محبوبه نقوی؛ امیررضا خادم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش طراحی فضاهای عمومی بر بازی و فعالیت بدنی کودکان، نوجوانان در پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته کیفی - کمی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه تحقیق در بخش کیفی، 15 نفر از نخبگانی که پژوهشها و مطالعاتی مرتبط با موضوع پژوهش را انجام دادهاند، مربیان ورزشی کودکان و نوجوان، مدیران حوزه ورزش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش طراحی فضاهای عمومی بر بازی و فعالیت بدنی کودکان، نوجوانان در پسا کرونا بود. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته کیفی - کمی به روش اکتشافی متوالی انجام شد. نمونه تحقیق در بخش کیفی، 15 نفر از نخبگانی که پژوهشها و مطالعاتی مرتبط با موضوع پژوهش را انجام دادهاند، مربیان ورزشی کودکان و نوجوان، مدیران حوزه ورزش همگانی و مدیران فرهنگی - ورزشی شهرداریهای تهران بودند. به روش گلولهبرفی انتخاب شدند. در بخش کمی نمونه آماری160 نفر از مربیان ورزشی کودکان و نوجوان، والدین، کارکنان بخش فرهنگی و ورزشی شهرداریهای تهران و فدراسیون ورزش همگانی بودند. به روش تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته برگرفته از نتایج کیفی پژوهش بود. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و (813/0=α) گزارش شد. در بخش کیفی، دادهها به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. مدلی با 8 بعد طراحی شد. در مرحله کمی تحقیق از نرمافزار20 Spss و نرمافزار PLS جهت ارزیابی مدل پژوهش استفاده شده است. نتایج نشان داد؛ با توجه به مقادیر t بیشتر از 96/1، مهمترین مؤلفهها در طراحی فضاهای عمومی شهری در گرایش کودکان و نوجونان به فعالیت بدنی، محیط کالبدی با همبستگی(76/0)، امنیت فضاهای عمومی شهری با همبستگی (75/0) و تعاملات اجتماعی با همبستگی (73/0) میباشند. با توجه به نتایج، طراحی مطلوب فضاهای عمومی شهری میتواند تحرک مستقل کودکان و نوجوانان را افزایش دهد و تغییرات روانشناختی ناشی از کمتحرکی کودکان را در نتیجه
سعید یوسفی؛ اسماعیل شریفیان؛ کورش قهرمان تبریزی
دوره 13، شماره 25 ، آذر 1393، ، صفحه 167-180
چکیده
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا ...
بیشتر
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا شد. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است که جامعه آماری آن بازیکنان دعوت شده در اردوی تیم ملی نوجوانان فوتبال، هندبال، بسکتبال، تکواندو، کشتی و جودو میباشد. برای نمونهگیری به دلیل کم بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته 33 گویهای که روایی و پایایی آن از طریق آزمونهای (86/0) ICC و (90/0)CVI تایید شد، استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد مربیان در ترویج حیطه رفتارهای جوانمردانه و پهلوانی عملکردی مطلوب، ولی در حیطههای تعهد به ورزش، مسئولیتهای اجتماعی و نفی تفکر بردگرایی عملکردی نامطلوب داشتهاند و این اختلافها به لحاظ آماری نیز معنیدار بود. با توجه به نتایج، مربیان باید سعی نمایند در ورزشکاران خود چنین تفکری را پرورش دهند که هدف از شرکت در ورزش، فقط برد نیست و در ترویج مولفههای همچون تعهد ورزشی و مسئولیتهای اجتماعی تلاش بیشتری نمایند.