زهرا عبدالوهابی؛ مهدی کهندل؛ عباس خدایاری؛ علی زارعی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و هنجاریابی عوامل موثر در تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق حاضر با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش بود، جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و هنجاریابی عوامل موثر در تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال ایران بود. روش تحقیق حاضر با توجه به هدف تحقیق آمیخته یا به عبارتی ترکیبی است. در این تحقیق ابتدا روش کیفی و سپس روش کمی می باشد. جامعه آماری شامل دو بخش بود، جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید دانشگاه، کارشناسان و صاحب نظران بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با موضوع، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه جامعه تجارت الکترونیک و کارشناسان حوزه بازاریابی ورزشی صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری غیر احتمالی، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 17 نفر بود، همچنین در بخش کمی کارشناسان بازاریابی، بازاریابی ورزشی، آی تی و کارشناسان فدارسیون بودند. بر این اساس 370 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در مرحله کیفی مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزنینشی که کمک نرمافزار Maxqda نسخه 202 تحلیل شد و در بخش کمی نیز ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که این قسمت نیز با نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. . بر مبنای تحلیل دادهها 99 مفهوم اولیه، 19 مقوله اصلی و 6 هسته اصلی شناسایی شد. سپس 6 قضیه نظری براساس مدل پارادایمی نظریه داده بنیاد برای مدل سازی تجارت الکترونیک فدراسیون فوتبال مطرح شد.
امیر محمد داوود زاده؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
تحقیقات نشان داده است اقدامات سازمان ها نظیر ایجاد زیرساخت های محیط زیستی در کاهش اثرات منفی زیست محیطی سازمان ها نقش کمتری ایفا کرده است .هدف از مطالعه حاضر ارائه الگوی نظارت و ارزیابی بر رفتار سازگار با محیط زیست کارکنان فدراسیون فوتبال می باشد. پژوهش حاضــر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصــیفی پیمایشی است که به صورت ...
بیشتر
تحقیقات نشان داده است اقدامات سازمان ها نظیر ایجاد زیرساخت های محیط زیستی در کاهش اثرات منفی زیست محیطی سازمان ها نقش کمتری ایفا کرده است .هدف از مطالعه حاضر ارائه الگوی نظارت و ارزیابی بر رفتار سازگار با محیط زیست کارکنان فدراسیون فوتبال می باشد. پژوهش حاضــر از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصــیفی پیمایشی است که به صورت حال نگر انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه افراد پرسنل فدراسیون فوتبال205 نفر می باشند که به صورت کل شمار بررسی شد.ند ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد مدیریت منابع انسانی سبز (سخاوالکر و تادانی، 2013) می باشد . از نرم افزار Amos برای تجزیه و تحلیل و روابط بین متغیره ها استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سازگار با محیط زیست کارکنان و عملکرد زیست محیطی موثر است و مدل بدست آمده از برازش کافی برخوردار است. بنابراین شیوه هاى مدیریت زیست محیطى بر تعهد سازمانى کارکنان تأثیر مى گذارد . مدیران باید برای ایجاد زمینه های فراگیری دانش سبز در سازمان به استخدام افراد با مهارت ها و توانایی های مناسب بپردازند. فرصت های آموزشی فرهنگ سبز را برای کارکنان مهیا سازند و کارکنان را در معرض برنامه های متنوع آموزشی قرار دهند.
احسان روشن ضمیر؛ علی فهیمی نژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی؛ باقر مرسل
چکیده
هدف تحقیق، تبیین و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر توسعه فوتبال حرفهای ایران با رویکرد AHP بود. روش تحقیق، توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، شامل مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشور، رؤسای هیأت ...
بیشتر
هدف تحقیق، تبیین و اولویت بندی عوامل اثرگذار بر توسعه فوتبال حرفهای ایران با رویکرد AHP بود. روش تحقیق، توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، شامل مدیران عامل باشگاه های لیگ برتر و دسته یک فوتبال کشور، رؤسای هیأت های فوتبال استان ها و مسئولین واحدهای مختلف فدراسیون فوتبال، برابر با 90 نفر بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 15 عامل موثر بر توسعه فوتبال حرفه ای در ایران بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (767/0α=). برای تحلیل عاملی تاییدی عوامل از نرم افزار لیزرل و برای اولویت بندی عوامل شناسایی شده از تکنیک AHP استفاده شد. یافته ها نشان داد که 15 عامل به ترتیب در محورهای اقتصادی، مدیریتی، حقوقی، هواداری و رسانه ای بر توسعه فوتبال حرفه ای اثرگذار است. از بین شاخص های اقتصادی، تجاری سازی و خصوصی سازی باشگاه ها و از بین شاخص های مدیریتی، تدوین و اجرای خط مشی توسعه حرفه ای در اولویت اول قرار گرفتند. می توان گفت که تمرکز مدیران بر عوامل و شاخص های اقتصادی و مدیریتی می تواند به توسعه فوتبال حرفه ای کمک نماید.
قاسم جعفری؛ سید احسان امیرحسینی؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف پژوهش، طراحی مدل توسعه فوتسال ایران با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 تن بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولان و کارشناسان کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال و هیأتهای استانی، ...
بیشتر
هدف پژوهش، طراحی مدل توسعه فوتسال ایران با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 18 تن بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولان و کارشناسان کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال و هیأتهای استانی، رؤسای هیأتهای فوتبال استانها، مدیران و مربیان تیمهای ملی فوتسال و مدیران باشگاههای لیگ برتر و دسته اول فوتسال ایران، برابر با 132 تن بودند که به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (90/0α=). جهت مدلیابی عوامل از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل میک مک استفاده شد. یافتهها نشان داد که 30 عامل در حیطههای محیطی و تجهیزاتی، منابع انسانی، مالی و اقتصادی، عوامل ساختاری، کارراهه، تعاملات، نگرشی و حمایتی و فرایندهای اجرایی بر توسعه فوتسال ایران اثرگذار است و این عوامل در پنج سطح ساختاردهی شدند که عوامل محیطی و تجهیزاتی، منابع انسانی و مالی و اقتصادی در پایینترین سطح و عوامل نگرشی و حمایتی و فرایندهای اجرایی در سطح اول مدل قرار گرفتند. میتوان گفت، استانداردسازی و افزایش سالنهای فوتسال، توسعه و بهرهوری منابع انسانی فنی، تخصصی و مدیریتی فوتسال، خصوصی سازی باشگاهها و درآمدزایی پایدار، دستیابی به دیگر عوامل را تسهیل و توسعه فوتسال را هموار خواهد کرد.
علیرضا عباسی؛ سپیده قطنیان؛ مطهره مصلحی
چکیده
اهمیت ورزش در پرورش نسل جوان به عنـوان سـرمایه انسـانی هـر کشـور مـورد توجـه کشورهای صنعتی و ثروتمند بودهاست و این کشورها در زمینه برنامهریزی ایجاد تجهیزات ورزشـی و سرمایه گذاریهای زیربنایی در ورزش پیشرو میباشند و درواقع همین امر موجب تـداوم موفقیت این کشورها در میادین بین المللی شـدهاسـت. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مسیر ...
بیشتر
اهمیت ورزش در پرورش نسل جوان به عنـوان سـرمایه انسـانی هـر کشـور مـورد توجـه کشورهای صنعتی و ثروتمند بودهاست و این کشورها در زمینه برنامهریزی ایجاد تجهیزات ورزشـی و سرمایه گذاریهای زیربنایی در ورزش پیشرو میباشند و درواقع همین امر موجب تـداوم موفقیت این کشورها در میادین بین المللی شـدهاسـت. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مسیر های موفقیت فوتبال ایران بود. تحقیق حاضر کاربردی و به صورت کیفی-کمّی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مدیران ورزشی، مدیران فدراسیون فوتبال و اساتید دانشگاه و فعالان در ورزش از سراسر کشور بودند. نمونهگیری به شیوه نمونهگیری گلوله برفی بوده به صورت هدفمند و غیرتصادفی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش از 22 استاد خبره(4زن و18 مرد) تشکیل شده است. با بررسی کدهای بازی که در هر یک از گروه های ششگانه (شرایط علی، شرایط زمینه ای، استراتژی های عمل و اقدامات اساسی، پیامدها، راهبردها و شرایط مداخلهگر) قرار گرفتند، مشخص شد که این کدها قابلیت انتساب به یک طبقه بالاتر از انتزاع را دارند. نتایج نشان داد که استعدادیابی، توجه به عوامل اقتصادی، استفاده از اخلاق مداری و جهت گیری سیاسی، ویژگی های ژنتیکی و انگیزه در رسیدن به موفقیت، بهبود عوامل اجتماعی و فرهنگی، گسترش روابط بین سازمان ها، استفاده از مدیران نخبه، برنامه ریزی استراتژیک و جذب منابع انسانی متخصص به منظور ارتقاع سطح مدیریت، استفاده از مدرسان خارجی، پرورش مربیان در تمام سطوح و در نهایت نظارت بر اماکن، تأسیسات ورزشی و اداری فدراسیون و توزیع عادلانه اماکن موردنیاز میتواند در موفقیت فوتبال نقش اساسی ایفا نماید.
محمد الیاس انصاری نیا؛ مینا حکاک زاده؛ سید جلیل میریوسفی
چکیده
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه فوتبال پایه ایران بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت کیفی با روش داده بنیاد، بر اساس نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و انجام 17 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) بهصورت همزمان کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دستهبندی شد و درنهایت ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائه مدل توسعه فوتبال پایه ایران بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و دادهها بهصورت کیفی با روش داده بنیاد، بر اساس نمونهگیری هدفمند از نوع نظری و انجام 17 مصاحبه عمیق گردآوری شد و بر اساس روش پیشنهادی استراس و کوربین (2011) بهصورت همزمان کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام و عوامل و شاخصها دستهبندی شد و درنهایت مدل تحقیق ترسیم گردید. یافتهها نشان داد که مدل توسعه فوتبال پایه ایران، دارای 27 مقوله اصلی و 97 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است. همچنین بر اساس یافتهها جذابیت و جایگاه فوتبال در بین مردم، ساختار سازمانی و اقدامات فدراسیون فوتبال بهعنوان عوامل زمینهای، استعدادیابی، عوامل انگیزشی فردی، عوامل انگیزاننده سازمانی، برنامه اجرایی فوتبال پایه، عدالت محوری، فرصتهای رشد، زمینهای چمن، تجهیزات، مربیان متخصص فوتبال پایه و آکادمیها و مدارس فوتبال بهعنوان عوامل علی و شرایط اقلیمی و فرهنگی، عوامل انگیزشی و نگرشی خانوادهها و پیشرفت رقبا و توسعه فوتبال در جهان بهعنوان شرایط مداخلهگر بر راهبردها تأثیر میگذارند و نیز تحقق راهبردهای سازماندهی، توسعه تعاملات و ارتباطات، توانمندسازی و بهرهوری منابع انسانی، توسعه نظام مدیریت استعداد، درآمدزایی و نظارت و پایش بر پیامدها اثرگذار است. میتوان گفت که توجه به عوامل علی و دستیابی به راهبردها و اجرای آنها، پیامدهایی از قبیل افزایش و استمرار افتخارات فوتبال پایه، پشتوانه سازی برای فوتبال بزرگسالان و توسعه فوتبال حرفهای در پی دارد.
مسعود دامنی؛ وحید رفیعی دهبیدی؛ سمیه عمادی
چکیده
هدف این تحقیق، آیندهپژوهی توسعه فوتبال حرفهای بانوان با روش تحلیل ساختاری بود. پژوهش، پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت کیفی انجام شد. نمونهگیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند بود و با 19 نفر از خبرگان فوتبال حرفهای بانوان مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند تا اشباع نظری انجام شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ...
بیشتر
هدف این تحقیق، آیندهپژوهی توسعه فوتبال حرفهای بانوان با روش تحلیل ساختاری بود. پژوهش، پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت کیفی انجام شد. نمونهگیری بر اساس پنل تخصصی و هدفمند بود و با 19 نفر از خبرگان فوتبال حرفهای بانوان مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند تا اشباع نظری انجام شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و ماتریس تأثیرات متقاطع بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن، با کدگذاری مجدد دادهها توسط دو کدگذار بهغیر از گروه تحقیق و بازنگری و سنجش کدهای احصا شده توسط پنج نفر از مشارکت کنندگان تأیید شد برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار میک مک استفاده شد. یافتهها نشان داد که 49 شاخص در قالب 14 مؤلفه بر توسعه فوتبال حرفهای بانوان اثرگذار است و براساس یافتههای تحلیل اثرات متقابل، مؤلفههای حمایت مالی، عوامل ساختاری، عدالت محوری، منابع انسانی متخصص و فنی–ورزشی، پیشرانهای کلیدی توسعه فوتبال حرفهای بانوان هستند. حمایتهای خانوادهها، سرمایهگذاری بخش خصوصی در فوتبال حرفهای بانوان، مشارکت بانوان در تصمیمگیریها، پرهیز از تبعیض جنسیتی در سیاستگذاریهای فوتبال، ایجاد بستر بروز استعدادها و توانمندسازی منابع انسانی فنی و تخصصی میتواند توسعه فوتبال حرفهای بانوان را ممکن خواهد کرد.
سمیه عمادی؛ ظهراب گوهری؛ مهدی رستگاری
چکیده
هدف پژوهش، تحلیل محیطی و ارزیابی موقعیت فوتبال ساحلی ایران با رویکرد راهبردی بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات راهبردی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود و اطلاعات به صورت میدانی و به روش آمیخته کیفی و کمی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مدیران و مربیان برجسته فوتبال ساحلی در فدراسیون و هیئتهای فوتبال، ...
بیشتر
هدف پژوهش، تحلیل محیطی و ارزیابی موقعیت فوتبال ساحلی ایران با رویکرد راهبردی بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات راهبردی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی بود و اطلاعات به صورت میدانی و به روش آمیخته کیفی و کمی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مدیران و مربیان برجسته فوتبال ساحلی در فدراسیون و هیئتهای فوتبال، برابر با 75 نفر و در بخش کیفی، تعداد 18 نفر از خبرگان بودند. به دلیل محدودیت اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته حاوی عوامل محیطی فوتبال ساحلی بود که روایی آن توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (83α=). برای تعیین موقعیت راهبردی فوتبال ساحلی کشور از ماتریس ارزیابی عوامل درونی و بیرونی استفاده گردید.
یافتهها نشان داد که در فوتبال ساحلی کشور، 8 نقطه قوت، 8 نقطه ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید وجود دارد و موقعیت راهبردی محافظهکارانه حاصل شد. مسئولان باید با بهرهگیری از فرصتها و قوتهایی همچون توسعه مراکز علمی، حمایت دولت و مسئولان از فوتبال، اتصال شمال و جنوب کشور به دریا، جزایر متعدد و بازیکنان و مربیان با تجربه، نسبت به رفع ضعفها و کاهش اثرات تهدیدهایی چون مدیریت و تیمداری غیرحرفهای، عدم وجود برگزاری مسابقات پایه، عدم وجود نظام جامع استعدادیابی و سرمایهگذاری فزاینده رقبا اقدام نمایند.
موعود بنیادی فرد؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی؛ امین دهقان قهفرخی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تدوین برنامه راهبردی کمیته داوران فوتبال ایران است.روش تحقیق حاضرازنوع مطالعات استراتژیک وزمینه یابی بوده که به شکل میدانی وبه روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دو بخش کیفی وکمی بود. بخش کیفی شامل: شورای راهبری واعضای هیأت رئیسه فدراسیون، اعضای کمیته و دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال که تعداد آنها 21 نفر بودوباتوجه به محدودیت جامعه آماری،تمام جامعه به صورت کل شمار به عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفت. بخش کمی شامل:کلیه داوران ملی وبین المللی(مردوزن) که مجموعاً تعداد آنها حدود 255 نفر میباشد.باتوجه به محدودیت اعضای جامعه،تعدادنمونه این تحقیق باتعداد جامعه برابرمی باشد و نمونه گیری به صورت کل شمار صورت گرفت.نحوه جمع آوری اطلاعات دربخش کیفی انجام جلسات شورای راهبردی،مصاحبه بانخبگان داوری واستفاده ازپرسشنامه بازجهت بررسی وضعیت موجود کمیته داوران فدراسیون فوتبال،جستجوی اسنادبالادستی واینترنتی نسبت به بررسی ادبیات موضوع وپیشیینه تحقیق با هدف شناخت وضعیت مطلوب برای تدوین برنامه راهبردی مبادرت شد.دربخش کمی پرسشنامه پژوهش با کمک متخصصان مدیریت ورزشی وداوری فوتبال به روش محققساخته طراحی شد.روایی پرسشنامه ازطریق نظر استادان وخبرگان وپایایی(با آزمون آلفایکرونباخ 93%)تأییدگردید.پس ازتجزیه وتحلیل نقاط قوت،ضعف،فرصت و تهدید نسبت به تشکیل ماتریس ارزیابی هریک ازعوامل داخلی وخارجی اقدام ومحرزشدکه کمیته داوران فدراسیون فوتبال درموقعیتST یارقابتی قرار داردوتعداد 10راهبرد شامل: 1 راهبرد تهاجمی، 6 راهبرد رقابتی،1راهبرد محافظه کارانه و 2راهبردتدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت وتهدیدهابه فرصت هابرای توسعه کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارائه شده است. براساس ارزیابی نمرات راهبردهای کمیته داوران فدراسیون فوتبال درماتریس برنامه ریزی راهبردی(QSPM)، راهبرد ایجاد نظام جبران خدمات به عنوان بهترین راهبرد انتخاب شد.
اسلام کریمی؛ فریده شریفی فر؛ رضا نیک بخش
چکیده
پژوهش حاضر درصدد تدوین علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. از این منظر داده های پژوهش با استفاده از رهیافت پژوهش کیفی و از نوع مطالعه دلفی، با تشکیل پنل13 نفره دلفی از خبرگان و صاحب نظران حوزه ورزش فوتبال و در سطح دانشگاهی و اجرایی که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی انتخاب شده ...
بیشتر
پژوهش حاضر درصدد تدوین علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران بوده است. از این منظر داده های پژوهش با استفاده از رهیافت پژوهش کیفی و از نوع مطالعه دلفی، با تشکیل پنل13 نفره دلفی از خبرگان و صاحب نظران حوزه ورزش فوتبال و در سطح دانشگاهی و اجرایی که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی انتخاب شده بودند؛ از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته یا نیمه استاندارد (در راند اول دلفی) و پرسشنامه بسته( در راندهای دوم تا چهارم دلفی)؛ گردآوری گردید. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل مضمون و از نوع شبکه مضامین در راند اول دلفی و نیز ضریب هماهنگی کندال(W) برای دست یابی به اتفاق نظر و اجماع نهایی خبرگان نسبت به ترتیب اهمیت علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در راندهای بعدی استفاده شده است. جهت اعتبار سنجی یافته های کیفی از روش ارزیابی اعتبار به شیوه ارتباطی و نیز روش ممیزی و برای پایایی سنجی ابزار از روش قابلیت تکرارپذیری و نیز قابلیت انتقال یا تعمیم پذیری استفاده شده است. نتایج پژوهش در چهار راند دلفی نشان داده است که علل تأثیرگذار بر مدیریت راهبردی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران متشکل از علل: ساختاری(کلان) با 10 متغیر، سازمانی(میانه) با 9 متغیر و کنشی(خرد) با 1 متغیر بوده است. لذا تدوین سند راهبردی، توجه به خصوصی سازی ،ایجاد مکانیسم های نظارتی، توجه به حرفه ای گرایی، توانمندسازی نیروی انسانی، اعمال مدیریت دانش و مشارکتی ،توجه به مسائل حقوقی و قانونی و...حائز اهمیت می باشد