آذر هاشمی؛ فریده اشرف گنجویی؛ شیوا آزادفدا؛ حمید سجادی هزاوه
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و مربیان ورزشی) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری شدند. روایی پژوهش بر اساس چهار معیار اعتبار، قابلیت تأئید، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال مورد تایید گرفت. همچنین پایایی معادل 85 درصد گزارش شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران شامل سه مرحله 1) قابلیتهای بنیادی، 2) قابلیتهای ساختاری و 3) پیامد استعدادیابی است. به طور کلی موانع استعدادیابی فرایند استعدادیابی را با چالش روبرو میکنند پیشنهاد میگردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقیق چنین هدفی داشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی میتواند مؤثر باشد. همچنین به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و سرانجام آن لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد میگردد محرکهای تسهیلکننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور لازم است از تجربیات کشورهای صاحب سبک استفاده شود.
فاطمه جوادی؛ عادل افکار؛ مجید سلیمانی
چکیده
تحقیق حاضر باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی: رویکرد نظریه داده بنیاد طراحی گردید. این مطالعه به روش کیفی و مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل مدیران باشگاههای ورزشی، صاحبنظران و اساتید دانشگاهی (که تجربه مدیریت باشگاههای ورزشی و سرپرستی ورزشکاران را ...
بیشتر
تحقیق حاضر باهدف طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت و استمرار فعالیت باشگاههای ورزشی خصوصی: رویکرد نظریه داده بنیاد طراحی گردید. این مطالعه به روش کیفی و مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل مدیران باشگاههای ورزشی، صاحبنظران و اساتید دانشگاهی (که تجربه مدیریت باشگاههای ورزشی و سرپرستی ورزشکاران را داشتهاند) بودند که بهصورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (20 نفر). نتایج پژوهش نشان داد که 22 مقوله اصلی و 274 کد مفهومی شناسایی شدند و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی جای گرفتند. شرایط علی شامل رقابتپذیری، مشتریان ورزشی و زیرساختها؛ شرایط زمینهای شامل شرایط مشتریان، عوامل مدیریتی و کیفیت و کمیت ارائه خدمات، شرایط مداخلهگر شامل عوامل نگرشی، شرایط زیرساختی، شرایط اقتصادی و تجهیزات و امکانات ورزشی و رفاهی؛ راهبردهای شناساییشده شامل توسعه مدیریتی، مشتری مداری، تعامل با مشتریان، تجهیز و بهبود خدمات باشگاه، حمایتهای مالی، سیستم ارزشیابی و عملکرد باشگاهها و ثبات باشگاه و پیامدها شامل افزایش مشتری، اشتغالزایی، رشد کسبوکارهای ورزشی، درآمدزایی و برندسازی میباشد. از نتایج بهدستآمده میتوان در جهت بهبود عملکرد مالی و توسعه کمی و کیفی باشگاههای ورزشی در دوران پسا کرونا بهرهبرداری کرد و زمینه توسعه ورزش و فعالیت بدنی در جامعه را ارتقاء داد.
مهدی محمودی یکتا؛ محسن ظریفی خامنه؛ علی خزائی؛ محسن حلاجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه فرهنگ ورزش دوچرخهسواری بود. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات اکتشافی؛ به لحاظ نوع پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی استقرایی و به لحاظ ماهیت دادهها در زمره پژوهش کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد بر اساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1990) است. جامعه آماری پژوهش را اعضای فدراسیون ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصهای اثرگذار بر توسعه فرهنگ ورزش دوچرخهسواری بود. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات اکتشافی؛ به لحاظ نوع پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی استقرایی و به لحاظ ماهیت دادهها در زمره پژوهش کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد بر اساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (1990) است. جامعه آماری پژوهش را اعضای فدراسیون دوچرخهسواری، مدیران ورزش شهری، ورزشکاران و مربیان تشکیل دادند که به روشهای نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبهها طی پروسه دوماهه با انجام 17 نفر انجام گرفت. بهمنظور تحلیل دادهها و استخراج یافتهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. همچنین تحلیل دادههای کیفی با استفاده از نرمافزارMAXQDA انجام شد. پس از فرایند کدگذاری تعداد 105 کد باز در 18 مقولۀ فرعی از کدگذاری محوری و 8 مقولۀ کلی از کدگذاری گزینشی به دست آمد. بر اساس نتایج با استراتژی شهر فعال و توسعه ورزش و سلامتی با محوریت استفاده از دوچرخه و بوسیله اتخاذ راهبردهای عملیاتی همچون افزایش ایمنی خیابانها و معابر، استانداردسازی تجهیزات دوچرخه، حمایت قانونی از راکبین و استفاده از طرحهای دوچرخه اشتراکی و برقراری توازن و تعادل دسترسی به دوچرخهها بین همه شهروندان و ... میتوان به فرهنگسازی و تغییر رفتار نسبت به استفاده بیشتر از دوچرخه و در نهایت به توسعه پایدار شهری کمک کرد.
احمد محمودی؛ محمدحسین قربانی؛ رضا امین زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات توصیفی– تحلیلی و از نظر شیوه اجرا از نوع تحقیقات کیفی بود. جامعه آماری شرکتکنندگان شامل خبرگان و افراد مجرب در حوزه اماکن ورزشی، اساتید رشته مدیریت ورزشی و جامعهشناسی، مدیران و کارشناسان اماکن ورزشی بودند (N=27). روش نمونهگیری در تحقیق هدفمند بود که مصاحبهها با شرکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از روش گرندد تئوری استراوس و کوربین جهت کسب اطلاعات این پژوهش استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد برای عوامل علی 3 مقوله اصلی عوامل مربوط به رویداد، عوامل کلان و عوامل شخصی، برای عوامل مداخلهگر 3 مقوله اصلی تسهیلکنندهها، نیازهای فردی و محدودکنندهها)، برای عوامل زمینهای 3 مقوله اصلی بسترهای سازمانی، بسترهای انگیزشی و ماجراجویی، برای راهبردها 3 مقوله اصلی راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فردی و حکمرانی مطلوب و برای دستاوردها 3 مقوله اصلی سلامت روانی- اجتماعی، ارتقای سطح زندگی و ارتقای عاطفی و مجموعاً 15 مقوله اصلی مربوط به الگوی پارادایمی موانع نشاط آفرینی در استادیوم های فوتبال شناسایی شدند. در نهایت، میتوان گفت که با شناسایی موانع نشاطآفرینی در استادیوم های فوتبال کشور و ارائه راهبردهای مناسب برای تعدیل یا حذف این موانع، میتوان به بهبود وضعیت ورزشگاهها و اماکن ورزشی کشور کمک نمود که در نهایت، منجر به ارائه خدمات بهتر به تماشاگران ورزشی و توسعه سلامت روانی و جسمی در سطح جامعه خواهد شد.
محمد الیاس انصاری نیا؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه فوتبال پایه ایران بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت کیفی با روش داده بنیاد، بر اساس نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و انجام 17 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) بهصورت همزمان کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دستهبندی شد و درنهایت ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه فوتبال پایه ایران بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت کیفی با روش داده بنیاد، بر اساس نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و انجام 17 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) بهصورت همزمان کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دستهبندی شد و درنهایت مدل تحقیق ترسیم گردید. یافتهها نشان داد که مدل توسعه فوتبال پایه ایران، دارای 27 مقوله اصلی و 97 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافتهها جذابیت و جایگاه فوتبال در بین مردم، ساختار سازمانی و اقدامات فدراسیون فوتبال بهعنوان عوامل زمینهای، استعدادیابی، عوامل انگیزشی فردی، عوامل انگیزاننده سازمانی، برنامه اجرایی فوتبال پایه، عدالت محوری، فرصتهای رشد، زمینهای چمن، تجهیزات، مربیان متخصص فوتبال پایه و آکادمیها و مدارس فوتبال بهعنوان عوامل علی و شرایط اقلیمی و فرهنگی، عوامل انگیزشی و نگرشی خانوادهها و پیشرفت رقبا و توسعه فوتبال در جهان بهعنوان شرایط مداخلهگر بر راهبردها تأثیر میگذارند و نیز تحقق راهبردهای سازماندهی، توسعه تعاملات و ارتباطات، توانمندسازی و بهرهوری منابع انسانی، توسعه نظام مدیریت استعداد، درآمدزایی و نظارت و پایش بر پیامدها اثرگذار است. میتوان گفت که توجه به عوامل علی و دستیابی به راهبردها و اجرای آنها، پیامدهایی از قبیل افزایش و استمرار افتخارات فوتبال پایه، پشتوانه سازی برای فوتبال بزرگسالان و توسعه فوتبال حرفهای در پی دارد.
فرزین پورقاسم؛ وجیهه جوانی؛ فاطمه عبدوی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین چالشهای راهبردی و پیامدهای آنها در برگزاری رویدادهای ملی ورزشی با رویکرد ساختگرا انجام شده است. پژوهش حاضر جزء تحقیقات کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود . شرکتکنندگان در این پژوهش روسای هیئتهای ورزشی رشتههای مختلف، مدیران اماکن و تأسیسات ورزشی استان و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی میباشد. ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین چالشهای راهبردی و پیامدهای آنها در برگزاری رویدادهای ملی ورزشی با رویکرد ساختگرا انجام شده است. پژوهش حاضر جزء تحقیقات کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود . شرکتکنندگان در این پژوهش روسای هیئتهای ورزشی رشتههای مختلف، مدیران اماکن و تأسیسات ورزشی استان و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی میباشد. نحوه انتخاب مصاحبه شوندگان این پژوهش از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی انجام شد. مصاحبههای انجام شده به روش کدگذاری نظریه مبنایی با رویکرد ساختگرا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد. برگزاری رویدادهای ورزشی در کشور با چالشهای راهبردی متعددی در سطوح کلان و خرد مواجه است. این چالشها شامل زیرساختی، اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، مدیریتی، حقوقی-قانونی و امنیتی و همچون مشکلات زیستمحیطی در سطح کلان و چالشهای سیاستزدگی، انحصارگرایی، بازاریابی و جذب سرمایه در سطح خرد میباشد. همچنین روندهایی همچون تغییر قوانین و مقررات مرتبط با رویدادهای ورزشی، تغییر سلیقههای مردم و کاهش علاقه به برخی رشتههای ورزشی، تغییرات آب و هوایی و افزایش شرایط حادثهخیز، تحولات فناوری و نیاز به تجهیزات پیشرفتهتر، افزایش الزامات ایمنی و بهداشتی رویدادها، افزایش هزینههای برگزاری رویدادهای ورزش ورزشی و کاهش بودجههای دولتی برای ورزش این چالشها را تشدید میکند. بروز این چالشها میتواند پیامدهایی کاهش کیفیت برگزاری رویداد، نارضایتی ذینفعان، کاهش مشارکت و حضور تماشاگران و افت سطح رقابتها را به همراه داشته باشد. بنابراین، ضروری است تمهیداتی برای کاهش این چالشها از طریق بهبود بسترهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، زیرساختی، امنیتی و فرهنگ ورزش اندیشیده شود.
علیرضا ابریفام؛ معصومه مجیدی پرست؛ محمد جلیلوند؛ غلامرضا خاکساری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل پارادایمی موفقیت تنیس روی میز ایران در رویدادهای بین المللی بود. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد بود. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل 19 نفر از صاحبنظران و خبرگان کلیدی در سه حیطه علمی، اجرایی و ورزشی بودند. نمونه گیری در این پژوهش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل پارادایمی موفقیت تنیس روی میز ایران در رویدادهای بین المللی بود. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد بود. برای جمع آوری دادهها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل 19 نفر از صاحبنظران و خبرگان کلیدی در سه حیطه علمی، اجرایی و ورزشی بودند. نمونه گیری در این پژوهش به روش غیر احتمالی و به صورت هدفمند بود. به منظور تحلیل داده ها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج به شناسایی 110 مفهوم و 20 مقوله منجر شد که شامل شرایط علّی (بازیکن، مربی، مسابقات، تجهیزات و اماکن و والدین)، شرایط زمینه ای (حکمرانی ورزشی، پشتیبانی مالی، پژوهشهای علوم ورزشی و مدیریت استعداد)، شرایط مداخلهگر (عوامل فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و سیاسی)، راهبردها (اقتصادی، حکمرانی خوب ورزشی، پژوهشهای علمی و توسعه بینالمللی) و پیامدها (توسعه گردشگری، توسعه مشارکت ورزشی، توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی) بودند. بنابراین برای درک صحیح پدیدة موفقیت تنیس روی میز ایران در رویدادهای بینالمللی اولاً باید تمامی ابعاد اشاره شده در مدل با هم در نظر گرفته شوند نه جدای از هم. ثانیاً برای دستیابی به نتایج مطلوب موفقیت تنیس روی میز ایران در رویدادهای بین المللی، همه اجزای مدل باید کار خود را به نحو احسن ایفا نمایند.
مهدی محمد رحیمی؛ زهرا نوبخت رمضانی؛ اعظم عبداله پور؛ فریبا محمدیان
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل روابط متغیرهای کلیدی در پرورش مربیان تیمهای ملی است. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) است. در بخش کیفی، از راهبرد پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رهیافت ساختارگرا استفاده شده و در بخش کمی، از روش تصمیمگیری چندشاخصه بهرهگیری شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش در هر دو بخش کیفی و کمی، مربیان ورزشی بودند که بر اساس معیارهای تجربه مربیگری، مربیگری در سطح ملی و قابلیت همکاری انتخاب شدند. روش نمونهگیری هدفمند بود و با رسیدن به اشباع نظری، ۲۷ مصاحبه انجام شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود و در بخش کمی، از پرسشنامه ماتریسی با ابعاد ۱۷×۱۷ استفاده شد. جهت ارزیابی کیفیت یافتههای کیفی، از راهبردهای باورپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری، قابلیت اعتماد و در بخش کمی از روایی صوری و روش تنصیف استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دستورالعمل نظریه دادهبنیاد چارمز و تکنیک دیمتل انجام گرفت. یافتهها نشان داد ۱۷ متغیر مؤثر بر پرورش مربیان تیمهای ملی وجود دارد. حمایت و پشتیبانی سازمانی بیشترین تأثیر را در این فرآیند دارد، در حالی که کسب منزلت و جایگاه بینالمللی کمترین تأثیر را دارد. متغیرهای علی مانند آموزش نظاممند، برنامهریزی هدفمند، مهارتآموزی و دانشافزایی، و تأمین تجهیزات و سختافزار نقش اساسی در پرورش مربیان دارند. در مقابل، متغیرهای معلول مانند عدالت و شایستهسالاری، نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در عرصه بینالمللی بهعنوان نتایج این فرآیندها ظاهر میشوند. این نظارت و ارزیابی، و اشتغال مربیان و بازیکنان ایرانی در
مهدی یاری؛ مجید خوروش؛ الهام مشکل گشا
چکیده
این مطالعه با هدف ارائه مدل نقشآفرینی ورزش در ارتقاء امنیت ملی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد ساختگرایی بود. مشارکتکنندگان شامل متخصصان حوزه ورزش و امنیت ملی، مدیران ورزشی، سیاستگذاران، کارشناسان دیپلماسی ورزشی و برنامهریزی امنیتی، و اساتید دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری نظری ...
بیشتر
این مطالعه با هدف ارائه مدل نقشآفرینی ورزش در ارتقاء امنیت ملی ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد ساختگرایی بود. مشارکتکنندگان شامل متخصصان حوزه ورزش و امنیت ملی، مدیران ورزشی، سیاستگذاران، کارشناسان دیپلماسی ورزشی و برنامهریزی امنیتی، و اساتید دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 16 نفر گردآوری شد. برای ارزیابی اعتبار پژوهش، معیارهای گوبا و لینکلن (1985) شامل قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید به کار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق کدگذاری در سه مرحله اصلی شامل کدگذاری اولیه، متمرکز و نظری انجام شد. در نهایت، 108 مفهوم اولیه استخراج و در قالب 29 مفهوم محوری سازماندهی شد. یافتهها نشان داد که ورزش از طریق تأثیرگذاری بر انسجام اجتماعی، کاهش آسیبهای اجتماعی، تقویت سلامت عمومی، کاهش خشونتها، ترویج ارزشها و فرهنگ ملی، مقابله با تهاجم فرهنگی و ایجاد اتحاد در شرایط بحرانی نقش مؤثری در تقویت امنیت ملی ایفا میکند. با این حال، موانعی مانند نبود برنامهریزی استراتژیک، ضعف هماهنگی میان نهادها، مدیریت ناکارآمد، تبعیض و نابرابری، فشارهای بینالمللی، ضعف فرهنگی جامعه و عدم حضور فعال در نهادهای بینالمللی بهرهبرداری کامل از ظرفیت ورزش را محدود میکند. برای رفع این موانع، راهبردهایی نظیر همپیمانسازی، فرهنگسازی و حمایت، گسترش تعاملات بینالمللی، حمایت از گروههای خاص در ورزش، ارتقاء زیرساختهای ورزشی، هماهنگی بین بخشی میان نهادهها، ترویج ورزش و طراحی نقشه راه شناسایی و پیشنهاد شدند.
بهمن محمدرضایی؛ مهوش نوربخش؛ پریوش نوربخش؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران است. روش تحقیق این پژوهش از منظر ماهیت دادهها، از نوع کیفی نظریه دادهبنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین (2008)، از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، بنیادی بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق هدفمند با 25 نفر از مدیران ورزشی (دارای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توسعه سطح قهرمانی ورزش اسکیت در ایران است. روش تحقیق این پژوهش از منظر ماهیت دادهها، از نوع کیفی نظریه دادهبنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین (2008)، از منظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و از منظر هدف، بنیادی بود. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق هدفمند با 25 نفر از مدیران ورزشی (دارای حداقل 5 سال سابقه مدیریتی مرتبط با اسکیت)، مربیان و ورزشکاران (دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت حرفهای یا نیمهحرفهای اسکیت) استفاده شد. روایی محتوایی ابزار مصاحبه با استفاده از نظر متخصصان(4 پژوهشگر خبره) و پایایی از طریق کدگذاری مجدد مورد تایید قرار گرفت(87/0=α). در نهایت پس از 25 مصاحبه، اشباع نظری حاصل و دادهها از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و الگوی نهایی تدوین شد. یافتهها نشان داد دو مفهوم «ارزشمندی» و « فراموششدگی» بهعنوان پدیده مرکزی و2 مقوله «عوامل سازمانمحور» و «عوامل شغلمحور» در قالب شرایط علی نقشآفرینی میکنند. عواملی که موجب پیدایش مقوله مرکزی یعنی «فراموششدگی»، «ارزشمندی» میشوند عبارتاند از: عوامل سازمانمحور و عوامل شغلمحور. پس مسئولان امر با توجه به شرایط مداخلهگر، عوامل سیستمی و شرایط بستر شامل میزان وابستگی، حمایت دولتی و رهبری استثنایی، دو نوع کنش و واکنش با عنوان واکنشهای راهبردی شامل حرفهایسازی و جلب حمایت و واکنشهای مرسومی شامل توسعه ناپایدار درپیش رو خواهند داشت که پیامد توسل به این راهبردها منجر به اثربخشی تولید و یا بنبستانگاری در سطح قهرمانی اسکیت خواهد شد.
مجدالدین مستعان؛ یاسر مدنی؛ مهدی زارع بهرام آبادی؛ کیوان صالحی
چکیده
طبق گزارش مرکز ملی آمار ایران (1400)، نسبت آمار ازدواج به طلاق (3 به 1) و بیشترین تعداد طلاق مربوط به 1 الی 5 سال اول زندگی است. با توجه به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مرتبط با طلاق، واکاوی عمیق فرایند و عوامل مربوط به پایداری زندگی مشترک در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، میان زوجین ایرانی اهمیت و ضرورت فراوانی پیدا میکند. در ...
بیشتر
طبق گزارش مرکز ملی آمار ایران (1400)، نسبت آمار ازدواج به طلاق (3 به 1) و بیشترین تعداد طلاق مربوط به 1 الی 5 سال اول زندگی است. با توجه به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مرتبط با طلاق، واکاوی عمیق فرایند و عوامل مربوط به پایداری زندگی مشترک در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، میان زوجین ایرانی اهمیت و ضرورت فراوانی پیدا میکند. در این راستا تحقیقی باهدف بازنمایی فرایند شکلگیری پایداری زندگی میان زوجهای ایرانی انجام گرفت. بدین منظور 11 زوج با استفاده از روش نمونهگیری ملاکی و سپس گلوله برفی انتخاب شد. پژوهش با رویکرد تحقیق کیفی، روش نظریه برخاسته از دادهها و طرح سیستماتیک اشتراوس و کربین با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. مرور و مقایسه متوالی دادهها، به استخراج 350 کد اولیه، 25 زیر مقوله، 8 مقوله شد. از میان مقولات، "عاملیت بخشی به شایستگیهای مرتبط بادوام ازدواج" بهعنوان مقوله محوری (مرکزی) شناسایی شد. زندگی مشترک یک رویداد محسوب نمیشود بلکه یک روند و فرایند است که تحت تأثیر عوامل روان شناختی-شخصیتی، اخلاق و ارزشها، زمینههای مشترک فردی و زوجی، اشتغال و درامد، شکلگرفته و باوجود زمینههای مساعد، چون سلامتی و توان ایفای نقش در زندگی، عوامل تعاملی-فرهنگی-اجتماعی و زمینههای خانوادگی بوده و با استفاده از راهبردهای مؤثر (مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی) در نهایت منجر به بالندگی فردی و اجتماعی می شود؛ ازاینرو اگر زوجین مسیر را طبق این فرایند با تعامل یکدیگر پیش برند، احتمالاً دوام ازدواج و پایداری زندگی را از لحاظ کمیّت و کیفیت تجربه خواهند نمود.
محسن نیازی؛ اکبر ذوالفقاری؛ علی فرهادیان
چکیده
تجردخواهی از جمله پدیدههای متاثر از جوامع صنعتی و فراصنعتی است که روز به روز در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی عوامل موثر بر تجردخواهی با رویکرد دادهبنیاد است. در این پژوهش از طرح نظاممند استفاده شد که بعد از مصاحبه با 18 نفر از صاحبنظران دانشگاه کاشان- که بهصورت تصادفی ساده نتخاب شده بودند- اشباع نظری ...
بیشتر
تجردخواهی از جمله پدیدههای متاثر از جوامع صنعتی و فراصنعتی است که روز به روز در حال گسترش است. از این رو، هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی عوامل موثر بر تجردخواهی با رویکرد دادهبنیاد است. در این پژوهش از طرح نظاممند استفاده شد که بعد از مصاحبه با 18 نفر از صاحبنظران دانشگاه کاشان- که بهصورت تصادفی ساده نتخاب شده بودند- اشباع نظری حاصل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مقوله محوری تجردخواهی و تجرد قطعی است. شرایط علی شامل فردگرایی، ایدهآلگرایی، شیوع تجرد، ترس از شکست در ازدواج، اهمیت خصوصیات ظاهری و مادیات، تجربه احساسی منفی، ترس از تشکیل خانواده، مشکلات خانواده، نبود بستر مناسب برای ارتباط، الزامینبودن ازدواج، تغییر دیدگاه خانواده و جامعه، هزینه و عدمآمادگی؛ شرایط مداخلهگر دارای ابعاد تجملگرایی، تاثیر فضای مجازی، آداب و رسوم غلط، مهاجرت، ابهام در ملاکهای انتخاب همسر، روابط خارج از ازدواج، و مخالفت خانواده؛ شرایط زمینهای شامل عوامل اقتصادی، تحصیلات، سن و وضعیت اشتغال؛ راهبردها شامل تسهیل ازدواج، حمایت دولت، مراکز مشاوره، و خانوادهها در رفع موانع و عواقب و پیامدها شامل انزوا، مشکلات جسمی و جنسی، فرصتی برای ارتقای جایگاه فردی و اجتماعی و احساس آرامش و استقلال نقشآفرینی میکنند.
جعفر عینعلی؛ محمد موسوی؛ طاهره فیضی؛ زهرا فروتنی
چکیده
یکی از مسائل اساسی کشور، بیکاری جوانان است. دولت به عنوان بزرگ ترین کارفرمای کشور، مسئولیت خط مشی گذاری درخصوص کاهش بیکاری جوانان را بر عهده دارد. با توجه به نقشی که کارکنان بخش دولتی در اداره کشور دارند، کیفیت نیروی انسانی دولتی، حائز اهمیت خاصی است. از این رو، تاثیر خط مشی های استخدامی طیف وسیعی از جامعه را در بر می گیرد و با تعیین ...
بیشتر
یکی از مسائل اساسی کشور، بیکاری جوانان است. دولت به عنوان بزرگ ترین کارفرمای کشور، مسئولیت خط مشی گذاری درخصوص کاهش بیکاری جوانان را بر عهده دارد. با توجه به نقشی که کارکنان بخش دولتی در اداره کشور دارند، کیفیت نیروی انسانی دولتی، حائز اهمیت خاصی است. از این رو، تاثیر خط مشی های استخدامی طیف وسیعی از جامعه را در بر می گیرد و با تعیین شرایط و نحوه ورود به خدمت، تأثیر بسزایی بر عملکرد کلی دولت و نظام اداری کشور دارد. در شرایط فعلی کشور ما که با نرخ بالای بیکاری جوانان و شرایط اقتصادی دشوار مواجه است، استخدام در بخش دولتی با استقبال بیشتر جوانان همراه شده و حساسیت موضوع دو چندان گردیده است. بنابراین، خطمشیگذاری نظام جذب و استخدام جوانان در بخش دولتی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار است و نیازمند مطالعات گسترده و تدوین مدل های مناسب و اثربخش است. در این راستا، هدف تحقیق حاضر طراحی مدل خط مشی گذاری اشتغال جوانان در بخش دولتی است و می کوشد از طریق روش کیفی داده بنیاد، با بکارگیری روش نمونه گیری نظری و با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با صاحب نظران این حوزه به این مدل دست یابد.
علی همتی عفیف؛ مرتضی انوشه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای توسعه ورزش همگانی مبتنی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریه داده بنیاد» استفاده شد. برای این منظور از بین مدیران ارشد، مسئولان امر و خبرگان بر اساس نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه و بررسی 11 سند، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و همزمان از طریق مراحل سه گانه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای توسعه ورزش همگانی مبتنی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی بود. برای طراحی مدل مذکور از روششناسی «نظریه داده بنیاد» استفاده شد. برای این منظور از بین مدیران ارشد، مسئولان امر و خبرگان بر اساس نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه و بررسی 11 سند، اطلاعات مورد نیاز جمعآوری و همزمان از طریق مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. سپس بر اساس نتایج تحلیل، مدل توسعه ورزش همگانی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی تدوین گردید.
یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد بازاریابی اجتماعی برای توسعه ورزش همگانی شامل پنج مرحله اساسی سیاستگذاری، تحلیل ذینفعان، طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی، طراحی برنامه بازاریابی اجتماعی و اجرا و ارزشیابی است. عواملی مانند مشخصات جمعیت شناختی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، ویژگی های رشته ورزشی و محیط طبیعی و فیزیکی نیز بر این راهبردها اثرگذارند. بنابر یافتههای تحقیق تعیین ایده محوری مهمترین گام در برنامه بازاریابی اجتماعی است. طی تحلیل مصاحبهها، «ورزش همگانی، منافع همگانی» به عنوان ایده محوری انتخاب شد. با توسعه ورزش همگانی در کشور میتوان کاهش هزینه های درمان در کشور، تامین سلامتی جسمی و روانی، غنی سازی اوقات فراغت، جلو گیری از انحراف اجتماعی، گسترش روابط اجتماعی، دورشدن از زندگی ماشینی، بازگشت به طبیعت، افزایش کارایی و زمینه سازی برای رشد ورزش قهرمانی را انتظار داشت.
فهیمه محمدحسن؛ حبیب هنری؛ ابوالفضل فراهانی؛ علیمحمد صفانیا؛ محسن باقریان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه روابط بین الملل از طریق ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری روسای فدراسیونهای المپیکی، سیاستمداران و صاحبنظران و خبرگان علمی که در امور بین الملل فعالیت داشته اند بود و جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و نمونهگیری تا ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل توسعه روابط بین الملل از طریق ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری روسای فدراسیونهای المپیکی، سیاستمداران و صاحبنظران و خبرگان علمی که در امور بین الملل فعالیت داشته اند بود و جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید (19 نفر). سؤالات این مصاحبه به صورت باز و کلی و بر مبنای اهداف تحقیق تعیین شد در این تحقیق برای اندازهگیری روایی و پایایی ابزار تحقیق از معیارهای «گوبا» و «لینکلن» استفاده شد. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد که تعداد مفهوم های مستخرج برابر با 109 کد بود که در زیرمجموعه 18 مولفه قرار گرفتند که در نهایت زیرشاخه های مدل داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین را تشکیل داده و که الگوی بدست آمده با شکل اصلی الگوی پارادایمی استراوس و کوربین تطابق دارد . عوامل شناسایی شده در این پژوهش میتواند بهعنوان نقشه راه، یاری رسان مدیران اجرایی کشور در همدلی و نزدیکی به جریان جهانی شدن با استفاده از قابلیتهای ورزش برای کمک به توسعه روابط بین الملل باشد.
معصومه السادات منانی؛ سید محمد حسین رضوی؛ سید عماد حسینی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران می باشد که از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی پژوهش، نظریه داده- بنیاد بوده است. تعداد 21مصاحبه نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباعنظری انجام شد. از مقبولیّت، انتقالپذیری و تأییدپذیری جهت برآورد روایی و از روش بازآزمون برای سنجش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی عصبی در ورزش ایران می باشد که از نظر ماهیت پژوهش، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش، کیفی و از نظر استراتژی پژوهش، نظریه داده- بنیاد بوده است. تعداد 21مصاحبه نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباعنظری انجام شد. از مقبولیّت، انتقالپذیری و تأییدپذیری جهت برآورد روایی و از روش بازآزمون برای سنجش پایایی (11/91 درصد) استفاده گردید. روش تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بنابر نتایج به دست آمده، تعداد362 کد نهایی باز استخراج و در مرحله کدگذاری محوری تعداد 67 کد در شش مقوله فرعی شامل الزام به شیوههای بازاریابی نوین، شناخت مبتنی بر ناخودآگاه، مدیریت ارتباط با مشتری، استفاده از علوم مختلف در بازار، بهرهوری در تولید و بهبود عملیات تجاری در شرایطعلی؛ تعداد 47 کد در شش مقوله فرعی عوامل مالی، انسانی، مدیریتی، برنامهریزی، توسعهای و ساختاری در شرایط زمینهای؛ تعداد41 کد و شش مقوله فرعی شامل موانع اخلاقی، تحقیقاتی، رفتاریساختاری، ابزاری، اقتصادی و جغرافیایی در شرایط مداخلهگر محدودکننده و 27 کد در شش مقوله فرعی شامل تسهیلسازهای مدیریتی، اجرایی، علمی، بینشیسازمانی، اخلاقی و عملکردی جزو عوامل مداخلهگر تسهیلکننده؛ تعداد77 کد دربخش راهبرد و در هشت مقوله فرعی شامل توسعه ابزار و تجهیزات، توسعه شیوههای مدیریتی، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگی، ساختاری، آموزشی و تعداد 103کد پیامد در ده مقوله فرعی شامل شناخت ترجیحات و رفتار مصرف کننده، بهینه سازی محصول، اثرات اقتصادی، بهینهسازی مکان، تبلیغات، قیمت، رضایت مشتری، توسعه برند، ارتقای فروش و توسعه کسبوکارهای ورزشی به دست آمد. انتظار میرود مدل طراحیشده مورد استفاده مدیران سازمان های ورزشی، روسای فدراسیونها، مدیران اماکن و رویدادهای ورزشی و بازاریابان مجصولات ورزشی قرار گیرد.