عبدالرضا ساور؛ فرشاد امامی؛ سید جعفر موسوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی کشور بود. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از با رویکرد تحلیل مضمون انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کینگ و همکاران انجام گرفت. مشارکتکنندگان در تحقیق را اساتید تربیت بدنی با گرایش مدیریت ورزشی که با موضوع تحقیق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل هویت ملی قهرمانان ورزشی کشور بود. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از با رویکرد تحلیل مضمون انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کینگ و همکاران انجام گرفت. مشارکتکنندگان در تحقیق را اساتید تربیت بدنی با گرایش مدیریت ورزشی که با موضوع تحقیق آشنایی داشتند تشکیل می دادند، که تعداد 13 نفر به صورت هدفمند انتخاب و از آنها مصاحبه گرفته شد. پس از انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات، جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل 158مفهوم اولیه استخراج شد که بعد از ویرایَش و ترکیب گویه های که مشابهت و قرابت معنایی داشتند تعداد 32 مفهوم ثانویه به عنوان مفاهیم نهایی استخراج شد. در نهایتاً بر اساس کدهای باز ثانویه، پنج بعد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی و تاریخی به عنوان ابعاد هویت ملی ورزشکاران معرفی ایجاد شد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که ورزشکاران کشورمان باید با مورد توجه قرار دادن ابعات هویت ملی، در راستای توسعه و تقویت هویت ملی گام بردارند.
گلاله آهنگری؛ باقر ساروخانی؛ محمد سلطانی فر
دوره 18، شماره 45 ، آذر 1398، ، صفحه 9-34
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی گونههای هویتِ اجتماعی و نقش اینترنت بر شکلگیری این هویتها میباشد. برای تحقق این هدف، از روش ترکیبی کمی- کیفی استفاده شد و بر روی جوانان 18-30 سال ساکن شهر تهران در سال 1397 تمرکز گردید. در واقع، ابتدا برای شناسایی گونههای هویتی در بین جوانان تهرانی، از روش کیفی اکتشافی استفاده شد و با نمونهگیری نظری، 42 نفر انتخاب و پرسشنامه هویتی «من کیستم» به آنان داده شد. بعد از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، در نهایت 6 گونۀ هویتی از جمله هویت ملی، هویت قومی، هویت ارتباطی، هویت عقیدتی، هویت دینی و هویت مدرن شناسایی گردید. در واقع، بعد از شناسایی این گونههای هویتی، روش کمی پیمایشی در جهت تأثیر اینترنت بر آنها به کار گرفته شد و با استفاده از فرمول کوکران، 524 جوان تهرانی 18-30 سال انتخاب و بر مبنای نمونهگیری خوشهای پرسشنامه استاندارد در بین آنان توزیع گردید. بعد از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل بر مبنای spss و lisrel صورت گرفت. یافتهها بیانگر آن است که تنها 12 درصد از جوانان یا به طور کامل از اینترنت استفاده نمی کنند و یا اگر استفاده می کنند، کمتر از یکساعت در شبانه روز میباشد. تنها 16 درصد در وبلاگها سایتهای اینترنتی جستجو می کنند، در حالی که 83 درصد در تلگرام عضویت دارند. همچنین یافتهها بیانگر آن است که میزان مصرف اینترنت، تأثیر معناداری بر هویت ملی، قومی ، مدرن و هویت ارتباطی داشته، ولی میزان مصرف اینترنت بر هویت دینی و هویت عقیدتی تأثیری نداشته است.
بهنام نقی پور گیوی؛ حسن اسدی
دوره 14، شماره 27 ، خرداد 1394، ، صفحه 133-146
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش هویت های تیمی، منطقه ای و مذهبی در تکوین هویت ملی هواداران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق از نوع کاربردی و ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و چون تاثیر متغیر پیش بین بر ملاک سنجیده میشود، از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای، مطالعه ادبیات موضوع و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی نقش هویت های تیمی، منطقه ای و مذهبی در تکوین هویت ملی هواداران تیم های ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این تحقیق از نوع کاربردی و ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و چون تاثیر متغیر پیش بین بر ملاک سنجیده میشود، از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای، مطالعه ادبیات موضوع و پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را هواداران پسر تیم های ملی ایران از مناطق فارس نشین، آذری نشین و کرد نشین کشور تشکیل می دادند. حجم جامعه آماری17000 نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 567 نفر بر آورد شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه گروه های هویتی،[1] (هویت تیمی، هویت منطقه ای، هویت مذهبی و هویت ملی ) است. پایایی ابزار در نمونه ای 30 نفره مورد ارزیابی قرار گرفت و مقدار آن (a = ./88) برآورد شد و روایی آن به تایید متخصصان رشته مدیریت ورزشی رسید. نتایج تحلیل رگرسیون، معنادار بودن رابطۀ بین متغیر های پیش بین هویت تیمی، هویت منطقه ای و هویت مذهبی بر متغیر ملاک هویت ملی هواداران را نشان می داد. نتایج تحلیل ANOVA نشان دهندۀ معنادار بودن رگرسیون و ضریب B در معادله رگرسیون (001/0sig=) Sig=0/05) , ) می باشد. با توجه به این یافتهها به مدیران و برنامه ریزان عرصه ورزش کشور توصیه می شود به ابعاد گوناگون متغییر های هویت مرتبط با ورزش توجه بیشتری نمایند و اقدامات و برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام دهند.
[1] Identity Group