طهماسب شیروانی؛ روح اله اسدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل توانمندسازی کارکنان بر اساس سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفهای در ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل توانمندسازی کارکنان بر اساس سرمایه اجتماعی و اخلاق حرفهای در ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی توسط ناهاپیت و گوشال (1998)، توانمندسازی اسپیترز (1995) و اخلاق حرفهای کرستن و همکاران (2011) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در قالب مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است (586/0GOF=). بین سرمایه اجتماعی و توانمندسازی کارکنان ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین 4/49 درصد از اثر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان از طریق غیرمستقیم و توسط متغیر میانجی اخلاق حرفهای تبیین شده است. با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود سرمایه اجتماعی کارکنان از طریق افزایش اخلاق حرفهای باعث توسعه توانمندسازی آنها میشود و مدیران جهت افزایش توانمندسازی کارکنان باید به تقویت سرمایه اجتماعی در آنها اهتمام ویژه داشته باشند
ابوالحسن ثامری ندافی؛ محمد علی نودهی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف از این تحقیق ارائة مدل توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید منتخب آشنا با توانمندسازی مدیران و مدیریت تعارض و برخی مدیران منتخب باشگاههای ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائة مدل توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض است. روش پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد، کیفی است و از روش تحلیل تم (مضمون) استفادهشده است. برای انجام مصاحبه میدانی، مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید منتخب آشنا با توانمندسازی مدیران و مدیریت تعارض و برخی مدیران منتخب باشگاههای ورزشی بودند (24 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام گردید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم با استفاده از نرمافزار مکسکیودیای نسخه پرو انجام گردید. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که 3 مضمون فراگیر عوامل فردی، سازمانی و کلان، 7 مضمون سازماندهنده (ویژگیهای شخصیتی، ارتباطی، ویژگیهای جمعیت شناختی، متولیان، مدیریتی، فرهنگی و آموزشی) و 26 مضمون پایه بهعنوان عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران جوان باشگاههای ورزشی در زمینه مدیریت تعارض وجود دارد. همچنین با بررسی فراوانیهای هر یک از مضامین سازماندهنده مشخص گردید که مضمون سازماندهنده ویژگیهای شخصیتی از فراوانی بیشتری نسبت به بقیه مضامین برخوردار است. همچنین از بین مضامین فراگیر، مضمون عوامل فردی از فراوانی بیشتری برخوردار است.
نگار لرکی؛ صدیقه حیدری نژاد؛ ناهید شتاب بوشهری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش منتورینگ در ارتقا صلاحیتحرفهای و توانمندسازی مربیان ژیمناستیک استان خوزستان از نوع توصیفی همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه مربیان ژیمناستیک استان خوزستان به تعداد 240 نفر بودند؛ که به دلیل محدود بودن جامعه از روش کل شمار برای نمونهگیری استفاده شد. برای جمعآوری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش منتورینگ در ارتقا صلاحیتحرفهای و توانمندسازی مربیان ژیمناستیک استان خوزستان از نوع توصیفی همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری کلیه مربیان ژیمناستیک استان خوزستان به تعداد 240 نفر بودند؛ که به دلیل محدود بودن جامعه از روش کل شمار برای نمونهگیری استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته منتورینگ، صلاحیت حرفهای و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی اسپریتزر ( 1995) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصین مدیریت ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برای متغیرها (87/0، 88/0، 89/0) بدست آمد. و برای آزمون فرضیهها از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد منتورینگ در ارتقا صلاحیتحرفهای و توانمندسازی مربیان ژیمناستیک تأثیر معنادار داشت و از میان چهار بعد توانمندسازی، احساس داشتن حق انتخاب بیش از سایر ابعاد قدرت تبیین پذیرفتن از متغیر منتورینگ را دارد. همچنین تأثیر صلاحیت حرفهای در توانمندسازی مربیان ژیمناستیک تأیید شد. در نهایت شاخصهای ارزیابی کیفیت مدل، نشان داد که مدل مفهومی نقش منتورینگ در صلاحیت حرفهای و توانمندسازی مربیان از برازش مناسبی برخوردار بود. با توجه به یافته های تحقیق به مسئولین هیات ژیمناستیک استان خوزستان توصیه می شود از مربیان با تجربه و کاردان به عنوان منتور در امر آموزش استفاده نمایند و به دورههای منتورینگ به عنوان رهیافتی نوین در جهت افزایش توانمندسازی و کمک به استمرار و توسعه مخزن استعداد و ارتقا صلاحیت مربیان توجه داشته باشند.
فاطمه روشنی؛ سمیه عمادی؛ مسعود دامنی
چکیده
هدف پژوهش طراحی مدل اولویتهای استراتژیک توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر از خبرگان منابع انسانی ادرات کل ورزش و جوانان و اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی مدل اولویتهای استراتژیک توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. دادههای تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) گردآوری شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 نفر از خبرگان منابع انسانی ادرات کل ورزش و جوانان و اساتید مدیریت ورزشی بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران ادارات کل ورزش و جوانان استانها، برابر با 155 نفر بود. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق پرسشنامه عوامل درونی و بیرونی و فرم خودتعاملی ساختاری بود. با استفاده از تحلیل SWOT استراتژیها تدوین و با بهره گیری از تکنیک ISM اولویتهای اقدام در اجرای استراتژیها تعیین شد. یافتهها نشان داد که در ادارات کل ورزش و جوانان 8 قوت، 7 ضعف، 7 فرصت و 6 تهدید وجود دارد و تعداد 8 استراتژی برای توسعه منابع انسانی این سازمان تدوین شد. براساس یافتهها، استراتژیهای توسعه شغلی و استقرار نظام جانشین پروری در مدیریت منابع انسانی و توسعه سنجیده نظام توانمندسازی مدیران و کارکنان در قاعده مدل ساختاری تفسیری تحقیق قرار گرفتند. میتوان گفت که افزایش تحقیق و توسعه در مدیریت منابع انسانی، همایشها و کنگرههای علمی، کارگاههای آموزشی و توجیهی، استفاده از تجربیات کارکنان با سابقه و مدیریت استعداد به توسعه منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان کمک خواهد کرد.
رضا بهرامی؛ سعید صادقی بروجردی؛ رضا صابونچی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آوای سازمانی دیجیتال بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجیگری پذیرش سازمانی رسانههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور به تعداد 885 نفر بودند. درنهایت، تعداد 370 نفر بهعنوان نمونه از طریق نرمافزار ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آوای سازمانی دیجیتال بر توانمندسازی کارکنان با نقش میانجیگری پذیرش سازمانی رسانههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر همه کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور به تعداد 885 نفر بودند. درنهایت، تعداد 370 نفر بهعنوان نمونه از طریق نرمافزار تعیین حجم نمونه سمپلپاور بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. تمامی روند تجزیهوتحلیل دادهها در نرمافزارهای اسپی-اساس، پیالاس انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که آوای سازمانی دیجیتال بر توانمندسازی تأثیری به میزان 489/0 دارد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که پذیرش رسانه اجتماعی بر توانمندسازی تأثیری به میزان 467/0 دارد همچنین نتایج تحقیق حاضر نشان داد که آوای سازمانی دیجیتال بر پذیرش رسانه اجتماعی تأثیری به میزان 830/0 دارد. مطابق با نتایج مشخص گردید که پذیرش سازمانی رسانههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی نقش میانجیگری بر رابطه بین آوای سازمانی دیجیتال و توانمندسازی کارکنان دارد. به عبارتی جهت توانمندسازی کارکنان میبایستی آوای سازمانی دیجیتال و پذیرش رسانههای اجتماعی انجام گردد.
ایلخان نوری؛ عباس خدایاری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تدوین مدل کمی الگوی توانمندسازی ملی برنامههای آموزشی منجیان غریق است. پژوهش حاضر از نوع مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) است. شرکت کنندگان متشکل از رؤسای هیئتهای استانی، افراد متخصص در کمیتههای تخصصی، مدرسان درجه 1 و ناجیان درجه 1 کشور بودند. نمونه پژوهش به تعداد 90 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تدوین مدل کمی الگوی توانمندسازی ملی برنامههای آموزشی منجیان غریق است. پژوهش حاضر از نوع مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) است. شرکت کنندگان متشکل از رؤسای هیئتهای استانی، افراد متخصص در کمیتههای تخصصی، مدرسان درجه 1 و ناجیان درجه 1 کشور بودند. نمونه پژوهش به تعداد 90 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی آن توسط 11 تن از متخصصان ورزشی و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی با نرمافزار Smart PLS انجام شد.
نتایج آزمون مدل پژوهش نشان میدهد که از نظر نمونههای پژوهش، مؤلفههای فناوری، تجهیزات و امکانات و انگیزه شغلی به ترتیب با بارهای عاملی 830/0، 774/0 و 721/0 بیشترین تأثیر را بر توانمندسازی برنامههای آموزشی منجیان غریق دارند. مؤلفههای نظارت و ارزیابی، رشد و توسعه و عوامل مدیریتی به ترتیب با بارهای عاملی 315/0، 254/0 و 235/0 دارای کمترین اثر بر توانمندسازی برنامههای آموزشی منجیان غریق هستند. با توجه به اینکه مؤلفههای فناوری، انگیزه شغلی و تجهیزات و امکانات دارای بیشترین تأثیر بر توانمندسازی برنامههای آموزشی هستند، پیشنهاد میشود با ارتقای زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فراهم نمودن وسایل و تجهیزات امدادی و کمک آموزشی نجات غریق و افزایش حقوق پرداختی به منجیان زمینه پیشرفت برنامههای آموزشی ناجیان غریق فراهم شود.
بهمن طیبی؛ امین دهقان قهفرخی؛ محمد هاشمی سیاوشانی
دوره 16، شماره 37 ، آذر 1396، ، صفحه 195-203
چکیده
هدف از این پژوهش، شناسایی متغیرهای تبیین کننده آموزش و توانمندسازی کارکنان در هیئت های ورزشی استان گلستان بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان هیئتهای ورزشی استان گلستان بود و حجم نمونه آماری با استتفاده از روش تمام شمار 215 نفر برآورد شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد گوناریس (2008) و توانمندسازی میشرا (2010) ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، شناسایی متغیرهای تبیین کننده آموزش و توانمندسازی کارکنان در هیئت های ورزشی استان گلستان بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان هیئتهای ورزشی استان گلستان بود و حجم نمونه آماری با استتفاده از روش تمام شمار 215 نفر برآورد شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد گوناریس (2008) و توانمندسازی میشرا (2010) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t تک نمونهای و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد در حال حاضر آموزش و توانمندسازی کارکنان در هیئتهای ورزشی استان گلستان از شرایط نسبتا مطلوبی برخوردار است. آموزش ضمن خدمت، قویترین تبیین کننده آموزش کارکنان و احساس شایستگی در شغل قویترین تبیین کننده توانمندسازی کارکنان در هیئتهای ورزشی استان گلستان بود. در نهایت، هیئتهای ورزشی استان گلستان با توجه به محیط متغیر و رقابتی ورزش باید دائما آموزش و توانمندسازی کارکنان خود را جدی بگیرند.