محمود شاه کرمی؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا خاکساری؛ عادل افکار
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با صلاحیتهای حرفهای مدیران و عملکرد کارکنان و برخی مدیران منتخب حاضر و سابق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل پیشرانهای کلیدی توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از آیندهپژوهی است. نوع تحقیق، کاربردی و ازنظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. یک گروه 20 نفره از اساتید منتخب آشنا با صلاحیتهای حرفهای مدیران و عملکرد کارکنان و برخی مدیران منتخب حاضر و سابق وزارت ورزش و جوانان کشور، بهصورت نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، جهت انجام تحلیل اثرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و اثرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد که پیشرانهای توسعه صلاحیتهای حرفهای مدیران بهمنظور بهبود عملکرد کارکنان وزارت ورزش و جوانان، به ترتیب میزان تأثیرگذاری، عبارتاند از: ارتباطات، ویژگیهای شخصیتی، اخلاق حرفهای، برنامه محوری، یادگیری، فرهنگسازمانی، انعطافپذیری، تعهد شغلی و سازمانی، ساختار سازمانی، سبک مدیریت، خلاقیت، رفتار شهروندی سازمانی و سبک رهبری. به مدیران وزارت ورزش و جوانان، توصیه میشود از پیشرانهای کلیدی برای توسعه و بهبود صلاحیتهای حرفهای خود استفاده نمایند تا شاهد بهبود عملکرد کارکنان خود باشند.
سید غلام رضا رضوی؛ محمد نیکروان؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 468 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی به روش نمونه گیری طبقه ای– تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و 13 مفهوم اصلی به دست آمد که در قالب مدل پارادایمی بر اساس مدل استراوس و کوربین ارائه شد و در بخش کمی نیز از از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای مربوطه در سطح 95 درصد معنیدار بوده و مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان نتیجه گیری نمود که برای اجرای شایستگی در بحث مدیریت سازمانهای ورزشی توصیه می شود تا برای انتخاب افراد شایسته بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد و از چارچوبهای شایستگی جهت بکارگیری، آموزش، انتخاب و انتصاب استفاده نمایند.
بهروز منتقمی؛ فریده اشرف گنجویی؛ سید حمید سجادی هزاوه
چکیده
هدف از این تحقیق، طراحی الگوی جانشینپروری مبتنی بر شایستگی مدیران ورزشی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بود که مصاحبههای عمیق با روش نمونهگیری هدفمند با آنها تا جایی تداوم یافت که محقق به اشباع نظری و کفایت رسید (16 مصاحبه). از انجا که این تحقیق با ماهیت ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، طراحی الگوی جانشینپروری مبتنی بر شایستگی مدیران ورزشی بود که با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بود که مصاحبههای عمیق با روش نمونهگیری هدفمند با آنها تا جایی تداوم یافت که محقق به اشباع نظری و کفایت رسید (16 مصاحبه). از انجا که این تحقیق با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در زمینه الگوی جانشین پروری مبتنی بر شایستگی مدیران ورزشی انجام شد، در دسته تحقیقات بنیادی قرار میگیرد و بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت ترکیبی یا آمیخته است. برای تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی با کمک نرمافزارهای Maxqda استفاده شد.
تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد شایستگیها و سطوح آن تابع سه سطح فردی، سازمانی و راهبردی است. همچنین برای جانشینپروری مبتنی بر شایستگی شامل پیادهسازی اثربخش برنامهها، مدیریت استعداد، شناسایی نیازهای سازمانی، مسیر ارتقا، آموزش، ارزیابی فرایند، حمایتگری سازمانی و آیندهنگری است. در نهایت مشخص گردید توسعه فردی، بالندگی سازمانی و آمادگی سازمانی پیامدهای الگوی برنامه جانشینپروری است و از مجموع کل الزامات تعیین شده، مقوله های مدیریت استعداد، برنامه، شناسایی نیازهای سازمانی، ارزیابی فرایند و حمایتگری سازمانی بر جانشینپروی مدیران ورزشی مبتنی بر شایستگی اثرگذار می باشند.
سید احمد هاشمی؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
چکیده
اهمیت و جایگاه منابع انسانی شایسته در توسعه و پیشرفت سازمانی، ضرورت پرداختن به مقوله جانشین پروری را برای هر سازمان شفاف نموده است. لذا مطالعه حاضر به دنبال طراحی مدل جانشین پروری در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مبتنی بر شایستگی است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده، از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری در بخش ...
بیشتر
اهمیت و جایگاه منابع انسانی شایسته در توسعه و پیشرفت سازمانی، ضرورت پرداختن به مقوله جانشین پروری را برای هر سازمان شفاف نموده است. لذا مطالعه حاضر به دنبال طراحی مدل جانشین پروری در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد مبتنی بر شایستگی است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده، از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران ارشد منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان و صاحب نظران حوزه مدیریت منابع انسانی (15n=) بود که نمونه ها به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه کارکنان وزارتخانه (876N=) بود که نمونه ها (331n=) با استفاده از جدول مورگان به شکل تصادفی انتخاب گردیدند. در این بخش ضمن استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جانشین پروری، «پرسشنامه شایستگی» گریفین (1994) نیز مورد استقاده قرار گرفت. نتایج پژوهش در بخش کیفی حاکی از شناسایی 27 گویه در قالب 4 مولفه استقلال، توانمندسازی، زمینه ای و مدیریت استعداد بود که در اولویت بندی عوامل مؤثر بر جانشین پروری از نظر خبرگان، توانمندسازی، مدیریت استعداد، استقلال و زمینه به ترتیب اولویت بندی شدند. در بخش کمی نتایج پژوهش مدل معادلات ساختاری جانشین پروری ارائه گردید؛ به طوری که در برازش مدل ساختاری ضرایب معناداری t در تمامی مسیرها بالاتر از 96/1 بود. معیارR2 73/0، معیار Red 226/0 و معیار GOF (برازش کلی) 804/0 به دست آمد که نشان از برازش قوی مدل است. نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان می تواند با استفاده از مدل فوق به پرورش جانشینانی شایسته برای آینده سازمان خود بپردازد.
حمید قاسمی؛ حبیب هنری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ فهیمه مومنی فر
دوره 13، شماره 26 ، اسفند 1393، ، صفحه 23-40
چکیده
مدیران با وظایف و اختیاراتی که بر عهده دارند می توانند نقش بی بدیلی در هدایت و راهبری سازمان ها بر عهده گیرند که در علم مدیریت به وظایف، نقش ها و شایستگیهای مدیران اشاره شده است. هدف از این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی های محوری برای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این ...
بیشتر
مدیران با وظایف و اختیاراتی که بر عهده دارند می توانند نقش بی بدیلی در هدایت و راهبری سازمان ها بر عهده گیرند که در علم مدیریت به وظایف، نقش ها و شایستگیهای مدیران اشاره شده است. هدف از این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی های محوری برای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش، نخبگان مدیریت ورزشی شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان (450=N) بودند که بر مبنای جدول مورگان تعداد 209 نفر به روش تصادفی – طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق، فهرستی جامع از اجزای شایستگی تهیه و تنظیم و منتج به طراحی پرسشنامه محقق ساخته ای شد که روایی پرسشنامه توسط 15 تن از اساتید رشته مدیریت ورزشی تایید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 نفر آزمودنی و با آلفای کرونباخ 95/0محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد متغیر های اصلی شایستگی های چهارگانه شامل فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفه ای، توان دسته بندی به 11 مؤلفه و 48 شاخص را دارند. با توجه به نتایج کلی تحقیق پیشنهاد می گردد تا از الگوی نهایی تحقیق و شاخص های شناسایی شده مانند اعتماد به نفس، پیش بینی و آینده نگری، ارزیابی مدیریت عملکرد و نظارت و گرایش به خلاقیت و نوآوری به عنوان معیارهای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش استفاده گردد تا شایسته پروری و شایسته داری در این سطح صورت پذیرد.