جواد مصطفایی؛ فرزام فرزان؛ اکبر علیوردی نیا
چکیده
مهاجرت نخبههایورزشی را میتوان بعنوان پدیدهای اجتماعی دانست که در دهههای گذشته رشد چشمگیری داشتهاست. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر در این زمینه در جهت طراحی مدل با رویکرد کیفی از نوع فرامطالعه و از مسیر فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل اسناد علمی چاپشده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی در محدوده زمانی ...
بیشتر
مهاجرت نخبههایورزشی را میتوان بعنوان پدیدهای اجتماعی دانست که در دهههای گذشته رشد چشمگیری داشتهاست. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر در این زمینه در جهت طراحی مدل با رویکرد کیفی از نوع فرامطالعه و از مسیر فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل اسناد علمی چاپشده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر داخلی و خارجی در محدوده زمانی 1380 تا 1400 (2001 تا 2022 میلادی) بهتعداد 251 سند بود، که با طی مراحل فراترکیب در نهایت نمونه-ای بهتعداد 19 سند منطبق با معیارهای پذیرش انتخاب شد. یافتههای مطالعههای کیفی منتخب در این زمینه بصورت نظام-مند بررسی و همچنین، مولفهها و مضمونهای تشکیلدهنده از روش تحلیلمحتوا شناسایی و طبقهبندی شد. روایی نتایج تحقیق با استفاده از فرم Casp و با نظر خبرگان تایید و پایایی دادهها هم از طریق شاخص کوپاکوهن (626/0) محاسبه گردید. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی 155 شاخص اولیه بود که در 27 مفهوم فرعی، 17 مفهوم اصلی و در 2 بعد کلی عوامل رانشی (داخلی) و عوامل کششی (خارجی) طبقهبندی شدند. این نتایج میتواند مبنایی برای تصمیمهای مدیران و برنامهریزان در راستای نگهداشت نخبههایورزشی در کشور باشد.
امیر دانیاری؛ رمضان کریمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی ...
بیشتر
چکیده:باوجود ادبیات غنی در خصوص اخلاق حرفهای درمتون مختلف، ماهیت تحقیقات درعرصه فعالیتهای سازمانی بازرگانی با بار فرهنگی و اقتصادی متفاوت، دچار تغییرات عمده شده است و درنتیجه الگوها و مدل-های موجود اخلاق سازمانی به خوبی شیوة اخلاق تجاری را در این نوع سازمانها را بیان نمیکنند. بنابراین، هدف کلی ارائه پژوهش حاضر، طراحی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران بود. این پژوهش کاربردی و ازنظرنحوه گردآوری دادهها، ازنوع پژوهشهای اسنادی– فراترکیب به شمار میرود. برای شناسایی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران ، تعداد122 مقاله بررسی شدکه ازمیان آنها32 مقاله برای تجزیه وتحلیل نهایی انتخاب شدند. دراین پژوهش، ابتدا244 شاخص معرف اخلاق تجاری مدیران شناسایی و در34 مفهوم و12 مقوله طبقهبندی شدند. برای تعیین وزن شاخصها، از آنتروپی شانون، استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، ابعاد اصلی الگوی اخلاق تجاری مدیران سازمانهای ورزشی ایران، شامل حرفهایگرایی اخلاق محور، آگاهی و اشراف سازمانی، مساله محوری و واقعگرایی در برخورد با مسائل سازمانی، نگاه اخلاقی درتعاملات سازمانی، الزامات مدیریتی اخلاق محور، اتخاذ رفتارهای اخلاقی-مالی، پایبندی به رفتارهای اخلاقی- رفتاری بازار، اخلاقمداری در درآمدهای سازمانی، الزامات اموزشی مبتنی براخلاق، روحیه فسادزدایی واستقرارعدالت، ثبات شخصیتی–رفتاری، بصیرت و توانایی مدیریتی رهبریگونه هستند. مدیران وکارکنان هر روزه با چالش تصمیمگیری اخلاقی مواجه هستند و نتایج این مطالعه میتواند ابعاد گوناگون اخلاق تجاری را در مناسبات سازمان های ورزشی بیان نماید.
بهنام نقی پور گیوی؛ فاطمه نادریان؛ عبدالله روزفراخ
چکیده
تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش صورت پذیرفته است. به منظور تجمیع دانش و ارائه تصویری جامع برای انتخاب رویکردهای کارآمد در این حیطه، هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تفسیر مطالعات علمی پژوهشی_ ترویجی انجام شده در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش ایران از سال 1389 تا سال 1400بود. روش مطالعه کیفی و از توع فراترکیب بود. ...
بیشتر
تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش صورت پذیرفته است. به منظور تجمیع دانش و ارائه تصویری جامع برای انتخاب رویکردهای کارآمد در این حیطه، هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل و تفسیر مطالعات علمی پژوهشی_ ترویجی انجام شده در ارتباط با مسئولیت مدنی در ورزش ایران از سال 1389 تا سال 1400بود. روش مطالعه کیفی و از توع فراترکیب بود. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از مطالعات علمی انجام شده در حوزه مسئولیت مدنی در ورزش استفاده شد. به منظور جست و جوی نظامند مقالات منتشر شده در نشریات و پایگاههای اطلاعاتی از کلید واژه های مرتبط از جمله دو واژه " ورزش" و " مسئولیت مدنی" استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند بود و برای انتخاب مطالعات مناسب از معیارهای ورود و خروج استفاده شد. از میان 52 مطالعه، 25 مطالعه حذف و 27 مطالعه وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شد. بررسیها نشان داد که اشخاص موضوع حقوق ورزش به دو دستهی حقیقی و حقوقی تقسیم میشوند که مطالعات متعددی در ارتباط با مسئولیت مدنی اشخاص حقیقی موضوع حقوق ورزش صورت گرفته و وظایف و مسئولیتهای آنها مشخص شده و راه حلهایی در ارتباط با کاهش مسئولیت آنها ارائه شده است اما در ارتباط با مسئولیت مدنی اشخاص حقوقی مطالعات بسیار محدود بوده و تنها به مطالعه مسئولیت مدنی باشگاههای ورزشی پرداخته شده است و در ارتباط با مسئولیت مدنی سایر اشخاص حقوقی تا جایی که بررسی های این پژوهش نشان میدهد مطالعهای صورت نگرفته است.
صمد گودرزی؛ قدرت الله باقری؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی بود. روش انجام آن آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی به منظور شناسایی ابعاد نقش دولت بر توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر از روش فراترکیب استفاده گردید. در بخش کمی ابتدا با نطرسنجی خبرگان روایی مدل تائید و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی به بررسی برازش ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی بود. روش انجام آن آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی به منظور شناسایی ابعاد نقش دولت بر توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر از روش فراترکیب استفاده گردید. در بخش کمی ابتدا با نطرسنجی خبرگان روایی مدل تائید و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی به بررسی برازش مدل پرداخته شد. در مرحله فراترکیب جامعه موردبررسی پایانتامهها و مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع (35 مورد)، در نظرسنجی خبرگان 7 نفر از خیرگان صاحب نظر در حوزه انرژی تجدیدپذیر و در مرحله تحلیل عاملی مدیران و کارشناسان سازمان انرژیهای تجدیدپذیر، مدیران شرکتهای فعال در حوزه انرژی تجدیدپذیر، مدیران و کارشناسان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و واحدهای تابعه و خبرگان صاحب نظر در انرژی تجدیدپذیر (676 نفر) بودند. روش نمونهگیری در مرحله اول و دوم کلشمار و در مرحله تحلیل عاملی طبقهای بود که بر اساس جدول مورگان 240 نفر محاسبه شد. یافتههای فراترکیب نشان داد دولت از طریق سیستم سیاسی، سیاستها و راهبردهای انرژی، وضعیت اقتصادی دولت، حمایت دولت و ساختار بخش انرژی بر توسعه انرژی سبز در اماکن ورزشی تاثیرگذار است. روایی مدل به روش سیگمای شمارشی 893/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. به طور کلی نتیجه گرفته میشود که نقش دولت در توسعه بکارگیری انرژی تجدیدپذیر در اماکن ورزشی یک نقش سیاستگذاری و حمایتی است تا زمینه لازم برای استفاده اماکن ورزشی از انرژی سبز فراهم شود.