سپیده نیساری تبریزی؛ حامد رحمانی؛ مرتضی موسی خانی
چکیده
با توجه به اینکه، یکی از دغدغه های اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأمین سرمایه به خصوص برای شرکتهای نوپا، جوان و در حال رشد و نحوه ورود و همکاری با شرکتهای سرمایه-گذاری خطر پذیر در مراحل مختلف در اکوسیستم کارآفرینی حمایتی می باشد، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل سرمایه گذاری خطرپذیر در حمایت از کارآفرینان جوان در پارک ...
بیشتر
با توجه به اینکه، یکی از دغدغه های اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تأمین سرمایه به خصوص برای شرکتهای نوپا، جوان و در حال رشد و نحوه ورود و همکاری با شرکتهای سرمایه-گذاری خطر پذیر در مراحل مختلف در اکوسیستم کارآفرینی حمایتی می باشد، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل سرمایه گذاری خطرپذیر در حمایت از کارآفرینان جوان در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان دانشگاهی و مدیران پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی میباشند و برای نمونهگیری در مراحل مختلف از نمونهگیری هدفمند یا قضاوتی و در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز شامل مطالعات اکتشافی، مصاحبه و پرسشنامه بود. برای پاسخ به سؤالات تحقیق از تحلیل مضمون و روش کمی سیستم استنتاج استفاده شد. در تحلیل مضمون از سه کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرم افزار مکس کیو ای دی استفاده شد و برای پاسخ به سؤال آخر و تست مدل از سیستم استنتاج فازی به کمک نرم افزار مطلب با 40 قاعده فازی و 5 متغیر ورودی و یک متغیر خروجی استفاده شد. نتایج این پژوهش میتواند زمینه حمایت از کارآفرینان جوان و توسعه شرکتهای نوبنیاد و تازه کار را در پارک های علم و فناوری به همراه داشته باشد.
ندا انصاری؛ مجید خوروش؛ الهام مشکل گشا
چکیده
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای توسعه عملکرد استارتاپهای ورزشی با بهرهگیری از شبکه-های اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، طراحی مدل راهکارهای توسعه عملکرد استارتاپهای ورزشی با بهرهگیری از شبکه-های اجتماعی بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی نظاممند انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید و مدیران) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (18 نفر). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحلهای با رویکرد تحلیل سیستمی استفاده شد. بر اساس چارچوب مفهومی استخراجشده شامل 6 مقوله و 26 کد باز بود. نتایج کدگذاری انتخابی نشان داد که عوامل مدیریتی بر محتوا، برندسازی، نیروی انسانی و ارتباطی تأثیرگذار است. نیروی انسانی بر ارتباطی و برند سازی و نهایتاً محتوا بر برندسازی تأثیرگذار است. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود تا با کنترل آشفتگی بازار استارت اپ های ورزشی بهواسطه ایجاد سیاستهای رسانهای و حمایتی از این حوزه؛ بستری جهت بهبود تنشها و ابهامات موجود در این حوزه را فراهم نمود.
مهدی محمودی یکتا؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ حبیب هنری؛ جواد شهلایی؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود. روش پژوهش کیفی و از نوع گرندد تئوری بود. گردآوری دادهها، از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی که شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی(شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، کاوش عوامل زمینهای و مداخلهگر توسعه کارآفرینی نظام آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور بود. روش پژوهش کیفی و از نوع گرندد تئوری بود. گردآوری دادهها، از طریق مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحبنظران سه حوزه علمی، اجرایی و ورزشی که شامل، کارشناسان و صاحبنظران حوزه کارآفرینی(شامل کارآفرینان برتر ورزشی،اساتید این حوزه)،اعضای هیأت علمی نخبه و صاحبنظر دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و روسا و مدیران سازمان های ورزشی(وزارت ورزش و جوانان،فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک)تشکیل میدادند.نمونهها از روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلولهبرفی انتخاب شدند و مصاحبه با صاحبنظران تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت (نوزده مصاحبه). یافتههای مربوط به عوامل زمینهای بیانگر چهار مقولۀ فرعی؛ زیرساخت ها،سازمان های مرتبط،فرهنگ کارآفرینی و سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش عالی برای اشتعالزایی بود که در دو مفهوم کلی عوامل سازمانی و ساختاری و فرهنگ و تفکر کارآفرینی دستهبندی شدند. همچنین یافتههای عوامل مداخلهگر نیز در دو مفهوم کلی عوامل کلان قانونی،سیاسی و اقتصادی و تمرکز بر توسعه راهبردهای کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان که شامل پنج مقولۀ فرعی؛ تولید قانون،تسهیلات حمایتی،عوامل سیاسی و اقتصادی، بسط و توسعه دانش کارآفرینی و مهندسی ساختار بود طبقهبندی شدند. بطور کلی شناخت این عوامل میتواند دانشگاه ها، اساتید و نظام آموزشی تربیت بدنی را در جهت توسعه کارآفرینی یاری رساند.
نسرین افشاری پور؛ مینا حکاک زاده؛ محمد ابراهیم رزاقی
چکیده
کارآفرینی و استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی است که نیازهای اقتصادی را با ایجاد هزاران کسب و کار جدید مرتفع میکند. هدف این تحقیق، تدوین ارائه مدل ظرفیت کارآفرینی در صنعت ورزش ایران با رویکرد طرح های ترکیبی است.روش پژوهش، ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزار سازی بود. روش پژوهش در بخش کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه ...
بیشتر
کارآفرینی و استفاده از ظرفیتهای کارآفرینی است که نیازهای اقتصادی را با ایجاد هزاران کسب و کار جدید مرتفع میکند. هدف این تحقیق، تدوین ارائه مدل ظرفیت کارآفرینی در صنعت ورزش ایران با رویکرد طرح های ترکیبی است.روش پژوهش، ترکیبی اکتشافی دو مرحله ای از نوع ابزار سازی بود. روش پژوهش در بخش کیفی، مطالعه موردی کیفی و مشارکت کنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی دانشگاه بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. روش تحقیق در بخش کمی، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران استان کرمان (200 نفر) بود. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس شبکه تئوری داده- بنیاد بخش کیفی بود. برای بررسی روایی صوری، از نظرات ده تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای آزمون روایی محتوایی، سوال های پرسش نامه از مدل لاشه استفاده شد(cvr= 0/81) و روایی محتوایی تایید گردید. همچنین روایی همگرا، پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل تحقیق استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مقدار T شرایط علی بر ظرفیت کارآفرینی 64/0 ، شرایط زمینه ای بر راهبردها 47/0 ، شرایط مداخله گر بر راهبردها 40/0، ظرفیت کارآفرینی بر راهبردها 56/0 و راهبردها بر پیامد ها 71/0 تاثیر معناداری را دارند. بنابراین پیشنهاد می شود با ایجاد بستر لازم برای تربیت کارآفرینان ورزشی و ارئه وام های کم بهره و باز پرداخت بلند مدت کسب و کارهای جدیدی راه اندازی شود.