سپیده مقصودی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ نوروز هاشم زهی
دوره 19، شماره 48 ، شهریور 1399، ، صفحه 323-341
چکیده
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری ...
بیشتر
این مطالعه با هدف تبیین تغییرات متغیر هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی انجام شد. چارچوب نظری با استفاده از نظریه «کاشت»، نظریه گیدنز و نظریه «جامعه شبکهای» کاستلز تدوین شد و دادهها با روش پیمایشی و با بهره گیری از یک پرسشنامه محققساخته از 384 نفر از جوانان 18 تا 35 ساله شهر تهران گردآوری شد. نمونهگیری از طریق فرمول کوکران و به شیوه خوشهای چندمرحلهای صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که 5/15 درصد از تغییرات هویت اجتماعی جوانان توسط شبکههای اجتماعیِ مجازی تبیین میشود که میزان قابل توجهی است. از طرفی، میزان استفاده از شبکههای اجتماعی توئیتر و فیسبوک، علیرغم گسترش در میان کاربران توان تبیین متغیر هویت اجتماعی را نداشتند و بیشترین میزان تبیینکنندگی متعلق به میزان استفاده از یوتیوپ با 295/0 بود که کل تاثیرات این متغیر شامل رابطه مستقیم و غیرمستقیم بود. دومین شبکه اجتماعی تاثیرگذار در تبیین این متغیر نیز سروش بود که برعکس توئیتر، تاثیر معکوس در تبیین هویت اجتماعی جوانان داشت