مجید ورمقانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ معصومه مجیدی پرست؛ نصراله عرفانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی با گرایش کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1398 به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) بود. با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تدوین مدل معادلات ساختاری ارتباط بین جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی با گرایش کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سال 1398 به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 490 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از 3 پرسشنامه استاندارد جهت گیری استراتژیک مورگان و استرانگ (2003)، پرسشنامه نوآوری سازمانی ناسوشن و همکاران (2011) و پرسشنامه گرایش کارآفرینانه مورگان و هاگس (2007) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد جهتگیری استراتژیک و نوآوری سازمانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر معناداری دارند. خروجیهای نرم افزار AMOS نشاندهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود (میزان شاخصهای 94/0=GFI،90/0= TLI ، 54/0= PNFI، 92/0= CFI و 078/0= RMSEA نشاندهندۀ برازش مدل ساختاری بودند). بر اساس نتایج پژوهش میتوان اذعان داشت که سازمانهایی که جهتگیری راهبردی و نوآوری سازمانی را اتخاذ نمایند، بهتـر می-توانند فرصـتهـای کارآفرینانـه جـذاب را کشـف، ایجـاد، ارزیـابی و اسـتفاده کننـد، گرایش کارآفرینانه وزارت ورزش و جوانان و دیگر سازمانهای ورزشی را قـادر میسازد تا به طور مؤثر و کارآمـد مزیـت رقـابتی را ایجـاد و تجدید نمایند. همچنین در سازمانهای ورزشی به مانند سایر سازمانها، مـیتـوان فرآینـدهای جهتگیری راهبردی را بهکار برد تا ارزش بـالاتری را بـرای مدیران و مشتریان سازمان ایجاد کرد.
فریده ایزدی شهنانی؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان در وضـعیت موجـود و وضعیت مطلـوب میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی-توسعهای و از نظر ماهیت روش، در دسته تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل ستادی وزارت ورزش و جوانان، معاونان آنها و مدیران کل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان در وضـعیت موجـود و وضعیت مطلـوب میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی-توسعهای و از نظر ماهیت روش، در دسته تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل ستادی وزارت ورزش و جوانان، معاونان آنها و مدیران کل استانی ادارات ورزش و جوانان به تعداد 58 نفر میباشد که همه آنها به صورت کل شمار یعنی برابر با تعداد جامعه آماری برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه عباس خمسه (1392) برای ارزیابی نوآوری بوده است که در کل دارای ضریب پایایی با آلفای کرونباخ 99/0 درصد میباشد و روایی آن با قضاوت 6 تن از اساتید خبره مورد تایید قرار گرفت. وضعیت هر یک از عوامل با به کارگیری آزمون تی وابسته بررسی شد. نتایج حاصل تفـاوت معناداری بین عوامل تاثیرگذار (سـاختار سازمانی، مدیریت نوآوری سازمانی، راهبرد و اهداف سازمان، آموزش، فرهنگ سازمانی، کارکنان، کار تیمی، قوانین، ذینفعان، توانمندی سازمانی و سیستم نوآوری) بر نوآوری سازمانی، براساس وضعیت موجـود و مطلـوب در میان مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان با سطح معناداری 0001/0=P را نشان میدهد. در بین مولفههای ارزیابی شده، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و کار تیمی در وضعیت موجود در موقعیت پایینتری نسبت به دیگر مولفهها قرار دارند.
سعیده مقصودلو؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه؛ اسرا عسکری
دوره 20، شماره 52 ، شهریور 1400، ، صفحه 151-168
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، آزمون مدل عملیاتی نقش میانجی چابکی سازمانی و نوآوری سازمانی در رابطه علی سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش بنا بر ماهیت دادهها از نوع کمی، بر اساس اهداف از نوع کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها جزو پژوهشهای همبستگی- پیمایشی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، آزمون مدل عملیاتی نقش میانجی چابکی سازمانی و نوآوری سازمانی در رابطه علی سرمایه فکری با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش پژوهش بنا بر ماهیت دادهها از نوع کمی، بر اساس اهداف از نوع کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها جزو پژوهشهای همبستگی- پیمایشی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل 890 کارمند وزارت ورزش و جوانان بودند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان، 268 نفر از آنان به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از چهار پرسشنامه «سرمایه فکری» بونیتس (2000)، پرسشنامه «چابکی سازمانی» شریفی و ژانگ (1999)، پرسشنامه «نوآوری سازمانی» ناسوشن (2011) و پرسشنامه «کارآفرینی سازمانی» براون (1997) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر در نرم افزار لیزرل با استفاده از آزمون سوبل برای تعیین اثرات ویژه غیرمستقیم نشان داد که چابکی سازمانی نقش میانجی معنی داری در رابطه بین سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان دارد و نوآوری سازمانی از نقش میانجی معنی داری در رابطه بین سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان برخوردار است. تبین مدل پژوهش نشان از اهمیت بسیار زیاد متغیرهای سرمایه فکری، چابکی سازمانی، نوآوری و همچنین کارآفرینی سازمانی دارد که در یک سازمان و محیط کاری می تواند در پیشبرد اهداف آن سازمان و واحد کاری نقش بسزایی داشته باشند و منجر به عملکرد بهتر شوند.