فهیمه ریوندی؛ مهوش نوربخش؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
پراکندگی و پرشماری تحقیقات گذشته پیرامون مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی سبب شده است سیاستگذاران و برنامهریزان نتوانند بر تمامی ابعاد این حوزه جهت سیاستگذاری و برنامهریزی تسلط پیدا کنند. به این دلیل در جامعه ایران، عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانشآموزان ایرانی در فعالیتهای ورزشی فراتحلیل شد. جامعۀ آماری این پژوهش ...
بیشتر
پراکندگی و پرشماری تحقیقات گذشته پیرامون مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی سبب شده است سیاستگذاران و برنامهریزان نتوانند بر تمامی ابعاد این حوزه جهت سیاستگذاری و برنامهریزی تسلط پیدا کنند. به این دلیل در جامعه ایران، عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانشآموزان ایرانی در فعالیتهای ورزشی فراتحلیل شد. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات در دسترس که در فاصلۀ سالهای 1385 تا 1400 در داخل کشور بهصورت پایاننامه و مقاله تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دانشگاه-های سراسر کشور در دسترس بودند تشکیل میدادند. این مطالعات بهصورت هدفمند انتخاب شدند و براساس ملاکهای ورود و خروج و نیز تحلیل حساسیت 101 اندازه اثر از 22 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی هم برای مدل اثرات تصادفی و برای مدل اثرات ثابت برابر با 35/0 بود. یافتهها نشان داد طی سالهای 1392 تا 1395 بیشترین تحقیق در این زمینه انجام شده است، عوامل اجتماعی پرتکرارترین متغیر بررسی شده در زمینۀ مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی بوده است، در بحث عوامل مؤثر شاخص فعالیتبدنی، اعتماد درون خانواده و سرمایه روانشناختی و در بحث موانع مؤثر نگرش والدین به ورزش دختران جزء مهمترین متغیرها هستند و در بیشتر موارد یافتههای تحقیقات گذشته بازتایید و در برخی موارد نقض شد. در نتیجه لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانشآموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت مهمترین متغیرها که بیشترین اندازه اثر را دارند معطوف شود و به این مهم توجه شود که اگر در پژوهشهایی از این نوع، فرضیههای حاضر مورد بررسی و آزمون مجدد قرار گیرد.
محمد رضا پارسامهر؛ محمد سیوان نوری؛ نوید مهتاب؛ کورش ویسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس پیرامون توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش انتخاب گردید. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ راهبرد از نوع کمی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مطالعات انجامشده و در دسترس پیرامون توسعه گردشگری ورزشی تشکیل میدادند. با توجه به ماهیت پژوهش روش نمونهگیری از نوع هدفمند بود و درمجموع 21 پژوهش انتخاب گردید. جهت تجزیهوتحلیل پژوهشهای اولیه از اندازه اثر به تفکیک هر مطالعه، اندازه اثر ترکیبی با دو مدل اثرات ثابت و تصادفی استفاده شد. شاخص اندازه اثر شاخص r بود که با کمک نرمافزار CMA نسخه 2 محاسبه شد.
نتایج نشان داد بیشترین تأثیر در بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با اندازه اثر 786/0 متعلق به عامل خدمات است و پسازآن عاملهای جاذبههای مربوط به کوهنوردی و غارنودی و مدیریت در رتبههای دوم تا سوم قرار داشتند. همچنین مشخص گردید که عامل اطلاعرسانی کمترین تأثیر را بر توسعه گردشگری ورزشی دارد. بر مبنای نتایج تحقیق به مسئولان گردشگری ورزشی پیشنهاد میشود در طرح برنامههای توسعه گردشگری به پیشرفت و بهبود خدمات به عنوان مهمترین نهاده مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی توجه و اهتمام گردد.
لیلا کرم زاده؛ محمد نصیری
چکیده
پژوهش حاضر به منظور فراتحلیل عوامل و موانع موثر بر خصوصی سازی ورزش در ایران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه منابع چاپ شده در بازه زمانی یک دهه اخیر از سال1390 تا 1399 بود. از بین تحقیقات گزارش شده تعداد 15 منبع به شیوه تمام شماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تحلیل داده ها با کمک نرم افزارهای CMA2 و SPSS24 ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور فراتحلیل عوامل و موانع موثر بر خصوصی سازی ورزش در ایران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی و فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه منابع چاپ شده در بازه زمانی یک دهه اخیر از سال1390 تا 1399 بود. از بین تحقیقات گزارش شده تعداد 15 منبع به شیوه تمام شماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تحلیل داده ها با کمک نرم افزارهای CMA2 و SPSS24 انجام شد. نتایج فراتحلیل نشان داد اندازه اثر ترکیبی با مدل اثرات تصادفی برای موانع خصوصی سازی برابر 0.295و برای عوامل موثر در خصوصی سازی برابر 0.726 است که هر دو مقدار در سطح 0.01 معنادار بوده و طبق طبقه بندی کوهن به ترتیب نشانگر اندازه اثر کوچک و بزرگ هستند. نتایج آزمون کوکران و مجذور I نشان دهنده ناهمگنی بالا در مطالعات بود. همچنین آزمون ایمن از خطای روزنتال، بررسی خطای سوگیری انتشار نمودار قیفی و عرض از مبدا رگرسیون ایگر نشان دهنده عدم سوگیری انتشار در مطالعات بودند. از بین عوامل، متغیر مدیریتی با اندازه اثر0.802 و از بین موانع، متغیر اقتصادی با اندازه اثر 0.438 بیشترین تاثیر را بر خصوصی سازی ورزش کشور داشتند. از آنجا که موضوع خصوصی سازی از مباحث بسیار پیچیده و چندوجهی است، استفاده از مشاوران ورزشی- اقتصادی قوی و مجرب می تواند زمینه های خصوصی شدن ورزش کشور را فراهم کند. برای سرعت بخشیدن به روند خصوصی سازی، تنظیم قوانین و مقررات روشن و شفاف مرتبط با اجرای سیاست های خصوصی سازی ورزش می تواند بسیار موثر و مفید باشد.
لاچین علیزاده؛ محمد نصیری
چکیده
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تعداد 103 فرضیه پژوهشی از تحقیقات نمونه تحقیق استخراج و در سه طبقه عوامل رسانه ای، اجتماعی و گردشگری طبقه بندی شده و در فرایند فراتحلیل وارد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده به صورت جداگانه از نرم افزارهای CMA2 و SPSS استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازه اثر کلی همه عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی برابر 0.277=r است(0.000=p). همچنین بر طبق نتایج، اندازه اثر عوامل رسانه ای برابر0.243=r ، عوامل اجتماعی 0.374=r و عوامل گردشگری برابر 0.225=r بدست آمد که همه اندازه اثرات بر طبق نظر کوهن در حد متوسط ارزیابی شد.از تلویزیون، اینترنت و رسانه های نوین به سبب دسترسی آسان و همچنین برای معرفی پتانسیل های گردشگری و جاذبه های ورزشی یک منطقه می توان بیشترین بهره را برد.