل میکنند و «رسانههای ارتباط جمعی» و «نهادهای مذهبی» بیش از سایر نهادها آموزههای فرهنگ سیاسی «مشارکتی» را منتقل میکنند- اگرچه همچنان گرایش اصلی آنها نیز در جهت تقویت فرهنگ سیاسی «تبعی» است
علی عربی؛ فرانک دالوند
چکیده
گذار به جامعه ارگانیکی، ضرورتی غیر قابل اجتناب برای جوامع امروزی است که سمنها میتوانند با ایجاد بستر مناسب نهادی و تراکم تعاملات اجتماعی داوطلبانه در این فرایند نقش قابل توجهای را ایفا نمایند. نظریههای موجود سازمانهای مردم نهاد (سمنها) را در مقام توانمندساز جامعه با برجسته نمودن مفهوم سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین مسیرهای ...
بیشتر
گذار به جامعه ارگانیکی، ضرورتی غیر قابل اجتناب برای جوامع امروزی است که سمنها میتوانند با ایجاد بستر مناسب نهادی و تراکم تعاملات اجتماعی داوطلبانه در این فرایند نقش قابل توجهای را ایفا نمایند. نظریههای موجود سازمانهای مردم نهاد (سمنها) را در مقام توانمندساز جامعه با برجسته نمودن مفهوم سرمایه اجتماعی یکی از مهمترین مسیرهای دستیابی به مدارا در سطوح مختلف جامعه جهت دستیابی به فضای دموکراتیک تلقی کردهاند. طرح مسئله پژوهش حاضر در راستای چنین دیدگاهی صورت پذیرفته و جهت آزمون آن دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش اجتماعی و ابزار پرسشنامه از جامعه آماری سمنهای فعال در شیراز منطبق با فهرست اداره کل ورزش و جوانان جمعآوری شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها به وضوح نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی و مدارا در تمامی ابعاد، پایینتر از سطح متوسط نظری میباشند. همچنین رابطه سرمایه اجتماعی با مدارا به لحاظ آماری مورد تایید قرار نگرفت. این یافتهها ضرورت پژوهش کیفی را در زمینه تبیین یا توصیف اکتشافی چنین یافتههایی به جامعه علمی و سیاستگذاران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یادآور میشود.
علی روحانی؛ سهیلا حاجی حیدری
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، ، صفحه 247-266
چکیده
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد ...
بیشتر
فروش شبکهای از دو دهه قبل در ایران آغاز شد. هرچند این نوع تجارت از همان ابتدا مسائل فراوانی را برای کشور به وجود آورده بود و از فعالیت آنان جلوگیری شد، اما بااینحال در سالهای اخیر به شیوههای جدیدی ادامه فعالیت میدهد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و بهرهمندی از روش مردم نگاری انتقادی تدوین شده است. در این روش، از رویکرد پنجگانه کارسپیکن بهره گرفته شده و سعی گردیده است با استفاده از مشاهده مشارکتی پنهان و همچنین مصاحبههای عمیق از تجربه افراد از حضور در شرکتهای بازاریابی شبکهای، پیامدهای مشارکت جوانان در این شبکهها مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. در طول پژوهش نیز سعی شد قابلیت اعتماد و اتکاپذیری پژوهش حفظ شود. همچنین ملاحظات بازاندیشانه نیز به کار گرفته شدند. یافتهها در قالب مفاهیم و مقولاتی چون سود و هزینه نامتوازن، حذف دو سویه سیستمی، تردیدهای فراخود، خلق فاصله با جامعه، آوار آرزوها، دغدغههای فرساینده، فرسایش امید و آرزو، آسیبپذیری عاطفی اعضا، کاریکاتوری بودن بازاریابی شبکهای و ... استخراج شدند. یافتهها در نهایت مورد بحث قرار گرفتند.
مرضیه ابراهیمی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 127-148
چکیده
جوانان به عنوان سرمایههای انسانی جامعه محسوب میشوند و با توجه به تغییر و تحولات سریع جامعه لزوم پژوهش و شناخت وضعیت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. همخانگی از جمله مسائلی است که اخیراً در میان جوانان مشاهده میشود. دغدغه اصلی این مقاله بررسی علل، زمینهها و پیامدهای گرایش جوانان به این سبک از زندگی است. این پژوهش با روش ...
بیشتر
جوانان به عنوان سرمایههای انسانی جامعه محسوب میشوند و با توجه به تغییر و تحولات سریع جامعه لزوم پژوهش و شناخت وضعیت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. همخانگی از جمله مسائلی است که اخیراً در میان جوانان مشاهده میشود. دغدغه اصلی این مقاله بررسی علل، زمینهها و پیامدهای گرایش جوانان به این سبک از زندگی است. این پژوهش با روش گراندد تئوری و تکنیک مصاحبه عمیق با 10 جوان در شهر تهران انجام شد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد شرایط علی گرایش جوانان به همخانگی شامل تغییر نگرش آنها به ازدواج و ارزشهای خانوادگی، تقدم بلوغ جنسی بر بلوغ اجتماعی و نگرانی از آینده است. مهمترین زمینههای گرایش به همخانگی نیز زمینههای خانوادگی مشارکتکنندگان، تجربههای ناموفق ارتباط با جنس مخالف و ضعف اعتقادات دینی است. همچنین، رسانه و عضویت در گروههای دوستی دارای تجربه همخانگی، شرایط مداخلهگر برای گرایش جوانان به همخانگی بوده است. یافتهها نشان داد راهبرد جوانان در مقابل انتخاب این سبک زندگی، توجیهسازی و مقصرانگاری خانواده و جامعه و ناکارآمد دانستن هنجارهای رسمی و غیررسمی است. بیشتر مشارکتکنندگان در پژوهش، پیامدهای گرایش به همخانگی را کاهش تمایل به ازدواج، از دست دادن فرصتهای ازدواج، کاهش سرمایه اجتماعی و قرار گرفتن در معرض بیماریهای جسمی و روحی میدانستند.
سهیلا مبارک؛ زهرا حضرتی صومعه؛ باقر ساروخانی
دوره 18، شماره 44 ، شهریور 1398، ، صفحه 193-216
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز ، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی انتقال فرهنگ دینی از طریق خانواده ها به جوانان در چهار دهه اخیر انجام پذیرفت. در تدوین چارچوپ نظری پژوهش حاضر از نظریات برگر و لاکمن، اینگلهارت، گیدنز ، گلاک و استارک سود جسته شده است. روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تبیینی است. جامعه آماری شامل جوانان چهار دهه اخیر در شهر تهران بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 390 نفر به دست آمد که نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از تکنیک «پرسش نامه توام با مصاحبه و مشاهده » استفاده شد که با اعتبار محتوایی صوری و پایایی از طریق تکنیک آلفای کرونباخ 83/0 انجام یافت. یافته ها بیانگر آن است که فرهنگ دینی به طور معناداری با نهادینه شدن دین در خانواده رابطه مستقیم و معنی داری دارد. در بین گروه های سنی مورد مطالعه، تفاوت منفی و معناداری در فرهنگ دینی چهار دهه اخیر دیده شد. همچنین یافته های مستخرج از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای آموزش های دینی، اعتقادات و باورها، تربیت، التزام و تعهد خانواده نسبت به دین از جمله عوامل تاثیر گذار و معنادار در انتقال فرهنگ دینی در چهار دهه اخیر به شمار می آیند.
محمدرضا محمدجانی؛ سید احمدرضا دستغیب
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 187-214
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی سازمان های مردم نهاد (سمن) جوانان استان فارس به صورت میدانی و با روش پیمایشی زمینهیابی انجام شد. جامعه آماری آن، 54 سمن فعّال شهر شیراز بود. نمونه پژوهش 273 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از 34 سازمان انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی سازمان های مردم نهاد (سمن) جوانان استان فارس به صورت میدانی و با روش پیمایشی زمینهیابی انجام شد. جامعه آماری آن، 54 سمن فعّال شهر شیراز بود. نمونه پژوهش 273 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از 34 سازمان انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته با 73 گویه استفاده شد. اعتبار و روایی پرسشنامه قابل قبول بود. دادهها با استفاده از آزمونهای تی تکنمونهای، رگرسیون چندگانه، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که اثربخشی سمنها کمی بیشتر از متوسط است. علاوه براین، بین مؤلفههای سرمایهانسانی، اجتماعی، فرهنگی و عوامل ساختاری با اثربخشی سمنها رابطه معنیداری وجود داشت.
یافتههای پژوهش حاضر اهمیت انواع سرمایه و عوامل ساختاری در اثربخشی سمنها را مورد تأیید قرار میدهد.
جعفر هزارجریبی؛ بهمن سبحانی
دوره 17، شماره 41 ، آذر 1397، ، صفحه 29-48
چکیده
در حال حاضر بیکاری جوانان یکی از مسائل اساسی کشور است و شناسایی چالشهای سیاستگذاری اشتغال از پیشنیازهای اصلی رفع این مشکل به شمار می آید. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای اساسی اشتغال جوانان و ارائه راهبردی مناسب جهت سیاستگذاری میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و دادههای آن از طریق مصاحبه با 17 نفر از صاحبنظران ...
بیشتر
در حال حاضر بیکاری جوانان یکی از مسائل اساسی کشور است و شناسایی چالشهای سیاستگذاری اشتغال از پیشنیازهای اصلی رفع این مشکل به شمار می آید. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی چالشهای اساسی اشتغال جوانان و ارائه راهبردی مناسب جهت سیاستگذاری میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شده و دادههای آن از طریق مصاحبه با 17 نفر از صاحبنظران و کارشناسان حوزه بازار کار و سیاستگذاری اشتغال به دست آمده و برای تحلیل یافتههای تحقیق از مدلهایSWOT و AHP بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که نقاط ضعف درونی بازار کار (با میانگین وزنی 89/6 و وزن نسبی 766/0) اهمیت بیشتری در بازار کار دارد. پس از آن، فرصتهای خارج از بازار کار(با میانگین وزنی 79/6 و وزن نسبی 754/0) دارای اهمیت است. تهدیدهای خارج از بازار کار (با میانگین وزنی 74/6 و وزن نسبی 749/0) در مرتبۀ سوم اهمیت قرار دارد و در نهایت نقاط قوت درونی بازار کار (با میانگین وزنی 29/6 و وزن نسبی 699/0) کمترین اهمیت و تأثیر را دارند. در نتیجه باید گفت در هر کدام از عرصهها و ابعاد بازار کار ابتدا باید راهبردهای تغییر جهت (WO) در پیش گرفته شوند. از جمله این راهبردها میتوان به «تغییر شیوه هدایت تحصیلی دانشآموزان از رشتههای نظری به رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی»، «کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاهها بهخصوص در رشتههای نظری و غیرفنی»، «برقراری سیستم مالیات متناسب با درآمد بهخصوص در بخشهای غیر تولیدی و واسطهای» و «تغییر رویۀ ایجاد مشاغل سرمایهبر به مشاغل کاربر» اشاره نمود.
امید قادر زاده؛ مهدی رادمان
دوره 17، شماره 39 ، خرداد 1397، ، صفحه 59-76
چکیده
بیتفاوتی اجتماعی به عنوان یک مسئله اجتماعی، مانعی بر سر راه مشارکت سیاسی و اجتماعی بهشمار میآید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بیتفاوتی اجتماعی جوانان، در چارچوب چشمانداز وفاق اجتماعی و بر مبنای دستگاه نظری رابرت مرتن انجام شده است. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. ...
بیشتر
بیتفاوتی اجتماعی به عنوان یک مسئله اجتماعی، مانعی بر سر راه مشارکت سیاسی و اجتماعی بهشمار میآید. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بیتفاوتی اجتماعی جوانان، در چارچوب چشمانداز وفاق اجتماعی و بر مبنای دستگاه نظری رابرت مرتن انجام شده است. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق، جوانان(19 تا 30 ساله) شهر بوکان میباشد. نمونۀ آماری با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی مطبق گردآوری گردیده است و حجم نمونۀ مورد مطالعه 400 نفر میباشد. روش اصلی در تحلیل دادهها، رگرسیون چند متغیره است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای گسست ارزشی(263/0)، گسست هنجاری(356/0) و پایگاه اقتصادی- اجتماعی(170/0-) بر بیتفاوتی اجتماعی تأثیرگذارند. متغیر گسست هنجاری بیشترین اثرگذاری را بر بیتفاوتی اجتماعی دارد. به این ترتیب، رگرسیون خطی فوق به میزان 2/58 درصد واریانس بیتفاوتی اجتماعی را تبیین میکند و 8/41 درصد به عوامل دیگر بستگی دارد.