رضا ابراهیمی؛ سعید قربانی؛ محمد علی نودهی؛ مجتبی احمدی؛ زهرا چهار باغی
چکیده
هدف از این پژوهش، بهبود سرمایه رسانهای در ورزشکاران با اخلاق حرفهای میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، ورزشکاران اخلاق مدار منتخب کشوری در سطح حرفهای و خبرنگاران، سردبیران و مدیران رسانههای ورزشی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بهبود سرمایه رسانهای در ورزشکاران با اخلاق حرفهای میباشد. روش پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی، ورزشکاران اخلاق مدار منتخب کشوری در سطح حرفهای و خبرنگاران، سردبیران و مدیران رسانههای ورزشی بود. نمونه آماری بر مبنای رسیدن به اشباع نظری بهصورت روش هدفمند برآورد و نمونهگیری شد (17 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. دادههای برآمده از روش تحلیل مضمون و شکلگیری شبکه مضامین نشاندهنده آن است که ابعاد و مؤلفههای سرمایه رسانهای ورزشکاران اخلاق مدار دارای 6 مضمون سازمان دهنده و 33 مضمون پایه است. استفاده از رسانههای سنتی، استفاده از رسانههای مجازی، فعالیت رسانهای، امکانات رسانهای، سواد رسانهای و شبکه سازی رسانهای ازجمله عوامل و فاکتورهای مدل سرمایه رسانهای ورزشکاران اخلاقمدار میباشند. از نتایج بهدستآمده میتوان در جهت توسعه رفتارهای اخلاقی در جامعه بهره برد و زمینه الگوسازی از ورزشکاران اخلاق مدار در جامعه ورزشی را فراهم کرد.
علی محمد همتی؛ نعمت الله نعمتی؛ طاهره باقرپور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر رسانهای بر توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران قهرمان و ملیپوش میباشد. نوع پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ استراتژی، زمینهیابی است و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی را کلیه صاحبنظران در حیطه رسانه و ورزش شامل اساتید، مدیران و کارشناسان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر رسانهای بر توسعه مسئولیت اجتماعی ورزشکاران قهرمان و ملیپوش میباشد. نوع پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ استراتژی، زمینهیابی است و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) انجام گرفت. جامعه آماری در هر دو بخش کیفی و کمی را کلیه صاحبنظران در حیطه رسانه و ورزش شامل اساتید، مدیران و کارشناسان ورزشی و دانشجویان در سه گروه علمی، اجرایی و ورزشی تشکیل دادند. در بخش کیفی، نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با ۱8 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. حجم نمونه تحقیق در بخش کمی شامل 260 نفر از جامعه مذکور است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده میباشد. ابزار این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که با توجه به مصاحبههای بخش کیفی و کدهای ظاهرشده تدوینشده است. جهت توصیف متغیرهای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شد. از تجزیهوتحلیل دادههای کیفی تعداد 89 کدباز به دست آمد که 16 کد محوری و 8 کد گزینشی به دست آمد. نتایج بخش کمی نشان داد که بین ابعاد مسئولیت اجتماعی ورزشکاران ملیپوش اولویت معنیداری وجود دارد و اولویتهای بهدستآمده به ترتیب شامل مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سیاسی، مسئولیت اقتصادی، مسئولیت ورزشی، مسئولیت قانونی، مسئولیت بشردوستی، مسئولیت رسانهای و مسئولیت زیستمحیطی میباشد.
علی اصغر دورودیان؛ زهرا سادات مشیر استخاره
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه نفرتپراکنی اینترنتی با احساس امنیت و لذت اجتماعی ورزشکاران نوجوان با توجه به نقش میانجی نگرش نسبت به رسانههای اجتماعی تدوین شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی ورزشکاران نوجوان تشکیل میدادند که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه نفرتپراکنی اینترنتی با احساس امنیت و لذت اجتماعی ورزشکاران نوجوان با توجه به نقش میانجی نگرش نسبت به رسانههای اجتماعی تدوین شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را تمامی ورزشکاران نوجوان تشکیل میدادند که با توجه به حجم جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر بر اساس جدول مورگان مطابق با روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها پس از تایید روایی و پایایی، از پرسشنامههای «امنیت و لذت اجتماعی» گیلبرت و همکاران (2009)، «نگرش رسانههای اجتماعی» دیویس (1998) و «نفرتپراکنی اینترنتی» پاچیکو و میلهویش (2018) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری) و نرم افزار SPSS و Amos انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد که «نفرتپراکنی اینترنتی» بر «امنیت و لذت اجتماعی» با ضریب مسیر (31/0-=β) و «نگرش رسانههای اجتماعی» ورزشکاران نوجوان با ضریب مسیر (24/0-=β)، تأثیر منفی و معناداری دارند. همچنین «نگرش رسانههای اجتماعی» بر «امنیت و لذت اجتماعی» ورزشکاران نوجوان با ضریب مسیر (46/0-=β) تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت نتایج حاصل از بررسی نقش متغیر میانجی نشان داد که نگرش رسانه های اجتماعی به واسطه نفرتپراکنی اینترنتی بر امنیت و لذت اجتماعی ورزشکاران نوجوان تأثیر غیرمستقیم و معناداری دارد.
علی ضمیری کامل؛ شهاب بهرامی؛ علیرضا مرادی؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر سیاست گذاری مالیات در فوتبال حرفه ای ایران طراحی و اجرا گردید. این پژوهش در زمره تحقیقات آمیخته است که به صورت کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل11 نفر از نخبگان حوزه مدیریت ورزشی کشور و حوزه اقتصاد و مالیات در ورزش می باشند. بر اساس انتخاب گلوله برفی تعدادی تا رسیدن ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر سیاست گذاری مالیات در فوتبال حرفه ای ایران طراحی و اجرا گردید. این پژوهش در زمره تحقیقات آمیخته است که به صورت کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل11 نفر از نخبگان حوزه مدیریت ورزشی کشور و حوزه اقتصاد و مالیات در ورزش می باشند. بر اساس انتخاب گلوله برفی تعدادی تا رسیدن به اشباع نظری به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. همچنین در بخش کمی تحقیق حاضر علاوه بر نخبگان مدیریت ورزشی کشور و حوزه اقتصاد و مالیات در ورزش، برخی کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور و برخی کارشناسان فدراسیون فوتبال ایران نیز به جامعه آماری اضافه شدند. پس از برآوردهای اولیه، تعداد آنان حدود 150 نفر بود که بر اساس جدول حجم نمونه مورگان و با توجه به روش نمونه گیری تصادفی، تعداد 108 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور بررسی یافته های تحقیق از کدگذاری باز، محوری و انتخابی در بخش کیفی و همچنین آزمون نشانه و آزمون معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که شرایط علی موثر بر توسعه سیاست گذاری های مالیاتی در فوتبال حرفه ای ایران شامل جنبه های قانونی، جنبه های مدیریتی، جنبه های نظارتی، جنبه های انسانی، بانک های اطلاعاتی، ویژگی های فرهنگی، وضعیت مالی، حمایت سازمانی و زیرساخت های فنی می باشد. در نهایت، مشخص شد که مدل تحقیق حاضر از برازش مناسبی برخوردار است.
بیتا حمزوی آزاد؛ محمد ستایش پور
چکیده
در دنیای کنونی، حق بر حریم خصوصی بهعنوان یک قاعده بنیادین، افزون بر اهمیت اخلاقی، از جایگاه حقوقی ویژهای در هر دو گسترهی داخلی و بینالمللی برخوردار است. به فراخور بینالمللی شدن حقوق بشر، حقوق بینالملل کوشیده است تا حق بر حریم خصوصی افراد (تعهدات ایجابی) حفظ شود. در منابع حقوق بینالمللی، از جمله و بهویژه اسناد حقوقی الزامآور ...
بیشتر
در دنیای کنونی، حق بر حریم خصوصی بهعنوان یک قاعده بنیادین، افزون بر اهمیت اخلاقی، از جایگاه حقوقی ویژهای در هر دو گسترهی داخلی و بینالمللی برخوردار است. به فراخور بینالمللی شدن حقوق بشر، حقوق بینالملل کوشیده است تا حق بر حریم خصوصی افراد (تعهدات ایجابی) حفظ شود. در منابع حقوق بینالمللی، از جمله و بهویژه اسناد حقوقی الزامآور بینالمللی، نظیر کنوانسیون اروپایی حقوق بشر این اصل به عنوان یک حق، به رسمیت شناخته شده است. کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، به حق بر حریم خصوصی ورزشکاران تصریح داشته و متضمن مقررهای جداگانه در مورد آن است. یافتهها و نتایج بدست آمده از رهگذر تدقیق در عملکرد دیوان اروپایی حقوق بشر در برخورد با ادعاهای نقض ماده 8 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر پیرامون حق بر حریم خصوصی، به روش مطالعه تحلیلی-اسنادی و بررسی تطبیقی پروندهها نشان داده است که دیوان یاد شده به عنوان یکی از پیشرفتهترین محاکم حقوقی که از صلاحیت بینالمللی برخوردار است، ضمن صیانت و اعمال مفاد ماده مذکور در پرتو رویهِ خود با هدف حمایت از سلامت ورزشکاران، توانسته است مضاف بر تحکیم این حق برای ورزشکاران، بر گسترهی آن بیافزاید. نتیجه اینکه عملکرد دیوان اروپایی حقوق بشر منطبق بر اصول و اهداف کنوانسیون اروپایی بوده و در مواجهه با ادعاهای نقض حریم خصوصی، رویکردی ثابت و منصفانه در انطباق با اصول و موازین حقوق بشری داشته است.
محمد نوحی؛ جواد شهلایی باقری؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری
دوره 17، شماره 41 ، آذر 1397، ، صفحه 223-234
چکیده
شناخت استعدادهای ورزشی برای بهره گیری از توانایی بالقوه آنها امری ضروری برای مربیان و متصدیان ورزش هر کشوری محسوب میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین فاکتورهای فرایند استعداد یابی به عنوان یک مطالعه اکتشافی در ورزشکاران رزمی بود. روش پژوهش حاضر، اکتشافی و از نوع مدلسازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران فدراسیونها، ...
بیشتر
شناخت استعدادهای ورزشی برای بهره گیری از توانایی بالقوه آنها امری ضروری برای مربیان و متصدیان ورزش هر کشوری محسوب میشود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، تعیین فاکتورهای فرایند استعداد یابی به عنوان یک مطالعه اکتشافی در ورزشکاران رزمی بود. روش پژوهش حاضر، اکتشافی و از نوع مدلسازی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران فدراسیونها، قهرمانان ورزشی و متخصصان فعال در حوزۀ استعدادیابی در رشتههای رزمی در میانسالهای 1384 تا 1393 بود که بر اساس نمونهگیری هدفمند تعداد 200 نفر (142 مرد و 58 زن) پرسشنامۀ محقق ساخته عوامل استعدادیابی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه عوامل استعدادیابی در ورزشکاران رزمی از یک ساختار چهار عاملی (کشف استعداد، شناسایی استعداد، گزینش، انتخاب و بهکارگیری) مناسبی برخوردار است که روی هم 92/54 درصد از واریانس ابزار را تبیین میکند. در ادامه، تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که مدل تعیین عوامل فرایند استعدادیابی از برازش مطلوبی برخوردار است (09/0RMSEA= ، 9/0= GFI، 9/0=CFI). همچنین، همسانی درونی پرسشنامه عوامل فرایند استعدادیابی با روش آلفای کرونباخ (87/0) به دست آمد که حاکی از همسانی درونی رضایتبخش این ابزار است. بنایراین به منظور شناخت عوامل دخیل در فرایند استعدادیابی می توان از پرسشنامه عوامل فرایند استعدادیابی استفاده کرد.
محمدرسول خدادادی
دوره 15، شماره 34 ، دی 1395، ، صفحه 41-54
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی امکان موفقیت تیمهای ورزشی استان آذربایجانشرقی در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- علی مقایسهای بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل افراد متخصص در رشتههای مختلف ورزشی در استان آذربایجانشرقی بودند که امتیاز حضور در مسابقات لیگ یا قهرمانی کشور را داشتند. ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی امکان موفقیت تیمهای ورزشی استان آذربایجانشرقی در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- علی مقایسهای بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل افراد متخصص در رشتههای مختلف ورزشی در استان آذربایجانشرقی بودند که امتیاز حضور در مسابقات لیگ یا قهرمانی کشور را داشتند. نمونه آماری پژوهش شامل 155 نفر از این جامعه که به روش نمونهگیری دردسترس و هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته "منابع اثرگذار موفقیت ورزشکاران تیمهای استانی در رقابتهای قهرمانی و لیگ کشور" استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از مدل لاوشی (1975) انجام گرفت و روایی محتوای کل پرسشنامه (89/0CVI=)[1]، به دست آمد. پایایی ابزار در یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از افراد نمونه برابر با (81/0) و پایایی درونی[2] برای کل گویهها 84/0 تعیین گردید. برای بررسی توزیع طبیعی دادهها از آزمون کالموگراف اسمینوف، برای مقایسه متغیرها از آزمون بینومیال و کروسکال- والیس در محیط نرمافزار SPSS و برای اولویتبندی و تعیین بهترین عوامل برای موفقیت تیمهای ورزشی از روش TOPSIS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین نظرات پاسخدهندگان در مورد وضعیت منابع انسانی، مدیریتی، مالی، فناوری، مادی، تسهیلاتی و اجتماعی- فرهنگی اثرگذار بر موفقیت تیمهای استانی در رقابتهای قهرمانی کشور و لیگ باشگاهها معنادار بوده است. نتایج رتبهبندی تاپسیس نشان داد که، منابع اجتماعی- فرهنگی، مدیریتی و مادی به ترتیب رتبههای اول تا سوم منابع اثرگذار در موفقیت تیمهای استانی در رقابتهای قهرمانی کشور و منابع انسانی، مالی، فنآوری و تسهیلاتی در رتبههای چهارم تا هفتم قرار داشتند. بنابراین توجه به منابع اثرگذار زمینه موفقیت در تیمها و باشگاهها را فراهم میکند و همفکری و همکاری مربیان، مسئولان و ورزشکاران موجب دستیابی به اهداف موفقیت میشود.