مرتضی دوستی؛ منصوره مهدی نژاد؛ سعید تابش
چکیده
هدف پژوهش، شناسایی عوامل فناورانه و آموزشی مؤثر بر توسعه بازیهای بومی و محلی در استان مازندران بود. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد صاحب نظر در آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان و هیئتهای ورزشهای سنتی و بومی و محلی بودند. برای گردآوری دادهها؛ در مرحله اول با بهرهمندی از سوابق و مستندات داخلی ...
بیشتر
هدف پژوهش، شناسایی عوامل فناورانه و آموزشی مؤثر بر توسعه بازیهای بومی و محلی در استان مازندران بود. روش پژوهش به صورت کیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل افراد صاحب نظر در آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان و هیئتهای ورزشهای سنتی و بومی و محلی بودند. برای گردآوری دادهها؛ در مرحله اول با بهرهمندی از سوابق و مستندات داخلی و خارجی که شامل 57 مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 30 نفر به عنوان نمونه آماری برای مصاحبه انتخاب شده و تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه انجام شد. نمونهگیری در این مرحله به صورت غیرتصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بودند. مرحله سوم نیز جامعه آماری که شامل صاحبنظران و عوامل اجرایی در بازیهای بومی و محلی بودند که به تعداد 15 نفر به عنوان نمونه آماری و اعضای گروه دلفی انتخاب شد. برای تعیین روایی 7 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی انتخاب شده و به تائید آنها رسید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که؛ سرعت تغییر و تطبیق با فنآوری و اطلاعات جدید، اجرای بازیهای بومی و محلی در قالب درس تربیتبدنی در مدارس و دانشگاه , و همچنین اعزام دانشآموزان جهت بازدید از جشنوارههای بازی بومی عوامل اثرگذار در توسعه بازیهای بومی و محلی بودند. بر اساس نتایج به دست آمده ضروری است که در مدارس در کنار بازیهای جدید به بازیهای بومی و محلی با استفاده از فناوریهای نوین توجه شود.
رزیتا احمدی؛ مهدی نادری نسب؛ نیما ماجدی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی و تدوین برنامه استراتژیک برنامه استراتژیک توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در این پژوهش پس از مطالعه اسناد و مدارک، جمعآوری اطلاعات از خبرگان توریسم پزشکی ورزشی و مدیریت ورزشی انجام شد. نمونهگیری به روش تمام شمار انجام شد که تعداد نمونهها برابر با 112 نفر بودند. نتایج تحقیق نشان داد که صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور از 10 قوت، 14 ضعف، 10 فرصت و 12 تهدید در حوزههای مختلف برخوردار میباشد که برای رتبهبندی هر کدام از آنها از آزمون فریدمن در سطح 05/0>p استفاده شد. ماتریس عوامل درونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس 927/2 میباشد که نشان دهنده غلبه قوتها بر ضعفهای صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران میباشد. همچنین ماتریس عوامل بیرونی صنعت توریسم پزشکی ورزشی نشان داد که مجموع نمرات ماتریس بیرونی 573/1 میباشد که نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصتهای محیطی در این صنعت میباشد. نتیجه کلی اینکه تحلیل ماتریس داخلی و خارجی نشان دهنده آن است که صنعت توریسم پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک در موقعیت ST قرار دارد و به عبارت دیگر میتوان گفت که به دلیل چیرگی قوتها بر ضعفها و توانایی صنعت توریسم پزشکی ورزشی کشور و همچنین تلاش برای غلبه بر تهدیدهای پیشبینیشده، اتخاذ استراتژیهای رقابتی، بهترین گزینه برای رشد و توسعه این صنعت میباشد؛ و لازم به ذکر است که برای اجرای استراتژی مذکور تکیه بر توانمندی نیروهای انسانی متعهد و متخصص رمز موفقیت کشور در این حوزه محسوب میشود.
محسن احمدی؛ نعمت الله نعمتی؛ طاهره باقرپور
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی ساختاریتفسیری توسعه بازاریابی فدراسیونرزمی (انجمنهای ورزشهایرزمی) انجام گرفت. روشتحقیق آمیخته و از نظر هدف کاربردی و به شکل میدانی انجام شد. جامعهآماری تحقیق در بخش کیفی شامل تمامی متخصصان و ورزشکاران خبره ورزشهایرزمی، مدیران فدراسیونهای مرتبط و در بخش کمی، کلیه مدیران و کارشناسان فدراسیون، ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تدوین الگوی ساختاریتفسیری توسعه بازاریابی فدراسیونرزمی (انجمنهای ورزشهایرزمی) انجام گرفت. روشتحقیق آمیخته و از نظر هدف کاربردی و به شکل میدانی انجام شد. جامعهآماری تحقیق در بخش کیفی شامل تمامی متخصصان و ورزشکاران خبره ورزشهایرزمی، مدیران فدراسیونهای مرتبط و در بخش کمی، کلیه مدیران و کارشناسان فدراسیون، روسای هیاتهای استانی، اساتید مدیریتورزشی و کارشناسان ورزشهایرزمی بودند. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با تکنیک گلولهبرفی (18 نفر)، در بخش کمی تصادفی و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته حاصل از بخش کیفی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای تحلیلعاملیاکتشافی و مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرمافزارهای SPSS و Micmac استفاده شد. یافتهها نشان داد که 12 عامل شامل عوامل مدیریتیو برنامهریزی؛ بهبود فرآیندها؛ خلاقیت؛ توجه به داراییهای نامحسوس؛ تبلیغاتو رسانه؛ توجه به مشتریان؛ پیشبردها؛ ارزشهای فرهنگی؛ تکنیکهای بازاریابی؛ نیروی انسانی؛ بخش خصوصی و حامیان و در نهایت عوامل ساختاری به عنوان عوامل موثر بر توسعه بازاریابی فدراسیونرزمی وجود دارد که تمامی آنها به عنوان عوامل موثر بر توسعه بازاریابی فدراسیونرزمی نقش معناداری دارند. نتایج نشان داد که الگوی ساختاری- تفسیری عوامل موثر بر توسعه بازاریابی فدراسیونرزمی در سه سطح طراحی شد که میتواند به عنوان مرجع مناسبی مورداستفاده دستاندرکاران بازاریابی و مدیران فدراسیونرزمی و انجمنهای ورزشهایرزمی قرار گیرد.
میثاق حسینی کشتان؛ رضا سعیدی؛ محسن رضائی؛ صلاح دستوم
چکیده
پژوهش حاضر به ارائه راهکارهای توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی پرداخته است. این پژوهش به صورت آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی افراد آگاه به موضوع پژوهش و خبرگان و صاحبنظران حیطه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی بودند که تعداد 8 نفر با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان ...
بیشتر
پژوهش حاضر به ارائه راهکارهای توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی پرداخته است. این پژوهش به صورت آمیخته در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی افراد آگاه به موضوع پژوهش و خبرگان و صاحبنظران حیطه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی بودند که تعداد 8 نفر با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان معاونت توسعه ورزش ادارات کل ورزش و جوانان استانها، ادرات ورزش و جوانان شهرستانها، هیاتهای ورزشهای روستایی و بازیهای بومی محلی استانهای ایران و برخی اساتید دانشگاهی صاحبنظر بودند، که تعداد 100 نفر به روش 20 برابر تعداد سوالات متغیری با بیشترین تعداد سوال، انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه عمیق نیمهساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته با مقیاس 5 ارزشی لیکرت بود (67 سوال). نتایج نشانداد که چهار اولویت اول سازهها بهترتیب شامل تأمین امکانات مشارکت ورزشی، نیازسنجی ورزشی روستاییان، نقشهای ذینفع و نوآوری و تنوعبخشی ورزشی بودند. درنهایت نتایج نشانداد که مدل راهکار-های توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی برازش مطلوبی دارد، و تامین امکانات و زیرساختها در کنار نوآوری، فرهنگسازی و تنوعبخشی نقش تعیینکنندهای در توسعه ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی ایران دارد.
علیرضا زارع؛ بهزاد ایزدی؛ دنی راشر؛ جیف دیکسون
چکیده
هدف این پژوهش عوامل موثر بر دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل13نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش عوامل موثر بر دیپلماسی اقتصادی در ورزش کشور بود. روش پژوهش مطالعة موردی کیفی است و مشارکتکنندگان مدیران ورزشی کشور هستند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل13نفر ( برای شناسایی چارچوب مدل دیپلماسی اقتصادی انتخاب شده اند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است .ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل مدل دیپلماسی اقتصادی، مصاحبه نیمه ساختمند) با گروههای کانونی (و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این پژوهش سه مقوله کمکهای بین المللی، حقوق بین المللی، محبوبیت ورزش هستند که میتواند بر توسعه دیپلماسی اقتصادی تأثیر میگذارد. توسعه زیر ساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، تراسنفر بازیکنان و مربیان میزبانی رویدادهای ورزشی، عوامل اصلی زمینه ای هستند و دو مقوله عوامل تحریمها و عوامل عدم فضای باز اقتصادی به عنوان مقولههای مداخله گر در نظر گرفته شده است. مقوله محوری حاصل از شرایط علّی، فرهنگ و تصویر ملی، تغغیرات محیط جهانی، عوامل ساختاری و تعامل گرایی در نظر گرفته شده است. همچنین پژوهشگر با توجه به مجموعه مفاهیمی که از لا به لای مصاحبهها و کدهای نهایی استخراج شده، مقوله فرعی را توسعه امنیت اقتصادی در ورزش نامگذاری کرده است. و بخش آخر مدل توسعه دیپلماسی اقتصادی شامل پیامدهای میباشد که فناوری، سرمایه گذاری گذاری و سرمایه پذیری در ورزش کشور و توسعه حامیان شناسایی شدند.
بهروز حیدرزاده؛ سعید صادقی بروجردی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل تماتیک چالش های اقتصادی توسعه ورزش استان های غرب کشور انجام شد. این تحقیق از نوع تحقیقات کیفی است و از نوع مطالعه اکتشافی نظاممند استفاده خواهد شد. گردآوری دادهها به روشهای متعددی مانند مصاحبه، مطالعه کتایخانهای و بررسی اسناد انجام خواهد گرفت. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت ورزشی دانشگاهها، پژوهشگران و تحلیلگران اقتصاد ورزش، مدیران سازمانهای و مراکز ورزشی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند (16 نفر). نمونه گیری به روش نظری و از نوع قضاوتی (برمبنای معیارهایی مانند تخصص، رده شغلی، سابقه شغلی و ...) بود. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفههای استخراجی پژوهش بود. یافته های تحقیق نشان داد در مجموع 55 مولفه اقتصادی به عنوان چالش در زمینه توسعه ورزش به تفکیک محیط درونی (26) و محیط بیرونی (29) شناسایی شدند. فراوانی مولفهها در شش منظر ساختار و مدیریت اقتصادی ورزش (10)، نظام صنعت و بازار ورزش (10)، سرمایه انسانی و فکری ورزش (6)، منابع مالی و اقتصادی ورزش (12)، زیرساخت و منابع فیزیکی ورزش (4) و اشتغال و کسب و کار ورزشی (13) میباشد. بنابراین نتیجه گیری می شود در جهت توسعه ورزش استانهای غرب کشور موانع موجود برطرف شوند.
کوروش شجاع سنگانی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف تحقیق ارائه الگوی توسعه فوتبال ساحلی در ایران بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات پست مدرن، با رویکرد کیفی، از نظر استراتژی گرندتئوری بود. شیوه جمعآوری دادهها به صورت مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری تحقیق خبرگان حوزه فوتبال ساحلی و اساتید مجرب و با دانش مدیریت ورزشی در حوزه فوتبال ساحلی بودند. ...
بیشتر
هدف تحقیق ارائه الگوی توسعه فوتبال ساحلی در ایران بود. تحقیق حاضر از منظر پارادایم از نوع تحقیقات پست مدرن، با رویکرد کیفی، از نظر استراتژی گرندتئوری بود. شیوه جمعآوری دادهها به صورت مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری تحقیق خبرگان حوزه فوتبال ساحلی و اساتید مجرب و با دانش مدیریت ورزشی در حوزه فوتبال ساحلی بودند. نتایج تحلیل محتوی مصاحبه های انجام شده با خبرگان تحقیق شامل 304 کد اولیه با فراوانی 492 بود. در بخش عوامل موثر بر توسعه فوتبال ساحلی شامل 9 مقوله اصلی: عامل رسانه، عامل انگیزشی ، عامل استعدادیابی، عامل اجتماعی ، عوامل مدیریتی ، عامل فنی و تخصصی شامل مقولات فرعی تر بانوان و نیروهای تخصصی با مجموع فراوانی 22، عامل فعالیت های منابع انسانی شامل مقولات فرعی تر توانمند سازی و آموزش با مجموع فراوانی 24، عامل زیر ساخت شامل مقولات فرعی تر باشگاهداری حرفه ای، درون سازمانی و سخت افزاری و عامل اقتصادی کشف و احصاء گردید. در بخش راهبردها، مقولات راهبردهای زیرساختی با فراوانی 7، راهبردهای انگیزشی با فراوانی 13، راهبردهای فنی و تخصصی با فراوانی 52، راهبردهای سیاسی با فراوانی 5، راهبردهای فرهنگی با مجموع فراانی 2، راهبردهای آموزشی با فراوانی 23، راهبردهای مدیریتی با فراوانی 40 و راهبردهای پشتیبانی با فراوانی 28 کشف و احصاء گردید. در بخش پیامدهای توسعه فوتبال ساحلی مقوله پیامدهای انگیزشی با فراو انی 5، پیامدهای فنی و تخصصی با فراوانی20، پیامدهای فرهنگی با فراوانی 7، پیامدهای اجتماعی با فراوانی 18 و پیامدهای آرمانی با فراوانی 18 استخراج و احصاء گردید.
الهه غیناقی؛ زین العابدین فلاح؛ طاهر بهلکه؛ اسرا عسکری
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش با توجه به نحوه گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات-های سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی اثر گردشگری مسابقات اسبدوانی برتوسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. پژوهش با توجه به نحوه گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه با 260 نفر از مدیران ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات-های سوارکاری، ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مربیان، چابکسواران و مسئولین برگزاری مسابقات اسبدوانی و کارشناسان سازمانها و موسسات بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد بود. با توجه به متفاوت بودن گروههای موجود در جامعه آماری، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای مستخرج از پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مولفههای کارآفرینی(02/15)، درآمدزایی (37/18)، بازاریابی (38/17)، سرمایهگذاری (58/14)، رسانه و تبلیغات (74/12)، مردم محوری (45/10)، پدیدههای اجتماعی و فرهنگی (047/10)، جشنوارهها (37/16)، منابع انسانی (56/6)، الگوی بومی (12/3)، طرح آمایش سرزمین (91/3) و جاذبهها (46/11) در توسعه اقتصادی استانهای گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، تهران و یزد تاثیر معنیداری دارند. با توجه به اهمیت گردشگری مسابقات اسبدوانی، مدیران و برنامهریزان بخش گردشگری ورزشی باید اهتمام لازم را در جهت توسعه و بالندگی این صنعت از خود نشان دهند.
تحسین ویسی؛ محمد نیکروان؛ حمید فروغی پور؛ مظفر یکتایار
چکیده
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران ...
بیشتر
هدف این پژوهش آیندهپژوهی پیشرانهای اصلی توسعه ورزش حرفهای ایران در افق 1414 بود. پژوهش حاضر از منظر رویکرد، استقرایی؛ از منظر جهتگیری، بنیادی؛ از منظر شیوه، ترکیبی؛ از منظر استراتژی، آیندهپژوهی، از منظر پارادایمی، پارادایم نظریه پیچیدگی و از نظر زمانی مقطعی و در سه گام انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران تشکیل میدادند. انتخاب این افراد بهصورت هدفمند بود و بر مبنای معیار خبرگی 31 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه و پرسشنامه . و برای ممیزی پژوهش از شاخصهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) که شامل اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش تحلیل مصاحبه از روش کدگذاری و در بخش آیندهپژوهی از روش تحلیل ساختاری با کمک نرمافزار میکمک استفاده شد. یافتهها نشان داد آینده توسعه ورزش حرفهای ایران متأثر از 14 متغیر میباشد اما چهار متغیر مالکیت دولت در امور باشگاهداری، ماهیت اداره باشگاهها، ورزش بانوان و سرمایهگذاری خارجی پیشرانهای هستند که آینده ورزش حرفهای ایران را دستخوش تغییر میکنند.
محسن کاوه آهنگر؛ حسین پیمانی زاد؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین
چکیده
ورزش روستایی بهعنوان بخشی از فرایند ورزش کشور در پی آن است که با فراهم آوردن زمینههای لازم و ایجاد محیط و فرصت مناسب، کلیه روستاییان را در موقعیتهای تفریحی و رقابتی سالم قرار دهد و با پاسخگویی به نیازهای اساسی آنان، برنامههایی برای تقویت جسم همگام با پرورش روح تأمین کند. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رابطهای عوامل مؤثر بر توسعه ...
بیشتر
ورزش روستایی بهعنوان بخشی از فرایند ورزش کشور در پی آن است که با فراهم آوردن زمینههای لازم و ایجاد محیط و فرصت مناسب، کلیه روستاییان را در موقعیتهای تفریحی و رقابتی سالم قرار دهد و با پاسخگویی به نیازهای اساسی آنان، برنامههایی برای تقویت جسم همگام با پرورش روح تأمین کند. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رابطهای عوامل مؤثر بر توسعه ورزش روستایی بود. روش تحقیق توسعهای است و از روش داده بنیاد جهت تحقق اهداف پژوهش بهره گرفته شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونین اداره کل ورزش و جوانان استان، مدیران و معاونین ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان، اساتید دانشگاه و روسای هیات های ورزشی استان و شهرستانها بودند. با توجه به کیفی بودن تحقیق، با استفاده از تکنیک نمونهگیری گلوله برفی نمونه آماری انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل نظریه داده بنیاد و از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. به طور کلی یافته ها حاکی از شناسایی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای توسعه ورزش روستایی خراسان رضوی بود و پیشنهادات کاربردی مبتنی بر آن نیز ارائه گردید.
اصغر شکری؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه الگوی توسعه کسب و کارهای ورزشی با رویکرد استارتاپها با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بار رویکرد اسشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه الگوی توسعه کسب و کارهای ورزشی با رویکرد استارتاپها با استفاده از نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق تحلیلی بوده که بدین منظور از روششناسی کیفی استفاده شد. استراتژی تحقیق، استفاده از نظریه برخاسته از دادهها بار رویکرد اسشتراوس و کوربین بود. مشارکتکنندگان در تحقیق 15 نفر شامل اساتید دانشگاه رشته مدیریت ورزشی، مدیران باشگاه ورزشی و فعالان در حوزه کسب و کارهای ورزشی بودند، و استراتژی نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و کدگذاری استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه باز بود و نتایج بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد خط مشیهای توسعه کسب و کار، عوامل قانونی حقوقی، نوآوری در استارتاپها، تحول و تغییر نگرش عوامل علّی بودند. عوامل زمینهای شامل زیرساخت های بصری مناسب، نیروی انسانی، شفافیت در اجرای استارتاپ، جلب و حفظ مشتری، وجود الگوهای موفقیت کسب و کار و ارائه آن بود. همچنین عوامل مداخله-گر شامل عاملهای فراهم کردن بسترهای استفاده از فناوریهای نوین، تولید محتوای مرتبط، عوامل بازدارنده اقتصادی، بررسی تحرکات بازار بود. راهکارهای راهبردهای برگزاری استارتاپهای تخصصی، سیاست حمایتی از استارتاپها، تدوین و اجرای قوانین مرتبط با استارتاپهای ورزشی، زنجیره تامین، امکان سنجی، کارآفرینی از طریق استارتاپها را تشکیل دادند. در نهایت ارتقا و توسعه کسب و کار ورزشی، توسعه اقتصادی، ارتقای همکاری صنعت و دانشگاه، جذب مشتری در کسب و کار ورزشی پیامدهای حاصل از پژوهش حاضر را تشکیل دادند.
احسان صیدمحمدی؛ میثم رحیمی زاده؛ امیرحسین منظمی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی توسعه ورزش همگانی مبتنی بر فناوریهای جدید مانند شبکههای اجتماعی انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد سیستماتیک گراندد تئوری انجام پذیرفت. جامعه آماری شامل اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هیئت ورزش های همگانی می باشند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. برآورد تعداد نمونه براساس اشباع نظری مولفه های استخراجی پژوهش ۱۴نفر است. براساس رویکرد تحقیق طی فرآیند کد گذاری باز، در مجموع ۴۲۴ کد اولیه بدون در نظر گرفتن هم پوشانی به دست آمد و در گام بعد، ۸۳ مفهوم مشترک براساس همپوشانی ها و تشابهات حاصل شد که ۲۴کد مفهومی را شکل دادند. در نهایت کدهای مفهومی حاصل شده ۱۰ مقوله را برای ما تعریف کردند که مدل نهایی پژوهش براساس آنها ترسیم گردید. بر اساس یافتهها عوامل علی شامل ضرورتهای حرفهای، ضرورتهای فرهنگی؛ عوامل زمینهای شامل زیرساختها و بسترهای نرم؛ عوامل مداخله گر شامل سازو کارهای تخصصی، سازو کارهای عمومی؛ راهبردها شامل توسعه ساختاری، پشتیبانی؛ پیامدها شامل توسعه کلان، توسعه سلامت محور است. لذا نتیجه گیری میشود به استفاده از فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه تولیدات رسانهای مرتبط با ورزش همگانی توجه ویژهای شود و تمام تلاش و توان سازمانهای ورزشی در جهت استفاده از ظرفیت نخبگان ورزشی و چهرههای مطرح و شاخص در شبکههای اجتماعی در جهت ترویج ورزش همگانی باشد.
مریم امینی؛ سید حسین مرعشیان؛ امین خطیبی؛ اسماعیل ویسیا
چکیده
ورزشهای مخاطرهآمیز گونهای از ورزشهای جدید هستند که در دهههای اخیر رشد فزایندهای در جهان و ایران داشتهاند. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر ورزشهای مخاطرهآمیز ایران بود. در تحقیق حاضر، از روش دلفی فازی بهمنظور دریافت نظرات خبرگان، از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای طبقهبندی مؤلفهها و ایجاد یک مدل سلسله ...
بیشتر
ورزشهای مخاطرهآمیز گونهای از ورزشهای جدید هستند که در دهههای اخیر رشد فزایندهای در جهان و ایران داشتهاند. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر ورزشهای مخاطرهآمیز ایران بود. در تحقیق حاضر، از روش دلفی فازی بهمنظور دریافت نظرات خبرگان، از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) برای طبقهبندی مؤلفهها و ایجاد یک مدل سلسله مراتبی، و از تجزیهوتحلیل میک مک نیز بهمنظور تعیین نفوذ و وابستگی هر یک از عوامل استفاده شد. کلیه متخصصان و کارشناسان حوزه ورزشهای مخاطرهآمیز جامعه تحقیق بودند. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و معیارمحور 16 نفر مشارکتکننده در تحقیق انتخاب شدند. نتایج و یافتهها نشان دادند که در سطح ششم مدل، «مشارکت و حضور در سطح بینالملل» بهعنوان یک عامل نفوذ مهم با قدرت محرکه بالا شناخته میشود. در سطح پنجم، «حمایت همهجانبه و گسترده از ورزشکاران» بهعنوان یکی دیگر از عوامل مستقل حیاتی شناسایی شد که برای توسعه زیرساختها، آموزش و مشارکت همهجانبه بسیار مهم است. در سطح چهارم، «حمایت اقتصادی و مالی» قرار دارد. عوامل سطح سوم، که عبارتاند از «بهبود امکانات ورزشی»، «یکپارچهسازی رویههای توسعهای» و «سیستم استعدادیابی و پرورش ورزشکاران» در خوشه دووجهی قرار گرفتند که وابستگی متقابل قوی و تأثیر قابلتوجه آنها بر سیستم نشان میدهند. عوامل سطح پایین، ازجمله «بهرهگیری از یافتههای علمی»، «پایه سازی و افزایش مشارکت» و «تدارکات و پشتیبانیهای آموزشی» مهم بودند اما بیشتر به اثربخشی عوامل سطح بالاتر وابسته بودند.
سید سجاد موسوی؛ مجید سلیمانی؛ عادل افکار
چکیده
هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای توسعه ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی و پیامدهای آن بود. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی بود. جامعه آماری تحقیق در بحش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان این حوزه و اعضای هیات علمی دانشگاهها بودند که با استفاده از روش داده بنیاد انتخاب شدند. در بخش کمی، شامل کلیه متخصصان و ...
بیشتر
هدف از این تحقیق شناسایی راهبردهای توسعه ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی و پیامدهای آن بود. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی بود. جامعه آماری تحقیق در بحش کیفی شامل متخصصان و کارشناسان این حوزه و اعضای هیات علمی دانشگاهها بودند که با استفاده از روش داده بنیاد انتخاب شدند. در بخش کمی، شامل کلیه متخصصان و کارشناسان این زمینه ورزشکارانی که سابقه حضور در مسابقات کشوری و روسا در سال 1401 که 290 نفر بودند. به علت محدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آنها با جامعه آماری برابر در نظر گرفته شد. درواقع، نمونهگیری تا جایی تداوم یافت که پژوهش به کفایت رسید. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت. در بخش کیفی براساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار نرم افزار SPSS و PLS برای صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع از میان 18 مصاحبه، 338 کد استخراج شد. بعد از استخراج کدهای مشابه و پس از بررسی و کنار هم قرار دادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 60 مفهوم اصلی شناسایی شدند که در غالب 13 مقوله اصلی دستهبندی شدند.همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که در سطح معناداری 5/0، تمامی عاملها از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند و رابطه آنها با متغیر تایید شد.
نتیجهگیری:میتوان گفت که، توسعه و تقویت هر چه بیشتر این ورزش و ترویج آن نیازمند استفاده از مدیریت و برنامهریزی بهینه از طریق استراتژیهای؛ مالی، تولید محتوا، هویتسازی،... میباشد.
علیرضا زارع؛ بهزاد ایزدی؛ دنی راشر؛ جیف دیکسون
چکیده
هدف این پژوهش، مستندسازی دانش تجربی مدیران ورزشی با رویکرد کلان به توسعه اقتصادی در ورزش کشور ایران بود. روش پژوهش، مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان، مدیران ورزشی کشور هستند. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل توسعه اقتصادی انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مستندسازی دانش تجربی مدیران ورزشی با رویکرد کلان به توسعه اقتصادی در ورزش کشور ایران بود. روش پژوهش، مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان، مدیران ورزشی کشور هستند. با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی (شامل13نفر) برای شناسایی چارچوب مدل توسعه اقتصادی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه به عمل آمد. ابزار مورداستفاده برای شناسایی عوامل مدل توسعه اقتصادی، مصاحبه نیمه ساخت مند (با گروههای کانونی) و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. مدل پارادایمی این پژوهش بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی گردید.
در این پژوهش چهار مقوله ایجاد اسپین افهای ورزشی، برونسپاری در نهادهای ورزشی، جمع سپاری در نهادهای ورزشی و توسعه بلاک چین های ورزشی که میتواند بر توسعه اقتصادی تأثیر بگذارد به عنوان مقوله های مربوط به شرایط علّی شناسایی شدند. توسعه زیرساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، ترانفسر بازیکنان و مربیان، میزبانی رویدادهای ورزشی، کمکهای بینالمللی، حقوق بین المللی و محبوبیت ورزش به عنوان عوامل اصلی زمینه ای هستند و دو مقوله عوامل تحریمها و عوامل عدم فضای باز اقتصادی به عنوان مقوله های مداخله گر در نظر گرفته شدند.
بنابراین توجه به بستری جهت پیادهسازی زیرساختهای ورزشی، توسعه گردشگر ورزشی، ترانفسر بازیکنان و مربیان، میزبانی رویدادهای ورزشی، کمک های بینالمللی، حقوق بین المللی و محبوبیت ورزش میتوانند شرایطی جهت توسعه اقتصادی در ورزش را فراهم نماید.
بهناز خیاط؛ فریبا محمدیان؛ نیما ماجدی
چکیده
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی ...
بیشتر
بانوان در سال های اخیر به خوداشتغالی و فرآیندهای کارآفرینی در ورزش روی آورده اند. از این رو، هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور است. این تحقیق از نظر هدف کابردی بود که به شیوه آمیخته انجام شد. ابتدا برای شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه کارآفرینی ورزشی بانوان، به مطالعه مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان پرداخته شد. پس از ساخت پرسشنامه با استفاده از عوامل شناسایی شده و تایید روایی صوری و محتوایی در بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری شامل کلیه بانوان کارآفرین ورزشی کشور و صاحب کسب و کارهای ورزشی بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه ها به صورت الکترونیکی بین آنها توزیع گردید. در مجموع 273 پرسشنامه بازگردانده شد. از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مولفه ها و گویه ها و از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری برای ارزیابی تحلیل عاملی مدل مفهومی تحقیق استفاده شد.
در مجموع 4 عامل پیش برنده در قالب 23 گویه (عوامل پشتیبانی، اجتماعی، فردی و فنآورانه) و 6 عامل بازدارنده در قالب 31 گویه (عوامل فرهنگی، روحیه کارآفرینی، حمایتی آموزشی، مالی اقتصادی، سیاسی قانونی و ساختاری) شناسایی شد و مدل مفهومی تحقیق تایید گردید.
به طور کلی، می توان گفت برای بهبود وتوسعه کارآفرینی ورزشی بانوان در کشور، توجه به عواملی که رسیدن به مسیر را بهبود می بخشند در اولویت اول و عواملی که مسیر رسیدن به بهبود را کند می کنند، در اولویت بعدی قرار دارند. در پایان، پیشنهادهایی برای برون رفت از این آسیب ها بیان شد.
محمد حسین قربانی؛ محمدرضا اسماعیلی؛ حسین زارعیان
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین موانع و راهکارهای اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش به صورت آمیخته (کیفی-کمی) و از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. به منظور گردآوری داده ها در مرحله کیفی تحقیق از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با افراد صاحبنظر استفاده شد و در مرحله بعد با توجه به اطلاعات و دادههای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین موانع و راهکارهای اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش به صورت آمیخته (کیفی-کمی) و از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی بود. به منظور گردآوری داده ها در مرحله کیفی تحقیق از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با افراد صاحبنظر استفاده شد و در مرحله بعد با توجه به اطلاعات و دادههای به دست آمده، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 12 مولفه و 96 گویه طراحی و توزیع شد. در مرحله کیفی، ابتدا از روش نمونهگیری هدفمند و در ادامه کار از روش نمونهگیری نظری استفاده شد. در مرحله کمی نیز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند تعداد 98 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج نشان داد سه مقوله اصلی گرایش جامعه به ورزش، خصوصیسازی در ورزش و بهبود فضای کسبوکار به عنوان عوامل علّی؛ چهار مقوله شرایط جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و توانایی کارآفرینان ورزشی استان خراسان جنوبی به عنوان عوامل زمینهای؛ همچنین هفت مقوله اصلی موانع اقتصادی، اطلاعاتی، مدیریتی، قانونی، ساختاری، فرهنگی و رفتاری به عنوان موانع توسعه اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی شناسایی شد. علاوه بر این پنج مقوله اصلی گردشگری ورزشی، تولیدات ورزشی، خدمات ورزشی، رقابت های ورزشی و آموزش ورزش به عنوان پتانسیل های اشتغال زایی در ورزش استان شناسایی شد.
نسرین حق شناس؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی؛ محمد سنایی
چکیده
برنامة استعدادیابی و پرورش این استعدادها، برای شناسایی و توسعة ورزشکاران با استعداد برای رسیدن به بالاترین سطح ورزش در جهان صورت می گیرد. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه استعداد در والیبال ایران بود. این تحقیق کیفی با ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری ...
بیشتر
برنامة استعدادیابی و پرورش این استعدادها، برای شناسایی و توسعة ورزشکاران با استعداد برای رسیدن به بالاترین سطح ورزش در جهان صورت می گیرد. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه استعداد در والیبال ایران بود. این تحقیق کیفی با ماهیت اکتشافی و از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرگان حوزه والیبال از جمله مربیان تیمهای ملی والیبال ایران، مدیران ارشد و مدیران کمیته استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون والیبال و اعضای هیئت علمی رشته مدیریت ورزشی بود. روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بود که پس از اخذ 17مصاحبه عمیق، به اشباع نظری رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودیای نسخه 18 صورت گرفت. از تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، 15 عامل مؤثر بر توسعه استعداد در والیبال ایران شناسایی شدند: ستارگان و قهرمانان ملی، اصول و طراحی تمرین، آموزش و پرورش، ارتباطات بین سازمانی در نهادهای دولتی، فعالیت های منابع انسانی، عوامل انگیزشی، عوامل هوشی و روانی، ویژگیهای آنتروپومتریکی، آکادمیها، فدراسیون والیبال، آموزش عالی، عوامل حقوقی، حمایت خانوادگی، عوامل ارزشی و نگرشی و امکانات و تجهیزات. از بین این ابعاد، عامل فدراسیون والیبال، آکادمیها، ویژگیهای آنتروپومتریکی، آموزش و پرورش و اصول و طراحی تمرین بیشترین نقش را در توسعه استعداد داشتند. به طورکلی نتایج نشان داد که عوامل مختلفی بر توسعه مدیریت استعداد در والیبال کشور مؤثر هستند لذا پیشنهاد می شود که یافته های تحقیق سرلوحه فعالیت های استعدادیابی در سازمانهای وابسته به والیبال به ویژه فدراسیون والیبال کشور و هیئتهای تابعه قرار گیرد.
ندا اسدی؛ فرشاد تجار ی؛ زینت نیکآیین
دوره 19، شماره 47 ، خرداد 1399، ، صفحه 165-188
چکیده
قوانین برنامههای پنجساله ایران در جهت هموارسازی توسعه کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تدوین میشوند. این قوانین بیانگر و منعکسکننده دغدغههای قانونگذار در امر توسعه کلان ایران میباشد؛ بهاین معنا که موضوعاتی که در این قوانین طرح شدهاند، هم فراگیر و هم از درجه بالایی از اهمیت برخوردار هستند. هدف از این پژوهش، ...
بیشتر
قوانین برنامههای پنجساله ایران در جهت هموارسازی توسعه کشور در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تدوین میشوند. این قوانین بیانگر و منعکسکننده دغدغههای قانونگذار در امر توسعه کلان ایران میباشد؛ بهاین معنا که موضوعاتی که در این قوانین طرح شدهاند، هم فراگیر و هم از درجه بالایی از اهمیت برخوردار هستند. هدف از این پژوهش، بررسی جایگاه ورزش در شش قانون برنامه پنجساله کشور است. این پژوهش از نوع توصیفی و بر پایه مطالعه اسناد قوانین برنامههای پنجساله ایران بود که بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی شش قانون برنامه توسعه کشور در حوزه ورزش نشان میدهد که روند میزان توجه به مقوله ورزش در قانون دوم افزایش زیادی داشته، سپس در قانون برنامه سوم کاهش یافته و تا برنامه پنجساله ششم روندی تاحدودی یکنواخت را در پیش گرفته است. توجه نسبتاً کافی به مخاطبان نوجوان و جوان در برنامههای توسعه انجام گرفته، اما این میزان توجه به افراد کمتر برخوردار از امکانات و تسهیلات ورزشی مشاهده نمیشود. همچنین اگرچه در بیشتر موارد تفکیک جنسیتی صورت نگرفته، اما در برخی مواد و تبصرهها بر ایجاد امکانات ورزشی خاص برای دختران و زنان در برنامههای پنجساله توسعه تاکید گردیده است. بعلاوه، میزان توجه قانونگذار در امر ورزش همگانی سیر یکنواخت داشته، در حالیکه به مقوله ورزش قهرمانی و حرفهای توجه بسیار کمتری معطوف شده است. بهطور کلی با توجه به میزان توجه قانونگذاران به مقوله ورزش در برنامههای پنجساله کشور، رویکرد نظاممندی جهت تدوین و توسعه قوانین در این زمینه مشاهده نمیشود.
سمیرا متقی
دوره 17، شماره 39 ، خرداد 1397، ، صفحه 227-240
چکیده
مطالعه حاضر بر آن است تا با رویکردی تحلیلی و توسعه محور، به بررسی کارایی فعالیت های ورزشی استان های ایران بپردازد و هماهنگی نهاده ای و ستاده ای ورزشی این استان ها را به صورت مقایسه ای مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس، شاخص های تعداد مجموعه های ورزشی، استخر، مربی فعال و دوره های آموزشی به عنوان شاخص های نهاده ای و شاخص تعداد ورزشکاران ...
بیشتر
مطالعه حاضر بر آن است تا با رویکردی تحلیلی و توسعه محور، به بررسی کارایی فعالیت های ورزشی استان های ایران بپردازد و هماهنگی نهاده ای و ستاده ای ورزشی این استان ها را به صورت مقایسه ای مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس، شاخص های تعداد مجموعه های ورزشی، استخر، مربی فعال و دوره های آموزشی به عنوان شاخص های نهاده ای و شاخص تعداد ورزشکاران عضو تیم ملی به عنوان شاخص ستاده ای (ارتباط مؤثر با توسعه) مورد بررسی و با کاربرد روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) و نرم افزار WinDEAP مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق، به شرح زیر می باشد:
استان های تهران، آذربایجان غربی، فارس، مازندران و همدان از کارایی کامل (نسبت به سایر استان ها) در صنعت ورزش برخوردار می باشند و به عنوان استان مرجع (نماینده) برای سایر استان ها محسوب می شوند. سایر استان های کشور زیر مرز کارایی قرار دارند. در این میان، کمترین میزان کارایی به ترتیب مربوط به استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کردستان می باشد.
همچنین، حساس ترین شاخص در این بخش، تعداد ورزشکاران عضو تیم ملی هر استان می باشد که به دلیل توسعه محور بودن تحقیق (ارتباط در سطح بین الملل برای مقاصد توسعه ای) به عنوان شاخص ستاده ای پژوهش، مورد استفاده قرار گرفته است.
به علاوه، با وجود اینکه در مناطقی- ماننداصفهان- با گسترش زیرساخت ورزشی، عایدی توسعه ای ورزشی بهتری به دست می آید، اما توسعه پایدار این مقوله در گرو هزینه- فایده کردن در صنعت ورزش است و این با سرمایه گذاری بیشتر در زمینه زیر ساخت های ورزشی در 5 استان کارا، صورت می گیرد.
عباس شعبانی؛ فرزاد خواجه
دوره 16، شماره 36 ، شهریور 1396، ، صفحه 57-68
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل اثر گذار بر توسعه ورزش همگانی و قهرمانی کشوری می باشد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی به شمار می آید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور، مدیران و متخصصان فدراسیون ورزش های همگانی و دبیران فدراسیون های ورزشی ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل اثر گذار بر توسعه ورزش همگانی و قهرمانی کشوری می باشد. روش پژوهش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی است و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی به شمار می آید. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور، مدیران و متخصصان فدراسیون ورزش های همگانی و دبیران فدراسیون های ورزشی کشور بود. در این پژوهش نمونه برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید. از تعداد 161 پرسشنامه توزیع شده در بین جامعه آماری، 137 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل 2 پرسشنامه محقق ساخته در مورد ورزش همگانی و ورزش قهرمانی بود. برای تعیین روایی این پرسشنامه از نظرات اساتید و متخصصان استفاده شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 91/0 گزارش گردید. در نهایت برای تجزیه و تحلیل یافتهها، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون فریدمن و کروسکال والیس) استفاده شد. بر اساس یافته های این پژوهش، سلامت جامعه، رسانه ها، فضاهای طبیعی، کم هزینه بودن، توسعه هیئت های ورزش همگانی، اینترنت، دانش آموختگان رشته تربیت بدنی، تعالیم دینی و تاکید بر رایگان بودن ورزش به ترتیب از مهم ترین عوامل اثر گذار بر توسعه ورزش همگانی کشور می باشند. همچنین، نتایج در بخش عوامل اثر گذار بر توسعه ورزش قهرمانی کشور 9 شاخص اثر گذار زیر را به ترتیب اهمیت مشخص نمود: تسهیلات و تجهیزات، رقابت ها، تحقیقات علمی و رسانه ها، استعدادیابی، امور مربوط به ورزشکار، ورزش همگانی، حمایت مالی، امور مربوط به مربی و ساختار ورزش.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمزه دانشمندی
دوره 15، شماره 32 ، شهریور 1395، ، صفحه 75-97
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت راهبردی وتدوین برنامه استراتژیک فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و متخصصان رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیئت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ورزش ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصان استفاده شد که نمونهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین موقعیت راهبردی وتدوین برنامه استراتژیک فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و متخصصان رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیئت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ورزش ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصان استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 117 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. جهت دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی، فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تهیه و با نظر متخصصان و خبرگان رشته ژیمناستیک فهرست یاد شده نهایی گردید. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده پرسشنامهای شامل 96 سئوال در زمینه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تنظیم شد که روایی آن توسط 15 تن از متخصصان تایید شد و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه گردید. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی، از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار AMOS نسخه 18 و SPSS نسخه 16 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد 14 راهبرد برای توسعه ژیمناستیک ایران وجود دارد. همچنین، موقعیت راهبردی ژیمناستیک ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
صدیقه اسلامی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حسن اسدی
دوره 13، شماره 25 ، آذر 1393، ، صفحه 181-194
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل اشتغال حاصل از توسعه گردشگری ورزشی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی می باشد که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افرادی بوده که حداقل یک کتاب یا دو مقاله علمی پژوهشی در حوزه های مرتبط با اشتغال وگردشگری به چاپ رسانده اند و کارشناسان اداری در حوزه اشتغال و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل اشتغال حاصل از توسعه گردشگری ورزشی بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی می باشد که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه افرادی بوده که حداقل یک کتاب یا دو مقاله علمی پژوهشی در حوزه های مرتبط با اشتغال وگردشگری به چاپ رسانده اند و کارشناسان اداری در حوزه اشتغال و گردشگری با حداقل مدرک کارشناسی که دارای حداقل 10 سال تجربه کاری باشند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بوده است. حجم تقریبی جامعه آماری محققان 1000 نفر و کارشناسان 1600 نفر در نظر گرفته شد و با استفاده از فرمول Q کوکران تعداد 334 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از نظر کارشناسان، روایی صوری آن تایید و با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل اصلی مشخص و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ نیز 90/0 محاسبه شد. با استفاده از آزمون آماری رگرسیون خطی و مدل یابی معادلات ساختاری به بررسی اثرات متغیر های مشاهده شده بر متغیر های مکنون پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین عوامل توسعه صنعت گردشگری ورزشی با عنوان "توسعه گردشگری ورزشی" در ایجاد فرصت های شغلی به شکل مستقیم و غیر مستقیم(فصلی و پاره وقت) نقش دارند. بنابراین، با توجه به قابلیت ها و توانمندی های کم نظیر ایران در حوزه گردشگری ورزشی، از یک سو و وجود درصد بالای جمعیت جوان و جویای کار در کشور، از سوی دیگر می توان از صعت گردشگری ورزشی به مثابه راهکاری مناسب برای اشتغال زایی سود جست.