آذر هاشمی؛ فریده اشرف گنجویی؛ شیوا آزادفدا؛ حمید سجادی هزاوه
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از صاحبنظران (اعضای هیئتعلمی دانشگاه، روسای فدراسیونهای ورزشی، روسای کمیتههای استعدادیابی، معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و مربیان ورزشی) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری شدند. روایی پژوهش بر اساس چهار معیار اعتبار، قابلیت تأئید، قابلیت اطمینان و قابلیت انتقال مورد تایید گرفت. همچنین پایایی معادل 85 درصد گزارش شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که مدل استعدادیابی ورزشی در نظام آموزش و پرورش ایران شامل سه مرحله 1) قابلیتهای بنیادی، 2) قابلیتهای ساختاری و 3) پیامد استعدادیابی است. به طور کلی موانع استعدادیابی فرایند استعدادیابی را با چالش روبرو میکنند پیشنهاد میگردد این موانع مرتفع گردند. برای تحقیق چنین هدفی داشتن برنامه اصولی برای استعدادیابی، ارائه طرحی جامع در جهت استعدادیابی و تخصیص منابع مالی کافی و وافی به امر استعدادیابی و برقراری ارتباط سازنده بین نهادهای متولی استعدادیابی میتواند مؤثر باشد. همچنین به موجب اینکه فرایند استعدادیابی یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و سرانجام آن لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد میگردد محرکهای تسهیلکننده این فرایند بیش از پیش تقویت شود. برای این منظور لازم است از تجربیات کشورهای صاحب سبک استفاده شود.
بهشته دادگر؛ فریده اشرف گنجوئی؛ محمدرضا اسماعیلی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روششناسی کیفی با استفاده از نوع تحلیل محتوا، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانشآموزی و 21 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر استعدادیابی ورزش دانشآموزی در سامانه جامع مدیریت اطلاعات بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روششناسی کیفی با استفاده از نوع تحلیل محتوا، مبتنی بر روش نوخاسته بود. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث استعدادیابی ورزش دانشآموزی و 21 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت گلوله برفی انجام گرفت و تا رسیدن مصاحبهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری شدند. روایی پژوهش بر اساس شش مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی معادل85 درصد گزارش شد. از تجزیه و تحلیل دادهها چهار مقوله اصلی شامل 1)هدف گذاری، 2)عوامل استعدادیابی، 3)موانع استعدادیابی و 4)عوامل ساختاری و 22 زیر مقوله به دست آمد. میتوان بیان داشت که وجود سامانه جامع مدیریت اطلاعات استعدادیابی ورزش دانش-آموزی بسیار ضروری است زیرا مشخص شد بحث بودجه، جذب حامیان مالی و سرمایهگذاری در برگزاری برنامه استعدادیابی ورزش دانشآموزی معنای مشخصی ندارد،لذا داشتن یک سیستم مدیریت اطلاعات استعدادیابی به مدیران کمک میکند تا با استفاده از خروجی این سیستم کم و کاستیها را تعیین و نسبت به کسب بودجه مازاد از دیگر ارگانها و یا جذب حامیان مالی اقدام نمایند و قبل از برگزاری برنامه استعدادیابی مطمئن شوند که بودجه کلیه فعالیتها را حمایت میکند و دچار کاستی و بدهی نمیشوند. با توجه به نتایج به موجب اینکه قدرت پیشبینی آزمونهای استعدادیابی برای آینده کافی نیست و پیشبینی عملکردهای تخصصی دشوار است، پیشنهاد میگردد در امر استعدادیابی به اصول مطرحشده در ارتباط با آن توجه شود.