ندا انصاری؛ مجید خوروش؛ الهام مشکل گشا
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای توسعه عملکرد استارتاپهای ورزشی با بهرهگیری از شبکه-های اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای توسعه عملکرد استارتاپهای ورزشی با بهرهگیری از شبکه-های اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 6 مقوله و 26 کد باز بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که عوامل مدیریتی بر محتوا، برندسازی، نیروی انسانی و ارتباطی تأثیرگذار است. نیروی انسانی بر ارتباطی و برند سازی و نهایتاً محتوا بر برندسازی تأثیرگذار است. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود تا با کنترل آشفتگی بازار استارت اپ های ورزشی بهواسطه ایجاد سیاستهای رسانهای و حمایتی از این حوزه؛ بستری جهت بهبود تنشها و ابهامات موجود در این حوزه را فراهم نمود.
سید اسماعیل عباسی؛ طاهر بهلکه؛ زین العابدین فلاح؛ محمد علی نودهی
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل چالشهای استفاده از شبکههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی بهمنظور جذب نوجوانان و جوانان به مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل چالشهای استفاده از شبکههای اجتماعی در سازمانهای ورزشی بهمنظور جذب نوجوانان و جوانان به مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 3 کد محوری، 8 مقوله و 28 کدباز بود. مقولهها شامل عوامل اقتصادی، سیاسی/ قانونی، وضعیت شبکههای اجتماعی، محتوای شبکههای اجتماعی، سازماندهی، برنامهریزی، منابع انسانی و ارتباطی بودند که در سه کد محوری درونی، سازمانی و فرا سازمانی قرار گرفتند؛ بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که؛ با ایجاد همگرایی بین متخصصان علوم رسانه و ورزش و ایجاد زمینه همکاری برای آنها توسط سازمانهای متولی ورزش کشور و همچنین رسانه ملی، میتواند گروههای کاری متخصص ایجاد کند که بتوانند برنامههای مناسب و کاربردی تهیه و به گرایش افراد به فعالیت بدنی کمک نمایند.
لاچین علیزاده؛ محمد نصیری
چکیده
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تعداد 103 فرضیه پژوهشی از تحقیقات نمونه تحقیق استخراج و در سه طبقه عوامل رسانه ای، اجتماعی و گردشگری طبقه بندی شده و در فرایند فراتحلیل وارد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده به صورت جداگانه از نرم افزارهای CMA2 و SPSS استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازه اثر کلی همه عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی برابر 0.277=r است(0.000=p). همچنین بر طبق نتایج، اندازه اثر عوامل رسانه ای برابر0.243=r ، عوامل اجتماعی 0.374=r و عوامل گردشگری برابر 0.225=r بدست آمد که همه اندازه اثرات بر طبق نظر کوهن در حد متوسط ارزیابی شد.از تلویزیون، اینترنت و رسانه های نوین به سبب دسترسی آسان و همچنین برای معرفی پتانسیل های گردشگری و جاذبه های ورزشی یک منطقه می توان بیشترین بهره را برد.
مهدی قانع عزآبادی؛ شادی ضابط؛ محمدمهدی فتورهچی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 33-52
چکیده
شایعه و اشاعه آن از دیرباز وجود داشته و نمایانگر دغدغهها، باورها و افکار هر جامعهای بوده است. با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و همهگیر شدن آن، انتقال هر نوع پیام از جمله شایعه آسان شده است. جوانان به عنوان بخش قابل توجهی از کاربران این ابزارهای ارتباطی در معرض دریافت و اشاعه بیشتر این شایعات قرار دارند. پژوهش حاضر به بررسی دلایل ...
بیشتر
شایعه و اشاعه آن از دیرباز وجود داشته و نمایانگر دغدغهها، باورها و افکار هر جامعهای بوده است. با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات و همهگیر شدن آن، انتقال هر نوع پیام از جمله شایعه آسان شده است. جوانان به عنوان بخش قابل توجهی از کاربران این ابزارهای ارتباطی در معرض دریافت و اشاعه بیشتر این شایعات قرار دارند. پژوهش حاضر به بررسی دلایل اشاعه شایعه از طریق پیام رسان های موبایلی میپردازد.
هدف تحقیق حاضر، تعمق در این موضوع است که چرا کاربران جوان پیام رسان های موبایلی با علم به این که خبر دریافتی، شایعه، غیرموثق و نامعتبر است اقدام به انتشار فوری و همرسانی آن میکنند.
روش تحقیق در این پژوهش، پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل کلیه کاربران 22 تا 35 ساله انواع پیام رسان های تلفن همراه است. بدین ترتیب تعداد 22 نفر به عنوان نمونه به روش گلوله برفی برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند و تحلیل محتوای مصاحبهها به روش موضوعی انجام شد.
یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که ابراز وجود و جلب توجه دیگران، استفاده ابزاری از شایعه جهت فتح باب گفتگو و تصور اطلاعرسانی مفید و مفرح از جمله دلایل اساسی مشوق کاربران جوان در بههمرسانی و ترویج شایعه از طریق پیام رسان های موبایلی است. به عبارت دیگر، این تحقیق نشان داد استفاده از این فناوریها جهت رفع نیازها و در بستر اجتماعی جامعه شکل میگیرد.