یوسف قاضی اردکانی؛ طیبه زرگر؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نیک بخش
چکیده
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ...
بیشتر
امروزه تیمهای ورزشی بهعنوان یک برند سازمانی شخصیتی نهادینهشده در اذهان هواداران خود بهجا میگذارند که تا حدود زیادی بر واکنشهای رفتاری و نگرشی آنها نسبت به این تیمها تأثیرگذار است. این مطالعه بر آن بود که ابعاد شخصیت تیمی در تیمهای لیگ برتر والیبال را شناسایی و با اولویتبندی آنها مدلی مطلوب برای شخصیت تیمی این تیمها ارائه دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را کلیه خبرگان مدیریت ورزشی والیبال و در بخش کمی تمامی بازیکنان 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال مردان ایران (168 نفر) و 14 تیم حاضر در لیگ برتر والیبال زنان ایران (96 نفر) بودند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش کلشمار انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبهها و بعد از تأیید روایی و پایایی بود. نتیجه آزمون تحلیل عاملی اکتشافی مربوط به ابعاد شخصیت برند نشان داد که چهار عامل اخلاق تیمی، اعتبار تیمی، سبک رقابتی و اصالت تیمی همان ابعاد شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور را نشان میدهد. بهمنظور ارتقای ابعاد مختلف شخصیت تیمی تیمهای لیگ برتر والیبال کشور نیاز به آموزشهای مناسب، ایجاد بستر فرهنگی کارا در راستای احترام به آییننامههای ملی و بینالمللی، عدم مغرور شدن در هنگام کسب نتایج خوب، احترام به هواداران تیم مقابل و ... از چندین منظر در راستای ارتقای ابعاد اثرگذار خواهد بود.
محمد سلیمانی؛ طیبه زرگر؛ فریده شریفی فر؛ رضا نیک بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی فدارسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آیندهنگری راهبردی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته است. در بخش کیفی رویکرد پژوهش تحلیل مضمون و در بخش کمی دلفی فازی و آیندهنگری رهیافت تحلیل ساختاری بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را در بخش کیفی مربیان تیمهای ملی و باشگاهی، ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی پیشرانهای کلیدی فدارسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آیندهنگری راهبردی بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی از نوع آمیخته است. در بخش کیفی رویکرد پژوهش تحلیل مضمون و در بخش کمی دلفی فازی و آیندهنگری رهیافت تحلیل ساختاری بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را در بخش کیفی مربیان تیمهای ملی و باشگاهی، ورزشکاران تیم ملی، داوران بین المللی، روسای هیات والیبال، سرپرستان و اعضای هیات رئیسه فدارسیون والیبال و در بخش کمی کارشناسان و اساتید دانشگاه تشکیل میدادند. در بخش کیفی مشارکتکنندگان هدفمند انتخاب شدند و مبتنی بر اشباع نظری با 20 نفر از آنها مصاحبه شد. در بخش کمی نیز از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و براساس 4 معیار تجربۀ کاری در حوزه ورزش والیبال، دانش در حوزه آیندهپژوهی، داشتن تحصیلات تکمیلی و سابقه کاری بالاتر از 10 سال 10 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه، پرسشنامه و ماتریس با ابعاد 46×46 بود که روایی و پایایی آنها تأیید گردید. نتایج این پژوهش نشان داد در مجموع 46 پیشران مؤثر بر آینده فدارسیون والیبال ایران 8 پیشران تحت عناوین «قرار گرفتن در جمع چهار تیم برتر جهان و المپیک»، «لیگ پویا»، «قهرمانی در آسیا و بازیهای آسیایی»، «سرمایه گذاری در بحث استعدادیابی»، «ظرفیت والیبال ایران»، «قدرتمند شدن رقبا»، «جذب حامیان مالی» و «پشتوانه سازی» نقش کلیدیتری بر روی اقدامات فدارسیون والیبال ایران در آینده دارند. بنابراین لازم است فدارسیون والیبال ایران برای سرمایه گذاری در آینده و همگام بودن با آن استراتژیها و برنامههایش را مبتنی بر این پیشرانها تنظیم کند.
محمود رسولی هرزند؛ حمید جنانی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 163-176
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه «انگیزه حمایت تماشاگران» نظری (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه وجود دارد؛ به طوریکه انگیزههای حمایت هواداران ارومیه بیشتر از هواداران تبریز میباشد. همچنین، تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت (غرور جمعی، وابستگی به تیم، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش، وکالتی، زیباییشناسانه و هویّت قومی) هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه مشهود است؛ به طوریکه غرور جمعی و هویّت قومی هواداران تیم شهرداری تبریز بیشتر از هواداران تیم شهرداری ارومیه است، ولی در بقیه مؤلفهها هواداران تیم شهرداری ارومیه بالاترند. انگیزههای حمایت در هواداران تیم والیبال شهرداری تبریز به ترتیب عبارت اند از: غرور جمعی، هویّت قومی، زیباییشناسانه، وابستگی به تیم، وکالتی، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش.
فرزاد نوبخت؛ علی همتی عفیف؛ حسن قره خانی؛ فاطمه نوبخت
دوره 17، شماره 39 ، خرداد 1397، ، صفحه 201-214
چکیده
موفقیت هر سازمان ورزشی نیازمند برنامه ریزی راهبردی و ارائه راهبردهای مناسب می باشد. هدف تحقیق حاضر، شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها و تدوین استراتژی برای هیئت والیبال استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل هیئت رئیسه و کادر مدیریتی هیئت والیبال، روسای کمیته ها و هیئت های شهرستان های تابعه، مربیان و کارشناسان خبره، اعضای ...
بیشتر
موفقیت هر سازمان ورزشی نیازمند برنامه ریزی راهبردی و ارائه راهبردهای مناسب می باشد. هدف تحقیق حاضر، شناسایی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها و تدوین استراتژی برای هیئت والیبال استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل هیئت رئیسه و کادر مدیریتی هیئت والیبال، روسای کمیته ها و هیئت های شهرستان های تابعه، مربیان و کارشناسان خبره، اعضای شورای راهبردی و نخبگان ورزشی و مدیریتی والیبال استان تهران به تعداد50 نفر بود که همگی به عنوان نمونه به صورت کل شمار انتخاب شدند. در این تحقیق ترکیبی از روش های کیفی و کمی مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات به صورت میدانی علاوه بر برگزاری جلسات و مصاحبه با اعضای شورای راهبردی تحقیق، پرسشنامه شناسایی سوات حاوی سؤالات باز، فرم تعیین موقعیت راهبردی و فرم تعیین راهبردها استفاده شد.
روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر 17 نفر از اساتید مدیریت ورزش دانشگاه ها و اعضای شورای راهبردی تایید گردید و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 8/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و ماتریس تعیین موقعیت راهبردی استفاده شد. یافته ها نشان داد هیئت والیبال استان تهران دارای 12 نقطه قوت،12 نقطه ضعف،13 نقطه فرصت و 14 نقطه تهدید می باشد. وجود مربیان و داوران زبده در سطوح ملی و بینالمللی مهمترین نقطه قوت، کمبود منابع مالی و وابستگی به فدراسیون مهمترین نقطه ضعف، جامعه آماری بالا در سطح استان مهمترین فرصت و فقدان قوانین حمایتی و ضعف در جذب اسپانسر مهمترین تهدید پیش روی بودند. با توجه به نتایج ماتریس داخلی(71/2) و ماتریس خارجی(31/2) موقعیت راهبردی هیئت والیبال استان تهران در منطقه رقابتی(ST) قرار دارد. از این رو، پیشنهاد می شود این هیئت از نقاط قوت خود از جمله وجود مربیان، داوران و مدرسان تراز اول، کلاسهای مربیگری و فراوانی متربیان حداکثر استفاده را برای غلبه بر تهدید های موجود انجام دهد. تدوین برنامه عملیاتی با تمرکز بر جذب حامیان مالی، تامین تجهیزات مورد نیاز هیئت های تابعه و تولید و پخش برنامههای آموزشی والیبال از مهمترین راهبردهای مورد توجه هستند.