سید محمدحسین رضوی؛ مسعود فریدونی
چکیده
هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی کیفی برنامهریزی اقتصادی باشگاههای فوتبال کشور بود. در این تحقیق از رهیافت نظام مند استفاده شد و دادههای تحقیق به واسطه مصاحبه با متخصصان جمعآوری گردید و دادههای استخراج شده از مصاحبه بعد از طی مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مفاهیم و مقولهها در قالب الگوی کیفی ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی کیفی برنامهریزی اقتصادی باشگاههای فوتبال کشور بود. در این تحقیق از رهیافت نظام مند استفاده شد و دادههای تحقیق به واسطه مصاحبه با متخصصان جمعآوری گردید و دادههای استخراج شده از مصاحبه بعد از طی مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مفاهیم و مقولهها در قالب الگوی کیفی طراحی شدند. ابعاد الگوی کیفی شامل شرایط علّی (شرایط باشگاه، دبیرخانه اقتصادی، برنامهریزی دنبالهای، تطبیق اقتصادی، سیستم اقتصادی)، شرایط زمینهای (چشم انداز محیطی، مشارکت متخصصان، برنامهریزی مشارکتی، محیط پویای اقتصادی)، شرایط مداخلهگر (فرهنگ برنامهریزی اقتصادی، نگرش اقتصادی)، راهبردها (تخصیص منابع پولی، کارکرد اقتصاد فوتبال، برنامهریزی نقدینگی، برنامه سرمایهای) و پیامدها (رشد اقتصادی، هدایت کیفی سرمایه، کنترل هزینه، گسترش سیستم اقتصادی باشگاه، توسعه اقتصادی) بود که براساس آن الگوی کیفی برنامهریزی اقتصادی باشگاههای فوتبال طراحی و اعتبار یابی شد. براساس یافتهها برنامهریزیهای اقتصادی بواسطه روندی خلاق و نوآور تغییرات تدریجی و محدودی را ایجاد میکند که زیربنای توسعه مالی بلند مدت برای باشگاه خواهد بود.
قدرت الله باقری؛ علی مقدم زاده؛ حسن اسدی دستجردی؛ حسن الماسی؛ مجید جاوید
چکیده
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن ...
بیشتر
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن حوزه پژوهش و نبود مطالعهای جامع درباره سرمایهگذاری مقاصد گردشگری ورزشی، پژوهش حاضر با رویکردی کیفی انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و اقتصاد، مدیران اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و ورزش و جوانان، مدیران استانداری، شهرداری، نمایندگان ادوار مجلس و مدیران آژانسهای گردشگری در استان اردبیل تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونههای تحقیق از نمونهگیری گلوله برفی، افراد سیاسی مهم، موارد بحرانی، نمونهگیری ملاکی و نظری بهره گرفته شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. پس از انجام 21 مصاحبه، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت نظاممند و با استفاده از روش تحلیل تماتیک در محیط نرمافزار Nvivo 12 Plus صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 48 کد شناسایی گردید که با توجه به اهمیت در 4 طبقه اصلی دستهبندی شدند. نتایج این پژوهش راهکارهای مناسبی در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان استان قرار داده و با اجرای آنها میتوانند سرعت توسعه اقتصادی مقاصد گردشگری استان اردبیل را افزایش دهند.
پرویز ملکی؛ چنور ظهرابی؛ ذبیح اله صدفی؛ علیرضا جهانگیری
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین جامعهشناختی عوامل موثر بر نگرش به عملکرد توسعهای دولتمردان در ایران میباشد. این روش بر اساس هدف کاربردی و از نوع پیمایشی بود. 390 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی- شهر زنجان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. اعتبار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین جامعهشناختی عوامل موثر بر نگرش به عملکرد توسعهای دولتمردان در ایران میباشد. این روش بر اساس هدف کاربردی و از نوع پیمایشی بود. 390 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه دولتی- شهر زنجان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها میدانی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بود. اعتبار ابزار تحقیق به روش صوری و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ (8/0) تأیید گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS با به کارگیری آمارهاى توصیفى شامل جداول فراوانى، میانگین، واریانس و برای آزمون فرضیه ها، R پیرسون و رگرسیون انجام شده است. الف) براساس تحلیل رگرسیون: نگرش دانشجویان، به عملکرد توسعهای دولتمردان، در بین دانشجویان میانسال (13/0+)، ( به ترتیب بیشترین اثر) به: (نگرش به توسعه سیاسی (49/.+)، نگرش به توسعه اقتصادی (44/.+) و شرکت در انتخابات (14/0+) بستگی دارد. ب) از بین متغیرهای مستقل واردشده در مدل رگرسیون و متغیرهای مستقل خارج از معادله، بیشترین سهم تغییرِ نگرش به عملکرد توسعهای دولتمردان (از مجموع 74 درصد واریانس) مربوط به، نگرش دانشجویان به مدیریت توسعه سیاسی دولت و مدیریت اقتصادی دولت است؛ که در ارتباط مستقیم و افزایشدهندۀ نگرش دانشجویان (مسن و با مشارکت بالا در انتخابات اعم از دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی - شهر زنجان) نسبت به عملکرد توسعهای دولتمردان قرار دارد.