صدیقه صالحی؛ مینا مستحفظیان؛ مسعود نادریان جهرمی؛ شهرام عروف زاد
چکیده
جانشینپروری فرایندی استراتژیک است که میتواند موجب تضمین کیفیت منابع انسانی شود و توانایی استفاده از قابلیتهای کارکنان را به حداکثر برساند با این حال مدیریت و توسعه جانشین پروری در سازمانهای ورزشی با موانع متعددی روبرو میباشد لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد. ...
بیشتر
جانشینپروری فرایندی استراتژیک است که میتواند موجب تضمین کیفیت منابع انسانی شود و توانایی استفاده از قابلیتهای کارکنان را به حداکثر برساند با این حال مدیریت و توسعه جانشین پروری در سازمانهای ورزشی با موانع متعددی روبرو میباشد لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان ایران میباشد. بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان کشور بودند و از روش نمونهگیری هدفمند نظری با تکنیک گلوله برفی و بر اساس معیار اشباع نظری استفاد شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه ماتریس خودتعاملی ساختاری بود. دادهها در بخش اول با استفاده از روش تحلیل مضمون و در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی شدند. همچنین با استفاده از مدل ساختاری تفسیری اقدام به سطحبندی موانع شناسایی شده گردید. موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان کشور به عنوان مضمون فراگیر شامل 54 مضمون پایه و 7 مضمون سازماندهنده (عدم وجود فرهنگ شایسته سالاری، موانع فردی، ضعف مدیریتی، موانع اقتصادی، موانع قانونی، موانع ساختاری و موانع سیاسی-ارتباطی) میباشد که در 5 سطح طبقهبندی شدند و مشخص شد اساسیترین موانع توسعه جانشینپروری در ادارات کل ورزش و جوانان کشور موانع ساختاری، موانع اقتصادی و ضعف مدیریتی هستند. با تمرکز بر رفع موانع شناسایی شده، میتوان استمرار کیفیت منابع انسانی در ادارات کل ورزش و جوانان کشور را انتظار داشت
محمد پورکیانی؛ صفورا صباغیان راد؛ علی افروزه
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان مطالعه کجرویهای فرهنگی در محیط ورزش و با هدف شناسایی علل بروز و راهکارهای حل این کجروی ها انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجراء از نوع تحلیل مضمون است. مشارکتکنندگان در تحقیق مدیران و مسئولان ورزشگاهها، تیمها و ادارات ورزشی، لیدرها، ورزشکاران و مربیان، تیم داوری، پلیس ورزشگاهها، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با عنوان مطالعه کجرویهای فرهنگی در محیط ورزش و با هدف شناسایی علل بروز و راهکارهای حل این کجروی ها انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر راهبرد کیفی و از نظر اجراء از نوع تحلیل مضمون است. مشارکتکنندگان در تحقیق مدیران و مسئولان ورزشگاهها، تیمها و ادارات ورزشی، لیدرها، ورزشکاران و مربیان، تیم داوری، پلیس ورزشگاهها، تماشاگران و هواداران، پیشکسوتان ورزشی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران و متخصصین فرهنگ و ورزش، خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان، روزنامه نگاران، کارکنان محیط های ورزشی بودند. یافتههای این تحقیق نشان داد مضامین اصلی انواع کجروی شامل مضامین فرعی کجروی بالفعل (کجروی کلامی، فیزیکی، آگاهانه، وندالی) و کجروی بالقوه (کجروی طبیعی، ناآگاهانه، پنهان)، مضامین اصلی علل کجروی شامل مضامین فرعی عوامل زمینهای (پایگاه اجتماعی- اقتصادی، تنزل اخلاقمداری، تنزل جایگاه و نقش فرهنگ، شرایط نابسامان، ضعف قانون)، عوامل رفتاری (اقدامات رسانهای، ضعف برنامهریزی، تبعیض، ضعف نظارت و کنترل، ضعف مدیریتی)، عوامل ساختاری (تغییر پارادایمی، نبود شایسته سالاری، ناهمسویی شناختی، ناهمسویی نهادی)، مضامین اصلی راهکارهای کجروی شامل مضامین فرعی بازسازی شناختی (بازتعریف و احیاء فرهنگی، بازنگری و تدوین قانون)، انطباق و سازگاری (شایستهگماری، حاکمیت نگاه ارزشمدارانه،همسویی استراتژیک)، اثربخشی اقدامات فرهنگی (تربیت و آموزش، مدیریت فرهنگی، کنترل و نظارت اجتماعی) بودند.
سمیه محمدی؛ بهزاد ایزدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی چالش های ساختاری جذب و حفظ حامی مالی در ورزش های حرفه ای حاشیه ای ایران بود. روش تحقیق از نوع (آمیخته) کیفی و کمی و به صورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل صاحب نظران حوزه ورزش (رؤسا، نواب رئیس، دبیران و مدیران بازاریابی فدراسیون ها و مدیران و معاونین وزارت) بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی چالش های ساختاری جذب و حفظ حامی مالی در ورزش های حرفه ای حاشیه ای ایران بود. روش تحقیق از نوع (آمیخته) کیفی و کمی و به صورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل صاحب نظران حوزه ورزش (رؤسا، نواب رئیس، دبیران و مدیران بازاریابی فدراسیون ها و مدیران و معاونین وزارت) بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و مصاحبه عمیق با ۲۴ شرکت کننده تا اشباع نظری صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک کدگذاری و نرم افزار NVIVO10 استفاده شد. پس از شناسایی چالش ها، با هدف رتبه بندی آن ها پرسشنامه AHP طراحی و در اختیار ۱۶ نفر از خبرگان صنعت ورزش و بازاریابی قرار گرفت. یافته ها نشان داد چالش های ساختاری جهت جذب حامی مالی در ورزش های حرفه ای حاشیه ای در ۱۰ مضمون و چالش های ساختاری جهت حفظ حامی مالی در ورزش های حرفه ای حاشیه ای در ۸ مضمون شناسایی و به روش AHP اولویت بندی شدند. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، به مدیران پیشنهاد میشود هنگام تصمیمگیری در زمینه بازاریابی، بهویژه جذب و حفظ حامیان مالی، به پیامدهای بلندمدت آن برای سازمان توجه کنند. تصمیماتی که آگاهانه و با دقت گرفته می شود می تواند افراد را برای دستیابی به اهداف مشترک سازمانی گرد هم آورد.
ارسلان چولکی؛ رمضان کریمی
چکیده
درحوزه ورزش بنا به تحولات سریع فنآوری، دانش محور شدن امور و رقابت شدید، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته براساس معیارهای خاص یکی از مهمترین وحساسترین مسائل در فرآیند کار فدراسیونهای ورزشی میباشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی پیشرانهای انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی درایران است. این پژوهش، گاربردی، کیفی و دارای رویکرد استقرایی ...
بیشتر
درحوزه ورزش بنا به تحولات سریع فنآوری، دانش محور شدن امور و رقابت شدید، انتخاب و انتصاب مدیران شایسته براساس معیارهای خاص یکی از مهمترین وحساسترین مسائل در فرآیند کار فدراسیونهای ورزشی میباشد. هدف اصلی این مطالعه شناسایی پیشرانهای انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی درایران است. این پژوهش، گاربردی، کیفی و دارای رویکرد استقرایی بود. به منظورتجزیه وتحلیل دادههای حاصل ازمصاحبههای نیمهساختاریافته، ازروش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، افراد مطلع فدراسیونهای ورزشی واعضاء هیات علمی دانشگاهها بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی، انتخاب شدند و دادههای حاصل از مصاحبههای نیمه ساختاریافته پس از مصاحبه بیست وسوم به اشباع رسید. نتیجة تحلیل دادههای کیفی، شناسایی123 کدمفهومی، 65 مضمون پایه و7 مضمون سازمان دهنده شامل«پارامترهای اجتماعی- ارتباطی»، «الزامات تخصص ورزشی »، مهارتهای ارتباطی »، «رفتار سیاسی»و «تواناییهای مدیریتی»، «مدیریت سرمایه فکری» و «پارامترهای شخصیتی» بود که در قالب یک مدل ارائه شدند. درپایان علاوه بر طراحی و ارائه مدل شبکه مضامین پژوهش، مشخص گردید که تواناییهای مدیریتی با 408 بارتکرار بیشترین نقش و رفتار سیاسی با61 بار تکرار، کمترین نقش را در انتخاب روسای فدراسیونهای ورزشی داشته است
علیرضا زمانی نوکاآبادی؛ شهرام عروف زاد؛ رسول نظری؛ احمدرضا موجدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تایید مضامین مربیگری ورزش با استفاده از رویکرد آمیخته بود. مشارکت-کنندگان بخش کیفی شامل بیست نفر از مربیان و ورزشکاران بودند که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کمی با استفاده از دادههای مرحله ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تایید مضامین مربیگری ورزش با استفاده از رویکرد آمیخته بود. مشارکت-کنندگان بخش کیفی شامل بیست نفر از مربیان و ورزشکاران بودند که معیارهای خاص پژوهش را داشتند، به صورت هدفمند برای مصاحبههای عمیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. در مرحله کمی با استفاده از دادههای مرحله کیفی پرسشنامهای تهیه و پس از اخذ تایید روایی محتوایی متخصصان توسط 380 پاسخگو کامل شد. نتایج مدل معادلات ساختاری، کلیه مضامین را تایید کرد. سه مضمون پایه به ترتیب شامل بینفردی، درونفردی و محیطی بود. مضامین بینفردی شامل مدیریت (سازماندهی، بهکارگیری، هدایت، برنامهریزی، ارزیابی)، مهارتهای مربیگری (انسانی-ارتباطاتی، فنی-آموزشی، ادراکی-رهبری و سیاسی)، رفتار مربیگری (هدایتی-اجتماعی، حمایتی-فرهنگی، رفتارهای ویژه)، روابط اجتماعی (با همکاران، ذینفعان، ورزشکاران، رسانهها) و بود. مضامین درونفردی شامل ویژگیهای فردی (روانی، اخلاقی، شخصی)، فلسفه (تفکر هنرمندانه، عشق به کار، باورها و ارزشهای مرکزی)، دانش مربیگری (قابلیت انتقال دانش؛ تئوریک، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، داشتن روحیۀ پژوهشگری، کارآموزی) بود. مضمون محیطی شامل ایفای نقش (الگو، تخصصگرایی، معلمی)، موقعیت مسابقه (تاکتیک، راهبرد، آمادگی لجستیک برای مسابقه، تنتیجهگرایی)، موقعیت تمرین (آموزش تاکتیک، آموزش تکنیک، افزایش آمادگی جسمانی)، و شرایط محیطی (هدف ورزش، محیط ورزش، شاگردان) بود. یافتهها نشان داد علاوه بر مواردی که به فرد مربی مرتبط است، آنها نقشها، وظایف و فعالیتهای متعدد و متفاوتی دارند پس نیاز دارند همانند یک رهبر ارکستر، از دانش و هنر خود برای بسترسازی مولفههای مورد نیاز برای هر موقعیت خاص استفاده نماید.