امر الله امانی کلاریجانی؛ منیره تافته
دوره 16، شماره 36 ، شهریور 1396، ، صفحه 175-194
چکیده
امروزه شبکههای مجازی به طور عام و تلگرام به طور خاص بر همۀ حوزههای زندگی اجتماعی از جمله هویت تاثیرگذار شده اند. یکی از مهمترین انواع هویت، هویت بازاندیشانه می باشد که این پژوهش بر آن است تا تأثیر عضویت در یکی از شبکههای اجتماعی مجازی با نام تلگرام را بر آن مورد بررسی و تفحص قرار دهد. برای تحقق این هدف، پژوهش حاضر بر روی دانشجویان ...
بیشتر
امروزه شبکههای مجازی به طور عام و تلگرام به طور خاص بر همۀ حوزههای زندگی اجتماعی از جمله هویت تاثیرگذار شده اند. یکی از مهمترین انواع هویت، هویت بازاندیشانه می باشد که این پژوهش بر آن است تا تأثیر عضویت در یکی از شبکههای اجتماعی مجازی با نام تلگرام را بر آن مورد بررسی و تفحص قرار دهد. برای تحقق این هدف، پژوهش حاضر بر روی دانشجویان 18-30 ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در سال تحصیلی 1395 متمرکز گردید. شمار کلی این دانشجویان 11749 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران 372 نفر و جهت اعتبار بیشتر پاسخها 384 نمونه جهت سنجش فرضیهها بر مبنای نمونهگیری غیراحتمالی اتفاقی انتخاب گردید. پس از توزیع، تکمیل و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل آنها بر مبنای دو نرم افزارspss و lisrelصورت گرفت. یافتهها بیانگر آن است که 3/94 درصد از نمونه های پژوهش در شبکههای مجازی، 8/88 درصد از آنها در تلگرام، 2/86 درصد در گروه های تلگرام و 7/67 درصد در کانالهای تلگرام عضویت دارند. همچنین، یافتهها نشان میدهد ضریب تأثیر میزان استفاده از شبکۀ مجازی تلگرام با مقدار 27/0، میزان گروه های عضو در تلگرام با ضریب تأثیر 21/0، استفاده از کانال های تلگرام با ضریب تأثیر 14/0، مشارکت شبکهای تلگرام با ضریب تأثیر 23/0 در سطح اطمینان 99/0 و استفاده از استیکرهای تلگرام با ضریب تأثیر 16/0 در سطح اطمینان 95/0 بر هویت بازاندیشانه دارای تاثیر معنادار بودهاند. نتایج بیانگر آن است که شرط لازم برای بازاندیشی در هویت، داشتن ارتباط با دیگر افراد در این شبکههاست.