آزاده ابویی؛ سیدعلیرضا افشانی؛ منوچهر علی نژاد
دوره 17، شماره 39 ، خرداد 1397، ، صفحه 33-58
چکیده
تحقیق حاضر به منظور ارزیابی سطح مهارتهای زندگی جوانان استان یزد انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، جوانان 15 تا 29 ساله شهرهای یزد، اردکان و میبد در استان یزد بودند که براساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۵، تعداد کل آنها 211045 نفربود. حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران در سه شهر در مجموع ۹۵۳ نفر تعیین شد. شیوه نمونهگیری در این مطالعه، خوشهای ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور ارزیابی سطح مهارتهای زندگی جوانان استان یزد انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، جوانان 15 تا 29 ساله شهرهای یزد، اردکان و میبد در استان یزد بودند که براساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۵، تعداد کل آنها 211045 نفربود. حجم نمونه بر حسب فرمول کوکران در سه شهر در مجموع ۹۵۳ نفر تعیین شد. شیوه نمونهگیری در این مطالعه، خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش، پرسشنامه مهارتهای زندگی (ساعتچی و همکاران، 1389) بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که سطح مهارتهای زندگی جوانان استان یزد و همچنین سطح ابعاد مختلف مهارتهای زندگی بالاتر از میانگین نظری قرار دارد. مهارتهای زندگی مردان به طور معنیداری بالاتر از زنان بود و با افزایش سطح تحصیلات والدین، سطح مهارتهای زندگی در جوانان افزایش پیدا میکند. شاغلان از سطح بالاتری از مهارتهای زندگی برخوردار بودند. بین درآمد فرد با سطح مهارتهای زندگی رابطه معنیداری وجود داشت، ولی بین سطح درآمد خانواده و مهارتهای زندگی رابطه معنیداری مشاهده نشد. همچنین یافتههای پژوهش حاضر، تفاوت معنیداری بین سطح مهارتهای زندگی بر حسب وضعیت تاهل نشان نداد. در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد سطح مهارتهای زندگی جوانان شهر یزد بالاتر از میانگین نظری است، اما تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. یافتههای این مطالعه، ضرورت برنامهریزی و اجرای برنامههای مختلف در راستای ارتقای سطح مهارتهای زندگی جوانان را نشان میدهد.