اصغر شکری؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه الگوی توسعه کسب و کارهای ورزشی با رویکرد استارتاپها با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بار رویکرد اسشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه الگوی توسعه کسب و کارهای ورزشی با رویکرد استارتاپها با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بار رویکرد اسشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه ورزشی و فعالان در حوزه کسب و کارهای ورزشی بودند، و استراتژی نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد خط مشیهای توسعه کسب و کار، عوامل قانونی حقوقی، نوآوری در استارتاپها، تحول و تغییر نگرش عوامل علّی بودند. عوامل زمینهای شامل زیرساخت های بصری مناسب، نیروی انسانی، شفافیت در اجرای استارتاپ، جلب و حفظ مشتری، وجود الگوهای موفقیت کسب و کار و ارائه آن بود. همچنین عوامل مداخله-گر شامل عاملهای فراهم کردن بسترهای استفاده از فناوریهای نوین، تولید محتوای مرتبط، عوامل بازدارنده اقتصادی، بررسی تحرکات بازار بود. راهکارهای راهبردهای برگزاری استارتاپهای تخصصی، سیاست حمایتی از استارتاپها، تدوین و اجرای قوانین مرتبط با استارتاپهای ورزشی، زنجیره تامین، امکان سنجی، کارآفرینی از طریق استارتاپها را تشکیل دادند. در نهایت ارتقا و توسعه کسب و کار ورزشی، توسعه اقتصادی، ارتقای همکاری صنعت و دانشگاه، جذب مشتری در کسب و کار ورزشی پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند.
مریم کوه فلاح؛ حسین عبدالملکی؛ پریوش نوربخش؛ مهوش نور بخش
چکیده
آهنگ تغییرات کسب و کارهای ورزشی به قدری سریع است که تعادل برقرارکردن میان چالشهای عملیاتی امروزی و برنامه ریزی برای مواجهه با اتفاق بزرگ آینده، خود یک چالش جدی است. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی و راهبردی مؤثر بر آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی در ایران می باشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و ...
بیشتر
آهنگ تغییرات کسب و کارهای ورزشی به قدری سریع است که تعادل برقرارکردن میان چالشهای عملیاتی امروزی و برنامه ریزی برای مواجهه با اتفاق بزرگ آینده، خود یک چالش جدی است. بنابراین هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کلیدی و راهبردی مؤثر بر آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی در ایران می باشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و طرح آن از نوع اکتشافی متوالی بود. مشارکتکنندگان این پژوهش را ذینفعان کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی تشکیل میدادند. روش انتخاب مشارکت کنندگان هدفمند بود و بر مبنای اشباع نظری 20 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه و برای ممیزی آن از معیارهای لینکلن و گابا (1985) شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری، برای غربالگری شاخصها از روش دلفی فازی و در بخش آینده پژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار می کمک بهرهگیری شد.
با تحلیل مصاحبه ها 156 مفهوم اولیه در 75 مفهوم نهایی و 3 مقوله اصلی با عنوان «محیط عمومی»، «محیط عملیاتی (تخصصی)» و «محیط داخلی» تجمیع شد. سپس با انجام غربالگری از طریق دلفی فازی، 36 عامل مؤثر شناسایی و سرانجام مشخص گردید که رشد فناوری 5G، پذیرش عمومی ورزشهای الکترونیکی، افزایش تقاضا برای ورزشهای الکترونیکی، مشروعیت ورزشهای الکترونیکی و لیگ ورزش الکترونیکی، پنج نیروی پیشران سازنده بدیلهای احتمالی آینده کسب و کارهای ورزشهای الکترونیکی هستند. در نتیجه لازم است وضعیت آنها در طراحی برنامه ها و اقدامهای آینده کسب و کارهای مذکور بهطور ویژه لحاظ گردد، چون طبیعت این عاملها با ناپایداری آمیخته است و هر عمل و تغییری بر روی آنها، واکنش و تغییر بر دیگر شاخصها را به دنبال خواهد داشت.
موسی جلیلی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ مهدی نادری نسب
دوره 19، شماره 49 ، آذر 1399، ، صفحه 211-236
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای تولیدی ورزشی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری (محدود و نامشخص) پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی ورزشی و اساتید دانشگاهی با تخصص مدیریت کسب و کار در ورزش بود که تعداد 363 نفر نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط 13 نفر از صاحبنظران تایید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (964/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.
نتایج نشان داد که عامل اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر سیستم شرکت (783/0)، زنجیره فرآیندها (333/0) و عملکرد فرایندها (123/0) می باشد. همچنین، عامل سیستم شرکت اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر زنجیره فرآیندها (481/0) و مدیریت فرایند (129/0) دارد، اما بر عملکرد فرایندها (082/0) اثر معنیداری ندارد. بعلاوه، عامل زنجیره فرآیند اثر مستقیم، مثبت و معنیداری بر عملکرد فرآیندها (709/0)، مدیریت فرایند (508/0) و بلوغ مدیریت فرایندها (393/0) دارد. اثر متغیر عملکرد فرآیند نیز بر مدیریت فرآیندها (199/0) و بلوغ مدیریت فرایند (671/0) مستقیم، مثبت و معنیداری بود. درنهایت، اثر متغیر مدیریت فرآیندها بر بلوغ مدیریت فرایند (070/0) معنیداری نبود. به نظر میرسد که شرکتهای تولیدی ورزشی باید بر اساس تعیین وضعیت بلوغ، جایگاه و موقعیت خویش را در بازار تشخیص دهند و دقیقا موانع و راهکارهای پیشرفت را شناسایی کنند تا در راستای آن تغییرات و تنظیمات لازم را اجرا و منابع مورد نیاز برای رسیدن به مراحل بعدی را تأمین کنند.