روح اله محمودی؛ سید رضا حسنی؛ فرشید نمامیان؛ مهرداد قنبری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل تأثیر نام تجاری در ورزش بر فاکتورهای روانشناختی ورزشکاران حرفهای اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را متخصصان صاحبنظر در حوزه بازاریابی ورزشی، روانشناسی ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و مدیریت ورزشی بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل تأثیر نام تجاری در ورزش بر فاکتورهای روانشناختی ورزشکاران حرفهای اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، روش تحقیق، آمیخته از نوع اکتشافی متوالی و شیوه گردآوری پیمایشی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را متخصصان صاحبنظر در حوزه بازاریابی ورزشی، روانشناسی ورزشی، جامعهشناسی ورزشی و مدیریت ورزشی بود. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و مصاحبه با خبرگان تا زمان اشباع اطلاعاتی ادامه پیدا کرد و 16 مصاحبه با 16 نفر از خبرگان انجام گرفت و جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران حرفهای رشتههای ورزشی منتخب ((فوتبال (288 بازیکن)، والیبال (168 بازیکن)، کشتی آزاد (71 بازیکن)) حاضر در لیگهای برتر بود. با توجه بهسختی دسترسی به بازیکنان حرفهای، توزیع پرسشنامه و تحلیل آن تا رسیدن بهکفایت نمونه-گیری ادامه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش حاضر از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش 14 مقوله استخراج شد. در بخش کمی نیز مشخص گردید که نام تجاری در ورزش بر فاکتورهای روانشناختی ورزشکاران حرفهای تأثیرگذار است (ضریب مسیر: 789/0 و مقدار تی: 814/34)؛ بنابراین، استفاده از نام تجاری مناسب، منجر به بهبود عملکردهای روانشناختی ورزشکاران حرفهای میشود.
حسن عبدی؛ حسن غرایاق زندی
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 315-326
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هشت جلسه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب قبل از مسابقه پسران نوجوان می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و تجربی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی نوجوانان ورزشکار 14-19 ساله رشته اواسپرت شهرستان شاهرود در سال 1397 تشکیل دادند که براساس تعداد ثبت نام ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هشت جلسه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر کاهش اضطراب قبل از مسابقه پسران نوجوان می باشد. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و تجربی بود. جامعه آماری تحقیق را تمامی نوجوانان ورزشکار 14-19 ساله رشته اواسپرت شهرستان شاهرود در سال 1397 تشکیل دادند که براساس تعداد ثبت نام شدهها در تاریخ اجرای تحقیق 63 نفر بودند. ورزشکاران از طریق «پرسشنامه اضطراب حالتی رقابتی-2 مارتنز و همکاران» (1995) مورد ارزیابی قرار گرفتند و 30 نفر که دارای بیشترین اضطراب بودند، به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و تجربی (ایمن سازی) تقسیم شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و t وابسته استفاده شد. افراد گروه تجربی در طول دوماه، طی 8 جلسه 5/1 ساعته تحت تاثیر متغیر مستقل (آموزش ایمن سازی در مقابل استرس) قرار گرفتند و پس از آن با مقیاس اضطراب حالتی رقابتی-2 مارتنز و همکاران (1995) مورد آزمون قرار گرفتند. روایی و پایایی نسخه فارسی تجدیدنظر شده نیز توسط مهرصفر و همکاران (1395) گرفته شده است. نتایج نشان داد که آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب قبل از مسابقه تاثیر معنی داری دارد (05/0>P). به نظر می رسد که آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می تواند با کاهش اضطراب با استفاده از کنترل برانگیختگی فیزیولوژیکی افراد در بالا بردن عملکرد به ویژه در هنگام مسابقات موثر باشد.