نازنین راسخ؛ حمید قاسمی؛ سعید جعفری؛ عابد محمودیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و راهبردهای مطلوب حضور بانوان در ورزش قهرمانی انجام شد. این پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس-کوربین بود و مشارکت کنندگان شامل بازیگران مختلف حوزه ورزش قهرمانی زنان از جمله اساتید و پژوهشگران، مدیران و مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیونها، مربیان، ورزشکاران، مالکان تیم و باشگاه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و راهبردهای مطلوب حضور بانوان در ورزش قهرمانی انجام شد. این پژوهش مبتنی بر نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس-کوربین بود و مشارکت کنندگان شامل بازیگران مختلف حوزه ورزش قهرمانی زنان از جمله اساتید و پژوهشگران، مدیران و مسئولان کمیته ملی المپیک و فدراسیونها، مربیان، ورزشکاران، مالکان تیم و باشگاه های بانوان بودند. روش انتخاب شرکت کنندگان نمونه گیری هدفمند بود و مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با 15 نفر از آنان تا رسیدن به اشباع نظری صورت گرفت.
یافته ها حاکی از آن است 18 مقوله فرعی در قالب پنج مقوله اصلی دسته بندی میشوند؛ بهطوری که عوامل علی شامل دستاندازهای مالی و اداری، قواعد حاکم بر ورزش بانوان و فقدان بالندگی مربیان خانم، عوامل زمینه ای شامل ارزشهای جنسیتی خانوادگی، نابرابری جنسیتی و محدودیت فضا و امکانات، عوامل مداخلهگر شامل مسئلهآفرینی فقهی و واکنش منفعلانه در رویارویی با نابرابری، راهبردها شامل تجاری سازی ورزش قهرمانی بانوان، مدیریت استعداد، الگوسازی، حمایت همه جانبه از ورزش قهرمانی بانوان، تعامل سازنده، جامعه پذیری جنسیتی و قانونگذاری در ورزش قهرمانی بانوان و پیامدها نیز شامل توسعه کیفی و کمی ورزش قهرمانی بانوان در داخل و خارج از کشور هستند.
مدل پیشنهادی میتواند به عنوان ابزاری تحلیلی مبنای برنامه ریزی، تصمیم گیری و اقدام در زمینه ورزش قهرمانی بانوان ایران قرارگیرد تا با بهکارگیری راهبردهای متنوع، چالشهای موجود حضور مطلوب بانوان در ورزش قهرمانی مرتفع شوند.
بهناز خیاط؛ فریبا محمدیان؛ نیما ماجدی
چکیده
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی ...
بیشتر
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان پرداخته شد. پس از ساخت پرسشنامه با استفاده از عوامل شناسایی شده و تایید روایی صوری و محتوایی در بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری شامل کلیه بانوان کارآفرین ورزشی کشور و صاحب کسب و کارهای ورزشی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بین آنها توزیع گردید. در مجموع 273 پرسشنامه بازگردانده شد. از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه ها و گویه ها و از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری برای ارزیابی تحلیل عاملی مدل مفهومی تحقیق استفاده شد.
در مجموع 4 عامل پیش برنده در قالب 23 گویه (عوامل پشتیبانی، اجتماعی، فردی و فنآورانه) و 6 عامل بازدارنده در قالب 31 گویه (عوامل فرهنگی، روحیه کارآفرینی، حمایتی آموزشی، مالی اقتصادی، سیاسی قانونی و ساختاری) شناسایی شد و مدل مفهومی تحقیق تایید گردید.
به طور کلی، می توان گفت برای بهبود وتوسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور، توجه به عواملی که رسیدن به مسیر را بهبود می بخشند در اولویت اول و عواملی که مسیر رسیدن به بهبود را کند می کنند، در اولویت بعدی قرار دارند. در پایان، پیشنهادهایی برای برون رفت از این آسیب ها بیان شد.