شهره صادقی1
چکیده
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و صاحبنظران ورزش کشور تشکیل دادند. حجم نمونه در این رویکرد در حین کار مشخص میشود که در این تحقیق تعداد 14 مصاحبه انجام گرفت. برای انجام سه مرحله کدگذاری و تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دا پرو 12.3 استفاده شد. تعداد 100 کد باز و 11 مفهوم اصلی شناسایی شد که در نهایت در 6 مقوله کلی طبقهبندی شد. این مقولات شامل: موانع فرهنگی- اجتماعی، اندیشههای حکومتی، موانع حقوقی- قانونی و عرفی، موانع مدیریتی و سازمانی، پوشش رسانهای و ضعف در سیستم بازاریابی ورزش بود. راهکارهای ارائه شده نشان داد استفاده از الگوی بازاریابی علمی و تخصصی بومی شده و متناسب با محیط ورزش حرفهای زنان کشور لازم به نظر میرسد.
شهره صادقی؛ سیّد نصراللّه سجادی؛ حسین رجبی نوش آبادی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
اهمیت و ضرورت ورزش بانوان و گسترش حضور آنان در رویدادهای ملی و بینالمللی، توجه به بازاریابی ورزشی به عنوان مهمترین اصل در جذب حامیان مالی ضروری به نظر میرسد. هدف از این پژوهش شناسایی موانع بازاریابی ورزش حرفهای زنان ایران بود. تحقیق از نوع کاربردی، با روش کیفی و بر مبنای نظریه زمینهای انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مدیران و صاحبنظران ورزش کشور تشکیل دادند. حجم نمونه در این رویکرد در حین کار مشخص میشود که در این تحقیق تعداد 14 مصاحبه انجام گرفت. برای انجام سه مرحله کدگذاری و تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیو دا پرو 12.3 استفاده شد. تعداد 100 کد باز و 11 مفهوم اصلی شناسایی شد که در نهایت در 6 مقوله کلی طبقهبندی شد. این مقولات شامل: موانع فرهنگی- اجتماعی، اندیشههای حکومتی، موانع حقوقی- قانونی و عرفی، موانع مدیریتی و سازمانی، پوشش رسانهای و ضعف در سیستم بازاریابی ورزش بود. راهکارهای ارائه شده نشان داد استفاده از الگوی بازاریابی علمی و تخصصی بومی شده و متناسب با محیط ورزش حرفهای زنان کشور لازم به نظر میرسد.
محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 279-298
چکیده
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی شیوههای بازاریابی و درآمدزایی هیئتهای ورزشی استان مرکزی بوده است. از اینرو، در تحقیقی کاربردی و توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی استان مرکزی، مدیران و کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستان به تعداد 118 نفر مورد توجه قرار گرفت. نمونه آماری با توجه ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناسایی و بررسی شیوههای بازاریابی و درآمدزایی هیئتهای ورزشی استان مرکزی بوده است. از اینرو، در تحقیقی کاربردی و توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه رؤسا و نائب رئیسان هیئتهای ورزشی استان مرکزی، مدیران و کارشناسان اداره کل و ادارات شهرستان به تعداد 118 نفر مورد توجه قرار گرفت. نمونه آماری با توجه به تعداد محدود و احتمال عدم بازگشت برخی پرسشنامهها به صورت تمامشمار در نظر گرفته شد که در نهایت تعداد 84 پرسشنامه تکمیل شده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازهگیری در این تحقیق، به دلیل فقدان پرسشنامة استاندارد، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار محتوایی ابزار اندازهگیری توسط 12 نفر از استادان دانشگاه و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 گزارش شده است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های فریدمن، تی تک نمونه، خی دو و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار اسپیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که روش های بازاریابی و جذب سرمایه در هیئتهای ورزشی استان مرکزی به 6 صورت شامل روش مبتنی بر ذینفعان، روش مبتنی بر رویداد، روش مبتنی بر محیط، روش مبتنی بر مجازی، روش مبتنی بر محصول و روش مبتنی بر کسب و کار بوده است. از نظر تقسیمبندی شیوههای بازاریابی و جذب سرمایه و رتبهبندی آنها، راهکارهای مبتنی بر ذینفعان با میانگین رتبه 27/4 دارای بیشترین اهمیت و راهکارهای مبتنی بر کسب و کار با میانگین رتبه 53/2 کمترین اهمیت را داشتهاند.
رسول طریقی؛ سید نصرالله سجادی؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری
دوره 17، شماره 42 ، اسفند 1397، ، صفحه 93-112
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر توسعه قابلیت بازاریابی الکترونیکی ورزش حرفهای ایران بود. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی میباشد. پرسشنامهای محققساخته و براساس طیف پنجارزشی لیکرت طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر توسعه قابلیت بازاریابی الکترونیکی ورزش حرفهای ایران بود. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی میباشد. پرسشنامهای محققساخته و براساس طیف پنجارزشی لیکرت طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 2 گروه بود که شامل اعضای هیئت علمی رشته مدیریت بازاریابی (20 نفر) و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی(60 نفر) دانشگاههای کشور بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، روش نمونهگیری به صورت کلشمار در نظر گرفته شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیتشناسی پاسخدهندگان وهمچنین پاسخهای آنان به سوالات تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمون معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای PLS، EXCEL و 18SPSS بهره گرفته شد. نتایج نشان داده است که به ترتیب اولویت بندی معنی داری عوامل مدیریتی، مدیریت دانش، مدیریت ارتباط با مشتری، استراتژیها، عوامل محیطی و رقابتی، ویژگیهای وبسایت، فرهنگ سازمانی، مدیریت زنجیره تامین، فاکتورهای برند و منابع متغیرهایی هستند که بر قابلیت بازاریابی الکترونیکی ورزش حرفهای ایران اثرگذار میباشند.
محمدرضا پوریا؛ کاوه خبیری
دوره 16، شماره 36 ، شهریور 1396، ، صفحه 69-76
چکیده
امروزه از ورزش به عنوان "صنعت" نام برده میشود و تعامل صحیح میان ورزش و اقتصاد برای هر دو طرف سودمند خواهد بود. بحث حمایت مالی از ورزش یا اسپانسرشیپ[1]، یکی از راههای دستیابی به تعامل سودمند و دو طرفه است که در دهههای اخیر به طور جدی مورد توجه دنیای ورزش حرفهای و مدیران کسب و کار قرار گرفته است. ترجیح شرکتهای تجاری در این بازار ...
بیشتر
امروزه از ورزش به عنوان "صنعت" نام برده میشود و تعامل صحیح میان ورزش و اقتصاد برای هر دو طرف سودمند خواهد بود. بحث حمایت مالی از ورزش یا اسپانسرشیپ[1]، یکی از راههای دستیابی به تعامل سودمند و دو طرفه است که در دهههای اخیر به طور جدی مورد توجه دنیای ورزش حرفهای و مدیران کسب و کار قرار گرفته است. ترجیح شرکتهای تجاری در این بازار رقابتی، استفاده از اسپانسرشیبهای ورزشی به عنوان یک زبان بینالمللی است. پژوهش حاضر نیز به بررسی تاثیر بازاریابی ورزشی در حضور حامیان مالی بر جذب تماشاچیان رشته ورزشی بدمینتون پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شهروندانی که در شش ماهه دوم سال 1394 با حضور در مسابقات متنوع کشوری، باشگاهی و غیره به عنوان تماشاگر در آمار فدراسیون ثبت شده هستند، تشکیل میدهند و از فرمول کوکران برای برآورد نمونهها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شده و روش آمارگیری در مواردی به صورت سراسری و تصادفی و در مواردی نیز آمارگیری خوشهای و به روش توده اصلی بوده است. در نتیجهی این پژوهش مشخص گردید که برای جذب هرچه بیشتر تماشاگران و افزایش حضور آنان، شناخت عوامل تاثیرگذار بر تمایل و تصمیم آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این تحقیق نشان داد که "تبلیغات شفاهی و قصد خرید"، از جمله عوامل تاثیرگذار بر جذب تماشاگران و حضور آنان در ورزشگاه میباشد. علاوه بر آن، جذب تماشاگران نیز عاملی تاثیرگذار در جذب حامی مالی است.