سعید یوسفی؛ اسماعیل شریفیان؛ کورش قهرمان تبریزی
دوره 13، شماره 25 ، آذر 1393، ، صفحه 167-180
چکیده
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا ...
بیشتر
طی سالها همگان بر این باور بودند که ورزشهای رقابتی موجب ارتقای ورزشکاران از نظر شخصیتی میشود، در صورتی که شخصیت به طور خودکار فقط از طریق شرکت در ورزش ساخته نمیشود، بلکه ورزشکاران از طریق آموزشهای مربیان ارزشهای مثبت را فرا میگیرند. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش مربیان در ترویج اخلاق ورزشی در ورزشکاران اجرا شد. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است که جامعه آماری آن بازیکنان دعوت شده در اردوی تیم ملی نوجوانان فوتبال، هندبال، بسکتبال، تکواندو، کشتی و جودو میباشد. برای نمونهگیری به دلیل کم بودن جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته 33 گویهای که روایی و پایایی آن از طریق آزمونهای (86/0) ICC و (90/0)CVI تایید شد، استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد مربیان در ترویج حیطه رفتارهای جوانمردانه و پهلوانی عملکردی مطلوب، ولی در حیطههای تعهد به ورزش، مسئولیتهای اجتماعی و نفی تفکر بردگرایی عملکردی نامطلوب داشتهاند و این اختلافها به لحاظ آماری نیز معنیدار بود. با توجه به نتایج، مربیان باید سعی نمایند در ورزشکاران خود چنین تفکری را پرورش دهند که هدف از شرکت در ورزش، فقط برد نیست و در ترویج مولفههای همچون تعهد ورزشی و مسئولیتهای اجتماعی تلاش بیشتری نمایند.