احمد محمودی؛ محمدحسین قربانی؛ رضا امین زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان اماکن ورزشی بودند (N=27). روش نمونهگیری در تحقیق هدفمند بود که مصاحبهها با شرکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش گرندد تئوری استراوس و کوربین جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد برای عوامل علی 3 مقوله اصلی عوامل مربوط به رویداد، عوامل کلان و عوامل شخصی، برای عوامل مداخلهگر 3 مقوله اصلی تسهیلکنندهها، نیازهای فردی و محدودکنندهها)، برای عوامل زمینهای 3 مقوله اصلی بسترهای سازمانی، بسترهای انگیزشی و ماجراجویی، برای راهبردها 3 مقوله اصلی راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فردی و حکمرانی مطلوب و برای دستاوردها 3 مقوله اصلی سلامت روانی- اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و ارتقای عاطفی و مجموعاً 15 مقوله اصلی مربوط به الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال شناسایی شدند. در نهایت، میتوان گفت که با شناسایی موانع نشاطآفرینی در استادیوم های فوتبال کشور و ارائه راهبردهای مناسب برای تعدیل یا حذف این موانع، میتوان به بهبود وضعیت ورزشگاهها و اماکن ورزشی کشور کمک نمود که در نهایت، منجر به ارائه خدمات بهتر به تماشاگران ورزشی و توسعه سلامت روانی و جسمی در سطح جامعه خواهد شد.
اکبر جابری؛ محمد سررشته داری؛ مهدی مرادی؛ کوروش قهرمان تبریزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت ادراکشده بر تصویر برند و وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران تیمهای پرطرفدار در لیگ برتر فوتبال ایران بود که تعداد 341 نفر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت ادراکشده بر تصویر برند و وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل هواداران تیمهای پرطرفدار در لیگ برتر فوتبال ایران بود که تعداد 341 نفر بهصورت تصادفی در ورزشگاههایی که بهصورت هدفمند جهت انجام پژوهش در نظر گرفته شده بودند، بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. پرسشنامههای استاندارد «تصویر برند»، «وفاداری به برند» و «کیفیت ادراکشده» بهعنوان ابزارهای پژوهش به کار گرفته شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان بازاریابی ورزشی و مدیریت برند تایید و پایایی پرسشنامههای پژوهش بر اساس آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای تصویر برند، وفاداری به برند و کیفیت ادراکشده به ترتیب 89/0، 86/0 و 83/0 برآورد گردید. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS18 و Amos 18 و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کیفیت ادراکشده بر تصویر برند، تصویر برند بر وفاداری به برند و کیفیت ادراکشده بر وفاداری به برند تأثیرگذار بوده است.
محمود رسولی هرزند؛ حمید جنانی
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 163-176
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزههای حمایت هواداران تیمهای والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه بود. روش تحقیق آن، توصیفی از نوع مقایسهای است که اطلاعات آن به روش میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق برای هر دو تیم به صورت مجزا 384 نفر و در مجموع700 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه «انگیزه حمایت تماشاگران» نظری (1391) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط افراد متخصص در حوزه مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ، 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه وجود دارد؛ به طوریکه انگیزههای حمایت هواداران ارومیه بیشتر از هواداران تبریز میباشد. همچنین، تفاوت معناداری در انگیزههای حمایت (غرور جمعی، وابستگی به تیم، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش، وکالتی، زیباییشناسانه و هویّت قومی) هواداران دو تیم والیبال شهرداری تبریز و شهرداری ارومیه مشهود است؛ به طوریکه غرور جمعی و هویّت قومی هواداران تیم شهرداری تبریز بیشتر از هواداران تیم شهرداری ارومیه است، ولی در بقیه مؤلفهها هواداران تیم شهرداری ارومیه بالاترند. انگیزههای حمایت در هواداران تیم والیبال شهرداری تبریز به ترتیب عبارت اند از: غرور جمعی، هویّت قومی، زیباییشناسانه، وابستگی به تیم، وکالتی، وابستگی به بازیکن، وابستگی به ورزش.