الیکا ثقفی؛ محمد پورکیانی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی مبتنی بر آموزش مجازی در سازمانهای ورزشی ملی شرایط دوره پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان) در زمینه موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 14 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل توانمندسازی منابع انسانی مبتنی بر آموزش مجازی در سازمانهای ورزشی ملی شرایط دوره پساکرونا بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکت کنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران و کارشناسان) در زمینه موضوع پژوهش بود. تعداد نمونه بر حسب رسیدن به اشباع نظری 14 نفر انتخاب گردید. نمونهگیری نیز به روش قضاوتی (هدفمند) انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه اکتشافی (نیمه هدایت شده) به همراه مطالعه کتابخانهای تکمیلی آن بود. روایی ابزار و نتایج پژوهش براساس تایید روایی محتوای چارچوب مصاحبه توسط پژوهشگران خبره و میزان توافق بین دو مصحح کدگذاری ارزیابی و تایید گردید. براساس نتایج 84 کد مفهومی استخراج شده در 30 مضمون فرعی، 11 مضمون اصلی و 5 مقوله کلی چارچوببندی شدند پنج مقوله کلی به ترتیب اثرگذاری-اثرپذیری و مضامین اصلی زیرمجموعه آنها شامل عوامل زمینهای - وضعیتی (چالشهای سازمانی دوره پساکرونا، تحول دیجیتال فراگیر، الزامات نوین آموزش شغلی)، عوامل ظرفیتی- فنی (ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمانها، قابلیت یادگیری سازمانی)، عوامل فرایندی- کارکردی (زمینهیابی توانمندسازی مجازی، کارآمدی سیستم پیادهسازی، قابلیت آموزش شغلی مجازی)، عوامل قابلیتی-فردی (سواد فناوری کارکنان، قابلیت یادگیری حرفهای،) و عوامل پیامدی- عملکردی (توانمندی منابع انسانی و پایداری سازمانی) بود. براساس یافتهها میتوان گفت توانمندسازی و آموزش شغلی در بسترمجازی نیز مطابق مدل پژوهش یک فرایند و کارکرد چندسطحی است که نیازمند توجه به شرایط زمینهای و وضعیت محیطی، بهرهگیری فنی از ظرفیتها و ارتقای آمادگی افراد میباشد تا بتواند سرمایه انسانی توانمند و پایداری سازمان را فراهم سازد.
امیر حسین لباف؛ مسعود نادریان جهرمی
چکیده
تحولات جهانی در حوزه ورزش، افزایش آگاهی های جامعه و پیچیدگی های اجرای برنامه های متنوع ورزشی محیطی رقابتی، پویا و به شدت متغیر را در داخل سازمان های ورزشی ایجاد کرده است. نتایج تحقیقات در سازمان های ورزشی نشان از کمبود نیروهای شایسته دارد. لذا هدف کلی این تحقیق، تدوین و ارزیابی الگوی جانشین پروری در ادارات کل ورزش و جوانان با تأکید ...
بیشتر
تحولات جهانی در حوزه ورزش، افزایش آگاهی های جامعه و پیچیدگی های اجرای برنامه های متنوع ورزشی محیطی رقابتی، پویا و به شدت متغیر را در داخل سازمان های ورزشی ایجاد کرده است. نتایج تحقیقات در سازمان های ورزشی نشان از کمبود نیروهای شایسته دارد. لذا هدف کلی این تحقیق، تدوین و ارزیابی الگوی جانشین پروری در ادارات کل ورزش و جوانان با تأکید بر روش دلفی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا به صورت اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش اول شامل پژوهش های موجود و قابل دسترس در پایگاه های علمی معتبر نظیر Human Kinetics، Emeral، Scupos در زمینه جانشین پروری و همچنین شانزده نفر از متخصصان منابع انسانی در ورزش و در بخش دوم مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بودند که نمونه گیری با روش هدفمند انجام شد. عوامل مؤثر در الگوی جانشین پروری شناسایی شده و در مرحله بعد داده ها با استفاده از نقطه نظرات کتبی کارشناسان و نخبگان دانشگاهی تحلیل شد. این اقدامات در قالب گام هایی صورت گرفت. گام اول، جمع آوری اطلاعات در قالب بحث های کارشناسی گروه پژوهش پیرامون جانشین پروری توسط متخصصان دانشگاهی و ورزشی انجام شد. گام دوم، با توزیع پرسشنامه محقق ساخته بین جامعه آماری و استفاده از روش مدل ساختاری، تحلیل مسیر ارتباط و اولویت بندی ابعاد و مؤلفه ها نشان داده شد.
نتایج پژوهش نشان داد در مدل جانشین پروری، به ترتیب ابعاد رشد و تعالی جانشینان و کاندیداها، پایش برنامه ها و ارزیابی قابلیت ها، ارتباطات و شبکه سازی راهبردی، همسویی راهبردی و تحلیل نیازهای استعدادیابی و شناسایی توانمندی های راهبردی به طور مستقیم بر جانشین پروری در اداره کل ورزش و جوانان تأثیر گذارند.
شهرام نظری؛ محسن احمدی؛ کامران عیدی پور
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 153-168
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی) بر نوآوری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق به صورت توصیفی- کاربردی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (772 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ابعاد سرمایه فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه ارتباطی) بر نوآوری کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق به صورت توصیفی- کاربردی و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان (772 نفر) بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 260 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای استاندارد «سرمایه فکری» بونتیس و همکاران (2000) و «نوآوری سازمانی» ساعتچی و همکاران (1389) بود که پایایی آنها به ترتیب 89/0 و 93/0 به دست آمد و روایی محتوایی آن نیز توسط اساتید مدیریت ورزشی تایید شد. از ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط بین متغیرها و مدل معادلات ساختاری جهت بررسی رابطه علی و معلولی متغیرها به وسیله نرم افزارهای SPSS و Lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطهای تأثیر مثبت معناداری بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان دارند. بر اساس مقادیر بارهای عاملی مشاهده شد که سرمایه انسانی بیشترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی دارد. در نهایت میتوان گفت که سازمان هایی که دارای سطوح بالایی از سرمایه فکری میباشند، با القای دانش و ایدههای جدید و افزایش توانایی فهم و بهکارگیری آنها، نوآوری سازمانی را تسهیل میکنند. این نوع از سرمایههای فکری با ایجاد فرصتهای جدید رقابتی و همچنین استفاده از دانش و فناوریهای نوین موجب نوآوریهای اساسی در خدمات و فرایندهای سازمانی جدید خواهد شد.