مسعود فراهانی طجر؛ مهدی نادری نسب؛ حسین کلهر
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل بهرهوری منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان با رویکرد ترکیبی دلفیفازی و مدلیابی ساختاری تفسیری بود. روش این پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. مشارکت-کنندگان این پژوهش را مدیران و مسئولین کمیتههای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران و نخبگان ورزشهای ناشنوایان اعم از مربیان، داوران و ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل بهرهوری منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان با رویکرد ترکیبی دلفیفازی و مدلیابی ساختاری تفسیری بود. روش این پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. مشارکت-کنندگان این پژوهش را مدیران و مسئولین کمیتههای فدراسیون ورزشهای ناشنوایان جمهوری اسلامی ایران و نخبگان ورزشهای ناشنوایان اعم از مربیان، داوران و ورزشکاران تشکیل میدادند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و براساس معیارهای تخصص و تجربه، نمایندگی، تنوع و قابلیت همکاری 18 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 41 سؤالی و ماتریس مربع به ابعاد 17×17 بودند که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دلفیفازی و در ادامه از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. شایان ذکر است برای اجرای این تحلیلها بهترتیب از ماکروی اکسل و برنامه SmartISM تحت وب استفاده شد. یافتهها 17 عامل تعیین کننده مرتبط با بهرهوری منابع انسانی را در فدراسیون ورزشهای ناشنوایان نشان داد، براساس تحلیل ساختاری تفسیری ارتباط بین عوامل در 5 سطح دستهبندی شد و براساس آن یک مدل رابطه سلسله مراتبی ایجاد شد که نشان میدهد بنیادیترین عاملها در بهرهور ساختن منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان تناسب اختیار- مسئولیت و فرهنگ سازمانی هستند که در بالاترین سطح به ادراک فرد از نقش خود منتهی میشوند. براین اساس، در برنامهریزی برای بهرهور ساختن منابع انسانی فدراسیون ورزشهای ناشنوایان در اولین اقدام لازم است توازن اختیار- مسئولیت را برقرار کرده و ارزشهایی را ترویج کند که به ادراک کارکنان از نقششان کمک کند.
رسول محی؛ پریوش نوربخش؛ حسین سپاسی؛ حسین عبدالملکی
چکیده
هدف از این تحقیق تبیین اثرمدیریت تنوع بر بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بود. این پژوهش از نظر روش تحقیق، کمّی-کیفی و نوع هدف آن کاربردی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل ۶۹۹ نفر بود که در سال ۱۴۰۳ به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل، مصاحبه و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تبیین اثرمدیریت تنوع بر بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بود. این پژوهش از نظر روش تحقیق، کمّی-کیفی و نوع هدف آن کاربردی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل ۶۹۹ نفر بود که در سال ۱۴۰۳ به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته برای مدیریت تنوع، پرسشنامه فرهنگ سازمانی و پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی بود که مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل، با توجه به نرمال بودن توزیع دادهها، از مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدیریت تنوع با ضریب مسیر ۰/۳۵ و فرهنگ سازمانی با ضریب مسیر ۰/۵۲ تأثیر مثبت و معناداری بر بهرهوری نیروی انسانی داشتهاند و فرهنگ سازمانی با ضریب مسیر ۰/۶۷ بر مدیریت تنوع تأثیر مثبت دارد. از سوی دیگر فرهنگ سازمانی با ضریب غیرمستقیم ۰/۳۵ میتواند نقش واسطهای در رابطه بین مدیریت تنوع و بهرهوری منابع انسانی داشته باشد. بنابراین با توجه به این یافتهها و نتایج، این تحقیق نشان میدهد که اهمیت دادن به مدیریت تنوع میتواند بهرهوری منابع انسانی و فرهنگ سازمانی را بهبود بخشد.
فاطمه فاضلی دینان؛ علی محمد صفانیا
دوره 13، شماره 26 ، اسفند 1393، ، صفحه 41-62
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه عوامل موثر بر استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان های ورزشی منتخب کشور ایران است. پژوهش حاضر، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. به دلیل محدودیت در تعداد جامعه آماری تحقیق، نمونه برابر با کل جامعه آماری و شامل مدیران تا رده معاونین سازمان های ورزشی منتخب کشور می باشد(103 نفر). ابزار گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه عوامل موثر بر استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان های ورزشی منتخب کشور ایران است. پژوهش حاضر، پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. به دلیل محدودیت در تعداد جامعه آماری تحقیق، نمونه برابر با کل جامعه آماری و شامل مدیران تا رده معاونین سازمان های ورزشی منتخب کشور می باشد(103 نفر). ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که در نهایت، 87 نفر به پرسشنامه پاسخ دادهاند. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از نرمافزار 19SPSS و روش آماری توصیفی و استنباطی (پیرسون، اسپیرمن، رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بجز ابعاد پشتیبانی ICT و تفکر استراتژیک و ساختار تمرکز، بین سایر مولفه های سازمانی با استقرار دانش، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. . نتایج حاکی از متوسط بودن وضعیت استقرار مدیریت دانش به دلیل تمرکز زیاد در ساختار سازمانی مراکز مورد پژوهش است. در نتیجه، مدیران باید برای استقرار مدیریت دانش در سازمان ها به ابعاد عوامل سازمانی در سازمان توجه داشته باشند و تاحد امکان از طریق آموزش، مشارکت و دادن آزادی عمل به کارکنان، و عدم اعمال محدودیتهای بیش از حد، برای آنان امنیت شغلی ایجاد نمایند و فرهنگ اعتماد را تقویت و حمایت کنند و استفاده از فناوری را به عنوان ابزار مؤثر جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال و اشاعه دانش، در سر لوحه کار خود قرار دهند.
مهرزاد حمیدی؛ اکبر آفرینش خاکی؛ رضا نقی پور اصل
دوره 12، شماره 22 ، اسفند 1392، ، صفحه 29-40
چکیده
هدف کلی این پژوهش، بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این پژوهش را همه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان در بخش تربیت بدنی و ورزش تشکیل می دادند که تعداد آنها290 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 165 نفر به دست آمد که در نهایت 150 پرسشنامه به درستی برگشت داده شد. ابزار ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش، بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این پژوهش را همه کارشناسان وزارت ورزش و جوانان در بخش تربیت بدنی و ورزش تشکیل می دادند که تعداد آنها290 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان، 165 نفر به دست آمد که در نهایت 150 پرسشنامه به درستی برگشت داده شد. ابزار پژوهش 4 پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه فرهنگ سازمانی، پرسشنامه مدیریت دانش و پرسشنامه اثربخشی سازمانی بود که روایی و پایایی آنها تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتیجه یافته ها نشان داد که مولفه های فرهنگ سازمانی به جز سازگاری، پیش بین معناداری برای مدیریت دانش هستند. همچنین، مولفه های فرهنگ سازمانی به جز ماموریت، پیش بین معناداری برای اثربخشی سازمانی بودند. از بین مولفه های مدیریت دانش، کاربرد دانش و تسهیم دانش نیز به ترتیب پیش بین معناداری برای اثربخشی سازمانی بودند. از این رو پیشنهاد می شود، مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان با ایجاد فرهنگی که تسهیل کننده شرایط یادگیری و مدیریت دانش باشد، به اثربخشی مدیریت دانش و همچنین به اثربخشی سازمانی کمک کنند.