فرزاد غفوری؛ فاطمه زرگران خوزانی؛ سمیه حاج ملک؛ محمد حمید ملائی؛ تکتم میرزائیان
چکیده
این پژوهش، از نوع توصیفی و کاربردی است و جامعه آماری آن را گردشگران ورزشی و بازدیدکنندگان بازیهای بومی از شهریور 1400 تا شهریور 1401 در چهار استان خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و قم تشکیل میدهند و از روش نمونهگیری غیرتصادفی برای انتخاب جشنواره بازیهای بومی و تصادفی در دسترس برای بازدیدکنندگان استفاده شد و 360 نفر مشارکت کردند. پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش، از نوع توصیفی و کاربردی است و جامعه آماری آن را گردشگران ورزشی و بازدیدکنندگان بازیهای بومی از شهریور 1400 تا شهریور 1401 در چهار استان خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و قم تشکیل میدهند و از روش نمونهگیری غیرتصادفی برای انتخاب جشنواره بازیهای بومی و تصادفی در دسترس برای بازدیدکنندگان استفاده شد و 360 نفر مشارکت کردند. پرسشنامه شامل 36 سؤال از طریق پرسشنامههای لذتجویی و تجربه گردشگری لیم (2014) و قصد بازدید مجدد لو و همکاران (2020) جمعآوری شد و به روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش تأثیر لذتجویی بر تجربه گردشگری و قصد بازدید مجدد را نشان داد. همچنین مشخص شد تجربه گردشگری (در 7 بعد یادگیری، لذت، رهایی، شادابی، تازگی، مشارکت و فرهنگ محلی) بر قصد بازدید مجدد اثرگذار است. نتایج نیز نشان داد که لذتجویی بهطور مستقیم و غیرمستقیم (با نقش میانجی تجربه گردشگر) بر قصد بازدید مجدد اثرگذار است. میتوان تبیین کرد که انگیزه لذتجویی در گردشگری، تأثیری بیش از رضایت گردشگر دارد و پیشنهاد داد توسعه گردشگری ورزشی، منوط به بهبود تجربه بازدیدکنندگان از ورزشهای محلی و بومی است و اگر امروزه میزان درآمد گردشگری ورزشی و بازدید از فستیوالهای برگزارشده بهاندازه قابلیت آن نیست، شاید به این دلیل است که سیاستگذاران گردشگری شهرهای مذکور در تدوین راهبردهای گردشگری ورزشی، نسبت به ایجاد تجربیات بهیادماندنی گردشگری و برآوردهسازی انگیزه لذتجویی گردشگرانی با نیات متنوع، بیتوجه بودهاند.
لاچین علیزاده؛ محمد نصیری
چکیده
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تعداد 103 فرضیه پژوهشی از تحقیقات نمونه تحقیق استخراج و در سه طبقه عوامل رسانه ای، اجتماعی و گردشگری طبقه بندی شده و در فرایند فراتحلیل وارد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده به صورت جداگانه از نرم افزارهای CMA2 و SPSS استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازه اثر کلی همه عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی برابر 0.277=r است(0.000=p). همچنین بر طبق نتایج، اندازه اثر عوامل رسانه ای برابر0.243=r ، عوامل اجتماعی 0.374=r و عوامل گردشگری برابر 0.225=r بدست آمد که همه اندازه اثرات بر طبق نظر کوهن در حد متوسط ارزیابی شد.از تلویزیون، اینترنت و رسانه های نوین به سبب دسترسی آسان و همچنین برای معرفی پتانسیل های گردشگری و جاذبه های ورزشی یک منطقه می توان بیشترین بهره را برد.