الهه سعادتی فرد؛ الهام فسنقری
چکیده
ورزش تفریحی زنان بهدلیل اهمیت و نقش زنان در جامعه به عنوان یکی ازموضوعات اساسی در حیطۀ ورزش و اوقات فراغت قلمداد میشود؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تحلیل عوامل موثر بر توسعه ورزش تفریحی زنان ایران با استفاده از تکنیک دیمتل میباشد.روش پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیة خبرگانی که در زمینة ...
بیشتر
ورزش تفریحی زنان بهدلیل اهمیت و نقش زنان در جامعه به عنوان یکی ازموضوعات اساسی در حیطۀ ورزش و اوقات فراغت قلمداد میشود؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تحلیل عوامل موثر بر توسعه ورزش تفریحی زنان ایران با استفاده از تکنیک دیمتل میباشد.روش پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیة خبرگانی که در زمینة ورزشهای تفریحی و ورزش زنان، تخصص علمی و عملی داشتند، تشکیل میدادند که تعداد نمونه تا حد رسیدن به اشباع نظری (17 نفر) برای مصاحبه ادامهیافت و در بخش کمّی با استفاده از نظر 12 نفر از کارشناسان و خبرگان، رابطه میان متغیرهای شناسایی شده، با استفاده از تکنیک دیمتل بررسی شد. ابتدا با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و با استفاده از مصاحبههای کیفی و توزیع پرسشنامههای نیمه باز، فهرست عوامل موثربرتوسعه ورزش تفریحی زنان ایران تهیه شد. سپس عوامل شناسایی شده بااستفاده از مدل پیشنهادی دیبوسچر (2006) در 3 سطح کلان، میانی و خرد طبقهبندی شدند. پرسشنامه طراحی شده شامل 11 عامل مدیریت کلان، مسائل سیاسی،مسائل اقتصادی،مسائل فرهنگی- اجتماعی، مدیریت و رهبری، مدیریت مالی، زیرساختها و امکانات،رسانه و تبلیغات، علمی-آموزشی، عوامل درون فردی و عوامل برون فردی بود که با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی و تأثیر و تأثر متغیرهای مدل، تعیین شد و در نهایت عوامل مهم و تاثیرگذار شناسایی شدند. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل مدیریت و رهبری، مدیریت کلان، مسائل فرهنگی- اجتماعی و رسانه و تبلیغات بیشترین تعامل را با سایر عوامل مورد مطالعه دارند؛ لذا اهمیت آنها در سیستم بیشتر است
عارفه خواجه بافقی؛ علیمحمد صفانیا؛ محسن باقریان؛ سید صلاح الدین نقشبندی
چکیده
تحول دیجیتال در جامعه ی امروزی به مسئلهای بنیادین مبدل شده است و شکل کلی مشارکتهای ورزشی را با تغییر مواجه ساخته است. با توجه به اهمیت ورزش تفریحی، این نوع تحول می تواند در مشارکت افراد در این فعالیتها نقش مهمی ایفا کند. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در طراحی مدل تحول دیجیتال در فعالیت های ورزشی- تفریحی ...
بیشتر
تحول دیجیتال در جامعه ی امروزی به مسئلهای بنیادین مبدل شده است و شکل کلی مشارکتهای ورزشی را با تغییر مواجه ساخته است. با توجه به اهمیت ورزش تفریحی، این نوع تحول می تواند در مشارکت افراد در این فعالیتها نقش مهمی ایفا کند. هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر در طراحی مدل تحول دیجیتال در فعالیت های ورزشی- تفریحی در سطح جامعه است. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی بود، که با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی)،در بازه زمانی فروردین 1401 الی آذر 1401 انجام شد. روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی و با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد و رویکرد گلیزر انجام گرفت. روش تحقیق کمی از نوع همبستگی و با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری انجام پذیرفت. افراد مشارکت کننده شامل 11 نفر بودند که از میان اساتید دانشگاه، متخصصان فناوری اطلاعات و فعالان در این حوزه، با استفاده از روش هدفمند، انتخاب شدند. سپس عوامل با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، دستهبندی و طبقهبندی شدند. با توجه به اولویت بندی انجام شده در این تحقیق، به ترتیب فرآیندهای تحول دیجیتال با وزن360/0 در اولویت اول، زیرساخت های اساسی با وزن 248/0 در اولویت دوم، محیط دیجیتال با وزن 168/0 در اولویت سوم، تسهیل کننده ها با وزن087/0 قرار گرفتند. پیشنهاد میشود با توجه به اولویت بدست آمده برای طراحی مدل تحول دیجیتال در ورزش تفریحی، ابتدا فرآیندهای یافت شده، مورد بررسی و بازنگری قرارگیرند، سپس زیرساختهای لازم برای توسعه تحول دیجیتال در ورزش تفریحی توسط ذینفعان فراهم گردد.
محسن اسمعیلی؛ طهماسب شیروانی؛ شمس الدین رضایی؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف از تحقیق، بررسی و آسیبشناسی فرآیند موجود برنامه ریزی در اوقات فراغت مردم استان تهران و ارائه الگوی مطلوب می باشد. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران مربوط به برنامه ریزی اوقات فراغت در سازمانهای متولی ورزش استان تهران بودند. نمونه آماری را ...
بیشتر
هدف از تحقیق، بررسی و آسیبشناسی فرآیند موجود برنامه ریزی در اوقات فراغت مردم استان تهران و ارائه الگوی مطلوب می باشد. روش تحقیق از نوع اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است که از تکنیک نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری کلیه صاحب نظران مربوط به برنامه ریزی اوقات فراغت در سازمانهای متولی ورزش استان تهران بودند. نمونه آماری را مدیران و کارشناسان برنامه ریزی اداره کل ورزش و جوانان، هیات های ورزشی و سازمان ورزش شهرداری و اعضای هیات علمی صاحب نظر در حوزه اوقات فراغت و ورزش به تعداد 21 نفر تشکیل می دادند. برای نمونهگیری از روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی تا اشباع نظری و برای جمعآوری دادهها از مطالعه مبانی نظری و مصاحبه بهره گرفته شد. نتایج بیانگر آن بود که مقوله برنامه ریزی فراغت با محوریت ورزش به عنوان پدیده محوری میتواند نقش محوری در ارتباط سایر مقوله ها با هم داشته باشد. لزوم برنامه ریزی مبتنی بر نیازهای جدید مصرف کنندگان تاکید شد و راهبردهای برنامه ریزی مبتنی بر مشتری، مبتنی بر بر رویکرد، مبتنی بر مطالعات تطبیقی، مبتنی بر ساختار و مبتنی بر محیط به عنوان اصلی ترین راهبردها مورد توجه قرار گرفت. در نظر گرفتن این راهبردها می تواند پیامدهای مثبت فردی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی به همراه داشته باشد.