فریده ایزدی شهنانی؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان در وضـعیت موجـود و وضعیت مطلـوب میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی-توسعهای و از نظر ماهیت روش، در دسته تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل ستادی وزارت ورزش و جوانان، معاونان آنها و مدیران کل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر نوآوری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان در وضـعیت موجـود و وضعیت مطلـوب میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره تحقیقات کاربردی-توسعهای و از نظر ماهیت روش، در دسته تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران کل ستادی وزارت ورزش و جوانان، معاونان آنها و مدیران کل استانی ادارات ورزش و جوانان به تعداد 58 نفر میباشد که همه آنها به صورت کل شمار یعنی برابر با تعداد جامعه آماری برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه عباس خمسه (1392) برای ارزیابی نوآوری بوده است که در کل دارای ضریب پایایی با آلفای کرونباخ 99/0 درصد میباشد و روایی آن با قضاوت 6 تن از اساتید خبره مورد تایید قرار گرفت. وضعیت هر یک از عوامل با به کارگیری آزمون تی وابسته بررسی شد. نتایج حاصل تفـاوت معناداری بین عوامل تاثیرگذار (سـاختار سازمانی، مدیریت نوآوری سازمانی، راهبرد و اهداف سازمان، آموزش، فرهنگ سازمانی، کارکنان، کار تیمی، قوانین، ذینفعان، توانمندی سازمانی و سیستم نوآوری) بر نوآوری سازمانی، براساس وضعیت موجـود و مطلـوب در میان مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان با سطح معناداری 0001/0=P را نشان میدهد. در بین مولفههای ارزیابی شده، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و کار تیمی در وضعیت موجود در موقعیت پایینتری نسبت به دیگر مولفهها قرار دارند.