مسعود سلیمانی؛ نصرالله سجادی؛ حسین رجبی نوش آبادی؛ مهرزاد حمیدی
چکیده
چکیدهاین تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها ، توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران کل و معاونین ستادی و کارشناسان رسمی و قراردادی وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد نزدیک به 1000 نفر است. نمونه آماری این پژوهش بر اساس جدول ...
بیشتر
چکیدهاین تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها ، توصیفی- پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی مقطعی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران کل و معاونین ستادی و کارشناسان رسمی و قراردادی وزارت ورزش و جوانان ایران به تعداد نزدیک به 1000 نفر است. نمونه آماری این پژوهش بر اساس جدول نمونه گیری مورگان 276 نفر است ، برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه گرفته شد که آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 87/0 به دست آمد. جهت تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. جهت سنجش روائی مدل تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده و بر اساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی بر سرمایه فکری دارای تاثیر مثبت و معنادار می باشد. همچنین شبکه های اجتماعی بر سرمایه فکری تاثیر مثبت و معنادار دارد. از طرفی سرمایه فکری بر مدیریت دانش تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش تاثیر مثبت و معنادار دارد. در انتها مشخص شد ،نقش شبکه های اجتماعی بر مدیریت دانش تاثیر مثبت و معنادار دارد. شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوبی برخوردار بوده است.
کاوه آزاده؛ فرشاد امامی؛ محمدحسین قربانی؛ نصراله محمدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توفیق سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر آینده اندیشی اجرا شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی میباشد؛ که به شکل میدانی انجام گرفته است. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد متخصص و نخبه آشنا به مباحث رفتار سازمانی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توفیق سازمانی در وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر آینده اندیشی اجرا شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی میباشد؛ که به شکل میدانی انجام گرفته است. برای گردآوری اطلاعات، از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد متخصص و نخبه آشنا به مباحث رفتار سازمانی و مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی بودند. لذا تعداد 14 نفر برای انجام مصاحبه با بهره گیری از روش هدفمند انتخاب شد. از روش توافق درون موضوعی، برای تایید پایایی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. در این پژوهش، مهارت های کاری، پیشران های سازمانی، به عنوان شرایط علی در نظر گرفته میشود. مقولههای آموزشی و زیر ساختی به عنوان شرایط زمینهای در نظر گرفته شدهاند. مقولههای درون سازمانی و مشکلات راهبردی به عنوان شرایط مداخلهگری عمل میکند که در جهت بهبود پدیده مورد بررسی عمل میکنند. آینده نگری، بهبود و کنترل به عنوان استراتژی است که برای کنترل، اداره و پاسخ به پدیده مورد بررسی اتخاذ میشوند، در نظر گرفته شدهاند. مقولههای اخلاق کاری و عملکرد و بهره وری به عنوان پیامد و نتیجه حاصل از این مدل در نظر گرفته شده است. در این راستا تمرکز بر مدل مورد نظر می تواند موجب موفقیت سازمانی وزارت ورزش و جوانان ایران شود.
پریسا ساریخانی؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی باقری
چکیده
امروزه توسعه پایدار و مدیریت سبز از سوی سازمانها از تمام جهات موردتوجه میباشد. در همین راستا، مدیریت منابع انسانی باید سازمانها را در رسیدن به هدفهای سبز یاری کند. این پژوهش به نقش مدیریت منابع انسانی سبز در توسعه پایدار وزارت ورزش پرداخته و روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارمندان وزارت ورزش ...
بیشتر
امروزه توسعه پایدار و مدیریت سبز از سوی سازمانها از تمام جهات موردتوجه میباشد. در همین راستا، مدیریت منابع انسانی باید سازمانها را در رسیدن به هدفهای سبز یاری کند. این پژوهش به نقش مدیریت منابع انسانی سبز در توسعه پایدار وزارت ورزش پرداخته و روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و کارمندان وزارت ورزش بوده است که حجم جامعه حدود 1200 نفر و طبق جدول مورگان حجم نمونه 297 نفر میباشد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای استاندارد مدیریت منابع انسانی سبز و توسعه پایدار میباشد و جهت بررسی پایایی متغیرها و پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از طریق SPSS25 میباشد و مدل پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Smart PLS 3 آزمون شد. یافتهها نشان میداد، مدیریت منابع انسانی سبز بر توسعه پایدار تأثیر مثبت دارد. مؤلفه عوامل فردی و استراتژی سبز با شدت تأثیر 329/0 و 656/0 بر توسعه پایدار تأثیر مثبت دارند و مؤلفه آگاهی از ارزشها، عوامل سازمانی و فرآیند نتوانستهاند بر توسعه پایدار نقش مؤثری داشته باشند. مقایسه ضرایب رگرسیون استانداردشده نشان میدهد که شدت تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر توسعه پایدار اجتماعی برابر با 539/0، بر بعد زیستمحیطی برابر با 534/0 و بر بعد اقتصادی برابر با 347/0 که نسبتاً قوی بوده است. نتایج نشان می دهد افزایش بهکارگیری مولفه های مدیریت منابع انسانی سبز ( آگاهی از روشها،عوامل فردی، عوامل سازمانی و فرآیند استراتژی سبز) در هر یک ابعاد توسعه پایدار(اجتماعی، اقتصادی و زیست-محیطی) تأثیر مثبت دارد.
صادق جلالی؛ ساره جعفری؛ اسما قانع
چکیده
اجرای مدیریت سبز در سازمان های ورزشی می تواند موجب تغییر رویه در تعامل با محیط زیست باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت سبز بر عملکرد سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 290 نفر از کارکنان معاونت توسعه مدیریت وپشتیبانی وزارت ورزش و ...
بیشتر
اجرای مدیریت سبز در سازمان های ورزشی می تواند موجب تغییر رویه در تعامل با محیط زیست باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت سبز بر عملکرد سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 290 نفر از کارکنان معاونت توسعه مدیریت وپشتیبانی وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس مقدار واریانس محاسبه شده و فرمول کوکران تعداد نمونه پژوهش معادل 132 نفر تعیین شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده در این مطالعه روائی همگرا و واگرا داشته و پایایی آن با توجه به اعداد به دست آمده برای آلفای کرونباخ و همچنین پایایی ترکیبی در حد قابل قبولی و بالای 7/0 بوده است، همچنین نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که تمامی بارهای عاملی شاخصها بالای 4/0 می باشند و بارعاملی شاخص ها، مطلوب است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل مدل پژوهش مشخص گردید عوامل اجرایی مدیریت سبز بر اقدامات اجرایی مدیریت سبز تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار اقدامات اجرایی مدیریت سبز بر نتایج مدیریت سبز مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که استفاده و به کارگیری مدیریت سبز در سازمان به خصوص در وزارت ورزش و جوانان می تواند آثار مفیدی بر حفظ ساختار محیط زیست داشته و موجب بهبود کارایی سازمان مربوطه نیز بشود.
سجاد طیبی؛ جمشید همتی مرادآبادی؛ ولی نوذری
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی الگوی دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود که به روش آمیخته (ترکیبی) کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان مدیریت ورزشی در دانشگاهها و سازمان ورزش و جوانان و در بخش کمی شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 901 نفر در سال 1399 بود که در بخش کیفی تعداد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی الگوی دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود که به روش آمیخته (ترکیبی) کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان مدیریت ورزشی در دانشگاهها و سازمان ورزش و جوانان و در بخش کمی شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 901 نفر در سال 1399 بود که در بخش کیفی تعداد 15 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی تعداد 269 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و وارد مطالعه شدند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته متشکل از 14 مقوله و 42 گویه در طیف پنج درجهای لیکرت استفاده شد. دادهها با استفاده از تکنیک دلفی و بر اساس کدگذاری باز و ثانویه از طریق نرمافزارهای SPSS22 و PLS3 تحلیل شد. نتایج نشان داد سازمان دوسوتوان در وزارت ورزش در بردارنده دو بعد نوآوری اکتشافی و نوآوری بهرهبردارانه بود. همچنین نتایج نشان داد که دوسوتوانی سازمانی شامل 14 مقوله بود. از سوی دیگر نتایج نشان داد مدل طراحی شده برای دوسوتوانی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان از برازش مناسبی برخوردار بود. بر اساس نتایج یافتههای پژوهش میتوان گفت الگوی تدوین شده بر مبنای نظر کارشناسان و افراد صاحبنظر میتواند در دوسوتوانی سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران اثرات مثبتی داشته باشد.
طاهره باقری زاده؛ سید احسان امیرحسینی؛ ولی نوذری
چکیده
هدف پژوهش، شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های مدیریت پیش کنشی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و داده ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی تن از خبرگان و در بخش کمّی، شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل و معاونان ادرات کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با 158 ...
بیشتر
هدف پژوهش، شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های مدیریت پیش کنشی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و داده ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی تن از خبرگان و در بخش کمّی، شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل و معاونان ادرات کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با 158 تن بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. ابزار پژوهش در بخش اول، پرسشنامه محقق ساخته شامل 39 شاخص مدیریت پیش کنشی بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (92/0=α). داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و اولویت بندی عوامل با روش AHP و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. یافته ها نشان داد به ترتیب مؤلفه های ایجاد زمینه توسعه شغلی، اجتماعی کردن، کارراهه، ایجاد آمادگی برای تغییر، رقابت پذیری، شخصیت پیش کنشی، دانش، مهارت و توانایی و انگیزش درونی توسعه مدیریت پیش کنشی وزارت ورزش و جوانان مؤثر هستند. می توان گفت که دوره های توانمند سازی، مدیریت استعداد و جانشین پروری در چارچوب نقشه راه و مدیریت پیشرفت شغلی به مدیریت پیش کنشی این وزارتخانه کمک خواهد کرد.
مژگان قلعه نوی؛ لورا چپری؛ زهرا هژبرنیا؛ زهرا علم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل چابکی راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان، اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان فعال در این حوزه بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و تکنیک اشباع نظری به نمونه گیری در بخش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل چابکی راهبردی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان، اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان فعال در این حوزه بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و تکنیک اشباع نظری به نمونه گیری در بخش کیفی اقدام گردید (20 نفر). برای تحلیل داده های مربوط به مصاحبه از روش کدگذاری استفاده شد. جامعة آماری بخش کمی این پژوهش شامل کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان بود که با استفاده از شاخص بارکلای تعداد 220 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی استفاده شد که به دو بخش کلی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالهای آن تقسیم گردید. این پرسشنامه شامل 97 گویه در قالب 12 مقوله اصلی به صورت پنجگزینهای لیکرت می باشد. از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش مشخص گردید که 12 مقوله اصلی در قالب 97 کد اولیه در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. باتوجه به محیط درحالتغییر کنونی برای سازمانهای مختلف، به مدیران وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میگردد جهت بهرهمندی از پیامدهای مثبت چابکی راهبردی، از مدل ارائهشده در این تحقیق استفاده نمایند.
رضا شربت زاده؛ مهدی نادری نسب؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
چکیده
این تحقیق با هدف طراحی برنامه راهبردی ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد. در این تحقیق چشم انداز، حوزه های کلیدی عملکرد، اهداف، نقاط قوت و ضعف، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت راهبردی و راهبرد های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص گردید. به ...
بیشتر
این تحقیق با هدف طراحی برنامه راهبردی ورزش قهرمانی کشور برای کسب رتبه هشتم در مسابقات المپیک 2024 انجام شد. در این تحقیق چشم انداز، حوزه های کلیدی عملکرد، اهداف، نقاط قوت و ضعف، تهدید ها و فرصت ها و موقعیت راهبردی و راهبرد های وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک 2024 مشخص گردید. به علاوه، ضمن مطالعه اسناد و مدارک و برنامه های بالادستی کشور، از برنامه های راهبردی ورزشی کشورهای روسیه، انگلیس، امریکا، نیوزلند و چین در طراحی برنامه جامع و تدوین راهبرد های ورزش قهرمانی ایران استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را 174 نفر ازمدیران وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، متخصصان مدیریت ورزشی، مربیان تیم های ملی، مسئولان فدراسیون های مدال آور و شانس مدال تشکیل می دادند که نمونه گیری به صورت تمام شمار انجام گردید. برای جمع آوری اطلاعات، از فرم های نظر سنجی، پرسشنامه (پس از تعیین اعتبار و پایایی) و جلسات بحث گروهی استفاده شد و نتایج تحقیق نشان داد که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک از 9 قوت ، 16 ضعف ، 10 فرصت و 10 تهدید برخوردار می باشند. ماتریس عوامل درونی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک در حوزه ورزش قهرمانی و کسب مدال در رقابت های المپیک نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 723/1 - نشان دهنده غلبه ضعف ها بر قوت ها- است. همچنین، ماتریس عوامل بیرونی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 467/1 - نشان دهنده غلبه تهدید ها بر فرصت های محیطی ورزش قهرمانی کشور می باشد. تحلیل ماتریس داخلی و خارجی حکایت گر آن است که موقعیت راهبردی ورزش قهرمانی WT - نشان دهنده چیرگی ضعف ها بر قوت ها و عدم توانایی در استفاده از فرصت ها و دفع تهدیدها- است و اجرای راهبرد تدافعی را برای رسیدن به هدف می طلبد. البته راهبرد های برخاسته از فرصت، رشته های ورزشی جدید در المپیک 2024 وتلاش به تغییر موقعیت راهبردی از WT به ST ، امکان دستیابی ایران به جایگاه هشتم در المپیک 2024 را تسهیل خواهد نمود.
سید غلام رضا رضوی؛ محمد نیکروان؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی های مدیران وزارت ورزش و جوانان بود. گردآوری داده های این پژوهش از طریق روش تحقیق آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی از مدل تحلیلی نظریه داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران سازمان های ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 468 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های ورزشی به روش نمونه گیری طبقه ای– تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت و 13 مفهوم اصلی به دست آمد که در قالب مدل پارادایمی بر اساس مدل استراوس و کوربین ارائه شد و در بخش کمی نیز از از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که تمامی مسیرهای مربوطه در سطح 95 درصد معنیدار بوده و مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر می توان نتیجه گیری نمود که برای اجرای شایستگی در بحث مدیریت سازمانهای ورزشی توصیه می شود تا برای انتخاب افراد شایسته بر مقولههای استخراجی از این پژوهش متمرکز شد و از چارچوبهای شایستگی جهت بکارگیری، آموزش، انتخاب و انتصاب استفاده نمایند.
سعید سرخه؛ رضا شجیع؛ شهرام علم؛ سیده ناهید شتاب بوشهری
چکیده
سازمانهای ورزشی، از یک سو با محیطی متغیر و تهدیدکننده روبرو بوده و از سویی دیگر، روند افزایشی پیشرفتهای ورزشی در عرصههای داخلی و خارجی، خواسته ها و مطالبات جدیدی را از طرف جامعه برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین هدف از اجرای تحقیق حاضر، تبیین نقش تفکر استراتژیک در بهرهوری وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق با روش کیفی انجام ...
بیشتر
سازمانهای ورزشی، از یک سو با محیطی متغیر و تهدیدکننده روبرو بوده و از سویی دیگر، روند افزایشی پیشرفتهای ورزشی در عرصههای داخلی و خارجی، خواسته ها و مطالبات جدیدی را از طرف جامعه برای آنها ایجاد کرده است. بنابراین هدف از اجرای تحقیق حاضر، تبیین نقش تفکر استراتژیک در بهرهوری وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق با روش کیفی انجام گرفت. برای تدوین مدل پارادایمی از نظریه داده بنیاد استفاده شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختارمند استفاده شد. نمونه آماری بر مبنای اشباع نظری 22 نفر از مدیران وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی و اساتید دانشگاه بودند که به روش هدفمند انتخاب گردیدند. دادهها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب شرایط علی مؤثر (7 مقوله)، شرایط مداخلهگر (7مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، راهبردهای لازم (6 مقوله) و پیامدها (3 مقوله) معرفی شدند. براساس مدل پارادایمی تحقیق، «ساختارسازی»، «تجزیه و تحلیل استراتژیک»، «آموزش» و «سازمان اخلاقی» از جمله راهبردهای نهادینه شدن تفکر استراتژیک در وزارت ورزش انتخاب شد. پیامد توسل به این راهبردها، پیامدهایی نظیر مدرنسازی وزارت، ایجاد وزارتی غیرشکافنده و همچنین وضوح مسیر توسعه ورزش خواهد بود.
زهرا عبدالوهابی؛ شاهو زمانی دادانه؛ کبریا اقبالی؛ علیرضا زند
چکیده
هدف این پژوهش بررسی روابط علی بین سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی با نوآوریفردی با نقش میانجی تعهدعاطفی و درگیریشغلی در کارکنان وزرات ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیهی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور بود که طبق جدول مورگان 291 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل چهار پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی روابط علی بین سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی با نوآوریفردی با نقش میانجی تعهدعاطفی و درگیریشغلی در کارکنان وزرات ورزش و جوانان بود. جامعه آماری این تحقیق، کلیهی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور بود که طبق جدول مورگان 291 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل چهار پرسشنامه استاندارد سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی رول و کاپ(2012)؛ پرسشنامه تعهد عاطفی آلن و میر(1990)؛ پرسشنامه درگیریشغلی ریلی و همکاران(1993) و پرسشنامه ظرفیت نوآوری منابع انسانی کولیو و همکاران(2011) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل-سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-PLS 3.2.8 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سیستم-های اطلاعاتی منابع انسانی به صورت مستقیم بر نوآوری فردی، درگیری شغلی و تعهد عاطفی تاثیر معناداری دارد. همچنین سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی از طریق درگیری شغلی و تعهد عاطفی نیز تاثیر غیرمستقیم بر نوآوری فردی کارکنان وزرات ورزش و جوانان دارد. همچنین درگیریشغلی و تعهد عاطفی اثر مثبت و معناداری بر نوآوری فردی کارکنان وزرات ورزش و جوانان دارند. با توجه به نتایج تحقیق مدیران وزارت ورزش و جوانان جهت افزایش نوآوری کارکنان میتوانند در کنار پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی منابع انسانی، تعهد عاطفی و درگیری شغلی کارکنان را افزایش دهند.
حسن کشاورز؛ محمد نصیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارت کل ورزش و جوانان استان های کشور و ارائۀ مدل کیفی مطلوب انجام شده است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. جامعۀ مورد مطالعه این تحقیق را مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و مدیران کل ورزش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد ادارت کل ورزش و جوانان استان های کشور و ارائۀ مدل کیفی مطلوب انجام شده است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش تحلیل محتوا و رویکرد گلیزری بهعنوان روش تحقیق استفادهشده است. جامعۀ مورد مطالعه این تحقیق را مدیران ستادی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران و مدیران کل ورزش و جوانان استانها تشکیل دادند. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری (22 مصاحبه) ادامه یافت. روند تجزیه و تحلیل دادههای در سه مرحله کدگذاری اولیه، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. روایی پژوهش بر اساس چهار معیار اعتبار، قابلیت تأئید، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال مورد تایید قرارگرفت. همچنین پایایی85/0 گزارش شد. در انتهای مراحل سهگانه کدگذاری، لایههای مدل نهایی تحقیق به صورت تکتک و شماتیک ارائه شد و در نهایت، مدل نهایی تحقیق با ترکیبکردن این لایهها ارائه گردید. بر اساس نتایج تعداد93 مفهوم (کد) از مصاحبهها استخراج شد که در زیر مجموعه 13 مولفه قرارگرفتند و در نهایت زیرشاخههای مدل ارزیابی عملکرد ادارت کل ورزش و جوانان استان های کشور را تشکیل دادند. نتایج نشان داد که عملکرد ادارات کل استانها در حوزههای جداگانه قابل ارزیابی میباشد؛ هریک از این حوزهها در ادارات کل استانها در تعامل با معاونتهای ستاد وزارت ورزش و جوانان و دفتر ارزیابی عملکرد وزارت ورزش و جوانان، میتوانند با بررسی شاخصهای مربوط به حوزه تخصصی خود نسبت به تبیین وضعیت موجود اقدام نمایند و با تدوین راهبردهایی به بالاترین سطح عملکرد دست یابند.
احمد میرزاعلی؛ طاهر بهلکه؛ زین العابدین فلاح؛ اسرا عسگری
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش رفتارهای بیادبانه مدیران در محیط کار بر قصد جابهجایی کارکنان سازمانهای ورزشی با توجه به نقش میانجی مشارکت کاری و مسئولیتپذیری طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش رفتارهای بیادبانه مدیران در محیط کار بر قصد جابهجایی کارکنان سازمانهای ورزشی با توجه به نقش میانجی مشارکت کاری و مسئولیتپذیری طراحی گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی بودند که تعداد دقیق این افراد در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در انتخاب نمونههای تحقیق از روش نمونهگیری در دسترس استفاده گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد بود. در جهت بررسی دادههای تحقیق حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گرید. تمامی روند تجزیهوتحلیل تحقیق، در غالب نرمافزار اسپیاساس نسخه 20 و پیالاس نسخه 4 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رفتارهای بیادبانه تأثیر معناداری بر مسئولیتپذیری (229/0-=تأثیر؛ 169/3=t)، قصد جابهجایی (393/0=تأثیر؛ 425/3=t) و مشارکت کاری (620/0-=تأثیر؛ 873/7=t) دارد. نتایج همچنین نشان داد که مسئولیتپذیری (193/0-=تأثیر؛ 290/4=t) و مشارکت کاری (369/0-=تأثیر؛ 555/12=t) بر قصد جابهجایی تأثیر معناداری دارد. بر اساس نتایج پژوهش، تلاش مدیران عالی در رعایت ادب و عدالت و دوری از تبعیضهای فرهنگی، اجتماعی، قومی و مذهبی میتواند زمینه بهبود عملکرد نیروی انسانی را در سازمان فراهم آورد.
سیدمحمد موسوی فخر؛ آتوسا قاسمی نژاد دهکردی؛ الهام مرادی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی شاخصها و عوامل موثر بر دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهشهای کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش جامعه آماری پژوهش کارشناسان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی شاخصها و عوامل موثر بر دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی، از نوع تحقیقات پیمایشی و از جمله پژوهشهای کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش جامعه آماری پژوهش کارشناسان و کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند بودند. برای تعیین حجم نمونه در مرحله کمی از نرمافزار SPSS Sample Power استفاده شد. با استفاده از این روش حجم نمونه برابر با 370 نفر برآورد گردید، که 370 پرسشنامه در بین جامعه آماری پخش و جمع آوری گردید برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته که برگرفته از یافتههای قسمت کیفی بود، استفاده شد. سؤالات این بخش براساس الگوی برآمده از مرحله کیفی پژوهش بدست آمد. نوع امتیازدهی به این پرسشنامه براساس طیف 5 ارزشی لیکرت بود. ادامه جهت اعتباریابی الگوی مطلوب مدل مورد نظر از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده میشود. به این منظور از نرمافزار Smart Pls بهره گرفته شد. . بر مبنای تحلیل دادهها 70 مفهوم اولیه، 13 مقوله اصلی شناسایی شد. عوامل شناسایی شده عوامل زیرساختی، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل مدیریتی سازمانی، عوامل مالی اقتصادی، بستر سازی برای دسترسی به محتوای دیجیتال، دسترسی به خدمات انلاین، سرمایه انسانی، کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، اعتماد، رضایت شهروندان، سودمندی ادراک شده و سهولت کاربرد ادراک شده بود. نتایج بدست آمده بیانگر تایید گویهها و عوامل در آزمون های تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بودبه این معنی بارهای عاملی گویه ها و عوامل بالاتر از 4/0 بودند.
کمال بیدخ؛ مژگان خدامراپور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این مطالعه ارائه الگوی سازمان نسل دوم در وزارت ورزش و جوانان بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریه داده بنیاد رهیافت نظاممند است. مشارکتکنندگان این پژوهش را کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ورزات ورزش، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزۀ فناوری و مدیریت دانش تشکیل میدادند. روش نمونهگیری هدفمند و بر حسب اشباعنظری ...
بیشتر
هدف این مطالعه ارائه الگوی سازمان نسل دوم در وزارت ورزش و جوانان بود. روش این پژوهش کیفی و رویکرد آن نظریه داده بنیاد رهیافت نظاممند است. مشارکتکنندگان این پژوهش را کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ورزات ورزش، اساتید دانشگاه و صاحبنظران حوزۀ فناوری و مدیریت دانش تشکیل میدادند. روش نمونهگیری هدفمند و بر حسب اشباعنظری 15 مصاحبه انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار و قابلیت اطمینان به نتایج از راهبردهای قابلیت باورپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها سه مرحله یعنی کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. از تجزیه و تحلیل دادههای این مطالعه 100 کد باز نهایی و 20 مقوله فرعی حاصل شد که زمینهساز تولید این نظریه است که در وزارت ورزش و جوانان سازمانهای نسل دوم با ویژگیهای نوآوری باز، هوشمندی و خودساماندهی تحت تأثیر مدیریت دانش، بومشناسی اطلاعات و تغییرات اجتماعی (شرایط علی) هستند و از طریق راهبردهای پشتیبانی فنی، پشتیبانی مدیریتی، فراهمسازی زیرساخت، فرهنگسازی و آموزش میتوان آن را در وزارت ورزش و جوانان پیادهسازی کرد. همچنین مشخص شد نتیجه راهبردهای پیادهسازی سازمانهای نسل دوم که خود به طور همزمان متأثر از شرایط زمینهای (زمینهسازی، زمینه تکنولوژیکی) و شرایط مداخلهگر (موانع فنی، ویژگیهای جمعیتشناختی، موانع پذیرش فناوری) است؛ تسهیل ارتباطات و همکاری سازمانی، چابکی سازمانی، بهبود نتایج سازمانی و بهبود و مدیریت عملکرد سازمانی میباشد.
مجید ورمقانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ معصومه مجیدی پرست؛ نصراله عرفانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی با گرایش کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1398 به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) بود. با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی با گرایش کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1398 به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 490 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از 3 پرسشنامه استاندارد جهت گیری استراتژیک مورگان و استرانگ (2003)، پرسشنامه نوآوری سازمانی ناسوشن و همکاران (2011) و پرسشنامه گرایش کارآفرینانه مورگان و هاگس (2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد جهتگیری استراتژیک و نوآوری سازمانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر معناداری دارند. خروجیهای نرم افزار AMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخصهای 94/0=GFI،90/0= TLI ، 54/0= PNFI، 92/0= CFI و 078/0= RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). بر اساس نتایج پژوهش میتوان اذعان داشت که سازمانهایی که جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی را اتخاذ نمایند، بهتـر می-توانند فرصـتهـای کارآفرینانـه جـذاب را کشـف، ایجـاد، ارزیـابی و اسـتفاده کننـد، گرایش کارآفرینانه وزارت ورزش و جوانان و دیگر سازمانهای ورزشی را قـادر میسازد تا به طور مؤثر و کارآمـد مزیـت رقـابتی را ایجـاد و تجدید نمایند. همچنین در سازمانهای ورزشی به مانند سایر سازمانها، مـیتـوان فرآینـدهای جهتگیری راهبردی را بهکار برد تا ارزش بـالاتری را بـرای مدیران و مشتریان سازمان ایجاد کرد.
شهرام نظری؛ محمدحسین قربانی؛ محسن خمارلو؛ احسان قائم مقامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، سنجش شایستگیهای شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان ایران بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر راهبرد پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارکنان بخشهای روابط عمومی در وزارت ورزش و جوانان (25 نفر)، ادارات کل ورزش و جوانان استانها (82 نفر) و ادارات ورزش و جوانان مراکز استانها (53 نفر) بودند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، سنجش شایستگیهای شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان ایران بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر راهبرد پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارکنان بخشهای روابط عمومی در وزارت ورزش و جوانان (25 نفر)، ادارات کل ورزش و جوانان استانها (82 نفر) و ادارات ورزش و جوانان مراکز استانها (53 نفر) بودند. بر اساس روش نمونهگیری کل شمار، تمامی افراد جامعه بهعنوان نمونه انتخاب شدند(160 نفر). بهمنظور جمعآوری دادهها از «پرسشنامه شایستگیهای مدیران روابط عمومی» رنجبر (1396) استفاده شد. از مدلهای تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار اموس و آزمون رتبهبندی فریدمن در نرمافزار اسپیاساس برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج نشان داد مدل پژوهش، شایستگیهای شغلی مدیران روابط عمومی ادارات کل ورزش و جوانان را میتواند با 3 عامل شایستگیهای عمومی، اجتماعی و وظیفهای و 12 بعد شایستگیهای ادراکی، اقتضایی، اجرایی، کارگروهی، رهبری، شبکهسازی، روابط بین فردی با عموم، روابط اجتماعی با عموم، رابطه حرفهای با عموم، مدیریت رویداد، مدیریت ارتباطات بحران و مدیریت وجهه تبیین کند. همچنین بر اساس نتایج آزمون فریدمن، شایستگیهای مدیران روابط عمومی به ترتیب اولویت عبارت بودند از: شایستگیهای اجتماعی، شایستگیهای عمومی و شایستگیهای وظیفهای. لذا برای انتخاب مدیران روابط عمومی ورزشی نیاز است به شایستگیهای مناسب حرفه روابط عمومی به طور خاص و به شایستگیهای عمومی، اجتماعی و وظیفهای آنها به طور عام توجه شود.
سحر فامیل زارع؛ ابوالحسن فقیهی؛ رضا نجف بیگی
چکیده
توسعه روزافزون فناوری اطلاعات، ابعاد مختلف جامعه را با چالش تغییر رو به رو نموده است. یکی از این جنبههای مهم، خدمات عمومی آن می باشد. دولتها در حال تلاش برای تغییر خدمات خود و متمرکز ساختن آن بر شهروندان و شرکای تجاری خود از طریق اینترنت هستند. برای رفتن به سوی استقرار کامل دولت الکترونیک، همواره کشورها با موانع بسیاری روبرو بوده ...
بیشتر
توسعه روزافزون فناوری اطلاعات، ابعاد مختلف جامعه را با چالش تغییر رو به رو نموده است. یکی از این جنبههای مهم، خدمات عمومی آن می باشد. دولتها در حال تلاش برای تغییر خدمات خود و متمرکز ساختن آن بر شهروندان و شرکای تجاری خود از طریق اینترنت هستند. برای رفتن به سوی استقرار کامل دولت الکترونیک، همواره کشورها با موانع بسیاری روبرو بوده اند. هدف این پژوهش، ارائه الگوی آسیب های اجرای دولت الکترونیک در ایران بر اساس مطالعه وزارت ورزش و جوانان میباشد. به این منظور ابتدا با بررسی مرور ادبیات، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید و بر اساس آن، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق تدوین شدند. برای آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی وزارت ورزش و جوانان، در نظر گرفته شدند. به صورت نمونه گیری در دسترس، پرسشنامههایی که روایی و پایایی آنها تایید شد، بین 131 نفر از نمونه آماری توزیع شد و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، هر شش فرضیه تایید شدند. میزان تاثیر موانع مدیریتی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.458، میزان تاثیر موانع سازمانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر 0.639، میزان تاثیر موانع فنی برابر با 0.741، میزان تاثیر موانع اقتصادی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.528 و میزان تاثیر موانع منابع انسانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.638 حاصل شد.
سمیه عمادی؛ سید احسان امیرحسینی؛ جلال یاراحمدی؛ ظهراب گوهری
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی نقشه و جاری سازی استراتژی های منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش پژوهش، توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کمی و کیفی) گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان و مدیران کل ورزش و جوانان استان ها، برابر با 65 نفر و در بخش کیفی تعداد 12 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، نمونه آماری با جامعه، برابر (تمام شمار) در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ تایید شد (85/0=α ). برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش استقرای منطقی و جلسات شورای راهبردی و در بخش توصیفی و کمی از آلفای کرونباخ و درصد فراوانی استفاده شد. یافته ها نشان داد که در نظام مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، 4 منظر (بهره وری، ذینفعان، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری)، 26 هدف استراتژیک، 32 سنجه و 39 اقدام و ابتکار وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که با توجه به ارتبـاط بـین اسـتراتژی هـا بـا اهـداف استراتژیک، سنجه ها و اقدامات و ابتکارات منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در منظرهای مختلـف، عـلاوه بـر اجـرای اسـتراتژی، قابلیـت ایجـاد زمینـه تحقّـق اهـداف بلندمدت این سازمان را در یک قالب علمی و هدفمند دارد.
حسین صفری نسرانی؛ مهدی کهندل؛ مهوش نور بخش؛ پریوش نوربخش
چکیده
منابع انسانی و پتانسیل بالقوه آنها عامل اصلی موفقیت یک سازمان است. با در نظر گرفتن این اصل مهم، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف ...
بیشتر
منابع انسانی و پتانسیل بالقوه آنها عامل اصلی موفقیت یک سازمان است. با در نظر گرفتن این اصل مهم، هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی با نقش میانجی رفتار سیاسی کارکنان وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش حاضر توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمعآوری اطلاعات میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در ادارات ورزش و جوانان ایران است که بنا بر آمار اعلام شده از سوی امور اداری 830 نفر (569 مرد و 321 زن) میباشند. نمونه آماری طبق جدول مورگان به تعداد 263 نفر از بین جامعه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه گیری زن و مرد به روش تصادفی از نوع طبقهای نسبتی انتخاب بود که تعداد 161 نفر مرد و 102 نفر زن مشخص گردید. ابزار اندازهگیری این پژوهش سه پرسشنامه «حکمرانی نظارتی» صفری (1399)، «رفتار سیاسی» تان (2016) و «توسعه منابع انسانی» تزفریر، براک و دولند (2004) بود. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که حکمرانی نظارتی بر توسعه منابع انسانی تأثیر دارد، اما متغیر رفتار سیاسی نقش میانجیگری را در این ارتباط ایفا نمیکند. لذا با توجه به تأثیر ابعاد حکمرانی نظارتی- یعنی استقلال سازمانی، فرهنگ نظارتی، شفافیت نظارتی و سیاستگذاری مالی یکپارچه بر توسعه منابع انسانی این وزارتخانه- مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان باید این ابعاد توسعه منابع انسانی را تقویت نمایند.
مهدی مستجاب الدعوه؛ حبیب هنری؛ علیمحمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف این تحقیق، طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. در این تحقیق از روش نظریه داده بنیاد رهیافت نظاممند استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان ورزشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری 14 نفر از آنها انتخاب شدند. در این تکنیک یک گروه اولیه جهت مصاحبه انتخاب و ...
بیشتر
هدف این تحقیق، طراحی مدل ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. در این تحقیق از روش نظریه داده بنیاد رهیافت نظاممند استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان ورزشی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و رسیدن به اشباع نظری 14 نفر از آنها انتخاب شدند. در این تکنیک یک گروه اولیه جهت مصاحبه انتخاب و سپس گروههای بعدی جهت مصاحبه توسط همین گروه معرفی گردیدند و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید- پس از انجام 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. جهت گردآوری دادهها در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل دادهها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد. بنا بر یافتههای این تحقیق، 85 کد باز و 21 کد محوری به دست آمد که در شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردی، پیامدها و مقوله محوری دستهبندی شدند. نتایج این تحقیق به مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان کمک میکند تا نسبت به عملکرد منابع انسانی خود آگاهی یابند و به نقاط قوت و ضعف عملکردی آنها پیببرند.
سجاد بیرامی؛ علی محمد صفانیا؛ اکبر آفرینش خاکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر پیوندکاری بر توانمندسازی روان-شناختی وزارت ورزش و جوانان کشورانجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور تشکیل میداد که تعداد آنها 831 نفر بود. حجم نمونه برای مطالعه حاضر با توجه به حداقل نمونه، برای مدل معادلات ساختاری،250 نفر بود که به صورت ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر پیوندکاری بر توانمندسازی روان-شناختی وزارت ورزش و جوانان کشورانجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور تشکیل میداد که تعداد آنها 831 نفر بود. حجم نمونه برای مطالعه حاضر با توجه به حداقل نمونه، برای مدل معادلات ساختاری،250 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری پرسشنامه استاندارد برای متغیرهای پژوهش بود که روایی آن به تأئید 8 نفر ازمتخصصان مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 به دست آمد.مطالعه حاضر از سری مطالعات توصیفی همبستگی بود که در بررسی روابط بین متغیرها نیز از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزارهای spss و smart PLSاستفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که پیوند کاری و سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از این بود که سرمایه های اجتماعی می تواند به صورت غیر مستقیم بر شدت اثر بین پیوندکاری و توانمندسازی روانشناختی تأثیر گذار باشد. به طور کلی یافته های پژوهش به مدیریت وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد می شود که از طریق مشارکت کارکنان در تصمیمات سازمان و افزایش پیوندکاری و سرمایه اجتماعی در سازمان، بر هر یک از ابعاد مربوط به سرمایه روان شناختی تمرکز کنند و میزان سرمایه روان شناختی سازمان را بالا ببرند و از این طریق موجب بهبود عملکرد در سازمان شوند
مهران تیشهگران؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور؛ سیدصلاح الدین نقشبندی
دوره 20، شماره 51 ، خرداد 1400، ، صفحه 239-254
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارزیابی میزان هوشمندی استراتژیک سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان (حدود 800 نفر) بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه آن برابر با 260 نفر برآورد شد. در این پژوهش، برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس یا اقتضایی و با توجه به رویکرد و نوع متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه حسینی و همکاران (1391) استفاده شد که توسط نگارندگان بر مبنای پژوهشهای پیشین در مورد مفهوم هوشمندی استراتژیک، طراحی گردیده است. مقدار پایایی کل پرسشنامه این پژوهش برابر 847/0به دست آمد و روایی محتوا و روایی سازه آن تأیید شد.
یافتههای این تحقیق نشان داد سطح هوشمندی استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار داشت. همچنین مشخص گردید که میزان هوشمندی برونسازمانی و درونسازمانی و مؤلفههای آنها در وزارت ورزش و جوانان در حد بالاتر از میانگین قرار دارد. براین اساس، به وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد میشود این برنامه یعنی هوشمندی استراتژیک را در سایر سازمانهای وابسته به خود پیاده سازی کند و نقاط قوت و ضعف و منشأ آن را در زمینه هوشمندی استراتژیک شناسایی و تقویت نماید تا از این طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات پیرامون خود را بهبود بخشد و کارایی و اثربخشی خود را افزایش دهد.