لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی؛ محمد علیمردانی
دوره 18، شماره 46 ، اسفند 1398، ، صفحه 33-49
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخصهای ارزیابی فدراسیونهای المپیکی کشور با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههاست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود که با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی برای دستیابی به منظرها و ورودی یا خروجی بودن راهبردهای فدراسیونهای المپیکی، از ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تدوین شاخصهای ارزیابی فدراسیونهای المپیکی کشور با رویکرد کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادههاست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود که با توجه به ماهیت آن به دو شکل کمی و کیفی انجام شد. در بخش کمی برای دستیابی به منظرها و ورودی یا خروجی بودن راهبردهای فدراسیونهای المپیکی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش نیز برای تعیین سنجهها با خبرگان و متخصصان مصاحبه کیفی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران فدراسیونهای المپیکی، مدیران حوزه معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کمیته ملی المپیک- در مجموع شامل 425 نفر- بود. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده و تعداد 21 نفر انتخاب شد. در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول مورگان استفاده و 220 نفر برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب گردید. اطلاعات جمعآوری شده در بخش کمی با بهرهگیری از آزمون آماری خیدو و توسط نرمافزار SPSS تحلیل شد. در بخش کیفی نیز برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش استقرای منطقی بهمنظور مفهومسازی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که فدراسیونهای المپیکی کشور در منظر مالی دارای 2 راهبرد، در منظر مشتری 1 راهبرد، در منظر فرآیندهای داخلی 3 راهبرد، در منظر یادگیری و رشد 2 راهبرد و در منظر ارتباطات 1 راهبرد میباشند. همچنین، نتایج نشان داد از 9 راهبرد فدراسیونهای المپیکی، 4 راهبرد بهعنوان ورودی و 5 راهبرد بهعنوان خروجی میباشند.