احسان روشن ضمیر؛ علی فهیمی نژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی؛ باقر مرسل
چکیده
هدف تحقیق، تبیین و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر توسعه فوتبال حرفهای ایران با رویکرد AHP بود. روش تحقیق، توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، شامل مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشور، رؤسای هیأت ...
بیشتر
هدف تحقیق، تبیین و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر توسعه فوتبال حرفهای ایران با رویکرد AHP بود. روش تحقیق، توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، شامل مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشور، رؤسای هیأت های فوتبال استان ها و مسئولین واحدهای مختلف فدراسیون فوتبال، برابر با 90 نفر بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 15 عامل موثر بر توسعه فوتبال حرفه ای در ایران بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (767/0α=). برای تحلیل عاملی تاییدی عوامل از نرم افزار لیزرل و برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده از تکنیک AHP استفاده شد. یافته ها نشان داد که 15 عامل به ترتیب در محورهای اقتصادی، مدیریتی، حقوقی، هواداری و رسانه ای بر توسعه فوتبال حرفه ای اثرگذار است. از بین شاخص های اقتصادی، تجاری سازی و خصوصی سازی باشگاه ها و از بین شاخص های مدیریتی، تدوین و اجرای خط مشی توسعه حرفه ای در اولویت اول قرار گرفتند. می توان گفت که تمرکز مدیران بر عوامل و شاخص های اقتصادی و مدیریتی می تواند به توسعه فوتبال حرفه ای کمک نماید.
آیناز آرخی؛ محمدرضا معین فرد؛ پروین شوشی نسب؛ علی بنسبردی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثرات جهانی شدن در توسعه ابعاد مختلف ورزش ایران بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای است که پس از تایید روایی (آلفا برابر با 952/0) مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی و متخصصانی که دارای زمینه پژوهشی در مورد جهانی شدن بودند، تشکیل داد. روش نمونه گیری صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد و حجم نمونه آماری تحقیق برابر 105 نفر بود. برای بررسی اثرات جهانی شدن بر ورزش از میانگین، انحراف معیار و آزمون تاپسیس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، گسترش بازاریابی ورزشی و جذب حامیان ورزشی بینالمللی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه ارتباطات اجتماعی، ارتقاء تجربه، علم و سطح مهارتهای فنی ورزشکاران، مربیان و داوران کشور، توسعه درک بینالمللی و احترام به سایر فرهنگها و اصلاح الگوی مصرف انرژی و گسترش فرهنگ استفاده از انرژیهای تجدید شونده و پاک بر جهانی شدن ورزش تاثیرگذار است. فرآیند جهانی شدن در بخش ورزش عاقلانه ترین روش برای منافع کشورمیباشد. بنابراین، متخصصان و کارگزاران این حوزه در کشور با شناسایی فرصتها بر توسعه ورزش گامهای استوار بردارند.
عاطفه سادات میرمهدوی؛ وحید شجاعی؛ محمد حامی
چکیده
اساساً تبانی سبب از بین رفتن هیجان رقابتهای ورزشی، کاهش حمایت شرکتهای تجاری، بهوجود-آمدن ذهنیت منفی و در نهایت کاهش مشارکت علاقهمندان به ورزش میشود. هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی حقوقی تبانی در فوتبال ایران بود. براساس محتوای موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان فوتبال ...
بیشتر
اساساً تبانی سبب از بین رفتن هیجان رقابتهای ورزشی، کاهش حمایت شرکتهای تجاری، بهوجود-آمدن ذهنیت منفی و در نهایت کاهش مشارکت علاقهمندان به ورزش میشود. هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی حقوقی تبانی در فوتبال ایران بود. براساس محتوای موضوع و اهداف پژوهش به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان فوتبال در بخش حقوقی به تعداد 14 نفر بودند. روشنمونهگیری به صورت هدفمند قضاوتی بود و مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته انجام شد. در الگوی نهایی؛ عوامل علی (نقصان نظارتی، نقصان فردی، نقصان رسانهای و نقصان مدیریتی) سبب توجه به پدیده محوری (آسیب شناسی تبانی در فوتبال ایران) و راهبردهای استفاده از آن (فرهنگسازی و بهبود روند عقد قراردادها، ارائه قوانین و بازنگری مستمر، بهبود ابعاد مالی و توسعه ابعاد اطلاعاتی) با لحاظ عوامل مداخلهگر (مباحث متداخل دولتی، مباحث متداخل بازارهای داخلی، مباحث متداخل فردی و مباحث متداخل ورزشی) و زمینههای موجود (فرآیندهای قبل از توافقات و معاملات، فرآیندهای حین توافقات و معاملات و فرآیندهای بعد از توافقات و معاملات) در تحقیق، پیامدهای مثبتی در (کاهش آثار منفی تبانی، ارتقای شایستگیهای فردی بازیکنان و بهبود فضای ورزش حرفهای) به دنبال دارد. فرهنگسازی ازسوی مسئولین ورزشی کشور در جهت برخورداری از محیطی عاری از هرگونه تبانی داشته باشیم، پیشنهاد میشود مدیران ورزشی تیمهای فوتبال تدابیری برای ایجاد شرایط روحی-روانی ایدهآل بازیکنان در نظر گرفته و تمرکز آنها را برروی اهداف گروهی متمرکز کنند و درنهایت از سوی متولیان ورزشی و حقوقی کشور، تدابیری در ارتباط با بازنگری و تدوین قوانین مقابلهای با تبانی ارائه گردد.
محمد نوریان نجف آبادی؛ سیروس احمدی؛ رامین مرادی؛ معصومه مسعودی
چکیده
موفقیتها و شکستهای تیم های ملی فوتبال هر کشور در جام جهانی فوتبال میتواند بر زندگی روانی- اجتماعی شهروندان تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر تلاش کرده است اثر نتایج تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 را بر«امید» در بین شهروندان ایرانی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق به روش آزمایش طبیعی با یک گروه آزمودنی، با پیش آزمون و سه پس آزمون، ...
بیشتر
موفقیتها و شکستهای تیم های ملی فوتبال هر کشور در جام جهانی فوتبال میتواند بر زندگی روانی- اجتماعی شهروندان تاثیر بگذارد. پژوهش حاضر تلاش کرده است اثر نتایج تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 را بر«امید» در بین شهروندان ایرانی مورد بررسی قرار دهد. این تحقیق به روش آزمایش طبیعی با یک گروه آزمودنی، با پیش آزمون و سه پس آزمون، بعد از هریک از بازیهای ایران در برابر انگلیس، ولز، و آمریکا برروی 254 نفر از شهروندان در شهر یاسوج انجام شد. جهت سنجش امید از مقیاس«امید» اشنایدر (1991) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد،«امید»به طور کلی، در مرحله پیش آزمون، شکست در برابر انگلستان، پیروزی در برابر ولز و شکست در برابر آمریکا کاهش یافته است اما این کاهش معنادار نیست. اما بررسی خرده مقیاسهای «امید» نشان داد، «امید» در بعد «مسیر» پس از شکست ایران و حذف از جام جهانی، به طور معناداری کاهش یافته است. با توجه به اثر نتایج تیمهای ملی ورزشی بر «امید»، نتیجه گیری پژوهش حاضر این است که با برنامهریزی دقیق و کسب نتایج موفق توسط تیمهای ملی در مسابقات معتبر بینالمللی، میتوان «امید» به عنوان نیاز ضروری کشور را در بین مردم ارتقا داد و از این رهگذر بر برخی از مهمترین مشکلات کشور فائق آمد.
جواد محمدخانی؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر آیندهنگاری ورزش قهرمانی ایران با روش سناریوپردازی و تحلیل اثرات متقابل است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. از نظر ماهیت بر اساس روشهای آیندهنگاری، در دسته روشهای کمی و کیفی قرار میگیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مرور منابع، مصاحبه، پرسشنامه، تکنیکهای تحلیل اثرات متقابل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آیندهنگاری ورزش قهرمانی ایران با روش سناریوپردازی و تحلیل اثرات متقابل است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش اجرا پیمایشی است. از نظر ماهیت بر اساس روشهای آیندهنگاری، در دسته روشهای کمی و کیفی قرار میگیرد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مرور منابع، مصاحبه، پرسشنامه، تکنیکهای تحلیل اثرات متقابل و سناریوپردازی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران فدراسیونهای ورزش قهرمانی، وزارت ورزشوجوانان، کمیته ملی المپیک و اساتید مدیریتورزشی، حدود 200 نفر، که از بین آنها 32 خبره ورزشی و دانشگاهی برای نمونه آماری به طور هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامهی میزان تاثیرگذاری و میزان قطعیت و دو ماتریس استفاده شد. این پرسشنامهها پس از مرور منابع و مصاحبه با کارشناسان طراحی، توسط 11 تن از خبرگان روایی آنها تایید و پایایی آنها با استفاده از آلفایکرونباخ بهترتیب 967/0 و970/0 به دست آمد. پرسشنامهها هر یک شامل 64 عامل اولیه که از میان آنها با استفاده از آزمون تیتک نمونهای 21 عامل مهمتر شناسایی شدند. این عوامل در ماتریسی بهابعاد 21×21 توسط خبرگان تکمیل، با نرمافزار میکمک تحلیل و 7 عامل برنامهریزی جامع، سیستم حمایتی مداوم، نظام جامع استعدادیابی، اماکن ورزشی مدرن، بازآموزی مربیان، تمریناتعلمی و ارزیابیعملکرد به عنوان عوامل کلیدی شناسایی شدند. درنهایت با استفاده از نرمافزار سناریوویزارد،2 سناریو محتمل و 8 سناریو باورکردنی استخراج و مورد تحلیل قرارگرفتند و پیشنهادشد برای آمادگی مقابله با وضعیتهایی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد کارشناسان در برنامهریزیهای بلندمدت خود از تکنیکهای آیندهنگاری استفادهکنند.
سمیه عمادی؛ ظهراب گوهری؛ مهدی رستگاری
چکیده
هدف پژوهش، تحلیل محیطی و ارزیابی موقعیت فوتبال ساحلی ایران با رویکرد راهبردی بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات راهبردی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود و اطلاعات به صورت میدانی و به روش آمیخته کیفی و کمی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مدیران و مربیان برجسته فوتبال ساحلی در فدراسیون و هیئتهای فوتبال، ...
بیشتر
هدف پژوهش، تحلیل محیطی و ارزیابی موقعیت فوتبال ساحلی ایران با رویکرد راهبردی بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات راهبردی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود و اطلاعات به صورت میدانی و به روش آمیخته کیفی و کمی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مدیران و مربیان برجسته فوتبال ساحلی در فدراسیون و هیئتهای فوتبال، برابر با 75 نفر و در بخش کیفی، تعداد 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته حاوی عوامل محیطی فوتبال ساحلی بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (83α=). برای تعیین موقعیت راهبردی فوتبال ساحلی کشور از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی استفاده گردید.
یافتهها نشان داد که در فوتبال ساحلی کشور، 8 نقطه قوت، 8 نقطه ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید وجود دارد و موقعیت راهبردی محافظهکارانه حاصل شد. مسئولان باید با بهرهگیری از فرصتها و قوتهایی همچون توسعه مراکز علمی، حمایت دولت و مسئولان از فوتبال، اتصال شمال و جنوب کشور به دریا، جزایر متعدد و بازیکنان و مربیان با تجربه، نسبت به رفع ضعفها و کاهش اثرات تهدیدهایی چون مدیریت و تیمداری غیرحرفهای، عدم وجود برگزاری مسابقات پایه، عدم وجود نظام جامع استعدادیابی و سرمایهگذاری فزاینده رقبا اقدام نمایند.
علی محمدی؛ معصومه کلاته سیفری
چکیده
هدف این تحقیق، طراحی مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران است. این تحقیق از نوع تحقیقات گراندد تئوری و نیز از قسم کاربردی است. از نظر مکانی، وسعت تحقیق شامل کلیه باشگاه های لیگ برتر فوتبال حرفه ای در سراسر کشور می شود و طی آن مصاحبه شوندگان به صورت داوطلبانه مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت هدفمند ...
بیشتر
هدف این تحقیق، طراحی مدل توسعه فرهنگی در باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران است. این تحقیق از نوع تحقیقات گراندد تئوری و نیز از قسم کاربردی است. از نظر مکانی، وسعت تحقیق شامل کلیه باشگاه های لیگ برتر فوتبال حرفه ای در سراسر کشور می شود و طی آن مصاحبه شوندگان به صورت داوطلبانه مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت هدفمند با حداکثر تنوع و با تکنیک گلوله برفی انجام شد (به تعداد 25 نفر). روند تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مدل اشتراوس- کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی صورت گرفت و در پایان مدل نهایی تحقیق با ترکیب کدها ارائه شد. پس از تحلیل محتوای حاصل از تحلیل کیفی مصاحبهها به شکلهای گوناگون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA12 دادههای موجود استخراج و در جداول و نمودارها نمایش داده شدند. در نهایت، داده ها در 35 مقوله و 201 مفهوم دسته بندی و در قالب 7 طبقه اصلی طبقه بندی گردیدند.
به نظر میرسد عنوان «فرهنگی» در ابتدای نام باشگاه های فوتبال حرفه ای کشور ما تا حدود زیادی در عمل پیاده نشده و نیاز است با رفع مشکلات، کاستیها و نواقص فرهنگی در باشگاه ها، شرایطی در خور در این زمینه برای باشگاه های فوتبال ایران فراهم آید. بدین ترتیب، سطح فرهنگی باشگاه ها نیز حداقل هم سطح با درجه فنی آن ارتقا می یابد و فرهنگی شایسته و آبرومند از اسلام و ایران در عرصه منطقه و جهان به نمایش گذاشته و سایر برکات آن نیز عاید فرهنگ جامعه می شود.
ابوالفضل فتحآبادی
چکیده
سازمان های مردمنهاد(سمنها)، تشکّلهایی مردمی و خصوصیاند که بهویژه در دوران بروز مشکلات اساسی در یک جامعه میتوانند بهسرعت به خدمترسانی، حمایت و توانمندسازی آسیبدیدگان اقدام کنند. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی اقدامات سمنهای جوانان استان مرکزی در حمایت از آسیبدیدگان از شرایط متعاقب شیوع ویروس کووید19 و پاسخ به ...
بیشتر
سازمان های مردمنهاد(سمنها)، تشکّلهایی مردمی و خصوصیاند که بهویژه در دوران بروز مشکلات اساسی در یک جامعه میتوانند بهسرعت به خدمترسانی، حمایت و توانمندسازی آسیبدیدگان اقدام کنند. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی اقدامات سمنهای جوانان استان مرکزی در حمایت از آسیبدیدگان از شرایط متعاقب شیوع ویروس کووید19 و پاسخ به این پرسش بوده است که آیا اقدامات حمایتی سمنهای مزبور را با توجه به حوزه تخصصی فعالیتشان، باید امری ویژه در شرایطی ویژه در نظر گرفت یا میتوان بر مبنای ادبیات نظری مرتبط با سمنها تبیین نمود؟
جهت تحقق این هدف و پاسخگویی به این پرسش، از روش پژوهش مشاهده همراه با مشارکت بعلاوه روش پژوهش اسنادی استفاده شد؛ یعنی گردآوری دادههای پژوهش با مشاهده مشارکتی پژوهشگر در کمک و نظارت بر تهیه و توزیع بستههای کمکمعیشتی و نیز بر اساس آمارهای معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی و تحلیل دادهها بر اساس مبانی نظری موجود در حوزه سازمان های مردمنهاد صورت گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که 162 نفر از اعضای سمنهای جوانان در 9 شهرستان استان مرکزی در قالب دو رزمایش «همت جوانانه» و «کمک مومنانه»، بستههای حمایتی کمکمعیشتی را تهیه و میان 6148 خانوار توزیع کردهاند. اقدامات مزبور نشاندهنده اهمیت نقش حمایتی سمنها در بحرانهای اجتماعی است که بر اساس ادبیات نظری موجود در این زمینه، وظیفه اصلی آنهاست و نسبت به وظایف تخصصی تعریفشدهشان دارای اولویت میباشد.
علیرضا پاشائی خامنه؛ فرشاد امامی؛ 3. سید عماد حسینی؛ اکرم خواجه پور
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای موثر در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در باشگاههای ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینه های تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران عامل و هیئت رئیسه باشگاههای ورزشی معتبر، مربیان، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای موثر در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در باشگاههای ورزشی ایران بود.روششناسی: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی (به روش گراندد تئوری) بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه و بررسی پیشینه های تحقیق انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران عامل و هیئت رئیسه باشگاههای ورزشی معتبر، مربیان، متخصصان ورزشی و خبرگان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مدیریت ورزشی و آشنا به بازاریابی ورزشی بودند که نمونه تحقیق به صورت نظری تعیین و پس از انجام 12 مصاحبه، عوامل زمینه ای تاثیرگذار بر مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای ورزشی ایران شناسایی شد. لازم به ذکر است که تحلیل دادهها با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شده است. یافتهها: یافته های تحقیق حاکی از آنست که در نتیجه تحلیل راهبردی نظرات مشارکتکنندگان پژوهش، دستیابی به استقرار سیسم مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای ورزشی ایران نیازمند بکارگیری راهبردهایی است که در 5 مقوله اصلی و 11زیر مقوله فرعی می باشد.بحث و نتیجهگیری: استقرار سیستم راهبردی مدیریت ارتباط با مشتری بر رضایت و وفاداری مشتریان به باشگاههای ورزشی تاثیر مثبتی داشته است. ایجاد حس و حال خوب برای صاحبان، سرمایه گذاران و مشتریان باشگاههای ورزشی، ایجاد ارتباطات نزدیک، تنگاتنگ و حقیقی با مشتریان ارتقای پیش فرض مشتریان از میزان و کیفیت خدمات دریافتی از باشگاه، ایجاد اعتماد و اطمینان کامل در مشتریان از جمله پیامدهای استقرار این سیستم در باشگاههای ورزشی است.
رضا شربت زاده؛ مهدی نادری نسب؛ ابراهیم علیدوست
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی برنامه استراتژیک ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد.در این تحقیق چشم انداز ، حوزه های کلیدی عملکرد ، اهداف ، نقاط قوت و ضعف ، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت استراتژیک و استراتژی های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص ...
بیشتر
این تحقیق با هدف طراحی برنامه استراتژیک ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد.در این تحقیق چشم انداز ، حوزه های کلیدی عملکرد ، اهداف ، نقاط قوت و ضعف ، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت استراتژیک و استراتژی های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص گردید. همچنین در این پژوهش علاوه بر مطالعه اسناد و مدارک و برنامه های بالادستی کشور ،از برنامه های استراتژیک ورزشی کشورهای روسیه ،انگلیس ، امریکا ، نیوزلند ، چین به منظور کمک به طراحی برنامه جامع و تدوین استراتژی های ورزش قهرمانی ایران استفاده شد. جامعه آماری پژوهش 174 نفر ازمدیران وزارت ورزش و جوانان ، کمیته ملی المپیک ، متخصصین مدیریت ورزشی ، مربیان تیم های ملی ، مسؤولین فدراسیون های مدال آور و شانس مدال بودند که نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام گردید . برای جمع آوری اطلاعات از فرم های نظر سنجی ، پرسشنامه ( پس از تعیین اعتبار و پایایی ) و جلسات بحث گروهی استفاده شد و نتایج تحقیق نشان داد که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک از 9 قوت ، 16 ضعف ، 10 فرصت و 10 تهدید برخوردار می باشد .ماتریس عوامل درونی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 723/1 می باشد که نشان دهنده غلبه ضعف ها بر قوت ها می باشد.همچنین ماتریس عوامل بیرونی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 467/1 می باشد که نشان دهنده غلبه تهدید ها بر فرصت های محیطی ورزش قهرمانی کشور می باشد و همچنین تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که موقعیت استراتژیک ورزش قهرمانی WTمیباشد و این نشان دهنده چیرگی ضعف ها بر قوت ها و عدم توانایی در استفاده از فرصت ها و دفع تهدیدهاست و اجرای استراتژی تدافعی را برای رسیدن به هدف می طلبد. البته استراتژی های برخاسته از فرصت ،رشته های ورزشی جدید در المپیک 2024 وتلاش به تغییر موقعیت راهبردی از WT به ST ، امکان دستیابی ایران به جایگاه هشتم در المپیک 2024 را تسهیل خواهد نمود.
تقی عاشوری؛ مرتضی دوستی؛ سیدمحمدحسین رضوی؛ ابوالحسن حسینی
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت ورزش با رویکرد ورزش قهرمانی میباشد. تحقیق از لحاظ استراتژی (راهبرد) کیفی، مبتنی بر تحلیل محتوا با هدف کاربردی و توسعهای بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی، فارغالتحصیلان، دانشجویان گرایشهای مختلف رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیران سازمانی با تخصص ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت ورزش با رویکرد ورزش قهرمانی میباشد. تحقیق از لحاظ استراتژی (راهبرد) کیفی، مبتنی بر تحلیل محتوا با هدف کاربردی و توسعهای بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی، فارغالتحصیلان، دانشجویان گرایشهای مختلف رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیران سازمانی با تخصص پژوهشی یا اجرایی در حوزه ورزش قهرمانی و رویدادهای ورزشی و آشنا با مبانی کارآفرینی و همچنین کارآفرینان حوزه ورزش قهرمانی میباشند که با روش نمونهگیری هدفمند در مجموع 32 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش دلفی در (4) نوبت مشارکت داشتند تا اشباع نظری حاصل گردید. ابزارپژوهش، دستورالعمل برگههای کدگذاری محققساخته بود که روایی آنها توسط متخصصان و خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی یعنی«روایی محتوایی» تأیید شد و پایایی ابزار (برگههای کدگذاری) با کمک ضریب توافق بین کدگذاران یعنی ضریب پیاسکات (% 95) تعیین گردید. با شناسایی 174 فرصت کارآفرینی در 6 زیرحوزه و رتبهبندی آنها نتایج نشان داد درآمد و فعالیتهای تجاری، فعالیتهای باشگاه ورزشی و استعدادیابی ورزشی به ترتیب رتبههای نخست تا سوم اهمیت زیرحوزهها را داشتهاند. هزینه پائین شروع کسبوکار، ظرفیت بالای نوآوری و اشتغال، ایجاد توسعه پایدار، تنوع بالادر زمان و مکان کسبوکار از ویژگیهایی میباشند که میتوان با بررسی فرصتها به آن پی برد و نیروی انسانی در ورزش (فارغالتحصیلان و ورزشکاران) به اقتضای توانمندیهای خود میتوانند به کارآفرینی مبادرت ورزند.
ملیحه سادات آقائی شهری؛ ژاله معماری؛ مهسا سعادتی
دوره 16، شماره 37 ، آذر 1396، ، صفحه 113-128
چکیده
بررسیها نشان میدهند که محققان زیادی در حال مطالعه بر روی بخشهای مختلف صنعت ورزش و ارائۀ پیشنهاداتی برای رشد و توسعه ورزش به عنوان یک صنعت در حوزه سرگرمی میباشند. نتایج تحقیقات نشان داده اشتغالزایی و توسعه اقتصادی، از حداقل دستاوردهای توجه به این حوزه است. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق، شناسایی روابط میان حوزههای ...
بیشتر
بررسیها نشان میدهند که محققان زیادی در حال مطالعه بر روی بخشهای مختلف صنعت ورزش و ارائۀ پیشنهاداتی برای رشد و توسعه ورزش به عنوان یک صنعت در حوزه سرگرمی میباشند. نتایج تحقیقات نشان داده اشتغالزایی و توسعه اقتصادی، از حداقل دستاوردهای توجه به این حوزه است. بر این اساس، هدف از انجام این تحقیق، شناسایی روابط میان حوزههای صنعت ورزش ایران بود که بهصورت توصیفی- پیمایشی انجام شد. نمونههای تحقیق بر مبنای واریانس جامعه و به نسبت جامعه آماری معادل 263 نفر بودند که از میان گروههای چهارگانه شامل اعضای هیئت علمی، کارشناسان ورزشی، مربیان و قهرمانان، مشخص شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی (84/0=KMO) و پایایی آن معادل (953/0=α) تایید شد (01/0P<). همچنین، از نرمافزار لیزرل برای شناسایی روابط میان عوامل و مدلسازی آن استفاده شد. براساس نتایج، 6 عامل برونزا و 12 عامل درونزا شناسایی و برازش مدل تایید گردید. از یک سو، نفوذ غیرمستقیم دولت بر اقتصاد ورزش، مانع سرمایهگذاری مناسب بخشخصوصی در تولید تجهیزات ورزشی گشته است و از سوی دیگر، رسانه نتوانسته در رسالت خود برای اثرگذاری بر سازمانها، رویداد، گردشگری، تولید کالاها و تجهیزات ورزشی موفقیت چندانی کسب نماید. با این حال، فعالیتهای همگانی و تفریحی بهخوبی تحت تاثیر فعالیتهای فرهنگی مرتبط با ورزش قرار گرفته که نشان از موفقیت نسبی فعالیتها در این حوزه دارد. همچین، بازاریابی در امور مربوط به رویداد اثر، معنیدار و بر خردهفروشی اثر معنیداری ندارد که این نشان از عدم بلوغ کافی در این بخش است. بنابراین، بهبود فرآیندها در این صنعت، مستلزم توجه به روابط میان عوامل مدل است.