قدرت الله باقری؛ علی مقدم زاده؛ حسن اسدی دستجردی؛ حسن الماسی؛ مجید جاوید
چکیده
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن ...
بیشتر
توسعۀ گردشگری در هر کشوری نیازمند سرمایهگذاری است و بدون سرمایهگذاری در طرحهای زیربنایی و روبنایی نمیتوان انتظار توسعۀ گردشگری را داشت. هدف از پژوهش حاضر اکتشاف یک سازه نظری و ارائهی الگوی جامع در خصوص عوامل موثر بر سرمایهگذاری در مقاصد گردشگریورزشی استان اردبیل است. پژوهش حاضر کاربردی بوده و با توجه به جدید بودن حوزه پژوهش و نبود مطالعهای جامع درباره سرمایهگذاری مقاصد گردشگری ورزشی، پژوهش حاضر با رویکردی کیفی انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را متخصصان مدیریت ورزشی، گردشگری و اقتصاد، مدیران اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و ورزش و جوانان، مدیران استانداری، شهرداری، نمایندگان ادوار مجلس و مدیران آژانسهای گردشگری در استان اردبیل تشکیل میدادند. برای انتخاب نمونههای تحقیق از نمونهگیری گلوله برفی، افراد سیاسی مهم، موارد بحرانی، نمونهگیری ملاکی و نظری بهره گرفته شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای کیفی استفاده شد. پس از انجام 21 مصاحبه، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت نظاممند و با استفاده از روش تحلیل تماتیک در محیط نرمافزار Nvivo 12 Plus صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل دادهها در نهایت 48 کد شناسایی گردید که با توجه به اهمیت در 4 طبقه اصلی دستهبندی شدند. نتایج این پژوهش راهکارهای مناسبی در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان استان قرار داده و با اجرای آنها میتوانند سرعت توسعه اقتصادی مقاصد گردشگری استان اردبیل را افزایش دهند.