محمدرضا غلام زاده؛ نصرالله محمدی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ...
بیشتر
هدف از اجرای پژوهش بررسی نقش ورزش قهرمانی در ایجاد برندملی و تصویرسازی مثبت از کشور ایران در جهان بود. همچنین پژوهش حاضر بر مبنای جستجوی داده، دارای ماهیت کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمیدانشگاه در گروه مدیریت ورزشی و بازرایابی، مدیران وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، ورزشکاران نخبه و مربیان فعال در عرصه ورزش قهرمانی به تعداد 15 نفر تشکیل دادند. مصاحبه با نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب گردید. طبق نتایج پژوهش، براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، ارائۀ مدل نهایی، شامل: بعد ابعاد ورزشی (4کد محوری)، ابعاد عملکردی (3کد محوری)، ابعاد اجتماعی (2کدمحوری)، ابعاد بازاریابی (2کدمحوری)، ابعاد دولتی (2کد محوری)، ابعاد رسانهای (2کد محوری)، ابعاد گردشگری (2کدمحوری) است. لذا پیشنهاد میشود باتوجه به نمایان شدن تاثیر همکاری دستگاه دیپلماسی و دستگاه ورزش در تنظیم تفاهمنامههای بینالمللی ورزشی در توسعه تصویرسازی مثبت از کشور، پیشنهاد میشود هر کدام از سازمانهای مربوطه در شناسایی حدود اختیارات خود، کمک و همکاری در پیشبرد امور و عقد تفاعمنامههای بیشتر با سایر کشورهای دنیا در جهت توسعه تصویرسازی مثبت از کشور بیش از پیش فعالیت نمایند.
آرش گچی؛ فرزاد غفوری؛ غلامعلی کارگر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عوامل سطوح کلان، میانی و خرد در توسعه ورزش قهرمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و بر اساس روش مطالعه از نوع پیمایش میباشد که گردآوری دادهها بهصورت میدانی انجام شد. در بخش نظرسنجی، از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 56 سؤال پیرامون شاخصهای توسعه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی نقش عوامل سطوح کلان، میانی و خرد در توسعه ورزش قهرمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، توسعهای و بر اساس روش مطالعه از نوع پیمایش میباشد که گردآوری دادهها بهصورت میدانی انجام شد. در بخش نظرسنجی، از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. این پرسشنامه شامل 56 سؤال پیرامون شاخصهای توسعه در سطوح کلان، میانی و خرد و همینطور عوامل توسعه مرتبط با فدراسیونها بود که روایی (صوری، محتوایی و غیره) آن با نظر اساتید و متخصصان و روایی سازه آن با تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (872/0= ) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوهبر شاخصهای توصیفی، از تحلیل عاملی تأییدی برای تأیید گویههای پرسشنامه، از آزمون تی تک نمونه و آزمون فریدمن برای مقایسه میانگین و رتبهبندی عوامل استفاده گردید. مقایسه میانگین عوامل نشان داد که بیشترین میانگین و اثرگذاری بهترتیب مربوط به سطح خرد، میانی، فدراسیون و سطح کلان میباشد. بخش عمده مشکلات توسعه ورزش قهرمانی مربوط به عوامل موجود در سطح خرد میباشد، اما در سطح میانی با توجه ویژه به ورزش مدارس و ورزش بانوان میتوان به توسعه ورزش قهرمانی کمک کرد. فدراسیونهای ورزشی نیز با انتخاب صحیح رئیس فدراسیون، ایجاد اماکن ورزشی استاندارد و... میتوانند توسعه ورزش قهرمانی را یاری رسانند. لازم است به رفع مشکلات سطح کلان مثل نسبت مدالآوری به جمعیت، توزیع صحیح بودجه در ورزش و... اهتمام ویژه شود.
ولی علیزاده؛ جواد شهلائی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کیفی پژوهشهای انجام گرفته در حوزه توسعه ورزش قهرمانی به ویژه ورزش هندبال بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع فراترکیب با روش هفت مرحلهای ساندلووسکی و باراسو (۲۰۰۷) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط به تعداد 465 منبع بود که ابتدا تعداد 65 منبع بر اساس عنوان انتخاب شد. سپس 43 منبع بر اساس چکیده گزینش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کیفی پژوهشهای انجام گرفته در حوزه توسعه ورزش قهرمانی به ویژه ورزش هندبال بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع فراترکیب با روش هفت مرحلهای ساندلووسکی و باراسو (۲۰۰۷) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط به تعداد 465 منبع بود که ابتدا تعداد 65 منبع بر اساس عنوان انتخاب شد. سپس 43 منبع بر اساس چکیده گزینش گردید و در نهایت 34 منبع بر اساس محتوا به عنوان منابع مرتبط، به روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج فراترکیب، عوامل موثر بر توسعه ورزش قهرمانی هندبال را در دو محیط درونی (سطح خرد و میانی) و بیرونی (سطح کلان) و در چهار مقوله اصلی شامل عوامل فردی (5 بعد و 24 کد)، عوامل انسانی- مدیریتی (6 بعد و 40 کد)، عوامل مالی- زیرساختی (4 بعد و 46 کد) و عوامل اجتماعی- فرهنگی (6 بعد و 37 کد) طبقهبندی نمود.
در مجموع، می توان گفت که عوامل و مولفههای بهدست آمده از این تحقیق راهنمای خوبی جهت سرمایهگذاری، تصمیمگیری و اتخاذ راهبردهای مناسب توسعه هندبال کشور میتواند باشد.