سپیده مقصودی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ نوروز هاشم زهی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 323-341
چکیده
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری از طریق فرمول کوکران و به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که 5/15 درصد از تغییرات هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی تبیین میشود که میزان قابل توجهی است. از طرفی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توئیتر و فیسبوک، علیرغم گسترش در میان کاربران توان تبیین متغیر هویت اجتماعی را نداشتند و بیشترین میزان تبیینکنندگی متعلق به میزان استفاده از یوتیوپ با 295/0 بود که کل تاثیرات این متغیر شامل رابطه مستقیم و غیرمستقیم بود. دومین شبکه اجتماعی تاثیرگذار در تبیین این متغیر نیز سروش بود که برعکس توئیتر، تاثیر معکوس در تبیین هویت اجتماعی جوانان داشت
معصومه باقری؛ ایوب رستمی؛ محمد سلیمان نژاد
دوره 18، شماره 43 ، خرداد 1398، ، صفحه 91-112
چکیده
در این پژوهش به بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران دانشآموز دوره متوسطه شهر اهواز پرداخته شده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. بدین منظور از بین دختران دبیرستانی شهر اهواز، 383 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش میزان روایی ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی عوامل جامعهشناختی مؤثر بر شکلگیری هویت اجتماعی دختران دانشآموز دوره متوسطه شهر اهواز پرداخته شده است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. بدین منظور از بین دختران دبیرستانی شهر اهواز، 383 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. جهت سنجش میزان روایی پرسشنامه از روایی صوری و برای سنجش میزان پایایی هم از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. ضریب آلفای کل بهدست آمده 73/0 بوده است که حاکی از پایایی مناسب پرسشنامه میباشد. چارچوب نظری پژوهش بر اساس نظریههای گیدنز، تاجفل، مید، بورک و برادلی تدوین یافته است. در این پژوهش به بررسی تأثیر متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی، انتظارات خانواده، میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان، میزان استفاده از رسانههای جمعی و میزان تحصیلات والدین بر هویت اجتماعی دختران دبیرستانی پرداخته شده است. یافتههای پژوهش حاضر با توجه به تأثیر متغیرهای یاد شده، حاکی از این است که پایگاه اقتصادی-اجتماعی، میزان تحصیلات والدین و میزان استفاده از رسانههای جمعی رابطه ای معکوس با شکلگیری هویت اجتماعی دختران داشتند و سه متغیر دیگر (میزان تعلق به مدرسه، میزان تعلق به گروه همسالان و انتظارات خانوادهها) از رابطه ای مستقیم با شکلگیری هویت اجتماعی دختران برخوردار بوده اند. در مجموع، این متغیرها 43/0 درصد از واریانس تغییرات مربوط به متغیر وابسته هویت اجتماعی را تبیین میکنند.